Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een tijdje met mijn ex partner bij een dansschool gezeten, waar wij een cursus volgden. Toen wij hier mee stopten midden in de cursus moesten we uiteraard de maandelijkse termijn van de cursus doorbetalen..

Nu is het gezamenlijke rekeningnummer stop gezet, waardoor deze dansschool het bedrag niet kon incasseren. 12 dagen na hun poging tot incasseren krijg ik een mail waarin aangegeven wordt dat ze €7,50 administratie kosten in rekening moeten brengen en dat ik de resterende termijnen binnen 5 werkdagen in 1 keer over moet maken.

Ik vraag mij af of ze ten eerste deze administratie kosten in rekening mogen brengen zonder een reminder van de incasso te sturen. En daarnaast of ze het totale resterende bedrag binnen 5 werkdagen mogen eisen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-10 11:43
Voor welke voorwaarden heb je getekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:55
Of je komt of niet lijken mij niet relevant als een maandelijkse betaling is afgesproken. Dat je een mail krijgt dat ze nu ineens het volledige bedrag willen is onredelijk.

Een termijn van 5 dagen is ook krap.

Lees de voorwaarden eens door en bel ze morgen eens op, waarschijnlijk zijn ze gewoon bang dat ze het geld kwijt zijn terwijl de cursus plaatsen gedurende de cursus uiteraard niet meer kunnen worden gevuld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:50
Euh, volgens mij is er gekozen voor automatische incasso. Dat rekeningnummer bestaat nu niet meer (omdat het uit is?).

Je had ook kunnen kijken welke vaste lasten een incasso hadden op dit rekeningnummer en deze partijen een nieuw nummer kunnen geven.

Incasso lukte nu niet en hebben ze extra handelingen moeten verrichten. 7,50 euro is veel voor jouw eigen fout, of wel?

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:13
@wodkabuikje Het maakt niet uit wat de oorzaak is. Het kan ook onvoldoende saldo zijn of een blokkade. Het gevolg is betalingsachterstand.
Ze mogen je niet direct kosten in rekening brengen. Na aanmaning heb je nog 14 dagen de tijd. Zie https://www.google.com/ur...yEVXG&cshid=1574716573874

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stomley
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-10 08:17
Inderdaad wat @Jimster aangeeft. Je dient altijd een kosteloze herinnering te krijgen en bij niet voldoen van deze mogen er incassokosten (administratiekosten) in rekening gebracht worden x percentage van het bedrag met uiteindelijk minimum van 40 euro ( bedrag twijfel ik even over)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 25 november 2019 @ 20:38:
Ik heb een tijdje met mijn ex partner bij een dansschool gezeten, waar wij een cursus volgden. Toen wij hier mee stopten midden in de cursus moesten we uiteraard de maandelijkse termijn van de cursus doorbetalen..

Nu is het gezamenlijke rekeningnummer stop gezet, waardoor deze dansschool het bedrag niet kon incasseren. 12 dagen na hun poging tot incasseren krijg ik een mail waarin aangegeven wordt dat ze €7,50 administratie kosten in rekening moeten brengen en dat ik de resterende termijnen binnen 5 werkdagen in 1 keer over moet maken.

Ik vraag mij af of ze ten eerste deze administratie kosten in rekening mogen brengen zonder een reminder van de incasso te sturen. En daarnaast of ze het totale resterende bedrag binnen 5 werkdagen mogen eisen.
Wat staat er in hun voorwaarden (die jij of je ex partner) getekend heeft?
Ons contract voor bijv. de kinderopvang (om maar wat te noemen) heeft ook een "clausule" er in staan, dat als het automatisch incasso wordt geweigerd er administratie kosten in rekening worden gebracht.
Of het mag? Geen idee, maar als je er voor hebt getekend, moet je nu achteraf niet gaan zeuren (vind ik!).

Daarnaast ligt de oorzaak ook volledig bij jou en/of je ex. Je gaat een periodieke betaling aan en legt die rekening stil. De dansschool wilt nu gewoon zekerheid dat zij ook het (resterende) geld krijgen. Die zullen ook al wel melding van de bank hebben gekregen dat het incasso niet is gelukt, omdat de rekening is opgeheven.

Mijn advies: pak vandaag de telefoon, bel ze op en leg uit dat er geen kwade gedachte achter zitten en dat je alsnog het resterende bedrag wilt betalen, maar dat je alleen "bezwaren" hebt tegen de extra administratiekosten. Wellicht dat ze het wel prima vinden, als ze de resterende termijnen overmaakt en het daarna klaar is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:46
stomley schreef op maandag 25 november 2019 @ 23:58:
Inderdaad wat @Jimster aangeeft. Je dient altijd een kosteloze herinnering te krijgen en bij niet voldoen van deze mogen er incassokosten (administratiekosten) in rekening gebracht worden x percentage van het bedrag met uiteindelijk minimum van 40 euro ( bedrag twijfel ik even over)
minimum? :o

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Het is niet dat ze niet minder mogen vragen natuurlijk. Maar er is een minimum bedrag wat ze mogen vragen. Op zich logisch, want ongeacht het bedrag ben je wel wat tijd kwijt om achter wanbetalers aan te gaan.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Ik heb een tijdje terug een vergelijkbare situatie gehad met Amazon. (incasso werd somehow geweigerd, ondanks voldoende saldo) Ik zou gewoon even bellen en het verhaal uitleggen. Toen ik Amazon belde, werden de administratiekosten meteen kwijtgescholden. Bedrijven mogen niet zo maar administratiekosten in rekening brengen, maar bij Amazon is het standaard procedure. Er zijn altijd mensen die er in trappen en dan heb je als bedrijf mooi weer 7,50 verdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:22
Woy schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 09:59:
[...]

Het is niet dat ze niet minder mogen vragen natuurlijk. Maar er is een minimum bedrag wat ze mogen vragen. Op zich logisch, want ongeacht het bedrag ben je wel wat tijd kwijt om achter wanbetalers aan te gaan.
Maar mocht het tot een rechtszaak komen, dan moet de eisende partij wel aannemelijk maken dat de gevraagde kosten zijn gemaakt en redelijk zijn.
Dat ze het mogen vragen betekend niet dat ze er ook in de dergelijke gevallen recht op hebben.

Wat bijvoorbeeld vaak gebeurd is dat als een betaling uitblijft, ze daarop een herinnering ( via de post ) sturen en als dan na 14 dagen nog niet wordt betaald, een aanmaning ( via de post ) opgehoogd met €40 buitengerechtelijke kosten.
€40 voor een brief en een postzegel is moeilijk te onderbouwen, alhoewel het meestal wel uitloopt tot een stuk of 5 brieven en wellicht wat andere handelingen totdat er een rechtszaak wordt opgestart en de rechter dan meestal de €40 dan ook wel volledig toewijst.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taghorn
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-10 23:31
Zie de Wet Incasso Kosten (WIK), zie https://www.das.nl/ondernemer/incasso/wet-incassokosten# korte antwoord:
- ze moeten EERST een herinnering sturen, daarna mag je inkasso kosten rekenen. Minimum wat ze MOGEN rekenen is €40,-

Of het rekeningnummer nu opgeheven is of er te weinig saldo stond maakt niet uit, je moet een kostenloze herinnering sturen. Ik ziet vrij diep in die materie, harde eis, rechter maakt gehakt van je als bedrijf.

Over het gehele bedrag, daar zit ik minder in maar volgens mij mag dat niet. Je hebt niet opeens de plicht alles in 1x te betalen, zou een mooie zijn als je de hypotheek een maand niet kunt betalen. Dat het in hun voorwaarden staat betekent wettelijk niet zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-10 12:00

Ardana

Mens

Het is "maximaal X% van de nota, met een minimum van € 40".

En ook bij hypotheken bestaat de mogelijkheid dat je de volledige hypotheek in 1x moet betalen bij een achterstand. De hypotheek wordt dan volledig opeisbaar. Je hebt best kans dat hier een betalingsregeling is afgesproken met de volgende clausule:

"Bij te late betaling van 1 termijn of bij mislukken van de automatische incasso van 1 termijn, vervalt de betalingsregeling. U bent dan verplicht het resterende bedrag in 1x te voldoen.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stomley
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-10 08:17
Ardana schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 16:59:
Het is "maximaal X% van de nota, met een minimum van € 40".

En ook bij hypotheken bestaat de mogelijkheid dat je de volledige hypotheek in 1x moet betalen bij een achterstand. De hypotheek wordt dan volledig opeisbaar. Je hebt best kans dat hier een betalingsregeling is afgesproken met de volgende clausule:

"Bij te late betaling van 1 termijn of bij mislukken van de automatische incasso van 1 termijn, vervalt de betalingsregeling. U bent dan verplicht het resterende bedrag in 1x te voldoen.
Als bovenstaande van toepassing is en voor de regeling was al een herinnering gestuurd van het volledige bedrag dan mogen kosten Nu wel in rekening gebracht worden maar dat is als bovenstaande dus van toepassing is.
Vb:
Factuur niet betaald
Herinnering
Regeling getroffen
Termijn niet nagekomen
Regeling vervalt en rest schuld is opeisbaar
1e aanmaning met kosten.

Bovenstaande mag volgens de wik.
Pagina: 1