YMVK-AS aansluiten op WCD

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:15
Mijn vraag

Ik wil een dubbele WCD op de buitenmuur monteren. Daarvoor wil ik een kabel van de meterkast door de kruipruimte naar de achterkant van de woning trekken. Het laatste stukje omhoog naar buiten gaat door de grond. Nou is de kruipruimte door de hoge grondwaterstand altijd vrij vochtig, maar ook omdat de kabel een stukje door de grond moet, heb ik voor een YMVK-AS kabel gekozen. (2x2.5)

Nu is de vraag hoe ik deze kabel op de WCD aansluit en dan met name de litze. Mijn idee is om de litze in de WCD te verlengen met een stukje installatiedraad dmv een lasklem. Is dit de juiste manier?

Verder twijfel ik nog om de kabel zelf aan te sluiten op een bestaande groep in de meterkast, maar ook nu weer de vraag of de litze eerst dmv een lasklem moet overgaan in installatiedraad of dat het mogelijk is om de litze in de meterkast direct op de aarde aan te sluiten.

Het aansluiten in de meterkast kan ik mogelijk door een oud-buurman laten doen, maar voordat ik hem voor een fles wijn laat langskomen, wil ik het meeste voorbereidende werk al hebben gedaan.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Een YMVK-AS kabel en een dubbele IP54 WCD.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Google wil niet echt helpen Ik ben redelijk handig, maar kom nogal wat verschillende antwoorden tegen.

Beste antwoord (via KlaasjeNL op 25-11-2019 17:31)

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-06 15:51
Wago klem gebruiken om van litze naar harde kern koper te gaan. Wel goed aftapen. Je wil niet dat er nog een stukje van de litze ergens loopt te rommelen. Even uit mijn hoofd, de andere twee aders zijn ook koperbundels, geen vaste kern. Je kan overwegen 3x een wago te gebruiken.
De 221-412 is dan een voor de hand liggende keuze:
Afbeeldingslocatie: https://www.wago.com/media/images/ha3/h2d/9611807457310.jpg

Zo kan je met een massieve kern aansluiten op de WCD.

Een beetje merk schakelmateriaal heeft inzetstukken om met een YMVK-AS middels een wartel onderin de WCD in te gaan, bv de Busch-Jaeger Ocean serie.

[ Voor 20% gewijzigd door Señor Sjon op 25-11-2019 16:32 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Hangt er vanaf wat voor klemmen er bij je WCD en aardrail zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
kabeltjekabel schreef op maandag 25 november 2019 @ 16:07:
Hangt er vanaf wat voor klemmen er bij je WCD en aardrail zitten.
In de WCD zitten steekklemmen. De aardrail durf ik zo niet te zeggen, maar wellicht kan ik dat sowieso beter even door de buurman laten doen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Wago klem gebruiken om van litze naar harde kern koper te gaan. Wel goed aftapen. Je wil niet dat er nog een stukje van de litze ergens loopt te rommelen. Even uit mijn hoofd, de andere twee aders zijn ook koperbundels, geen vaste kern. Je kan overwegen 3x een wago te gebruiken.
Afbeeldingslocatie: https://www.wago.com/media/images/ha3/h2d/9611807457310.jpg

Een beetje merk schakelmateriaal heeft inzetstukken om met een YMVK-AS middels een wartel onderin de WCD in te gaan, bv de Busch-Jaeger Ocean serie.

[ Voor 20% gewijzigd door Señor Sjon op 25-11-2019 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
Señor Sjon schreef op maandag 25 november 2019 @ 16:27:
[Afbeelding]

Dankjewel! _/-\o_ Andere 2 aders hebben een massieve kern, dus kunnen direct worden aangesloten. Die klem kan ik dus gewoon in de WCD proppen en de litze vanaf binnenkomst tot de klem groen-geel aftapen?

Verder heb ik een WCD zonder wartel met rubberen afdekplaatje waar ik een gat in kan maken. https://www.sandervunderi...-spatwaterdicht-ip54.html Was een stuk voordeliger dan de Ocean-serie van B&J, maar doorslag gaf de hogere IP-certificering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Jup. Deze wago met klemmetjes zijn geschikt voor vaste en gebundelde kernen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Losse lasklem in de groepenkast mag niet. Je kunt daar ook een adereindhuls toepassen.

Er zijn ook houders waarmee je een setje WAGO 221 op een DINrail kunt vastklikken.

[ Voor 33% gewijzigd door kabeltjekabel op 25-11-2019 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Heb je een groepenkast buiten hangen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Señor Sjon schreef op maandag 25 november 2019 @ 21:25:
Heb je een groepenkast buiten hangen? ;)
Nee, maar ook daar heb je waarschijnlijk een klem die niet met litze overweg kan.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ach, desnoods een klein centraaldoosje ertussen om vanaf de groepenkast naar het begin van de grondkabel te gaan. :)

Pagina: 1