Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Philips 43PUS6501/12 Backlight Kapot

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• andMax
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 26-01 14:43
Mijn vraag
Van mijn oma heb ik een drie jaar oude, kapotte Philips 43PUS6501 televisie gekregen. Het toestel lijkt nog goed op te starten echter werkt de backlight niet. Wanneer ik een zaklamp op het scherm richt is o.a. het Philips logo tijdens het opstarten en menu's te zien en het toestel reageert nog gewoon op de afstandsbediening. Nu ben ik op zoek naar een manier om deze weer werkend te krijgen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- De televisie naar fabrieksinstellingen te resetten door een USB stick met data wipe en meest recente firmware te flashen, zoals beschreven op XDA. Is dit daadwerkelijk de manier om dit te doen, of is er nog een ander trucje wat toegepast kan worden?

- Online heb ik de Service Manual gevonden van het model televisie, de QM16.3E waar in o.a. de bekabeling van de verschillende onderdelen staan. Aangezien de TV normaal en ik het vermoeden heb dat er iets mis is met de backlight, ben ik gaan kijken naar de voeding daarvan. De leds zijn verbonden aan de voeding via de CN8101 connector (zie onderstaande afbeelding, connector linksboven) en daarbij staat op de + vled en - vled1 en - vled2 pinnen ongeveer 46 volt zonder aangesloten leds, en 50 volt wanneer de strip is aangesloten. Zijn dit normale waarden voor de leds die de backlight verzorgen?
PSU Philips TV

Voor degene die het schema willen zien van de voeding, deze staat op blz 77 van de service manual.

Vragen
Zit ik in de juiste hoek dat de backlight stuk is, of zou dit nog iets software- / hardwarematigs kunnen zijn?
Hoe kan ik testen of de PSU en daarmee de leds wel goed aangestuurd worden?
Hoe kan ik testen of de leds kapot zijn?
Hoe kan ik testen of de PSU kapot is? (Welke punten kan ik nog meer doormeten op de PSU printplaat om te achterhalen wat er mis is?)
Is een dergelijke PSU te repareren of is het handiger om een nieuwe te bestellen online?

Ik heb een multimeter en een soldeerbout en ben niet bang om daarmee aan de slag te gaan, weet alleen niet zo goed waar ;)

Beste antwoord (via andMax op 04-12-2019 15:32)

• Frank_P
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 21:59
Ik ken dit specifieke type tv niet, maar het probleem zit zeer waarschijnlijk in de backlight of in de inverter (als die erin zit).
Heb helaas even geen tijd om de service manual door te kijken.
Als er 1 of meerdere LEDs kapot zijn dan wordt dit gedecteerd en schakelt de backlight uit.
Je zou hem dus helemaal open kunnen maken (uitkijken dat het scherm niet breekt) en de LEDs door kunnen meten om te kijken of deze kapot zijn.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Frank_P
Ik ken dit specifieke type tv niet, maar het probleem zit zeer waarschijnlijk in de backlight of in de inverter (als die erin zit).
Heb helaas even geen tijd om de service manual door te kijken.
Als er 1 of meerdere LEDs kapot zijn dan wordt dit gedecteerd en schakelt de backlight uit.
Je zou hem dus helemaal open kunnen maken (uitkijken dat het scherm niet breekt) en de LEDs door kunnen meten om te kijken of deze kapot zijn.

• andMax
Frank_P schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 14:03:
...
...
Zou hiervoor niet de spanning over de leds moeten verdwijnen? Nu staat er nog 50 volt op de pinnen terwijl er geen licht uit de strips komt. Of zit dit soort beveiliging in een van de led strips achter het display zelf?

• Frank_P
maxschouten schreef op woensdag 27 november 2019 @ 09:44:
[...]

Zou hiervoor niet de spanning over de leds moeten verdwijnen? Nu staat er nog 50 volt op de pinnen terwijl er geen licht uit de strips komt. Of zit dit soort beveiliging in een van de led strips achter het display zelf?
Theoretisch wel, bij mij zakte het voltage op de pinnen wel na een paar seconden in omdat hij dat gedeelte van de voeding uitschakelde.
Maar ik had geen converter ertussen, heb jij die ook niet?
Het zou ook kunnen dat het voltage te laag is om de LEDs te doen starten en dat het dus in de voeding zelf zit.
Ik weet echter niet hoeveel Volt er op de pinnen hoort te staan en ook niet welke componenten je dan moet testen.
Helaas ben ik geen schema wizard dus kan dat ook niet voor je nakijken.
Heb je al gekeken of je bolle condensatoren ziet of iets?

• andMax
Eergisteren het hele toestel uit elkaar geschroefd en de backlight leds een voor een gecheckt in de diodestand. In totaal waren 9 van de 60 leds stuk! Via een webshop nieuwe besteld die hopelijk vandaag geleverd worden.
Frank_P schreef op donderdag 28 november 2019 @ 13:21:
[...]
Theoretisch wel, bij mij zakte het voltage op de pinnen wel na een paar seconden in omdat hij dat gedeelte van de voeding uitschakelde.
Maar ik had geen converter ertussen, heb jij die ook niet?
Heb je al gekeken of je bolle condensatoren ziet of iets?
Er zat bij mij geen converter tussen, de kabel gaat rechtstreeks van de PSU de backlights in.
Alle condensatoren op de PSU waren nog netjes plat ;)

Na het doorspitten van de service manual kwam ik dit lijstje tegen, het lijkt erop dat de 50 volt die richting de leds gaat prima is geven het type PSU dat in de TV zit (715G6973).
The output voltages to the chassis are:
- +3.5V output (standby mode)
- +12 output (on-mode)
- +12V_audio (audio AMP power)
- 42V(Boost for backlight for 715G7857)
- 70V(Boost for backlight for 715G7720)
- 48V(Boost for backlight for 715G6973)
- 48V(Boost for backlight for 715G7312)
- 77V(Boost for backlight for 715G7831)
- Output to the display; in case of
- IPB: High voltage to the LCD panel
- PSL and PSLS (LED-driver outputs)
- PSDL (high frequent) AC-current.

• Frank_P
maxschouten schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 10:53:
Eergisteren het hele toestel uit elkaar geschroefd en de backlight leds een voor een gecheckt in de diodestand. In totaal waren 9 van de 60 leds stuk! Via een webshop nieuwe besteld die hopelijk vandaag geleverd worden.

[...]

Er zat bij mij geen converter tussen, de kabel gaat rechtstreeks van de PSU de backlights in.
Alle condensatoren op de PSU waren nog netjes plat ;)

Na het doorspitten van de service manual kwam ik dit lijstje tegen, het lijkt erop dat de 50 volt die richting de leds gaat prima is geven het type PSU dat in de TV zit (715G6973).

[...]
Dat is top dan, wel vreemd dat hij dan niet de voeding uitschakelt.

• andMax
Update: De TV werkt weer! Na het vervangen van de ledstrips is het display weer operationeel! Netflix en YouTube streamen weer zonder genade naar de televisie (ook in 4K).

Ik ben nu echter achter een volgend euvel gekomen, de TV wil geen HDCP handshake uitvoeren met niet 4K apparaten aangesloten op de HDMI poorten. Zo laat de KPN box wel alle menu's zien, echter blijft het beeld zelf zwart. Idem voor de Chromecast. Heeft een van jullie een idee hoe ik dit kan fixen?
Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True