Philips hue diy add accessoire

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15:57
Er zijn verschillende blogs en forum posts die beschrijven hoe je een schakelaar kunt maken om je Philips Hue lampen te schakelen. Je kunt dan gebruik maken van de esp8266 chip op bijvoorbeeld een Wemos D1 developer board.

Ik heb deze gebruikt en onder andere [url="https://https://www.instructables.com/id/Poor-Mans-Hue-Switch/"]deze website[/url] gevolgd om een schakelaar te maken voor mijn Hue lampen.

Bij deze projectjes moet je echter de gegevens, zoals nummer van de te schakelen lamp en de actie (in- of uitschakelen) al in de code verwerken.

Weet iemand of het mogelijk is een dergelijke schakelaar te maken met de esp8266 chip en deze aan de Hue bridge toe te voegen, zodat je in de Hue app een lamp en actie kunt toewijzen?

Beste antwoord (via bnwgraaf op 26-11-2019 13:17)

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Torac schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 11:22:
[...]

Nog een keer lezen. Hij wilt via een app het kunnen configureren. Niet per se via de hue app... Dus woning app van apple of homeassist is een prima keus.
Niet om het een of ander:
bnwgraaf schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 08:41:

Weet iemand of het mogelijk is een dergelijke schakelaar te maken met de esp8266 chip en deze aan de Hue bridge toe te voegen, zodat je in de Hue app een lamp en actie kunt toewijzen?
Maar dit is gewoon een nee. De Hue app/het hue ecosysteem pikt, zoals je zegt, alleen gecertificeerde Hue apparaten. Als je er op wat voor manier dan ook tegenaan wilt programmeren zul je een externe koppeling moeten maken met de Bridge, met eenofander domotica platform.

Het andere alternatief is een eigen app schrijven die acties uitvoert m.b.v. de 8266, maar in/via de Hue app zelf kan gewoon niet. Tenzij ik een bericht gemist heb dat het Hue platform opeens open source is geworden, maar volgens mij niet.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 28-09 19:15
Nee, philips ondersteunt alleen zelfgemaakte producten. Je kan kijken naar bijvoorbeeld homebridge of homeassistant. Dit is een brug tussen verschillenden bruggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Torac schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 10:57:
Nee, philips ondersteunt alleen zelfgemaakte producten. Je kan kijken naar bijvoorbeeld homebridge of homeassistant. Dit is een brug tussen verschillenden bruggen.
Bij mijn weten (is alweer een paar jaar terug) heeft de Hue Bridge gewoon een API waar je met de juiste credentials tegenaan kan lullen. Een ESP8266 boardje gaat dus gewoon werken, het enige wat je nodig hebt is een stuk code die lampen kan targetten en commando's kan versturen naar de bridge.

HomeAssistant doet precies hetzelfde, als je het met een simpel 8266 boardje doet bespaar je je gewoon de moeite om een hele HA installatie er tussen te zetten voor een paar lampen.

Zie hier voor meer informatie over de API.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
Wintervacht schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 11:05:
[...]

Bij mijn weten (is alweer een paar jaar terug) heeft de Hue Bridge gewoon een API waar je met de juiste credentials tegenaan kan lullen. Een ESP8266 boardje gaat dus gewoon werken, het enige wat je nodig hebt is een stuk code die lampen kan targetten en commando's kan versturen naar de bridge.

HomeAssistant doet precies hetzelfde, als je het met een simpel 8266 boardje doet bespaar je je gewoon de moeite om een hele HA installatie er tussen te zetten voor een paar lampen.

Zie hier voor meer informatie over de API.
Klopt er is een hue api maar dit is juist niet wat de TS wilt. Hij wilt via een app de commandos en target kunnen specificeren. (Als ik het goed begrijp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Torac schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 11:06:
[...]

Klopt er is een hue api maar dit is juist niet wat de TS wilt. Hij wilt via een app de commandos en target kunnen specificeren. (Als ik het goed begrijp)
Dan kun je alsnog met HomeAssistant niet via de Hue app je custom switch bedienen :p het is kiezen of delen in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
Wintervacht schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 11:21:
[...]

Dan kun je alsnog met HomeAssistant niet via de Hue app je custom switch bedienen :p het is kiezen of delen in dit geval.
Nog een keer lezen. Hij wilt via een app het kunnen configureren. Niet per se via de hue app... Dus woning app van apple of homeassist is een prima keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:07
Dat klopt. Je kunt iets als HA, Domoticz of noem maar iets gebruiken wat er voor zorgt dat het één communiceert met het ander.

Ik heb zelf een combi van Z-wave en Hue (alhoewel Hue op dit moment gebruikt wordt voor het gemak van de kleuren led strips en besturing hiervan).
Domoticz kan communiceren met de Hue bridge. Daarnaast kan de app dan ook nog steeds gebruikt worden.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Torac schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 11:22:
[...]

Niet om het een of ander:
bnwgraaf schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 08:41:

Maar dit is gewoon een nee. De Hue app/het hue ecosysteem pikt, zoals je zegt, alleen gecertificeerde Hue apparaten. Als je er op wat voor manier dan ook tegenaan wilt programmeren zul je een externe koppeling moeten maken met de Bridge, met eenofander domotica platform.

Het andere alternatief is een eigen app schrijven die acties uitvoert m.b.v. de 8266, maar in/via de Hue app zelf kan gewoon niet. Tenzij ik een bericht gemist heb dat het Hue platform opeens open source is geworden, maar volgens mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09 10:54

megaleo

Special member

Wellicht is Shelly iets voor je......?

Ter info: YouTube: Shelly 1 & Shelly 2 5 voor HomeKit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qck
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-09 18:44

Qck

Bazinga

Ik heb destijds iets voor HomeKit gemaakt a.d.h.v. deze tutorial. Werkt prima binnen Apple's homekit.

https://www.studiopieters.nl/homebridge-neopixel-light/

Music is not just a sound, it's a way of living.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Sorry mensen, ik had de afgelopen uren even niet het topic in de gaten gehouden (en kreeg ook geen meldingen) en er zijn al een hele hoop behulpzame reacties gekomen, waarvoor mijn dank!

Mijn hoop was inderdaad, dat het zelfgemaakte/geprogrammeerde printje met esp8266 chip in de Hue app gekoppeld zou kunnen worden zoals bijvoorbeeld de dimmerswitch of power button van Philips zelf.

De reden is redelijk voor de hand liggend: mocht ik de zelfgemaakte schakelaar voor een andere lamp of actie willen gebruiken, dan zal ik die weer opnieuw moeten programmeren. Het liefste had ik dat via de app gedaan. Nu zal ik het printje uit de muurschakelaar moeten halen om hem aan te sluiten voor programmeren.

Maar goed, dat zal niet maandelijks hoeven gebeuren! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
bnwgraaf schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 13:15:
Sorry mensen, ik had de afgelopen uren even niet het topic in de gaten gehouden (en kreeg ook geen meldingen) en er zijn al een hele hoop behulpzame reacties gekomen, waarvoor mijn dank!

Mijn hoop was inderdaad, dat het zelfgemaakte/geprogrammeerde printje met esp8266 chip in de Hue app gekoppeld zou kunnen worden zoals bijvoorbeeld de dimmerswitch of power button van Philips zelf.

De reden is redelijk voor de hand liggend: mocht ik de zelfgemaakte schakelaar voor een andere lamp of actie willen gebruiken, dan zal ik die weer opnieuw moeten programmeren. Het liefste had ik dat via de app gedaan. Nu zal ik het printje uit de muurschakelaar moeten halen om hem aan te sluiten voor programmeren.

Maar goed, dat zal niet maandelijks hoeven gebeuren! :)
https://www.mediamarkt.nl...Aib9EALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Dit is dan toch eigenlijk gewoon wat je zoekt...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Dat klopt!
En dit:
Dimmer Switch

of dit:
Power button

Maar omdat de prijzen best hoog zijn (zeker als je meerdere kamers er mee wilt voorzien) en gewoon, omdat ik het ook leuk vind om dergelijke projectjes als hobby uit te proberen, wilde ik er zelf eentje maken!

En op die manier is het me ook gelukt om voor ongeveer 5 euro zelf een wandschakelaar te maken die gewoon in de plaats van een bestaande schakelaar komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Utreg72
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-11-2022
neem een pi met een zigbee onboard printje.
installeer diyhue of phoscon
installeer homebridge
koop xiaomi zigbee schakelaar
en configureer de schakelaar in philips hue, home of met eve

zigbee / phoscon - linkje https://phoscon.de/en/conbee2`
xiaomi switch - https://nl.aliexpress.com...1602_5,searchweb201603_53
Pagina: 1