Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrphara
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 30-09 22:39
Mijn vraag

Ik ben nieuw tot de fotografie en heb momenteel nog geen camera. De camera gaat voornamelijk gebruikt worden voor foto's te maken van personen, ook met minder licht (in een uitgaanssetting).

Ik vermoed dat mijn keuze toch valt op een DSLR camera omdat de mirrorless camera's nog wat prijzig zijn.

Mijn budget is 600 euro maar als er een super aanbieding ergens is voor 1000 euro is dat ook prima.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Nog niks, wil wel nog gebruik gaan maken van een photoshop programma.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Eos 250 D

Dit leek mij wel een leuke aanbieding, maar zoals ik eerder al zei ben ik een leek op het gebied van fotografie.

Beste antwoord (via mrphara op 26-11-2019 14:09)

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

mrphara schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 11:38:
Mijn vraag

Ik ben nieuw tot de fotografie en heb momenteel nog geen camera. De camera gaat voornamelijk gebruikt worden voor foto's te maken van personen, ook met minder licht (in een uitgaanssetting).

Ik vermoed dat mijn keuze toch valt op een DSLR camera omdat de mirrorless camera's nog wat prijzig zijn.

Mijn budget is 600 euro maar als er een super aanbieding ergens is voor 1000 euro is dat ook prima.

Eos 250 D

Dit leek mij wel een leuke aanbieding, maar zoals ik eerder al zei ben ik een leek op het gebied van fotografie.
Wat is nou precies je vraag?

Afgezien daarvan: als je een leek bent kun je wat mij betreft beter een goedkope 2ehands body met een zooi goedkope lenzen kopen om mee te experimenteren. Je hebt geen DLSR van 700 euro nodig als je nog dusdanig beginner bent en glas is belangrijker dan een body. Kitlenzen zijn... Ja eigenlijk niks, een 'goedkope' DSLR met kitlens levert geen enkele meerwaarde tegenover compact/systeemcamera's.

Het devies dus: ga lekker op MP of in de V&A zoeken naar een 5 jaar oude camera body met minstens de basis-features, misschien wat leuke extra's als het budget het toelaat en steek de rest in goed glas. Tweedehands lenzen zijn vaak nog zo goed als nieuw, een STUK goedkoper en gewoon leuk om mee te experimenteren.
Wat tips: een 50mm f1.8 lens is onmisbaar, een groothoek- en een telelens om het plaatje compleet te maken en dan nog een bonk glas waarvan jij denkt 'goh dit zou leuk kunnen zijn'.

Blijf weg van de top-of-the-line lenzen die nieuw duizenden euro's kosten, het verschil in kwaliteit ga je namelijk niet zien op een instap-body en het is gewoon zonde om geld te besteden aan apparatuur waar je zogezegd 'de skills nog niet voor hebt'. Zie het een beetje als net je rijbewijs halen en dan gelijk een Ferrari met 800 PK kopen. Ja het staat stoer (in je eigen ogen tenminste) maar je kan beter eerst fatsoenlijk leren rijden in een oud barrel en daar ervaring mee opdoen alsoverns in een racemonster te stappen dan je gelijk in je voet te schieten door veel geld uit te geven aan iets waar je totaal geen verstand van hebt.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Mijn vraag

Eos 250 D

Wat is nou precies je vraag?

Afgezien daarvan: als je een leek bent kun je wat mij betreft beter een goedkope 2ehands body met een zooi goedkope lenzen kopen om mee te experimenteren. Je hebt geen DLSR van 700 euro nodig als je nog dusdanig beginner bent en glas is belangrijker dan een body. Kitlenzen zijn... Ja eigenlijk niks, een 'goedkope' DSLR met kitlens levert geen enkele meerwaarde tegenover compact/systeemcamera's.

Het devies dus: ga lekker op MP of in de V&A zoeken naar een 5 jaar oude camera body met minstens de basis-features, misschien wat leuke extra's als het budget het toelaat en steek de rest in goed glas. Tweedehands lenzen zijn vaak nog zo goed als nieuw, een STUK goedkoper en gewoon leuk om mee te experimenteren.
Wat tips: een 50mm f1.8 lens is onmisbaar, een groothoek- en een telelens om het plaatje compleet te maken en dan nog een bonk glas waarvan jij denkt 'goh dit zou leuk kunnen zijn'.

Blijf weg van de top-of-the-line lenzen die nieuw duizenden euro's kosten, het verschil in kwaliteit ga je namelijk niet zien op een instap-body en het is gewoon zonde om geld te besteden aan apparatuur waar je zogezegd 'de skills nog niet voor hebt'. Zie het een beetje als net je rijbewijs halen en dan gelijk een Ferrari met 800 PK kopen. Ja het staat stoer (in je eigen ogen tenminste) maar je kan beter eerst fatsoenlijk leren rijden in een oud barrel en daar ervaring mee opdoen alsoverns in een racemonster te stappen dan je gelijk in je voet te schieten door veel geld uit te geven aan iets waar je totaal geen verstand van hebt.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdoos
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 30-09 11:48
De camera gaat voornamelijk gebruikt worden voor foto's te maken van personen, ook met minder licht (in een uitgaanssetting).
De set die je zelf gevonden hebt gaat je voor het doel ook niet bedienen.

- De kit lens is niet lichtsterk genoeg om in uitgaanssetting leuke fotos te maken.
- De 50mm 1.8 is lichtsterk en leuke lens voor portretten maar op een cropsensor in uitgaanssetting heb je gewoon te veel zoom.

Zou rond kijken naar een leuke F2.8 zoomlens 17-50mm / 17-70mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrphara
Bedankt voor de uitgebreide en snelle reacties! Had het idee dat ik het beste meteen een "goede nieuwe" camera kon halen, maar zoals ik eerder aangaf ben ik een leek.

Wat zouden wat leuke tweedehands modellen zijn die jullie mij aanraden?

Zal verder ook kijken naar de volgende twee lenzen.

50mm f1.8 lens en F2.8 zoomlens 17-50mm / 17-70mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdoos
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 30-09 11:48
Sigma 17-70mm 2.8 is een leuke lens

Canon 70D is leuke 2e hands body die goed 2e hands verkrijgbaar is voor leuk een bedrag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
mdoos schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 12:32:
Sigma 17-70mm 2.8 is een leuke lens
De 70D is een prima kamera, maar niet bepaald een "instappertje".
Een 2e hands 200D of 750D voldoet imo ruimschoots.
@mrphara Setje met bijv. 2 leuke lenzen erbij zoeken op MP/V&A. "Wegens niet gebruik te koop", zijn vaak de beste aanbiedingen. Beetje geduld hebben. Binnen 6 weken vind je iets moois in je buurt.

Een Sigma 17-70mm 2.8 bestaat niet!
De 17-70 heeft geen constant max. diafragma. Aan het lange einde is ie f4. (en die bereikt ie al vrij snel, als ik me goed herinner)
Een 2.8 lens is de 17-50.

Bij uitgaansfotografie laat zich meestal een externe flitser niet vermijden. Het is gewoon te donker om bewegende mensen scherp vast te leggen, om het even met welk diafragma en ISO-waarde. (Romantisch plaatje aan de restauranttafel ja, foto in de nachtclub nee.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-09 12:46
Een Canon M100 (black friday deal €299) met fijne 15-45mm lens die je kan gebruiken als all round camera:
zwart
https://www.kamera-expres...nnable=e27102.MTIyMzQwOTE
of zilver bruin:
https://www.kamera-expres...nnable=e27102.MTIyMzQwOTI

En daarbij de lichtsterker-dan-f/2.8-prime EF-M 22mm f/2 lens:
https://www.kamera-expres...nnable=e27102.MTIxNzg5NDQ
Met een beeldhoek van 35mm een hele fijne groothoek prime lens die je kan gebruiken in veel situaties.

Fijne systeemcamera voor beginners door o.a. het what-you-see-is-what-you-get touchscreen, de help-modus, klein en compact, goede APS-C sensor, komt goed uit tests. En dat voor maar 478 euro, dan heb je nog 122 euro over voor een extra accu, geheugenkaart, klein tasje, enz.
Bij uitgaansfotografie laat zich meestal een externe flitser niet vermijden. Het is gewoon te donker om bewegende mensen scherp vast te leggen, om het even met welk diafragma en ISO-waarde. (Romantisch plaatje aan de restauranttafel ja, foto in de nachtclub nee.)
helemaal mee eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrphara
Zoveel keus en zoveel nieuwe termen, het is even zoeken zo!

Ik wil wel een cursus fotografie gaan volgen en wil enigszins professionele foto's maken op de langere termijn. Vandaar dat ik wel bereid ben wat meer geld uit te geven, de uitgaansfoto's zullen voornamelijk van een DJ gemaakt worden waarbij ik mee ga als tourmanager.

Ik denk dat ik me beter eerst nog wat meer erin ga verdiepen of iemand moet al zin hebben me te helpen in de DM's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-09 12:46
Ok helder. Als je inderdaad in clubs foto's gaat maken, dan zou ik inderdaad voor een DSLR gaan met een externe flitser en de systeemcamera achter je laten (vanwege infrarood focus assist). Zo'n 250D is dan geen verkeerde keuze als eerste camera, met een externe flitser erbij en je bent op weg. Succes nog.

[ Voor 11% gewijzigd door guillaumemay op 26-11-2019 13:15 ]

Pagina: 1