Toon posts:

Aanschafadvies voor router/mesh? in woonhuis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar wat advies wat het beste is voor goede wifidekking overal in mijn huis (beneden, boven en op zolder.

Dit is mijn huidige situatie:

Wat komt er binnen:

Internet Complete van Ziggo
Downloadsnelheid: 250 Mbit/s
Uploadsnelheid: 25 Mbit/s

Situatie beneden:

Wifi-Modem Ziggo
Merk: Technicolor
Type: TC7200
Specs: ?

Router (10 jaar oud denk ik)
Merk: TP-link
Model: TL-WR1043ND
Specs:
Gebruikt standards: 802.11b, 802.11g en 802.11n
Freq. range: 2.4-2.4835 GHz
Wireless data rates: up to 300 Mbps

Waar wordt beneden mee gewerkt:
Laptop (Acer Aspire E1-771G, ongeveer 7 jaar oud)), gebruikt wifi-standaards 802.11b/g/n + BT
2 Samsung smartphones (Galaxy A5 (2017) en een Galaxy J6 (beide <2 jaar oud)

Situatie bovenverdieping

Wifi-punt via het stopcontact (Ziggo)
Merk: Comtrend
Model: PG-9072LG-Zg
Specs:
Gebruikt standards: 802.11g/n/ac
Freq. range: 2.4 en 5 GHz

Waar wordt boven mee gewerkt
Desktop PC: Gigabyte GA-B150M-DS3P moederbord met Gigabit LAN. Bedraad aangesloten op het wifi-punt.
2 Samsung smartphones (Galaxy A5 (2017) en een Galaxy J6 (beide <2 jaar oud)

---------------------------------------------------------------------

Wat is het probleem:
Ik heb nu 3 wifi-netwerken draaien, een ziggo netwerk (via ziggo modem, voor evt. gasten), een thuisnetwerk (via de router) en boven een apart ziggo netwerk via het extra wifi-punt.

De wifi beneden is redelijk stabiel, maar het signaal is zwak. In de keuken (+- 10 meter vanaf de router) is het signaal nog slechts de helft. Als ik in de gang ga staan (1 betonnen muur) is het met 1/4 verminderd. Dit geldt voor zowel het Ziggo signaal als het signaal van de TP-link router.

Het wifi-signaal boven wordt snel minder als er een aantal muren tussen gaan zitten. Op zolder is hij slecht, alleen recht boven het wifi-punt van ziggo krijg ik goed signaal.

Wat wil ik:
- Overal een goed signaal zonder extra kabels te trekken (oud huis en geen extra ruimte in de leidingen voor kabels) en ik wil als het kan ook geen dozijn wifiversterkers in mijn huis hebben hangen.
- 1 wifi-netwerk in mijn hele huis, zodat ik niet steeds van netwerk hoef te wisselen als ik door het huis loop. Mijn kinderen zijn nu nog klein, maar als die straks groter zijn, vinden ze dat vast ook fijn. Eventueel met een optie voor een gastennetwerk dat ik zelf ik kan stellen. Tevens tijdsloten om wifi aan en uit te zetten vind ik een handig.

Wat kan ik zelf?
- ik ben niet zo'n techneut, maar met heldere uitleg kom ik met apparaten een heel eind. Ik zit alleen totaal niet in al die termen die bij (wifi)netwerken gebruikt worden.
- Ik heb inmiddels een kabel getrokken naar boven (via de trapkast, door de trap heen en onder de plintjes van het laminaat), zodat mijn desktop straks bedraad internet kan hebben (dat prefereer ik als gamer).

Ik heb een hoop gelezen over alle mogelijke oplossingen, het 1 duur, het andere goedkoop, verschillende niveau's van technische kennis noodzakelijk, etc. etc., maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Zeker omdat niet overal alle specificaties bij staan en al die terminologie mij niet heel bekend is.

Ik realiseer me dat ik momenteel met verouderde apparatuur werk en dat vernieuwen de beste optie is, maar de vraag is wat?

Wat kan ik nou het beste aanschaffen?
- Een Mesh systeem? de duurdere hebben goede kritieken, maar zijn: duur
- 2 routers die ik samen laat opereren als 1 netwerk? 2 goede routers lijken samen net zo duur als een goedkoper mesh systeem.
- Ik ben niet merk gebonden. TP-link heeft het altijd goed gedaan, maar andere merken zijn vast ook prima.

Zijn er nog andere dingen die ik kan doen?
- Wifi-kanalen wisselen?

Wat betreft de kosten, max. 300 euro. Mocht er iets echt goede kwaliteit zijn en iets duurder zijn, valt dat te overwegen, maar een goed alternatief voor minder kosten is altijd fijn. :)