Houtbewerking en eindresultaat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Septimamus
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-12 21:45
Beste Tweakers,

Een keer geen technische vraag maar een huis- tuin en keuken vraag, so to speak.
Ik ben bezig met het maken van een kleine kast. Nou gebruik ik hier gewoon mdf voor, niks bijzonders dus. Het project ging helemaal prima totdat ik bij het verf-onderdeel aankwam. En hier heb ik last van een overvloed aan informatie.

Mijn vraag is eigenlijk heel simpel. Hoe krijg je hout het best glimmend? Hout is misschien een groot woord hier maar dit moet niet baten. Het mdf heeft een laag primer gekregen en twee laklagen met hoogglans maar nu wil ik die extra shine.

Uiteraard ben ik zelf het grote web rond gaan speuren maar de overvloed aan informatie verward me.

Lak
Zit er dus al op. Wellicht een kwestie van nog meer lagen voor de ultra shine maar daar heb ik geen ervaring mee. En lak is duur, dus dat wil ik wel zeker weten.

Beits
In principe hetzelfde als lak maar specifiek bedoelt voor buiten. Lijkt me dus niet de beste optie.

Olie
Simpel om te doen maar wel redelijk wat lagen nodig maar het schijnt een wat gele gloed te geven. Ik wil juist donkerbruin als eindresultaat dus dat lijkt mij niet de beste manier.

Was
De beste optie denk ik. Het geeft glans, beschermd en ruikt lekker? Het is alleen niet geschikt voor buiten maar dat is geen probleem.

Goed, Iemand ervaringen met was en wat voor was is het beste voor mdf?

bvd!

Beste antwoord (via Septimamus op 26-11-2019 15:51)

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-12 16:59
Wat bij zelfbouwaudio staat.

Belangrijk is droogtijd, minstens een week tussen de lagen onder goede omstandigheden laten drogen.
Na elke laag nat schuren in steeds oplopende korrelgrootte, dus 600, 800, 1200, 2400

Heb ik o.a. gedaan bij deze luidsprekers: https://www.instagram.com/p/BvAJq9vlYva/
Met de hand gerold.

Geen was of olie over lak heen dat kan niet, dat droogt niet dat bindt niet !

Je kunt wel als laatste de lak in de autowas zetten voor hoogglans.

[ Voor 21% gewijzigd door mountainbiker op 26-11-2019 11:00 ]

mountainbiker

Alle reacties

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17-12 17:31
Ik heb geen ervaring met mdf, maar ik heb een houten bed (balken en planken) in de bijenwas met pgimenten gezet... Geeft nu, 7 jaar na dato, nog altijd af. Erlangs en je hebt weer witte strepen op je kleding. Imho een afrader.

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-12 22:39

bonzz.netninja

Niente baffi

Gewoon goed opboenen?

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-12 14:47
Het makkelijkste lijkt mij een reststukje MDF opzoeken, en uitproberen wat het beste werkt. Als hoogglans lak niet genoeg glanst vraag ik me wel een beetje af hoeveel glans je zoekt, of waarom hoogglans niet werkt. Dat zou normaal echt superglad moeten zijn. Is de MDF misschien niet glad genoeg?

Was op lak lijkt me trouwens geen aanrader - ik dacht dat was juist een beetje in het hout moest kunnen trekken, en met een laklaag gebeurt dat niet. Ik denk dat was dan heel erg af gaat geven. Of begrijp ik het niet goed :?

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• Septimamus
Duidelijk. Wellicht dat ik wat te enthousiast was met het opschuren tussen de laklagen door. Ik had het idee dat hoogglans wel genoeg moest zijn. Ik ga het inderdaad eerst maar eens op een klein stukje proberen totdat ik het gewenste resultaat heb en laat de was lekker staan.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:21
Als je je hout wilt behandelen zal je toch eerst de laklaag eraf moeten halen :)
De laklaag fungeert als een soort beschermlaag tussen hout en "vuil". Maar beits, olie, was en verf hechten daardoor ook minder goed.
Met een dun metalen plaat waar je een splinter aan trekt kan je de toplaag eraf "krassen" (in lange halen van begin tot eind, is het ook mooi egaal daarna)

• fommas
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-12 17:16
Bootlak zorgt eigenlijk altijd wel voor een glans, recent mijn bar mee gelakt, korrel 600 opgeschuurd en na 3 lagen glimt hij geweldig.

Sowieso iets anders op de lak aanbrengen dan lak, werkt eigenlijk niet.

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-12 18:33
Septimamus schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 10:03:
Duidelijk. Wellicht dat ik wat te enthousiast was met het opschuren tussen de laklagen door. Ik had het idee dat hoogglans wel genoeg moest zijn. Ik ga het inderdaad eerst maar eens op een klein stukje proberen totdat ik het gewenste resultaat heb en laat de was lekker staan.
Als je laklagen dik genoeg zijn is je beste optie denk ik simpelweg te polijsten, zoals je bij een auto bijvoorbeeld ook zou doen. Na het polijsten kan je het nog in de wax zetten. Een doffe of matte lak gaat nooit een echte hoogglans look krijgen door alleen wax toe te passen.

Het begint natuurlijk al met het spuiten of lakken zelf, spuiten met compressor en spuitpistool krijgt waarschijnlijk een hogere glansgraad dan wanneer je zelf met een kwast aan de slag gaat bijvoorbeeld. Hoe gladder het oppervlak hoe meer het ook zal glanzen over het algemeen.

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Rmg

Hogglanswrapfolie, zeker over mdf is dat het makkelijkste.

Met primen, drogen, schuren, lakken, drogen schuren, (3x lakken, paar dagen droogtijd) ben je echt weken bezig.

[ Voor 49% gewijzigd door Rmg op 26-11-2019 10:37 ]

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20-12 19:40
Op het forum van zelfbouwaudio staat een zeer uitgebreide beschrijving.
Tot pianolak spiegelglad resultaat.

http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=16038

• Septimamus
FrankBlom schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 10:32:
Op het forum van zelfbouwaudio staat een zeer uitgebreide beschrijving.
Tot pianolak spiegelglad resultaat.

http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=16038
Kijk is aan! bedankt voor het delen!

Acties:
  • Beste antwoord

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-12 16:59
Wat bij zelfbouwaudio staat.

Belangrijk is droogtijd, minstens een week tussen de lagen onder goede omstandigheden laten drogen.
Na elke laag nat schuren in steeds oplopende korrelgrootte, dus 600, 800, 1200, 2400

Heb ik o.a. gedaan bij deze luidsprekers: https://www.instagram.com/p/BvAJq9vlYva/
Met de hand gerold.

Geen was of olie over lak heen dat kan niet, dat droogt niet dat bindt niet !

Je kunt wel als laatste de lak in de autowas zetten voor hoogglans.

[ Voor 21% gewijzigd door mountainbiker op 26-11-2019 11:00 ]

mountainbiker

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08:51
een belangrijk aspect is natuurlijk ook of je alkyd of acryl verf hebt gebruikt. Acryl haalde (kan verandert zijn afgelopen 2 jaar) nooit de glans van een goede alkyd lak.

• sj0ertum
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18-12 21:15
Ik heb mijn oude Vespa met gewone lak gerolt, nat geschuurd (korrel 1000) en machinaal gepolijst. Dat is een spiegel geworden met Sigma S2U alure Gloss. Zal op MDF niet anders worden qua resultaat als de onderlaag al mooi dicht en glad is.

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-12 11:17
Septimamus schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 09:50:
Beits
In principe hetzelfde als lak maar specifiek bedoelt voor buiten. Lijkt me dus niet de beste optie.
Ik weet niet waar je dat haalt, maar dat is totaal niet juist. Wij verzetten hier honderden liter beits per jaar en maken niets voor buiten.
Beits is totaal iets anders dan een laklaag dat OP het hout ligt.
Beits dringt in in het hout en kleurt, maar is niet helemaal dekkend. Dit gebruik je als je de structuur van het hout nog wilt zien. Iets wat MDF niet heeft.

Als je voor een hogere glans wilt gaan ga je best naar een echte verfwinkel en geen DHZ. Daar kunnen ze je correct adviseren. De kans is groot dat ze je autolak zullen aanbieden. Maar let op, MDF is een kleine ramp om mooi af te werken. Met 3 lagen kom je er niet.

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:37
houtolie is een behandeling die in het hout trekt, en hier kun je nooit meer overheen lakken omdat deze niet meer vast kan pakken. Andersom kan wel, maar enkel door de lak(verf) laag helemaal weg te schuren/schrapen/branden en dus effectief weer op kaal hout te zitten.

Heb je, voor de eerste laag, wel de waslaag die standaard op MDF zit verwijderd? Deze kan ook zorgen voor mindere hechting. Bij een kast die ik heb staan weet ik (toevallig) dat deze in totaal 7 lagen heeft zodat deze mooi hoogglans is.

• Septimamus
Aragnut schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 15:17:
houtolie is een behandeling die in het hout trekt, en hier kun je nooit meer overheen lakken omdat deze niet meer vast kan pakken. Andersom kan wel, maar enkel door de lak(verf) laag helemaal weg te schuren/schrapen/branden en dus effectief weer op kaal hout te zitten.

Heb je, voor de eerste laag, wel de waslaag die standaard op MDF zit verwijderd? Deze kan ook zorgen voor mindere hechting. Bij een kast die ik heb staan weet ik (toevallig) dat deze in totaal 7 lagen heeft zodat deze mooi hoogglans is.
Bedankt voor je reactie. Ik heb het mdf helemaal kaal geschuurd. Aardig wat werk maar het was vlak en netjes. Het zit hem voor mij in de lagen lak en het opschuren tussen de lagen als ik het zo lees. Het is gewoon een tijdrovende klus maar ik ben benieuwd of ik het gewenste resultaat kan behalen. Ik zit net pas op de tweede laag, dus veel te weinig. Ik ga het morgen weer eens opschuren met een lichtere korrel en een nieuwe laag eroverheen en zonodig weer herhalen.

• Septimamus
cadsite schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 13:12:
[...]

Ik weet niet waar je dat haalt, maar dat is totaal niet juist. Wij verzetten hier honderden liter beits per jaar en maken niets voor buiten.
Beits is totaal iets anders dan een laklaag dat OP het hout ligt.
Beits dringt in in het hout en kleurt, maar is niet helemaal dekkend. Dit gebruik je als je de structuur van het hout nog wilt zien. Iets wat MDF niet heeft.

Google. Vandaar dat ik het maar hier heb gevraagd omdat de antwoorden zo verschillen. Ik begrijp uit je reactie dat beits dus zeker wel wat anders is als lak. Maar niet het beste voor mijn project.

Als je voor een hogere glans wilt gaan ga je best naar een echte verfwinkel en geen DHZ. Daar kunnen ze je correct adviseren. De kans is groot dat ze je autolak zullen aanbieden. Maar let op, MDF is een kleine ramp om mooi af te werken. Met 3 lagen kom je er niet.

Duidelijk. Dat is ook waar ik nu tegenaan loop denk ik. Er zitten gewoon nog niet genoeg lagen op. Het is overigens niet makkelijk nee maar ik heb er ruim de tijd voor en wil eigenlijk kijken of het mezelf lukt. Misschien ben ik wat eigenwijs op dat gebied maar het moet toch te doen zijn. Ik ga in ieder geval weer verder waar ik gebleven was en hoop voor het beste. Bedankt voor je reactie.

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Mdf kun je heel mooi in de epoxy zetten, heb ik hier met de vensterbanken ook gedaan.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Pagina: 1