Magnetische vuilfilter bij ELGA - nuttig?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lydus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:44
Ha,

Ik heb een offerte ontvangen voor de installatie van een ELGA. Daarin is ook de installatie van een magnetische vuilfilter opgenomen. Uitleg die daar eerder bij werd gegeven is dat dit verstoppingen tegen zou gaan.

Ik heb wat gegoogled maar ik heb geen aanwijzing gevonden dat dit echt van toegevoegde waarde zou zijn. Dus ELGA gebruikers, is dit 150 euro waard?

Beste antwoord (via Lydus op 10-12-2019 10:23)

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20:26
Lydus schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 17:52:
Ha,

Ik heb een offerte ontvangen voor de installatie van een ELGA. Daarin is ook de installatie van een magnetische vuilfilter opgenomen. Uitleg die daar eerder bij werd gegeven is dat dit verstoppingen tegen zou gaan.

Ik heb wat gegoogled maar ik heb geen aanwijzing gevonden dat dit echt van toegevoegde waarde zou zijn. Dus ELGA gebruikers, is dit 150 euro waard?
Zeker bij bestaande installaties met gemixt materiaal is een vuilfilter aan te raden. Het magneet filter trekt kleine deeltjes corrosie aan van bijvoorbeeld staal. Ontlucht bijvoorbeeld maar eens een radiator, dan zie je soms hoe bruin het water kan zijn.

Dit vuil kan er voor zorgen dat je pomp of driewegklep eerder vastloopt of ruist wat de levensduur niet ten goede komt.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20:26
Lydus schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 17:52:
Ha,

Zeker bij bestaande installaties met gemixt materiaal is een vuilfilter aan te raden. Het magneet filter trekt kleine deeltjes corrosie aan van bijvoorbeeld staal. Ontlucht bijvoorbeeld maar eens een radiator, dan zie je soms hoe bruin het water kan zijn.

Dit vuil kan er voor zorgen dat je pomp of driewegklep eerder vastloopt of ruist wat de levensduur niet ten goede komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:13
Ik heb er geen op zitten...

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:07
Wat Murkmans ook al zegt, heb je metalen leidingen of radiatoren in je systeem dan is het de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:48
Maar roest is toch niet met een magneet aan te trekken? De magneet vangt volgens mij alleen metaaldeeltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lydus
Murkmans schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 18:05:
[...]

Dank hiervoor! Dan zou het inderdaad, met de radiatoren die er al tientallenjaren hangen, geen overbodige luxe zijn.

Maar, waarom doen we dit niet bij CV ketels? Zijn die kleppen/pompen zoveel anders/gevoeliger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:53

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Dit wordt bij moderne ketels (met nieuw type energiezuinige pomp) ook standaard geïnstalleerd...

Met andere woorden: sinds een aantal jaren (5-10?) gebruiken we energiezuinige pompen. Die zijn gevoeliger voor metaaldeeltjes in het water. Dus moet er nu zo'n vuil filter in. Is dus ook een standaard component als je een nieuwe ketel wilt. Het werkt ook wel zonder, maar de levensduur van de pomp wordt enorm verkort als er inderdaad ijzerdeeltjes in het water zit.

[ Voor 65% gewijzigd door prein2 op 27-11-2019 10:14 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lydus
prein2 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 10:12:
Dit wordt bij moderne ketels (met nieuw type energiezuinige pomp) ook standaard geïnstalleerd...

Met andere woorden: sinds een aantal jaren (5-10?) gebruiken we energiezuinige pompen. Die zijn gevoeliger voor metaaldeeltjes in het water. Dus moet er nu zo'n vuil filter in. Is dus ook een standaard component als je een nieuwe ketel wilt. Het werkt ook wel zonder, maar de levensduur van de pomp wordt enorm verkort als er inderdaad ijzerdeeltjes in het water zit.
Dus eigenlijk zou mijn Vaillant uit 2015 zo'n filter moeten hebben... Dat zullen de "zuinige" bewoners van destijds vast niet hebben geregeld.
Pagina: 1