Feedback Systeem upgrade €600,-

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRTNbos
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-09 12:36
Voor een familielid ben ik aan het kijken voor een systeem upgrade. Het huidige systeem is dusdanig verouderd dat (vanwege de kosten) alleen de behuizing en de (conventionele) harde schijf hergebruikt gaan worden.

De bedoeling is om met het uitgeven van ca €600,- een systeem neer te zetten wat gebruikt gaat worden voor allerdaagse zaken (browsen, vakantiefoto's bewaren, documentjes typen etc) maar ook om wat spellen te kunnen spelen. Ga uit van 1080P.

Overclocken zal niet aan de orde zijn, degelijkheid/stabiliteit is wel wenselijk.

Nu heb ik de laatste BBG's gecombineerd, en ik kom tot de volgende onderdelen. Ik zit echter niet volledig in de laatste performance/energiegebruik/prijzen van de CPU's en GPU's dus graag jullie feedback hierop. Zijn er zaken die handiger/beter kunnen? Ik hoor het graag!

CPU:
AMD Ryzen5 2600 Wraith Boxed: €126,-
https://tweakers.net/pric...-5-2600-wraith-boxed.html

Moederbord:
Asrock B450M-R4: €60,-
https://tweakers.net/pric...asrock-b450m-hdv-r40.html

Geheugen:
Crucial Ballsitic Sport LT 2x8GB: €75,-
https://tweakers.net/pric...tix-bls2k8g4d30aesbk.html

Voeding:
Cooler Master MWE 450 White 230V V2: €40,-
Seasonic Focus Gold 450W: €49,-
https://tweakers.net/pric...onic-focus-gold-450w.html

SSD:
Kingston A400 480GB: €50,-
Samsung EVO 860 500GB: €71,-
https://tweakers.net/pric...amsung-860-evo-500gb.html

Grafische kaart:
MSI Geforce GTX 1660 Super Ventus XS OC: €254,-
https://tweakers.net/pric...0-super-ventus-xs-oc.html

Totaal: €605,- (Die 5euro boven het gestelde bedrag zal geen probleem zijn.)
Totaal: €614,-
Totaal: €635,-

Alle commentaar is welkom!

Edit1:
Na de opmerkingen over de mogelijk matige kwaliteit van de voeding, heb ik deze vervangen door een Seasonic exemplaar.

Edit2:
In de directe omgeving zijn wat slechte ervaringen opgedaan met Kingston SSD's. Reden om de SSD te wijzigen naar een Samsung. Prijs ligt hierom iets hoger dan initieel gesteld, maar dit was geen probleem als dit meer zekerheid/stabiliteit oplevert.

De kast is een eenvoudige ATX kast. Voeding bovenin, 1 extra intake en 1 extra outtake fan (beide 92mm). Voor deze build en casual gaming meer dan voldoende naar mijn mening.

De onderdelen zijn besteld, binnenkort weer lekker sleutelen!

Bedankt voor de feedback.

[ Voor 19% gewijzigd door MRTNbos op 28-11-2019 10:37 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Wat voor behuizing gaat het om?

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackxl
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12-09 11:42
Voor wat spellen. En dagelijks gebruik heb je veel power.

Ik zou wat besparen op de videokaart en iets meer aan een degelijke voeding uitgeven. Maar dan ga ik er vanuit dat een 1050(Ti) zal volstaan. En dat hangt af van welke games er worden gespeeld.

De voeding die je hebt uitgekozen is voor zo ver ik weet prima spul. Maar mijn gevoel zegt dat 40 euro aan de budget kant is. En dat een betere voeding degelijker zal zijn. Iemand die hier wel verstand van heeft kan mijn gevoel misschien bevestigen of ontkrachten.

Verders een prima build. Alleen weten we dus niet in wat voor een kast je dit wilt gaan plaatsen.

Tweedehands kun je bijvoorbeeld dit aanschaffen: V&A aangeboden: MSI GeForce GTX 1070 GAMING 8G (perfecte staat)

Houd je geld over voor een betere voeding.
Koop je een tweedehands 1060 6GB
Bijv. V&A aangeboden: Gigabyte GeForce GTX 1060 Windforce OC 6G
heb je wellicht zelfs budget over voor een betere voeding en een nieuwe kast.

[ Voor 30% gewijzigd door Jackxl op 26-11-2019 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRTNbos
De exacte kast weet ik vanaf hier niet, maar het zal een enigsinds budget kast zijn. Praktisch, maar niets bijzonders. Alle onderdelen gaan hier wel inpassen, dus hooguit qua koelingprestaties zal dit wat doen, maar zo belangrijk is het type kast verder toch niet?!

Voor wat betreft de games wil ik gewoon een zo goed mogelijke combinatie van CPU/GPU binnen dit budget. De exacte spellen weet ik natuurlijk niet, maar denk aan: WoT, PUBG, COD, DOTA2, Sniper Elite.

Edit1:
De voeding komt uit de BBG van September 2019.
Vanwege het relatief lage verbruik van de GTX 1660S heb ik ook deze voeding genomen. De voeding uit de BBG van November 2019 komt uit op €70,- waardoor er weer gesneden moet worden in de videokaart (lijkt mij de enige optie om te compenseren voor de prijs).

De GTX1060 is wat slechter qua performance dan de 1660S, en er is geen noodzaak voor een nieuwe kast, dus ik besteed liever dat geld aan een betere grafische kaart.
2e hands GTX1070 kan uiteraard, maar met het oog op degelijkheid/betrouwbaarheid koop ik liever wat nieuws.

[ Voor 38% gewijzigd door MRTNbos op 26-11-2019 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

MRTNbos schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 17:07:
De exacte kast weet ik vanaf hier niet, maar het zal een enigsinds budget kast zijn. Praktisch, maar niets bijzonders. Alle onderdelen gaan hier wel inpassen, dus hooguit qua koelingprestaties zal dit wat doen, maar zo belangrijk is het type kast verder toch niet?!
Keep in mind dat we nog steeds niet weten wat voor type kast het is:

Moderne kasten hebben de voeding onderin, in tegenstelling tot bovenin van oudere kasten. Ook zijn er genoeg kasten van begin 21e eeuw waar geen fans of alleen 80mm fans in kunnen, wat de warmtepoductie uiteraard niet ten goede komt. minimaal 3 120mm fans is toch wel de standaard nu.

Daarnaast heb je nog het gevalletje kabelmanagement. Het kost wat tijd om alles netjes weg te werken, maar ik heb er persoonlijk een gruwelijke hekel aan om te werken in kasten waar alle kabels zomaar rondhangen en je niks meer ziet en nergens bij kan.

Nog iets: in (hele) oude kasten heb je vaak nog een batterij drive-bays voorin, wat de keuze voor GPUs i.v.m. de lengte ervan ernstig in kan perken. Mijn huidige kast heeft er 40cm voor, maar ik weet nog wel dat m'n oude kast iets van 25cm had ofzo, niet extreem weinig maar je krijgt er bijvoorbeeld geen Gigabyte kaart et 3 fans in gepropt.

Dus ja, wat betreft de punten voedingsplaatsing, airflow, videokaart en gebruikersgemak vind ik de keuze van een kast toch wel redelijk belangrijk :p

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRTNbos
Wintervacht schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 17:34:
[...]

Keep in mind dat we nog steeds niet weten wat voor type kast het is:
...
Dus ja, wat betreft de punten voedingsplaatsing, airflow, videokaart en gebruikersgemak vind ik de keuze van een kast toch wel redelijk belangrijk :p
De lengte van de 1660S is 20,4cm, iets wat zeker wel gaat passen.

Voeding zal zeer waarschijnlijk bovenin zijn. Ik weet dat dit niet optimaal is, maar het maakt het niet gelijk onbruikbaar. Zeker aangezien ik (is mijn inschatting) redelijk energie zuinige componenten gekozen heb (CPU/GPU) verwacht ik dat de standaard koeling voldoende zal zijn.

Kabelmanagement is inderdaad een dingetje (ik het al menige kast zelf gebouwd). Maar als iets meer tijd/moeite een significante besparing oplevert dan vind ik het wel waard om iets langer bezig te zijn met het opbinden van de kabels.
Pagina: 1