Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
sluiten

Onderzoek Tweakers

Om beter te begrijpen wat jij waardevol vindt aan Tweakers en andere online content of features, voeren we een onderzoek uit. Wil jij ons helpen door de bijbehorende vragenlijst in te vullen? Het invullen neemt ongeveer 15 minuten in beslag en onder alle deelnemers verloten we drie Tweakers-goodiebags.

Naar het onderzoek

Vraag

• Lolajelka
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 25-11-2019
Hallo,

Hopelijk kan iemand hier duidelijkheid scheppen. Ik ben een leek op dit gebied maar ook de adviseur heeft het nog niet duidelijk en simpel kunnen uitleggen.

Begin dit jaar onze woning verkocht.
Verkoop: 315.000
Openstaand hypotheek incl spaarpolis: 205.000,-

Overwaarde 110.000?

Aankoop nieuwe woning: 370.000 incl k.k.
Hypotheek: 295.000
Verbouwing ca. 45.000

Nu is de vraag hoeveel wij moeten aflossen / aantonen verbouwkosten om de hypotheekrenteaftrek te blijven ontvangen.

Voor zover ik begrijp moet de overwaarde in de nieuwe hypotheek of woning teruggebracht worden. Dus mij lijkt de berekening 370.000 - 110.000?

Bvd!

Alle reacties

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
Je moet aantonen dat de volledige overwaarde in de woning is gestoken. Dan gaat het dus om de aankoop van de woning, niet de kosten koper. Is dus de eigen inleg (minus kosten koper) plus de verbouwingskosten hoger dan de overwaarde dan krijg je de volledige hypotheekrenteaftrek.

• Lolajelka
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 25-11-2019
Okay dus dan klopt het wat we doen.

Aankoop nieuwe woning 360.000
Overwaarde 110.000

= 250.000