Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Onze woning uit 1972 heeft een stalen garagedeur in onze inpandige garage. Deze waait aan alle kanten door. De deur is wel aan de binnenzijde nog geisoleerd met 1.5cm PIR platen voor het idee.

Nu is het idee (de garage wordt toch niet voor auto gebruikt) om deze te vervangen door hardhouten openslaande deuren met HR++ ramen erin, zodat we ook wat meer licht in de garage hebben.

De deuren zijn gemaakt van massief hout met een isolatiebrug ertussen. Na wat doorvragen heb ik van de leverancier een "gecombineerde U-waarde deur-kozijn" ontvangen van 2.0W/m2K. Het zijn hele mooie klassieke deuren.

Ik heb niet het idee dat deze U-waarde nu echt top-of-the-line is. We hebben verder nu alles geisoleerd (spouwmuren, vliering, vloer, dubbel glas) maar omdat de garage als atelier gebruikt moet gaan worden en het een flink oppervlakte is, is goede isolatie ook hier van belang.

Wat is de minimale U-waarde die aan te raden is? Zijn er tweakers met goede ervaringen/suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaarpot
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 00:41
Hier min of meer zelfde situatie. Wel jonger huis uit 2004 (energielabel A) met inpandige garage. Momenteel zit er een geisoleerde sectionaaldeur in maar ook hier koelt de garage goed af in de winter. Mijn vrouw vindt de deur wat zwaar gaan en zou deze graag vervangen door 2 openslaande deuren. Nu kom ik idd ook garagedeuren tegen met RC waarde 2 en vraag mij af of ik dan flinke voortgang boek tov mijn huidige geisoleerde sectionaaldeur of niet. In de garage is geen verwarming aanwezig dus ik verwacht dat deze ruimte altijd flink af zal koelen, enkel waarschijnlijk langzamer met een beter geinsoleerde deur.

Iemand hier ervaring mee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:08
Kijk eens bij hormann of novoferm wat zij hebben. Dat zal wel beter zijn dan 2W/m2K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaarpot
Dank voor je reactie, heb al gekeken bij Novoferm, daar kom ik ook niet verder dan een RC 2 waarde:

https://www.vanijperen-ga...over-ons/waarom-novoferm/

Wellicht is dit standaard in de markt, dat kan ook.

Daarnaast kun je bij een aantal fabrikanten ook kiezen voor thermisch geisoleerde deuren tegen meerprijs. Ik ken deze meerprijs (nog) niet maar zou dit de moeite waard kunnen zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

spaarpot schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 12:56:
Dank voor je reactie, heb al gekeken bij Novoferm, daar kom ik ook niet verder dan een RC 2 waarde:

https://www.vanijperen-ga...over-ons/waarom-novoferm/

Wellicht is dit standaard in de markt, dat kan ook.

Daarnaast kun je bij een aantal fabrikanten ook kiezen voor thermisch geisoleerde deuren tegen meerprijs. Ik ken deze meerprijs (nog) niet maar zou dit de moeite waard kunnen zijn ?
hangt af van de meerprijs ;)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:05
U-waarde is iets anders als de R-waarde. U=1/R dus als je een Rc van 2 wilt dan heb je een u van 0,5. Dit is te halen met tripple glas of vacuumglas, de deur zelf zal dan ook stevig zijn.

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:35

RvV

Mijn ervaring de novoferm sectionaaldeur was dat het niet zo veel uit maakt hoe dik hij is. Hij lekt toch aan alle kanten op de scharnierende delen zodra de wind erop staat. Ik zou er meer aandacht aan besteden om te onderzoeken welke deuren kier-dicht zijn.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonkhuijzen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-08 22:27

lonkhuijzen

100% ADH

Heb hier een hormann deur (LPU42) en even gezocht in de folder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pl04Lwnpo_eI2lgEnYqW8lkOLa0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6OgjITQYIqYYRNY26KqNGcQO.jpg?f=user_large

Hierin ook tevens werkelijke waarde van een geïnstalleerde deur en niet enkel het paneel. Met thermoframe en zonder.

Ik had hier eerst ook een stalen deur in de inpandige garage en dit is echt een wereld van verschil. De slaapkamer en badkamer erboven zijn ook een stuk warmer en behagelijker.

Achteraf had ik liever de LPU67 thermo gehad om toch weer wat beter geïsoleerd te hebben maar ik was toen meer met de looks bezig en nog niet zozeer met energiebesparing.

2W/m2K voor de geïnstalleerde houten deur vind ik eigenlijk nog best oke.

[ Voor 34% gewijzigd door lonkhuijzen op 15-12-2020 14:19 ]

5,85kWp 15x Sunpower Max3 390Wp OZO | live PV output | LabelA@‘78

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• theredone51
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-08 09:10
RvV schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 13:35:
Hij lekt toch aan alle kanten op de scharnierende delen zodra de wind erop staat. Ik zou er meer aandacht aan besteden om te onderzoeken welke deuren kier-dicht zijn.
Dit. Je isolatiewaarde kan nog zo goed zijn, als het niet luchtdicht is dan is alle moeite voor niets.

Terzijde: kijk even na of deze wijziging niet vergunningsplichtig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaarpot
technopeuter schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 13:32:
U-waarde is iets anders als de R-waarde. U=1/R dus als je een Rc van 2 wilt dan heb je een u van 0,5. Dit is te halen met tripple glas of vacuumglas, de deur zelf zal dan ook stevig zijn.
Mijn HR++ glas in huis heeft een U van 1.1 zo uit mijn hoofd, dus een deur met RC 2 is misschien zo gek nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaarpot
theredone51 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 14:20:
[...]

Dit. Je isolatiewaarde kan nog zo goed zijn, als het niet luchtdicht is dan is alle moeite voor niets.

Terzijde: kijk even na of deze wijziging niet vergunningsplichtig is.
Beide goede tips, ga ik zeker naar kijken. Voor mijn gevoel zouden twee openslaande deuren makkelijker tochtdicht moeten zijn dan mn huidige sectionaal deur. Maar eens op onderzoek uit.
Pagina: 1