Toon posts:

Auto wordt te warm

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

De bobine van mijn peugeot 206 is vorige week kapot gegaan. Hier wordt morgen een nieuwe ingezet. Toen ik vandaag op de terugweg was van de garage stotterde een auto een beetje , wat al bekend was en veroorzaakt wordt door de bobine, maar ook werd nu de temperatuur van de motor veel warmer dan normaal ( tot net voor het rode ). Kachel op de hoogste stand gezet, maar deze werd vervolgens ook niet warm. Kan het komen dat deze problemen ook iets met de defecte bobine te maken hebben ?

Mvg,
Berry

Alle reacties

Verwijderd

Klinkt een beetje als een stukke water pomp,
Water circuleert niet, dus wordt warmer/te heet. En door het ontbreken van stroming komt er ook geen water in de kachel radiator achter je dashboard.

Verstopping kan ook nog ipv waterpomp stuk...

Maar herleidbaar naar de bobine, nee dat lijkt me niet.

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-11 16:44
Waarom heb je de auto niet bij de garage laten staan?

edit: Fair enough. :) Ik las op wikipedia dat een bobine ook iets met 12v deed.

https://www.anwb.nl/exper...en-met-een-kapotte-bobine

[ Voor 65% gewijzigd door HenkEisDS op 26-11-2019 00:32 ]

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:51

DataGhost

iPL dev

HenkEisDS schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 00:20:
Bobine levert stroom. Aan je bougie, maar ook vaak 12v volgens mij. Als ie kapot is heb je best kans dat je koelpomp ook geen stroom krijgt.
Dit had je ook even kunnen googlen natuurlijk. Ten eerste is het de dynamo die zorgt voor elektriciteit, die vervolgens door de bobine en overige systemen gebruikt wordt. Ten tweede is de waterpomp volgens mij bij vrijwel elke auto mechanisch en gekoppeld via de distributieriem/ketting zodat er zo min mogelijk kans is dat dat ding niet werkt.

Ik zou ook zeggen dat het de waterpomp is. Waarschijnlijk is het impellertje kapot gegaan. Lucht in je systeem kan ook maar dat lijkt me onwaarschijnlijk als ze daar niks mee hebben gedaan maar je weet het nooit met franse auto's :+

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 25-11-2021 20:36 ]

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Brazos schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 00:28:
[...]

Een bobine levert alleen stroom aan de bougie, en de waterpomp wordt mechanisch aangedreven dus is sowieso niet afhankelijk van stroom maar van het ronddraaien van de motor.
En daarop voortbordurend: Tegenwoordig is de 'Bobine' geïntegreerd in de aansluiting welke direct op de bougie geplaatst is. Een 206 is een 'grensgevalletje', maar.... :P

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Keppra
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 04-10 16:44
Klinkt als een thermostaat die kapot is. Heeft niets met bobine te maken.

https://www.anwb.nl/auto/...to-onderdelen/thermostaat

[ Voor 11% gewijzigd door Keppra op 26-11-2019 00:39 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:40
Misschien staat je timing nu helemaal verkeerd waardoor je ontsteking te vroeg of te laat vonkt.

Verwijderd

Keppra schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 00:34:
Klinkt als een thermostaat die kapot is. Heeft niets met bobine te maken.

https://www.anwb.nl/auto/...to-onderdelen/thermostaat
Idd ook een goede, dat hij helemaal niet meer open gaat hoe warm de vloeistof ook is. Dan heb je ook geen flow. En ook te veel temperatuur bij de motor zitten

Verwijderd

Kans dat je waterpomp zelf zo ineens stuk is, is niet zo groot, kan natuurlijk wel. Vaak gaan namelijk eerst de lagers stuk en dat hoor je echt wel.

Ik zou als ik jouw was eerst even kijken naar de volgende basis dingetjes:

Voldoende koelvloeistof en olie aanwezig?
Geen olie bij de koelvloeistof?
Alle aandrijfriemen heel? (Niet altijd word de waterpomp via de distributie aangedreven)
Worden de leidingen naar je radiateur heet als motor opwarmt? (Thermostaat)
Slaat de fan aan? (Eventueel fan testen als mogelijk, door er 12v op te zetten)

Geen overmatige druk op het het koelsysteem bij draaiende motor? (Vuldop tankje verwijderen bij koude motor, dan starten, mogen geen luchtbellen ontstaan, tankje mag in principe niet overstromen bij niet al te warme motor)

Niet met de auto rijden als ie te warm word (kleine stukjes kan wel, maar motor mag niet te warm worden). Te lang doorrijden kan zorgen voor een kromme cylinderkop en dat loopt erg in de papieren als je zelf niet heel handig bent.

Ps er staan hierboven een aantal onware zaken dingen; je bobine heeft bv niks te maken met je ontstekingstiming.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2019 00:51 ]

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Verwijderd schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 00:44:
Kans dat je waterpomp zelf zo ineens stuk is, is niet zo groot, kan natuurlijk wel. Vaak gaan namelijk eerst de lagers stuk en dat hoor je echt wel.
Kan zeker hoor, zijn helaas best wel wat waterpompen waar of de impellor slipt of schoepen verliest.

Alle aandrijfriemen heel? (Niet altijd word de waterpomp via de distributie aangedreven)
Er vanuit gaande dat TS een 1.4 of 1.6 benzine heeft zit deze wel op de distributie.
Dit is een klassiekertje van de oudere PSA benzine blokken (net als een lekke koppakking)

Geen overmatige druk op het het koelsysteem bij draaiende motor? (Vuldop tankje verwijderen bij koude motor, dan starten, mogen geen luchtbellen ontstaan, tankje mag in principe niet overstromen bij niet al te warme motor)

Niet met de auto rijden als ie te warm word (kleine stukjes kan wel, maar motor mag niet te warm worden). Te lang doorrijden kan zorgen voor een kromme cylinderkop en dat loopt erg in de papieren als je zelf niet heel handig bent.

Ps er staan hierboven een aantal onware zaken dingen; je bobine heeft bv niks te maken met je ontstekingstiming.
Goede punten idd, gok zelf op een thermostaat dan wel koppakking (is relatief simpel/goedkoop bij deze blokken) die lek is bij z'n TU based peugeotje.

Verwijderd

GoldenSample schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 01:01:
[...]

Kan zeker hoor, zijn helaas best wel wat waterpompen waar of de impellor slipt of schoepen verliest.

[...]

Er vanuit gaande dat TS een 1.4 of 1.6 benzine heeft zit deze wel op de distributie.

[...]

Dit is een klassiekertje van de oudere PSA benzine blokken (net als een lekke koppakking)

[...]

Goede punten idd, gok zelf op een thermostaat dan wel koppakking (is relatief simpel/goedkoop bij deze blokken) die lek is bij z'n TU based peugeotje.
Ja had verder geen zin om te zoeken welke blokken erin zouden kunnen liggen en waar de waterpomp op zit. :P

Bij mn oude golf 2 zat ie op de distributie als spanner, bij mn huidige golf 1 zit ie los met een multiriem

Ik heb zelf een keer met een gesprongen slang in de file gestaan, dat was een feest (motor uit, vooruit kruipen op de startmotor, onderweg koelvloeistof aangevuld met ruitensproeivloeistof) :+ 8)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2019 01:09 ]

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

DataGhost schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 00:28:
[...]

Dit had je ook even kunnen googlen natuurlijk. Ten eerste is het de dynamo die zorgt voor elektriciteit, die vervolgens door de bobine en overige systemen gebruikt wordt. Ten tweede is de waterpomp volgens mij bij vrijwel elke auto mechanisch en gekoppeld via de distributieriem/ketting zodat er zo min mogelijk kans is dat dat ding niet werkt.

Ik zou ook zeggen dat het de waterpomp is. Waarschijnlijk is het impellertje kapot gegaan. Lucht in je systeem kan ook maar dat lijkt me onwaarschijnlijk als ze daar niks mee hebben gedaan maar je weet het nooit met franse auto's :+
Alternator.... het is geen fiets waar die problemen me heeft...

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Is de temperatuur olie of koelwater?

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:36
Snake schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 07:42:
Is de temperatuur olie of koelwater?
Een 206 heeft alleen een koelwater display in het dashboard.

Ik gok ook op een thermostaat die vast zit. Is in principe makkelijk te vervangen.
https://www.gatestechzone...j-een-defecte-thermostaat

*sowieso

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

DonJunior schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 07:47:
[...]

Ik gok ook op een thermostaat die vast zit. Is in principe makkelijk te vervangen.
Thermostaat of waterpomp. Bij BMWs is een waterpomp een slijtage-onderdeel, iets wat gegarandeerd kapot gaat.

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:36
Snake schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 07:58:
[...]

Thermostaat of waterpomp. Bij BMWs is een waterpomp een slijtage-onderdeel, iets wat gegarandeerd kapot gaat.
Helemaal mee eens maar een thermostaat is gemakkelijk zelf te vervangen (als je een beetje handig bent) en kost hooguit twee tientjes.. Dat is het proberen waard.. zo bedoelde ik het eigenlijk.
Een waterpomp is wat lastiger om te vervangen en wordt eigenlijk meestal met de distributie meegenomen.

Hoe dan ook blijft het feit dat TS iets meer informatie had mogen verschaffen over de auto.

*sowieso

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09-11 18:04
Het enige wat ik raar vind: als de thermostaat dicht blijft, dan wordt, bij de meeste TU en TU9tjes, de kachelradiator nog wel gewoon warm. Die wordt bij TS niet warm.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09-11 20:36
SadisticPanda schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 07:37:
[...]

Alternator.... het is geen fiets waar die problemen me heeft...
Bij de garage heet zo'n ding gewoon een dynamo... of voluit een wisselstroomdynamo. Werkelijk nog nooit 'alternator' uit de mond van een monteur gehoord.

https://www.anwb.nl/auto/...ie/auto-onderdelen/dynamo

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

MicGlou schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 09:38:
[...]

Bij de garage heet zo'n ding gewoon een dynamo... of voluit een wisselstroomdynamo. Werkelijk nog nooit 'alternator' uit de mond van een monteur gehoord.

Tijd om hun webpagina eens up te daten, dynamos worden niet meer gebruikt sind de jaren 60.

Overal Alternators. Bij een garage heet het ding gewoon een alternator. De verzamel naam = generator.

Dynamo = DC generator.
Alternator = Wisselstroomgenerator.

Mss wil het het in de garage simpel houden, want Nederland is fietsland en het begrip Dynamo snappen de meeste. Als ze dan ineens over een alternator, valt 90% met zijn bek open.

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

• MicGlou
SadisticPanda schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 10:00:
[...]

Tijd om hun webpagina eens up te daten, dynamos worden niet meer gebruikt sind de jaren 60.

Overal Alternators. Bij een garage heet het ding gewoon een alternator. De verzamel naam = generator.

Dynamo = DC generator.

Mss wil het het in de garage simpel houden, want Nederland is fietsland en het begrip Dynamo snappen de meeste. Als ze dan ineens over een alternator, valt 90% met zijn bek open.
Het wordt gewoon een dynamo genoemd want dat is het... alternator is simpelweg het engelse woord voor wisselstroomdynamo (niet generator). Ook is een dynamo ook niet perse DC... want je hebt ook wisselstroom uitvoeringen. Ze worden ook zo overal verkocht, geen enkele onderdelenshop die het onder het kopje 'alternator' verkoopt.

Mag je het niet mee eens zijn... prima, maar dat betekent niet dat het ineens de gangbare terminologie veranderd die in Nederland wordt gebruikt.

[ Voor 12% gewijzigd door MicGlou op 26-11-2019 10:16 ]

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:51
[...]

Vanaf de XS-lijn had je ook een olietemperatuurmeter (zouden meer merken moeten doen...).
[...]

Dynamo = DC generator.

Serieus? Echt overal wordt dynamo als benaming gebruikt...

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• avanhel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-11 17:07
Er zijn een paar makkelijke checks:
De meeste zijn hierboven genoemd:
1) check het niveau van de de koelvloeistof als de motor koud is. Doe dit door te kijken in het expansievat maar ook bij de radiator zelf. Het kan zijn dat het expansievat vol blijft en er toch te weinig koelvloeistof in zit.
Bij bijvullen moet je wel even opzoeken hoe het ontluchten gaat. En controleer ook of je de juiste erin giet. Er is rode en blauwe.
2) als het niveau klopt, warm de motor op en kijk of de radiator warm wordt. Als dit het geval is kijk wanneer de ventilator aan gaat.
4) Controleer tegelijk het expansievat op luchtbellen.
5) Als alles klopt, laat dan de computer uitlezen. Ik heb een keer gehad dat de computer dacht dat het heel koud was waardoor er veel brandstof werd ingespoten. Hierdoor werd de motor ook heel heet.

Maar zeker geen lange stukken rijden want een defect koelsysteem kan erge schade maken.

Verwijderd

Oververhitting en geen warme lucht uit je luchtroosters, dan zou ik als stap1 je koelwaternivo controleren.

Als dat te laag is kan dat best eens wat met je "bobineprobleem" te maken hebben. Het kan dan namelijk ook zo zijn dat je water verliest in de bougiegaten, en dan gaat 'ie ook zo rot lopen.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:59
@Verwijderd
Ken wel iets van auto's, maar waterverlies door de "bougiegaten", dat heb ik nog nooit gehoord. Kan je dat eens uitleggen?

@TS : je kan een paar simpele dingen controleren (zijn hierboven al aangegeven), maar als je dat niet kan of wil doen, dan breng je de auto best naar de garage.
Er zijn simpele oorzaken (te weinig water, losse of kapotte riem), maar er zijn er ook die een pak moeilijker te verhelpen zijn.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Verwijderd

Tommie12 schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 10:50:
@Verwijderd
Ken wel iets van auto's, maar waterverlies door de "bougiegaten", dat heb ik nog nooit gehoord. Kan je dat eens uitleggen?
Je verliest het water niet door de bougiegaten, maar door bv. een lekke koppaking. Het blijft dan staan in de gaten waar de bougie onderin geschroeft zit - waardoor de vonk niet aan het einde van je bougie tevoorschijn komt, maar tussen de bougiekabel of dop en de kop van de motor, of ander dichtbijgelegen metaal.

Afbeeldingslocatie: http://vermin-club.org/images/articles-2016/how-to-find-top-dead-center.jpg

Die gaten bedoel ik. Je zou ook de eerste niet zijn die een slechtlopende motor overhoudt aan hogedrukwassen van de motor, bijvoorbeeld

Hier een bougie in z'n "tunneltje"

Afbeeldingslocatie: https://www.redlineforums.com/forums/attachments/problems-troubleshooting/24626d1411167717-weird-orange-stuff-spark-plug-holes-img_0199-1-.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2019 11:01 ]

• Tommie12
@Verwijderd Daaronder zitten je verbrandingskamers, en nog daaronder de zuigers.

Die zuigers gaan op en neer, en nogal snel, tot wel 6000 keer per minuut.
Ik kan je wel vertellen dat als die 'gaten' vol water zitten, je de kans niet zal krijgen om je motor te warm te laten worden....

• SRich
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-11-2023
MicGlou schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 09:38:
[...]

We noemen het een dynamo of een wisselstroomdynamo. Maar het is echt een alternator. Zelfs in de energieindustrie waar het vaak een generator genoemd word is het een alternator. Waarom is dat? Omdat elke dynamo/generator van een auto(na 2000) of energiecentrale 3 fasen wisselspanning opwekt. En in de auto word die gelijkgericht voor de auto. Maar het is een 3 fasen alternator. Wek je gelijkstroom op word het een generator genoemd.

Het grote adblocking topic

Verwijderd

Tommie12 schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 11:03:
@Verwijderd Daaronder zitten je verbrandingskamers, en nog daaronder de zuigers.

Die zuigers gaan op en neer, en nogal snel, tot wel 6000 keer per minuut.
Ik kan je wel vertellen dat als die 'gaten' vol water zitten, je de kans niet zal krijgen om je motor te warm te laten worden....
Jawel hoor, want met je bougie er nog in gaat dat water nergens heen. Ik kan je uit ervaring vertellen dat je motor dan gewoon normaal opwarmt, je koelwater er uit blijft persen(mits er een lek is) en rot/op minder cilinders blijft lopen.

Geloof je het niet? Loop even naar je auto en giet een van die tunneltjes vol met water :)

Google anders even op "water in bougiegat". Dan krijg je voldoende resultaten.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2019 11:22 ]

• Tommie12
Verwijderd schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 11:11:
[...]

Jawel hoor, want met je bougie er nog in gaat dat water nergens heen. Ik kan je uit ervaring vertellen dat je motor dan gewoon normaal opwarmt, je koelwater er uit blijft persen(mits er een lek is) en rot/op minder cilinders blijft lopen.

Geloof je het niet? Loop even naar je auto en giet een van die tunneltjes vol met water :)

Google anders even op "water in bougiegat". Dan krijg je voldoende resultaten.
Nu snap ik hem.
Maar dat is niet direct een symptoom bij een overhitte motor.
Ik denk dat bij een normale bedrijfstemperatuur van de motor, het water daar behoorlijk snel verdampt.

Ik heb die tunneltjes niet... dieselmotor.

Verwijderd

Tommie12 schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 11:27:
[...]

Nu snap ik hem.
Maar dat is niet direct een symptoom bij een overhitte motor.
Ik denk dat bij een normale bedrijfstemperatuur van de motor, het water daar behoorlijk snel verdampt.

Ik heb die tunneltjes niet... dieselmotor.
Nee, klopt - geen symptoom van een oververhitte motor, maar wel van slecht lopen. Het resultaat is hetzelfde als een kapotte of slechte bobine - daar linkte ik hem mee.

Het water verdampt daar overigens zeer langzaam. Deels omdat je motor (normaalgezien) het kookpunt niet haalt, en deels omdat de meeste auto's de bobine daar direct bovenop hebben met een rubberen afsluitring. Het water kan er dus ook niet zo makkelijk uit.

In dit geval zou er dan nog reden 3 zijn: je gat wordt weer "bijgevuld" met koelwater door de lekkage

Verwijderd

@Verwijderd ik kon het niet laten om toch even te reageren

Ik kan mij best voorstellen dat als de gaten waar je bougies ingedraaid zijn vol met water zijn (liggen bij sommige motoren idd nogal diep verzonden) de motor dan slecht gaat lopen. Dat heeft echter geen bal te maken met een eventuele lekke koppakking, dat staat namelijk niet met elkaar in verbinding en de koppakking ligt ver onder het niveau van de bougies.

Wat wel zou kunnen is dat het kleppendekselpakking (dat is een wezelijk andere pakking) lek is, maar dan zou je bij vrijwel alle motoren olie in de gaten verwachten en geen water.

Zullen we extra verwarring bij de TS proberen te voorkomen door dit soort klep-en-klepel verhalen achterwege te laten? }:O

@Verwijderd in aanvulling op onze DM sessie van afgelopen nacht:
(TS gaf aan dat er voldoende vloeistof was, de radiateur en de fan warm werd respectievelijk aansloeg en dat afgelopen zomer de koppakking al is vervangen)

Enige manier om een lekke koppaking enigzins uit te sluiten is door hem af te laten persen (drukverllies op het koelsysteem word dan gemeten, dit mag er niet zijn) of door uitlaatgassen aan te tonen in de koelvloeistof. Echter geeft dat geen 100% uitsluitsel. Ook kan de koppakking bij verkeerde montage en bv een kromme kop zo weer lek zijn.

Blijft wel vreemd dan dat je kachel het niet zou doen, als ie het voorheen wel prima deed is het eerste waar ik aan denk toch te weinig koelvloeistof, kapotte waterpomp of luchtbellen in je koelsysteem. Natuurlijk kan ook de aanjager of tempatuurvoeler/koelvloeistofafsluiter kaduuk zijn (als je een temperatuur gestuurd systeem hebt, mijn oude golfjes hebben een simpel bowdenkabeltje)

Als je er niet uit komt zou ik zeker naar de garage gaan en er niet mee door blijven rijden. Succes

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2019 12:34 ]

• MicGlou
SRich schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 11:08:
[...]

We noemen het een dynamo of een wisselstroomdynamo. Maar het is echt een alternator. Zelfs in de energieindustrie waar het vaak een generator genoemd word is het een alternator. Waarom is dat? Omdat elke dynamo/generator van een auto(na 2000) of energiecentrale 3 fasen wisselspanning opwekt. En in de auto word die gelijkgericht voor de auto. Maar het is een 3 fasen alternator. Wek je gelijkstroom op word het een generator genoemd.
Niet het punt... het gaat erom dat iemand deed voorkomen alsof de term 'dynamo' onjuist is terwijl het simpelweg de term is die in Nederland wordt gebruikt, ook door de professionals.

Verder genoeg zo, het is niet bepaald ontopic.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Verwijderd schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 00:20:
Klinkt een beetje als een stukke water pomp,
Water circuleert niet, dus wordt warmer/te heet. En door het ontbreken van stroming komt er ook geen water in de kachel radiator achter je dashboard.

Verstopping kan ook nog ipv waterpomp stuk...

Maar herleidbaar naar de bobine, nee dat lijkt me niet.
Daar kom je vanzelf achter als je in de file komt :) Twee auto's geleden was het de laatste rit van mijn auto. Heb hem nog net in het gras kunnen duwen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• ongewoongewoon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-08-2024
[...]

Ik heb in mijn 206 zowel de water als olie temperatuur op mijn dashboard hoor. Voorbeeld: Afbeeldingslocatie: https://3.bp.blogspot.com/-ZbUgKVmaJGs/UQKBAqJYkqI/AAAAAAAAAAY/vvJngaJ96Hs/s1600/206+dash.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door ongewoongewoon op 26-11-2019 12:30 ]

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:44
Verwijderd schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 00:44:

Dit inderdaad even controleren.

Mijn auto had hetzelfde probleem, oververhitten en geen verwarming.
Bleek een scheurtje in de cilinderkop te zitten waardoor de motor als ie warm was uitlaatgassen het koelcircuit in pompte met als gevolg dat de koelvloeistof er via het expansietankje uitgeperst werd.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-11 19:36
SRich schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 11:08:
[...]
Het grote verschil is echter dat wisselstroomdynamo een Nederlandse term is. en Alternator een engelse. Ja er zijn lui die het op zijn Nederlands proberen uit te spreken. Maar het is simpelweg geen Nederlands woord.

edit:
Grappige is wel dat wikipedia vind dat het een nederlandse term is, maar de van Dale niet.

edit 2:
In diezelfde discussie is de vergelijking met een fiets ook scheef. Dit waren (misschien tegenwoordig niet meer) ook veelal wisselstroomdynamo's. Gelijkrichten biedt immers geen voordeel voor een gloeilampje
Verwijderd schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 10:58:
[...]
Je verliest het water niet door de bougiegaten, maar door bv. een lekke koppaking. Het blijft dan staan in de gaten waar de bougie onderin geschroeft zit - waardoor de vonk niet aan het einde van je bougie tevoorschijn komt, maar tussen de bougiekabel of dop en de kop van de motor, of ander dichtbijgelegen metaal.
De koppakking kan niet lekken naar de bougiegaten. Dat kan alleen de klepdekselpakking of een scheur in de kop.
Een enthousiaste was-sessie op een motorblok kan er ook voor zorgen inderdaad.
Maar heb ze vaker vol olie zien staan dan vol water (levert vergelijkbare problemen op overigens)

[ Voor 9% gewijzigd door timberleek op 26-11-2019 12:50 ]

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09-11 06:11
[...]

Dynamo = DC generator.

Lekker blijven volhouden 8)7

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Verwijderd

timberleek schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 12:42:
[...]

Het grote verschil is echter dat wisselstroomdynamo een Nederlandse term is. en Alternator een engelse. Ja er zijn lui die het op zijn Nederlands proberen uit te spreken. Maar het is simpelweg geen Nederlands woord.

edit:
Grappige is wel dat wikipedia vind dat het een nederlandse term is, maar de van Dale niet.

edit 2:
In diezelfde discussie is de vergelijking met een fiets ook scheef. Dit waren (misschien tegenwoordig niet meer) ook veelal wisselstroomdynamo's. Gelijkrichten biedt immers geen voordeel voor een gloeilampje

[...]

De koppakking kan niet lekken naar de bougiegaten. Dat kan alleen de klepdekselpakking of een scheur in de kop.
Een enthousiaste was-sessie op een motorblok kan er ook voor zorgen inderdaad.
Maar heb ze vaker vol olie zien staan dan vol water (levert vergelijkbare problemen op overigens)
De grootste onderdelenshops noemen het iig een Dynamo.
https://www.winparts.nl/m...otoren-dynamo-s/c833.html

Even bij de groothandel ingelogd en gekeken, daar ook een Dynamo, geen Alternator. Behalve op engelstalige websites. Zinloze discussie.

Over dat koelwater in je bougiegaten - bij sommige auto's kan het wel. Geloof sommige Twinsparks bijvoorbeeld, maar er zullen nog wel meer van die "freaks of nature" rondrijden. Deze peugeot zal daar inderdaad naar alle waarschijnlijkheid niet bijhoren.

Verwijderd

Topicstarter
Voor iedereen die benieuwd is naar het probleem: het blijkt toch echt een lekke koppakking te zijn ( die 5 maanden geleden vervangen is.

• Rockabilly_1991
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16:27
Verwijderd schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 13:16:
Voor iedereen die benieuwd is naar het probleem: het blijkt toch echt een lekke koppakking te zijn ( die 5 maanden geleden vervangen is.
Dit heb ik ook gehad bij mijn 206 16v. Gelukkig de koelvloeistof niet door de olie maar gewoon naar buiten gelekt.
Daarna als leek met hulp alles zelf vervangen. was €1500,- + bij de beungarage. heb het zelf gedaan voor €4/500 aan onderdelen inclusief afvlakken en afpersen.

Misschien kan je de garage van de vorige vervanging aanspreken.

• Tommie12
Pizza_Boom schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 09:22:
Het enige wat ik raar vind: als de thermostaat dicht blijft, dan wordt, bij de meeste TU en TU9tjes, de kachelradiator nog wel gewoon warm. Die wordt bij TS niet warm.
Als de thermostaat defect gaat, dan is het meestal zo dat de motor (in de winter) niet warm geraakt omdat al het water door de radiator voorin gaat.
En dan krijg je het binnen ook niet warm (maar je motor gaat niet overhitten).

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09-11 18:04
Tommie12 schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 13:59:
Als de thermostaat defect gaat, dan is het meestal zo dat de motor (in de winter) niet warm geraakt omdat al het water door de radiator voorin gaat.
En dan krijg je het binnen ook niet warm (maar je motor gaat niet overhitten).
Derhalve vind ik het ook zo raar. De thermostaat die dicht blijft moet wel zorgen dat de kachel warm wordt. Dat is het eerste traject dat warmte krijgt, pas daarna gaat de thermostaat open.

• flyyy
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:24
Reageer de volgende keer graag ontopic en constructief of reageer niet, maar een opmerking "ik denk meer aan: "weer een nieuw account die na de vraag/antwoord weer weg is..."" is echt niet nodig

[ Voor 42% gewijzigd door deepbass909 op 26-11-2019 22:48 ]

• avanhel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-11 17:07
Dat is jammer om te horen, maar wel een verklaring als je koelwater verliest.
Ik hoop dat ze nog garantie bieden op de koppakking, want 5 maanden is echt erg kort.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

avanhel schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 15:25:
[...]

Dat is jammer om te horen, maar wel een verklaring als je koelwater verliest.
Ik hoop dat ze nog garantie bieden op de koppakking, want 5 maanden is echt erg kort.
Het is wel kort, maar aan de andere kant: met een zware rechtervoet kan alles kapot.

🖥️ | 🚗

• Patientzero
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06-11 15:13
Ja en met een hamer ook.. wat een onzin.
Als de kop niet of niet goed gevlakt wordt dan zit er een grote kans ik dat die weer gaat lekken..

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

Dus laag koelwater algemeen?

dat had je kunnen controlleren :+

• CriticalHit_NL
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:40
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 7% gewijzigd door CriticalHit_NL op 29-09-2023 23:08 ]

Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core i7 3930K @ 4.8Ghz: https://valid.x86.fr/68cp00 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-11 08:24
Temp hoog, kachel niet warm. Koelwater staat te laag. Bijvullen en checken of er geen waterverbruik is.

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 00:44
dit lijkt in eerste instantie te weinig koelvloeistof. de 206 wil nogal eens wat weglekken.
bron van weglekken kan een slechte koppakking zijn, dat zie je snel aan de "mayonayse" vorming bij de olie vuldop. heb ik ook gehad. (206 is nu 15 jaar oud)

[ Voor 46% gewijzigd door peter-rm op 27-11-2019 01:06 . Reden: aanvuling ]

Pagina: 1