Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gderon
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 01-05 20:55
Beste Tweakers,

Probleemschets:
Voorheen draaide de laptop (HP 15-bw080nd) van mijn partner nog op batterijstroom, de tijd dat het voor de laptop koste om uit te vallen nam met de dag af.

Tegenwoordig is de laptop compleet afhankelijk van netstroom geworden. De laptop valt uit zodra je de oplader uit het stopcontact trekt. Uit de batterijrapportage valt op te maken dat de gezondheid van de batterij met de dag afneemt.

Wat ik al geprobeerd heb:
- Een scan maken met HP PC Hardware. De laptop is volgens de software geslaagd voor de netvoedingadaptertest en de accucontrole 8)7.

Wat ik al gevonden heb:
- De pinnen op de accu zijn niet verbogen of beschadigd.
- De batterij laadt volgens Windows volledig op.
- De laptop herkent de afwezigheid van de accu.

Wat mij is opgevallen:
- Softwarematige problemen zijn toegenomen sinds de afname van de accucapaciteit.

Mijn vraag aan jullie:
Voordat ik een nieuwe accu aanschaf vraag ik mij af hoe groot de kans is dat dit probleem te wijten valt aan een slechte accu en niet aan een andere factor?

Bijlagen:
- Batterijrapportage

Bij voorbaat dank!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Meestal is het een slechte accu. Soms slechte lader electronica/connectoren en soms een softwareprobleem.

Zo te zien draai je op halve capaciteit. Als het een slechte accu is, dan zou het technisch mogelijk kunnen zijn enkele slechte batterijen te vervangen. Accu's bevatten vaak in 6 of 9 stuks 18650 Li-ion batterijen. Het probleem is wel dat de accu's vaak niet gemaakt zijn om te worden gerepareerd. Als je ze openmaakt kan de plastic behuizing stuk gaan. Vaak wordt er dus vervangen. Als je vervangt zou ik niet de eerste beste Chinese "replacement" gebruiken, maar een goede kwaliteit kiezen. Accu's worden soms ook nagemaakt, compleet met origineel merk. In China kun je ook veel tweedehands kopen. De kwaliteit en duurzaamheid daarvan is moeilijk te controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-07 20:29

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:04
Die accu is overleden. Wel ben ik behoorlijk verrast met het tempo van het verval.

Dat de accu nog rapporteert de helft van zijn capaciteit te hebben, wilt niet zeggen dat je nog de helft van de gebruiksduur mag verwachten. Wanneer de capaciteit achteruit gaat, gaan ook de maximale piekprestaties achteruit. Er komt een moment dat er misschien elektrochemisch nog zo'n 50% van de originele capaciteit aanwezig is in de accucellen, maar omdat de piekprestatisch ook (redelijk gelijk) zijn ingestort, kan de accu helemaal niet meer het vermogen leveren om de computer uberhaupt ingeschakeld te houden. Een accu is leeg wanneer de accu niet meer het benodigde vermogen kan leveren, en dat is veel sneller dan dat de accu daadwerkelijk op 0% capaciteit zit. Misschien merk je het wel aan je telefoon dat een accu die rapporteert nog 90% van zijn originele capaciteit te hebben al wel bijna de helft zo lang mee gaat op een dag.

Maar dit heeft wel alle schijn van een productiefout. Het lijkt haast alsof de helft van de cellen volledig uitgevallen is (wat trouwens nog een reden voor uitval kan zijn: als de minimale spanning niet kan worden bereikt omdat één cel helemaal kapot is en dus voor een kortsluiting zorgt, kan zelfs een accu waarvan 5/6 cellen perfect zijn helemaal niets doen). Ik zou eens kijken of er geen terugroepactie voor dat ding is, want zo oud is 'ie nog niet.

Om antwoord te geven op je vraag: Hoe groot is de kans dat dit te wijten is aan een slechte accu en niet aan iets anders: Anyone's guess. Hoe heb je de laptop gebruikt? Vind je het ergens 'niet gek' dat die accu zo snel is overleden?

Als die laptop alleen maar 's avonds soms is gebruikt voor een netflixje of voor een emailtje, is dit duidelijk een baggeraccu geweest. HP is daar trouwens geen onbekende mee. Maar als je die accu 3-4 volle accucycles op een dag gaf, dan verbaast het mij eigenlijk zoveel dat die accu het begeeft na een tamelijk kort leven.

Nog een aspect wat daarbij te maken heeft is hoe het oplaadcircuit van de accu is, maar dan ga je al de elektrische specificaties van de laptop in die ik niet heb en HP je vast ook niet gaat geven. Maar ook daar bestaat verschil in van laptop tot laptop. Tot slot zou het kunnen zijn dat de adapter een deel uitmaakt van het probleem, maar erg waarschijnlijk lijkt me dat niet. Maar google is je beste vriend, kijk of andere eigenaren dezelfde problemen ervaren als jij.

[ Voor 27% gewijzigd door naarden 4ever op 25-11-2019 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:06
Onlangs gehad dat bij mijn moeders laptop dat de accu slecht leek te worden. Nieuwe accu gekocht, leek niet te helpen. Paar dagen later kwam ze er achter dat als ze de kabel van de netstroomadapter op een bepaalde manier buigde, de accu weer normaal werd opgeladen. Zit dus een breuk ofzo in de kabel. Zip-tie om de kabel heen gedaan en geen problemen meer.

Dus misschien eerst de kabel van de netstroomadapter controleren?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:56
Ik ben benieuwd of hier nog een oplossing is gekomen.

Hier staat hetzelfde model en de tijd op accu nam de afgelopen maanden al snel af en nu doet deze opeens niets meer.
Voor de beeldvorming: Laptop was alleen ingeplugd wanneer deze werd opgeladen of als de accutijd niet voldoende was tijdens gebruik (ofwel: het ideale voorbeeld hoe deze gebruik dient te worden). Het gebruik was ruim genomen om de dag een paar uurtjes in de avond.

Ronduit schandalig hoe snel dit is gegaan en op internet zijn er veel klachten te vinden over soortgelijke HP laptops.

Contact opnemen met HP is overigens ook een uitdaging.

Wat mij betreft een no go wat betreft HP laptops in de toekomst.

[ Voor 4% gewijzigd door Jorco op 14-04-2020 16:15 ]

PSN ID = Jorco

Pagina: 1