Toon posts:

Apparaat/schakel tussen 2 verschillende internet providers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedendag,

Ik zit met het volgende;

Ik woon in een land waar de internet verbinding met grote regelmaat uitvalt. Om die reden heb ik 2 routers van 2 verschillende internet aanbieders.

Nu heb ik een samsung smarttings wifi mesh netwerk aan 1 van deze routers gekoppeld maar ik zou graag willen, dat als dit netwerk uitvalt, hij op het andere netwerk overschakelt.

Bestaat er iets als een schakelaar/box waar je beide netwerken in stopt, die je aan het mesh netwerk koppelt (via een ethernet kabel) en die je automatisch of handmatig over kunt zetten mocht het hoofd netwerk uitgevallen zijn?

Er moet op zijn minst 1 smartthing wifi apparaat via de kabel verbonden zijn. De andere apparaten gaan via wifi.

Alvast bedankt! :)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2019 18:18 . Reden: plaatje verschuift ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:26
Dual wan router is je zoekterm.

is het kabel/adsl, twee keer adsl?

jaren geleden gerealiseerd met een Draytek, vrij prijzig ding, maar werkte perfect.
Waarom overschakelen? je betaald toch al voor beide aansluitingen en kunt beide tegelijk gebruiken.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hi Tens,

Bedankt voor je reactie! Het zijn 2x ethernet kabels van 2 verschillende routers/netwerken.

Samsung smartthings moet via een ethernet kabel worden aangesloten, waarna de andere smartthings apparaten via datzelfde wifi netwerk aangesloten moeten worden. Alles zit dus in principe vast aan 1 netwerk.

Maar mocht dat netwerk uitvallen dan zou ik graag willen dat hij automatisch (of op afstand te bedienen) over kan schakelen op het andere netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-10 20:48
Als je een "dual WAN" router koopt hoeft er niets overgeschakeld te worden. De "LAN" kant, zeg maar waar je de verschillende apparaten (PC's , Smarthing, wireless AP's) op hebt hangen is gewoon 1 geheel, het is de "Internet" kant die gaat omschakelen als het nodig is. Je zal dan wel vb de "Wifi" van elke van die 2 providers (moest dat in de modem/router zitten) AF zetten en best je eigen Wireless voorzien (vb een deftig AP)

Zoals aangegeven kan je zo'n "dual WAN" ook opzetten om beide Internet circuits tegelijk te gebruiken om het verkeer te verdelen. Je betaald ze toch alletwee hé, waarom niet gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Super! Dankjewel voor de heldere uitleg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-10 20:48
Verwijderd schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 18:59:
Super! Dankjewel voor de heldere uitleg :)
Mischien nog wat leesvoer (van 2019, dus redelijk recent)

https://www.mbreviews.com/best-dual-wan-routers/

Zo'n dual-WAN gaat je wel een centje meer kosten, maar zal perfect doen wat je wil en denkelijk merk je het amper dat hij gaat overschakelen. (maar je wil vb wel mailtje krijgen als ISP1 eruit ligt)

Ik weet niet wat je technische kennis is om zoiets op zetten, maar het ene merk is al iets gebruiksvriendelijker als het andere. Als je een Dual-WAN *met* WIFI neemt heb je geen apart AP meer nodig indien de dekking goed genoeg is.

Op de bestaande ISP modem/router doosjes zet je dan DHCP + WIFI gewoon. Als het een "router" is en je hebt de mogelijk de "Firewall" AF te zetten mischien ook beter doen zodat alle poorten "doorgemapped" worden tot op de nieuwe Dual-WAN en daar regel je dan alles netjes in moest je speciale NAT-mappings nodig hebben. Maak die bestaande ISP-doosjes zo dom mogelijk is de boodschap :9

[ Voor 29% gewijzigd door jvanhambelgium op 26-11-2019 20:08 ]

Pagina: 1