iCloud vraagjes

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-09 15:39
Binnen het gezin hebben we 3 Apple gebruikers met verschillende Apple devices. Inmiddels liepen de diverse foto bibliotheken vol en was de standaard iCloud van 5GB voor geen van alle voldoende. Na wat gerommeld te hebben met verschillende opties toch gekozen voor een betaalde uitbreiding van het iCloud abonnement.
Ik moet zeggen dat het zeer mooi werkt maar de eerst upload van een foto bibliotheek duurt wel ff.
Maar goed als dit eenmaal werkt dan is het een prima systeem. Ik heb wel wat zaken die ik nog niet helemaal begrijp:

1. stel je hebt geen internet verbinding maar wel een document op je iPhone staan (welke ook in de cloud staat) en je bewerkt het daar. Daarna ga je naar bijvoorbeeld je mac met wel internet verbinding en je bewerkt het zelfde document. Op dat moment heb je twee verschillende versies van dat document, wat gebeurt er op het moment dat je iPhone weer verbinding krijgt?

2. Je foto’s staan nu in de cloud en op elke device met je eigen account vind je deze foto’s terug. Volgens mij heb je dan de fotostream niet meer nodig, klopt dit?

3. Is het mogelijk om je iCloud bestanden automatisch nog ergens te bewaren? Bijvoorbeeld op een NAS of bij een andere cloud service (dropbox)? Ik snap dat je dit handmatig kunt doen maar is er een mogelijkheid om dit te automatiseren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
[quote]chippie777 schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 09:55:
Binnen het gezin hebben we 3 Apple gebruikers met verschillende Apple devices. Inmiddels liepen de diverse foto bibliotheken vol en was de standaard iCloud van 5GB voor geen van alle voldoende. Na wat gerommeld te hebben met verschillende opties toch gekozen voor een betaalde uitbreiding van het iCloud abonnement.
Ik moet zeggen dat het zeer mooi werkt maar de eerst upload van een foto bibliotheek duurt wel ff.
Maar goed als dit eenmaal werkt dan is het een prima systeem. Ik heb wel wat zaken die ik nog niet helemaal begrijp:
1. stel je hebt geen internet verbinding maar wel een document op je iPhone staan (welke ook in de cloud staat) en je bewerkt het daar. Daarna ga je naar bijvoorbeeld je mac met wel internet verbinding en je bewerkt het zelfde document. Op dat moment heb je twee verschillende versies van dat document, wat gebeurt er op het moment dat je iPhone weer verbinding krijgt?
Dan zal je bij boven of onder elkaar de tekst van de apparaten zien.
2. Je foto’s staan nu in de cloud en op elke device met je eigen account vind je deze foto’s terug. Volgens mij heb je dan de fotostream niet meer nodig, klopt dit?
Als je iCloud Photos gebruikt heb je in principe Photostream niet nodig. Photostream upload de meest recente foto's (Behalve Live photos) naar al jouw apparaten en bewaard ze voor een maand.
3. Is het mogelijk om je iCloud bestanden automatisch nog ergens te bewaren? Bijvoorbeeld op een NAS of bij een andere cloud service (dropbox)? Ik snap dat je dit handmatig kunt doen maar is er een mogelijkheid om dit te automatiseren?
Ja, met

- Time machine back-up
- Acronis True image
- Super duper
- Carbon Copy Cloner
- iOS/MacOS shortcuts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
@F. Scaglietti Dank voor je uitleg, deze helpt mij zeker. Ik heb al lang een Time Machine Backup draaien voor de MacBooks en iMac. Dat werkt prima maar ik wil nog iets extra's doen en mijn documenten nog in een andere cloud zetten. Ik ga eens kijken naar de namen die jij genoemd hebt en mij eens verdiepen in iOS/MacOS shortcuts.
Een klein vraagje welke ik mijzelf nu afvraag: Om een beetje ruimte te besparen in iCloud wil ik mijn reserve kopie van mijn iPhone zo klein mogelijk houden. Ik weet dat er wat was met de chat geschiedenis van Whatsapp. Deze is behoorlijk groot maar hoe zat dat ook al weer? Maakte je geen dubbele kopie als je deze meeneemt in je reserve kopie?

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
[quote]chippie777 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 08:43:
@F. Scaglietti Dank voor je uitleg, deze helpt mij zeker. Ik heb al lang een Time Machine Backup draaien voor de MacBooks en iMac. Dat werkt prima maar ik wil nog iets extra's doen en mijn documenten nog in een andere cloud zetten. Ik ga eens kijken naar de namen die jij genoemd hebt en mij eens verdiepen in iOS/MacOS shortcuts.
Een klein vraagje welke ik mijzelf nu afvraag: Om een beetje ruimte te besparen in iCloud wil ik mijn reserve kopie van mijn iPhone zo klein mogelijk houden.
Dan moet je dingen uitzetten zoals geen foto's synchroniseren, minder apps in gebruik gaan nemen en minder dingen opslaan. dit heb je helemaal zelf in hand.
Ik weet dat er wat was met de chat geschiedenis van Whatsapp. Deze is behoorlijk groot maar hoe zat dat ook al weer? Maakte je geen dubbele kopie als je deze meeneemt in je reserve kopie?
Hoe bedoel je? je kan een kopie naar de cloud en je als je reserve kopie maakt, heb je ook een back-up Whatsapp, super handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
Volgens mij kon ik vroeger bepalen dat whatsapp niet in de automatisch reserveren kopie van mijn iPhone zat en maakte ik een automatische reservere kopie van de whatsapp chats wekelijks in de iCloud. Deed je dat niet dan had je eigenlijk een dubbele reserve kopie. 1 in de gehele reserveren kopie van je iPhone en 1 als afzonderlijke chat kopie. Ik kan dit echter niet meer terugvinden.