5.1 Speaker set upgraden (HKTS16BQ)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kratilim
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 24-03 10:10
Beste Tweakers,

Doordat wij onze huiskamer omgegooid hebben en ik alles opnieuw moest instellen kom ik toch tot de conslusie dat mijn huidige situatie momenteel niet de kwaliteit geluid geeft die ik graag zou hebben. Dat ligt er denk ik zelf aan dat ik mijn huidige 5.1 set gekocht heb op het formaat huiskamer van een appartement, maar mijn huidige huiskamer is substantieel groter. Mijn huidige huiskamer is ca 39m2, met een plafond van iets meer dan 2.5m. Daar zit overigens ook nog een open keuken bij dus de hele benedenverdieping is practisch open. Mijn televisie staat tegen de lange muur en daar omheen staat dus de home cinema set. De bank staat op ca 3.4m afstand van de televisie (voor referentie).

Mijn huidige set:
Receiver: Onkyo TX-NR656
Speakers: Harman Kardon HKTS16BQ

Naar mijn gevoel mist mijn huidige setup wat warme tonen en body in het geluid. Ik heb het idee dat de speaker set niet geschikt is voor zo'n grote ruimte en dat ze daardoor niet meer zo vol klinken als in mijn appartement. Met name de center speaker klinkt hol en "tinnig". Ik zet de set nu ook soms op 4.1 omdat het midden geluid dan tenminste nog wat body heeft omdat de receiver het verdeelt overbeide andere front speakers. Maar ik kan het allemaal mis hebben en dat ik misschien simpelweg de instellingen of opstelling moet wijzigen.

Graag hoor ik wat jullie denken dat ik het beste kan doen. Ik heb een paar dingen overwogen. De hele 5.1 set vervangen? Enkel de front left en front right vervangen door goede toren speakers? Gezien het een receiver is had ik het idee dat ik dat ook zou kunnen doen. Ik zou dan de front left en front right kunnen gebruiken om 7.1 te creeëren (of 6.1 als ik de center speaker weer weg laat). Is bijvoorbeeld een goede soundbar misschien een optie? al is dat wat zonde van de receiver.

Ik zou graag wat advies van jullie willen horen. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:30

FeaR

In GoT we trust

Kratilim schreef op maandag 25 november 2019 @ 15:22:
De hele 5.1 set vervangen? Enkel de front left en front right vervangen door goede toren speakers?
Optie X, anders namelijk...
De Front Left, Front Right en Center vervangen. Daarmee haal je het meeste in huis. Center is vooral met films belangrijk en zou ik daarom niet op bezuinigingen. De speakers die je over hebt kan je inderdaad prima inzetten om naar 7.1 te gaan. Of 5.1.2 als je iets met ATMOS wilt gaan doen.

Staar je niet te blind op "toren speakers" tussen wat je nu hebt staan/hangen en vloerstaanders zit nog een hele markt met boekenplank speakers die ook zeker een optie kunnen zijn.

Ik weet niet hoe de Harman Kardon subwoofer presteert maar als er budget over is dan zou ik ook nog een leuke SVS of iets in die trant naar binnen fietsen. Dan heb je toch wel een set staan die rondjes loopt om de huidige. Toegegeven, je hebt dan wel vier van de zes speakers vervangen :P Aan de andere kant, je hebt de receiver behouden, hoeft niet de hele set de deur uit te doen en kan naar 7.1 of 5.1.2.

Edit:
Bovenstaande is puur kijkende naar de apparatuur en algemene bevindingen met betrekking tot surround sets. Als er iets mis is met de akoestiek in de nieuwe ruimte dan zou dat aanpakken de betere oplossing zijn. Goede speakers in een harde, kale ruimte zal nog steeds niet lekker klinken.

[ Voor 13% gewijzigd door FeaR op 25-11-2019 17:37 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-10 10:12
Eens met bovenstaande reactie van FeaR.

Je huidige speakers zijn van het formaat "Melkpakjes". Deze boxjes hebben simpelweg niet de kracht/body als een boekenplank/vloerstaander speaker. Mijn advies zou ook zijn om te kijken naar minimaal boekenplank formaat of groter voor de fronts en center. De Fronts en Center wil je het liefste van hetzelfde merk en serie hebben om klankverschil te voorkomen. Tevens is het in mijn optiek ook simpelweg mooier om die eenheid te hebben.

Je huidige front speakers kunnen prima volstaan als satelliet speakers voor de effecten.

Ik gebruik zelf de Q-Acoustic 3020 serie als front met de 3090 center. Als rear speakers heb ik kleine Jamo speakertjes die toevallig nog over waren. Voor films en muziek komt er een heel volwassen volume uit wat ik voorheen ook met mijn "melkpakjes" niet voor elkaar kreeg.

Uiteraard zijn er nog vele andere merken zoals Dali, Klipsch, Yamaha, etc. etc. speakers koop je op basis van geluid en looks en niet op basis van reviews van anderen. Wat jij mooi vindt kan een ander weer helemaal niets vinden. Bedenk voor jezelf een Budget en ga is lekker luisteren in een HiFi shop. (Dus niet naar de BCC o.i.d. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kratilim
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 24-03 10:10
Bedankt voor het advies! Ik ga idd eens kijken om de front en center speakers te vervangen voor iets moois. Qua budget weet ik nog niet helemaal. Maar ik dacht aan maximaal 500 euro ofzo voor alles? Moet te doen zijn hoop ik. Nu nog een goede hifi shop vinden in of in omgeving Utrecht :).