Netwerk-PC verdwijnt iedere keer na opnieuw opstarten.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• songason
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23-02 22:04
Hoi, bij mijn stagebedrijf stappen we vanaf vandaag over van een NAS van QNAP naar een gewone PC om te gaan gebruiken als netwerkschijf. Dit omdat de QNAP stuk is gegaan, en dit alternatief ook gewoon hoort te werken. Dat doet het het ook, wanneer wij gebruik gemaakt hebben van de 'Netwerk opnieuw instellen' functie van Windows 10. De netwerk PC is dan gewoon te vinden bij onze anderen PC's op dit netwerk en alles is dan leuk en aardig. Na het opnieuw opstarten van deze PC verdwijnt hij echter gewoon weer. De instellingen zijn dan echter ongewijzigd gebleven en van openbaar naar private switchen doet dan ook niks. Het is gewoon alsof het netwerk er gewoon niet meer is. Na het netwerk opnieuw instellen, doet alles het echter wel weer: maar dit is natuurlijk praktisch geen handige oplossing om dit elke keer in de ochtend weer te doen, dus vroegen wij ons af of iemand een permanente oplossing had.
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
...
Windows 10.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Alle basic dingen al geprobeerd, zoals het wisselen binnen instellingen. Ook hebben we vier processen toegevoegd bij opstarten in de Device Manager. Misschien niet de juiste processen?

Bij voorbaat dank!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitedrag152
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:54
kan je de pc wel pingen?

als je de share toevoegt als netwerkschijf? kan je hem dan naar de herstart ook niet verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViperXL
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-02 00:34
Allereerst is de vraag of dit binnen een Windows domein is of niet. Ik neem aan dat de betreffende pc een vast IP-adres heeft?
Gaat de pc misschien in slaapstand?
Als je een schijf als share toevoegt moet deze gewoon zichtbaar zijn maar je firewall en de rechten hebben daar ook invloed op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• songason
whitedrag152 schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 12:53:
kan je de pc wel pingen?

als je de share toevoegt als netwerkschijf? kan je hem dan naar de herstart ook niet verbinden.
Pingen lukt wel. Hoe bedoelt u, de share toevoegen als netwerkschijf? (Sorry, ik ben zelf niet erg ervaren met dit soort dingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• songason
ViperXL schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 12:55:
Allereerst is de vraag of dit binnen een Windows domein is of niet. Ik neem aan dat de betreffende pc een vast IP-adres heeft?
Gaat de pc misschien in slaapstand?
Als je een schijf als share toevoegt moet deze gewoon zichtbaar zijn maar je firewall en de rechten hebben daar ook invloed op.
Ja binnen een Windows domein. De schijf is dan ook zichtbaar, totdat het systeem van de netwerk PC uitgeschakeld is geweest, daarna werkt het in zijn geheel niet meer en is het onzichtbaar - tot er een reset van de netwerk instellingen is gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViperXL
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-02 00:34
Je zegt van openbaar naar private schakelen maar je zou dus een firewall modes met Domain moeten hebben. Is de PC toegevoegd op het domein?
Waarom gaat de PC uit? Hoe werkt nu als fileserver toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:44

Kraz

Saving the world

Hoe worden de IP adressen uitgedeeld? Via een router of via een Domain Controller?
Het is belangrijk dat de PC waarop de netwerk share staat hetzelfde IP adres behoud. Heb je dit ook ingesteld?

Waarschijnlijk krijgt de PC waarop de share draait een nieuw IP adres en werkt dus de netwerk mapping naar het oude IP adres niet meer en dus werkt je netwerk schijf niet.

Ook geef je aan dat "vier processen" hebt toegevoegd. Welke zijn dat en waarom heb je dat gedaan?

Als ik het zo aanhoor/lees is het denk ik beter dat je iemand vraagt die er wel verstand van heeft.
Wie regelt normaliter de IT bij je stage? Die persoon moet dit voor jullie oplossen. :)

[ Voor 17% gewijzigd door Kraz op 26-11-2019 13:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 00:56
Vraagt jouw werkgever dit te doen als je zegt er geen verstand van te hebben?, dan is het beter om de IT man te bellen.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• songason
Mel33 schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 13:08:
Vraagt jouw werkgever dit te doen als je zegt er geen verstand van te hebben?, dan is het beter om de IT man te bellen.
Tja.. Ik ben stagaire hier en vandaag is er weinig te doen, dus heb het een beetje in mijn handen geschoven gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• songason
Kraz schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 13:08:
Hoe worden de IP adressen uitgedeeld? Via een router of via een Domain Controller?
Het is belangrijk dat de PC waarop de netwerk share staat hetzelfde IP adres behoud. Heb je dit ook ingesteld?

Waarschijnlijk krijgt de PC waarop de share draait een nieuw IP adres en werkt dus de netwerk mapping naar het oude IP adres niet meer en dus werkt je netwerk schijf niet.

Ook geef je aan dat "vier processen" hebt toegevoegd. Welke zijn dat en waarom heb je dat gedaan?

Als ik het zo aanhoor/lees is het denk ik beter dat je iemand vraagt die er wel verstand van heeft.
Wie regelt normaliter de IT bij je stage? Die persoon moet dit voor jullie oplossen. :)
Heya, thanks voor de reactie -

De IT wordt door niemand echt geregeld. Dit bedrijf werkt vanuit een soort flexwerkplek, en normaal doet de baas het zelf maar dit probleem gaat ook haar niveau te boven!

Deze processen zijn toegevoegd om automatisch te starten wanneer de PC dat doet:

Function Discovery Provider Host
Function Discovery Resource Publication
SSDP Discovery
UPnP Device Host

Dit had ik gedaan omdat iemand met hetzelfde probleem dit als oplossing had gevonden. Bij mij dus helaas niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraz

Kraz

Saving the world

songason schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 13:14:
[...]

Heya, thanks voor de reactie -

De IT wordt door niemand echt geregeld. Dit bedrijf werkt vanuit een soort flexwerkplek, en normaal doet de baas het zelf maar dit probleem gaat ook haar niveau te boven!

Deze processen zijn toegevoegd om automatisch te starten wanneer de PC dat doet:

Function Discovery Provider Host
Function Discovery Resource Publication
SSDP Discovery
UPnP Device Host

Dit had ik gedaan omdat iemand met hetzelfde probleem dit als oplossing had gevonden. Bij mij dus helaas niet.
Sja... om eerlijk te zijn denk ik dat het misschien een klein beetje boven jouw pet is.
Maar het lijkt me dan ook sterk dat jouw baas ook zelf het domein heeft opgezet?

Lang verhaal kort;

1. Er moet uitgezocht worden welk apparaat de IP adressen uitdeelt; DHCP server
2. Stel een vast IP in voor de PC met de gedeelde map.
Dit kan door:
- een IP adres in te stellen op de betreffende PC met de gedeelde map OF
- Een reservatie aan te maken op je DHCP server op basis van MAC adres
3. Stel de netwerkmap (opnieuw) in op de overige machines.

4. Zet de PC met de gedeelde map erop nooit uit :)

5. Dooddoener; Denk na over een situatie als ook de harde schijf van de PC met de gedeelde map erop stuk gaat. Is de data dan weg of heb je een backup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• songason
Kraz schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 13:19:
[...]

Sja... om eerlijk te zijn denk ik dat het misschien een klein beetje boven jouw pet is.
Maar het lijkt me dan ook sterk dat jouw baas ook zelf het domein heeft opgezet?

Lang verhaal kort;

1. Er moet uitgezocht worden welk apparaat de IP adressen uitdeelt; DHCP server
2. Stel een vast IP in voor de PC met de gedeelde map.
Dit kan door:
- een IP adres in te stellen op de betreffende PC met de gedeelde map OF
- Een reservatie aan te maken op je DHCP server op basis van MAC adres
3. Stel de netwerkmap (opnieuw) in op de overige machines.

4. Zet de PC met de gedeelde map erop nooit uit :)

5. Dooddoener; Denk na over een situatie als ook de harde schijf van de PC met de gedeelde map erop stuk gaat. Is de data dan weg of heb je een backup?
Dat denk ik eerlijk gezegd ook hahaha. Bedankt voor de tips, ik zal het proberen en anders is het mijn probleem niet meer!

Een vraag wel, ben er net achtergekomen dat wanneer ik Function Discovery Resource Publication op de netwerk PC uit zet en dan weer aan, het netwerk wél weer verschijnt bij alle PC's. Weet jij hoe dit komt? Nogmaals bedankt voor alle hulp iedereen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Bron
ik zou als ik jou was de handleiding lezen het is niet moeilijk, maar als je echt niet weet waar nu te zoeken, weet je er te weinig van.
Je kan zon ding via het web(browser) en de verkenner bereiken als hij eenmaal is ingesteld, maar als de baas een andere provider of router (DHCP) neemt dan is het zomaar anders

Dus blijf er maar af, want straks gooi je hem open naar het hele internet

Je kan hem altijd bereiken met \\ [en dan de nas naam] in de verkenner in te typen

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz

Kraz

Saving the world

Mel33 schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 13:26:
Bron
ik zou als ik jou was de handleiding lezen het is niet moeilijk, maar als je echt niet weet waar nu te zoeken, weet je er te weinig van.
Je kan zon ding via het web(browser) en de verkenner bereiken als hij eenmaal is ingesteld, maar als de baas een andere provider of router (DHCP) neemt dan is het zomaar anders

Dus blijf er maar af, want straks gooi je hem open naar het hele internet

Je kan hem altijd bereiken met \\ [en dan de nas naam] in de verkenner in te typen
De NAS is kapot en is inmiddels vervangen voor een PC met gedeelde map ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Kraz schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 13:29:
[...]

De NAS is kapot en is inmiddels vervangen voor een PC met gedeelde map ;)
haha :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitedrag152
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:54
Als je via command prompt de netwerk aanmaakt, kan je dan wel de pc bereiken?

bijvoorbeeld:

net use P: \\IPADRESSVANPC\data
Pagina: 1