Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Belastingnw
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 15-12 20:32
Hi allemaal,

Ik heb sinds 11 november een nieuwe baan. 3 november heb ik voor het laatste gewerkt bij mijn huidige baan. Ik ben daar nog wel in dienst, omdat ik pas écht ontslag neem als ik de proeftijd bij mijn nieuwe baan ben doorgekomen.

Vandaag heb ik mijn eerste salaris van mijn nieuwe baan gehad, zij betalen dus vooruit, dus vanaf 11 november tot en met het einde van deze maand.

Aankomende woensdag ontvang ik nog salaris van mijn vorige baan, dit is van de gewerkte periode oktober tot en met 3 november.

Bij beide banen staat de loonheffing aan, maar ik heb dus niet tegelijkertijd bij beide banen gewerkt. De salarissen hebben allebei betrekking op een andere periode. Oktober t/m 3 november vorige baan, en 11 t/m eind van deze maand nieuwe baan.

Ik ga ook niet meer bij mijn vorige baan werken, ook al ben ik daar nog in dienst. Ik neem daar over twee weken ontslag.

Heeft dit gevolgen dat bij beide banen de loonheffing aanstaat, ondanks dat ik bij één momenteel niet werk en dus geen inkomsten ontvang?

Beste antwoord (via Belastingnw op 26-11-2019 20:47)

• Twijfels
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 08:26
Thysiej schreef op maandag 25 november 2019 @ 17:03:
[...]

Klopt dat wel helemaal?
Allebei de werkgevers weten niet van elkaar af dus beiden rekenen afzonderlijk van elkaar de loonheffingskorting uit.
Afhankelijk van salaris betekent dit dat er flink wat terugbetaald moet worden omdat je nieuwe werkgever te veel loonheffingskorting heeft toegepast.

Stel de volgende situatie (data klopt niet, maar maakt voor het voorbeeld niet uit):
Werkgever A (periode 01/01 - 01-11)
Brutoloon: 25.000
Ingehouden loonheffing (met loonheffingskorting): 3.600

Werkgever B (periode 01/11 - 31-12)
Brutoloon: 12.500
Ingehouden loonheffing (met loonheffingskorting): 1.130

Totale loonheffing bij twee werkgevers: 4.730
Als je het totale loon (37.500) bij één werkgever had verdiend was de ingehouden loonheffing 9.200 geweest

Het verschil van €4.470 ben je dan verschuldigd met je aangifte inkomstenbelasting over 2019.

Volgens mij is het verstandiger om voor dit jaar aan te geven bij je nieuwe werkgever dat er geen rekening gehouden moet worden met loonheffingskorting. Dat zou dan per 2020 ingaan.
Je extrapoleert de getallen niet naar jaarlonen.
* €25.000 in 10 maanden = €30.000/jr
* €12.500 in 2 maanden = €75.000/jr

Werkgever A met korting = €5.273/jr = €4.394 afgedragen
Werkgever B met korting = €27.354/jr = €4.559 afgedragen

Totaal afgedragen door beide werkgevers = €8.953. Wat er betaald had moeten worden: €8.565. In jouw situatie zou TS zelfs nog €388 terugkrijgen. Het is ook een beetje lastig voorbeeld doordat je in die situatie van €30k naar €75k salaris gaat :+

Een relevanter voorbeeld wellicht:
Werkgever A periode van 01-01 t/m 30-11 (salarisperiode met €3.000 bruto) = €33.000 (jaar €36.000)
Werkgever B peridoe van 01-11 t/m 31-12 (salarisperiode met €3.500 bruto) = €7.000 (jaar €42.000)
Let op, in dit voorbeeld zit dus één maand overlap in salaris ook! Je krijgt dan 13 keer betaald in plaats van 12 keer. Voor het voorbeeld even geen rekening gehouden met vakantiegelden etc.

Werkgever A afgedragen (€7.824 / 12 * 11 =) €7.172
Werkgever B afgedragen (€10.763 / 12 * 2 =) €1.794
Totaal = €8.966 over een totaal jaarloon van €40.000. In dit geval zou er €9.783 afgedragen moeten zijn. TS is hierbij nog €817 verschuldigd aan de belastingdienst.

Cijfers https://www.raet.nl/bruto-netto-salaris-berekenen hier ingevoerd, 2020 concept jaarcijfers gehanteerd, het gaat immers maar om een voorbeeld :)

Twijfels wijzigde deze reactie 25-11-2019 17:49 (3%)

Alle reacties

• GioStyle
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 02:00
Dit is dus niet de bedoeling op Tweakers.

Ardana wijzigde deze reactie 25-11-2019 16:58 (69%)

• Belastingnw
De vraag staat uit, ook via social media. Maar wegens een storing zijn ze per telefoon vandaag heel lastig te bereiken. Vandaar dat ik het hier even stel! Wellicht heeft er iemand ervaring mee :)

• Twijfels
Belastingnw schreef op maandag 25 november 2019 @ 16:40:
De vraag staat uit, ook via social media. Maar wegens een storing zijn ze per telefoon vandaag heel lastig te bereiken. Vandaar dat ik het hier even stel! Wellicht heeft er iemand ervaring mee :)
Niet teveel zorgen over maken.
https://www.belastingdien...et-de-loonheffingskorting hier staat ook niks over een boete of iets dergelijks benoemd als dat je angst is. Het grootste nadeel en de reden dat de belastingdienst het niet wilt hebben, als je twee keer loonheffingskorting hebt dan is de kans vrijwel 100% (tenzij je erg weinig verdiend hebt als student bijvoorbeeld) dat je geld moet terugbetalen. En aangezien veel mensen al hun geld uit geven zodra het binnen komt en niet (genoeg) sparen zou dit voor veel schulden bij de belastingdienst zorgen die mensen niet kunnen dragen. Uiteindelijk is het dus vooral een voorzorgsmaatregel om BD schulden te voorkomen dan dat je te weinig afdraagt.

In jouw geval kan het zijn dat je door de overlap etc. wel een klein beetje geld moet terug betalen omdat er dus te weinig loonheffing is ingehouden. Gezien het slechts om één maand gaat zullen dit geen astronomische bedragen zijn. Houd er rekening mee dat je misschien nog een paar honderd euro terug moet betalen volgend jaar. Uiteindelijk kijkt de BD gewoon op jaarbasis wat je verdiend hebt en hoeveel belasting je dus moet afdragen ;)

• kpg
  • Registratie: juni 2015
  • Niet online
Nee, de loonheffingskorting wordt toegepast over de periode waar dat salaris voor is. Als beide werkgevers netjes de regels volgen, gaat het gewoon goed (als in: er wordt geen dubbele loonheffingskorting toegepast).

Als je flink meer of minder gaat verdienen kan het wel zo zijn dat de ene iets teveel en de ander iets te weinig loonheffing heeft ingehouden. Dat wordt bij je aangifte volgend jaar gecorrigeerd.
Dat komt door hoe het systeem in elkaar zit (de werkgever gebruikt tabellen met salaris op jaarbasis - als je gedurende het jaar meer of minder gaat verdienen, kan de heffingskorting van eerdere maanden achteraf verkeerd blijken te zijn).

• Thysiej
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 14-12 15:40
kpg schreef op maandag 25 november 2019 @ 16:50:
Als beide werkgevers netjes de regels volgen, gaat het gewoon goed (als in: er wordt geen dubbele loonheffingskorting toegepast).
Klopt dat wel helemaal?
Allebei de werkgevers weten niet van elkaar af dus beiden rekenen afzonderlijk van elkaar de loonheffingskorting uit.
Afhankelijk van salaris betekent dit dat er flink wat terugbetaald moet worden omdat je nieuwe werkgever te veel loonheffingskorting heeft toegepast.

Stel de volgende situatie (data klopt niet, maar maakt voor het voorbeeld niet uit):

Als je het totale loon (37.500) bij één werkgever had verdiend was de ingehouden loonheffing 9.200 geweest

Het verschil van €4.470 ben je dan verschuldigd met je aangifte inkomstenbelasting over 2019.

Volgens mij is het verstandiger om voor dit jaar aan te geven bij je nieuwe werkgever dat er geen rekening gehouden moet worden met loonheffingskorting. Dat zou dan per 2020 ingaan.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• Twijfels
Thysiej schreef op maandag 25 november 2019 @ 17:03:
[...]

Klopt dat wel helemaal?

Je extrapoleert de getallen niet naar jaarlonen.
* €25.000 in 10 maanden = €30.000/jr
* €12.500 in 2 maanden = €75.000/jr

Werkgever A met korting = €5.273/jr = €4.394 afgedragen
Werkgever B met korting = €27.354/jr = €4.559 afgedragen

Totaal afgedragen door beide werkgevers = €8.953. Wat er betaald had moeten worden: €8.565. In jouw situatie zou TS zelfs nog €388 terugkrijgen. Het is ook een beetje lastig voorbeeld doordat je in die situatie van €30k naar €75k salaris gaat :+

Een relevanter voorbeeld wellicht:
Werkgever A periode van 01-01 t/m 30-11 (salarisperiode met €3.000 bruto) = €33.000 (jaar €36.000)
Werkgever B peridoe van 01-11 t/m 31-12 (salarisperiode met €3.500 bruto) = €7.000 (jaar €42.000)
Let op, in dit voorbeeld zit dus één maand overlap in salaris ook! Je krijgt dan 13 keer betaald in plaats van 12 keer. Voor het voorbeeld even geen rekening gehouden met vakantiegelden etc.

Werkgever A afgedragen (€7.824 / 12 * 11 =) €7.172
Werkgever B afgedragen (€10.763 / 12 * 2 =) €1.794
Totaal = €8.966 over een totaal jaarloon van €40.000. In dit geval zou er €9.783 afgedragen moeten zijn. TS is hierbij nog €817 verschuldigd aan de belastingdienst.

Cijfers https://www.raet.nl/bruto-netto-salaris-berekenen hier ingevoerd, 2020 concept jaarcijfers gehanteerd, het gaat immers maar om een voorbeeld :)

Twijfels wijzigde deze reactie 25-11-2019 17:49 (3%)

• Belastingnw
@Twijfels om het ingewikkelder te maken. Werkgever A (oud) betaalde altijd de achteraf gewerkte periode. In dit geval 10/10 tm 4/11. Dit wordt aankomende woensdag uitbetaald. Zo is er dus altijd een 13e maand.

Werkgever B, nieuw, heeft vandaag de storting voor deze hele maand gedaan (11/11 tm 30/11).

• Purzelbaum
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 13-12 17:28
Niet al te druk om maken.
Je mag niet 2 keer loonheffingskorting aan hebben omdat je dan, zoals hierboven ook aangegeven, bijna zeker te weinig belasting betaald. Belastingdienst geeft liever terug dan dat ze een naheffing moeten doen ivm schuldopbouw.

Jij hebt een zeer korte periode (1 maand als ik het goed lees) een dubbele werkgever. Maar je werkt en verdient volgens mij maar bij 1. Dan ga je geen problemen mee krijgen.

Het enige wat voor verassingen kan zorgen is als je ineens héél veel meer gaat verdienen. Dan zou je ontvangen toeslagen (deels) terug moeten gaan betalen enzo. Mocht dat het geval zijn dan raad ik je aan even een buffer aan te leggen om dat op te vangen.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True