Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LennartJP
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 01-11-2022
Goedemiddag, ik heb een platenspeler met phono voorversterker gekocht die ik wil aansluiten op mijn actieve speakers. Er lijkt echter iets niet goed te gaan met de aarding van de platenspeler.

Als ik een plaat op zet, komt er een doffig geluid. Daarnaast schrik me af en toe helemaal de pleuris omdat de boxen plotseling beginnen te knetteren. De knetter is extreem luid.

Mijn vermoeden is dat dit met de aarding te maken heeft. Ik kan wel aarden op de platenspeler, niet op de boxen.

Ik heb Klipsch r41pm actieve luidsprekers en een Pro-ject Essential II Digital (met ingebouwde phono voorversterker).
...

Ik ben een redelijke leek in de wereld van platenspelers en luidsprekers, dus ik hoop hier een antwoord op mijn probleem kan vinden. Ik heb geen idee wat ik allemaal kan proberen. Hopelijk weet een van jullie hoe ik hier mee om moet gaan en wat oplossingen zijn. Ik wil in ieder geval zo snel mogelijk weer naar mijn geliefde platen kunnen luisteren.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

LennartJP schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 13:35:
Die aardklem is volgens mij een input voor een subwoofer.

Ik gebruik de kabel tussen de klipsch en de pro-ject. De instelling op de klipsch staat op phono.
Die klem kan je waarschijnlijk als ground gebruiken. Duik daarvoor even in de handleiding.

[ Voor 81% gewijzigd door Lip op 26-11-2019 13:39 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jansen90
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-03 16:55
Hoe zit eea aangesloten? Gebruik je de optische link tussen de Klipsch en de Pro-ject, of de kabel? In geval van de kabel, hoe zijn de instellingen op de Klipsch, Line of Phono?

Op de productfoto zie ik evt wel een aardklem achterop de Klipsch.

12x400WP West Fronius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LennartJP
Die aardklem is volgens mij een input voor een subwoofer.

Ik gebruik de kabel tussen de klipsch en de pro-ject. De instelling op de klipsch staat op phono.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LennartJP
Ik woon overigens in een oud huis. Ik moet controleren of het stopcontact wel geaard is. Zou dat ook problemen kunnen veroorzaken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-05 13:49
Als ik jou was zou ik het met toslink aansluiten. Dan is het galvanisch gescheiden en heb je geen aarding nodig (en dus ook geen aardlussen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jansen90
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-03 16:55
Zoals @borft aangeeft, eerst eens proberen of het probleem weg is als je de optische link (Toslink) gebruikt.
Dit lost ook eventuele aardlussen op.

Indien je geen optische kabel hebt zou je ook nog kunnen proberen de instelling op de Klipsch van Phono naar line te zetten. Ik heb de exacte specificaties van de draaitafel zo niet, in mijn hoofd. Als er inderdaad een phono preamp in zit, en je op de Klipsch ook de phono preamp gebruikt, heb je nu effectief 2 phono preamps achter elkaar geschakeld.

(btw. De aardaansluiting van de Klipsch is de schroef verbinding rechts boven met de tekst GND)

12x400WP West Fronius

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cumberworld
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 24-01-2021
.

[ Voor 100% gewijzigd door Cumberworld op 29-12-2020 01:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LennartJP
Instelling naar "line" overzetten werkte niet. De aardaansluiting van de Klipsch heb ik ook geprobeerd (dat werkte niet, toen dacht ik dat het ergens anders voor was:')).

Dus ik zal het met een optische kabel proberen. Hebben jullie een advies wat ik het beste zou kunnen kopen?

En @Vettigedennis , ik had inderdaad het idee dat er iets opgeblazen werd toen ik een plaat probeerde af te spelen (het harde geknetter).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
LennartJP schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 15:28:
Instelling naar "line" overzetten werkte niet. De aardaansluiting van de Klipsch heb ik ook geprobeerd (dat werkte niet, toen dacht ik dat het ergens anders voor was:')).
Je platenspeler heeft een line level signaal (er zit al een phono pre-amp in). Lijkt me dat je de speakers dus op line moet zetten, niet op phono.

Een typisch phono signaal is een factor 100 lager (qua spanning) dan een line-signaal en zal dus hard oversturen. Tevens is de frequency curve niet lineair (de phono preamp corrigeert voor RIAA), waardoor je dus dof geluid en harde bass krijgt, alsmede een overstuurt signaal.

Als je de aarde verbindt, en je speakers op line zet, zou het moeten werken, andere optie is toslink.

Als je de speakers op line zet, en er iets anders op aansluit, bv je telefoon/laptop, heb je dan wel goed geluid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LennartJP
Aansluiten op line via telefoon werkt prima (jack-jack). Geluid is dan ook zoals het hoort.

Ik zal vanavond bij thuiskomst proberen met line + het aarden van de kabels een plaat te luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LennartJP
Line + aarden van kabels werkte helaas niet.

Hebben jullie een tip voor welke toslink ik aan kan schaffen?

• borft
LennartJP schreef op woensdag 27 november 2019 @ 09:22:
Line + aarden van kabels werkte helaas niet.
Wat werkt er niet? Heb je geen geluid? Ik denk dat elke toslink zou moeten werken.

• LennartJP
Er was inderdaad geen geluid

• LennartJP
Kan ik dit dat bijvoorbeeld bestellen?

https://www.bol.com/nl/p/...MpdEAg.1_2.4.ProductTitle

Die sluit ik dan aan in beide optische ingangen.. (sorry ik ben echt een noob met dit soort dingen)
Pagina: 1