Vraag

• Flufsor
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23-03 17:11
Mijn vraag
Mijn pc is al vanaf het begin soms redelijk luid, maar stoot vooral ook redelijk veel warmte af.
Ik heb een tijd geleden een poging gedaan om dit te fixen maar dit heeft helaas niet veel opgeleverd.
Ik zou graag wat hulp/ideeën krijgen om dit eindelijk te regelen, en wil zeker wel wat investeren.

Maar voordat ik dingen aanschaf wil ik wel wat zeker zijn dat dit zal helpen.
Ik merk dat het de GPU is die het meeste warmte creëert en ook het luidste is.

De voeding is ook niet echt een super model dus wou deze zeker ook upgraden.
Een nieuwe case en cooling mag zeker ook.

Hoop dat ik de vraag hier mag stellen en de genoeg info heb gegeven.

Relevante software en hardware die ik gebruik
De huidige onderdelen zijn:
Amd Ryzen 1700 @ 3.8Ghz
Asus Prime B350-Plus
Gigabyte GeForce GTX 1080 G1 Gaming 8GB
Phanteks Eclipse P400S
XPG SX8200 PRO 512GB
Ballistix BX Sport LT D4 16GB 2400
2 keer een 2TB HDD
500GB SSD van Crucial
ML240L RGB
Cooler Master B600

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik had in het begin een oude Antec Case en de stock amd cooler in gebruik.

Cooling setup is momenteel het volgende:
2 maal 120mm Intake aan de voorkant.
1 maal 120mm Outake aan de achterkant
Watercooler bovenaan met 2x 120mm fans naar boven als outtake.
Front van de case is er momenteel zelfs af voor het iets beter te maken.

Watercooler ook al aan de voorkant gezet maar geeft niet echt een verschil

[Voor 3% gewijzigd door Flufsor op 25-11-2019 15:01. Reden: Voeding verbeterd]

Alle reacties

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kijk maar even welke PSU je hebt. de GPU is normaal niet zo luid.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
De behuizing die je momenteel hebt is een ATX, dat geeft al meer adem ruimte dan een uATX behuizing in elk geval. Wat voor fans gebruik je nu? Zijn dit allemaal PWM (4 pins) fans of 3-pins? De 3-pin fans draaien namelijk standaard op maximaal wat uiteraard ook al weer meer herrie heeft.

• Flufsor
De voeding was een Cooler Master B600, had me vergist.

De Outtake fan is een 3pin die nog uit men Oude Antec case kwam en heeft zo een 3 profielen switch.
Watercooler fans zitten op 4pin en de front fans zitten op de case fan controller.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
P400S is gewoon een waardeloos koelende kast, hoeveel fans je er ook in stopt. Probleem is dat de intake (openingen in het front) onderbemeten is waardoor er niet voldoende lucht in de behuizing kan komen. Zoals je ondervonden hebt wordt het beter als het front eraf is maar een oplossing is het natuurlijk niet. De oplossing is een andere behuizing met veel betere koeleigenschappen zodat fans niet zo snel hoeven draaien en daardoor minder geluid produceren.

Heb je de B600 is verre van stil en niet geschikt voor je systeem. Heb je die voeding meegenomen van een vorig systeem?

• Flufsor
Ja maar die heeft niet zo lang in de oude pc gestoken minder dan half jaar.
Is nog wel van voor de aankoop van die 1080.

Had gemerkt dat er een RM850 goedkoop stond voor BlackFriday, zou dat intressant zijn?

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Flufsor schreef op maandag 25 november 2019 @ 20:07:

Had gemerkt dat er een RM850 goedkoop stond voor BlackFriday, zou dat intressant zijn?
Voor een GPU die onder de 250W blijft wel overdreven

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Flufsor schreef op maandag 25 november 2019 @ 20:07:
Was toen al een slechte koop, helaas.
Niet echt. Beter kijk je uit naar een degelijke 550w. Corsair RMx 2018, Bitfenix Whisper BWG, be quiet! Straight Power 11, Super Flower Leadex III ofzo.

• Accident
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-03 22:07

Accident

's Happen

Hackus schreef op maandag 25 november 2019 @ 20:14:
[...]

Voor een GPU die onder de 250W blijft wel overdreven
Die heb ik ook voor mijn pc (9700K en een 1080) en je hoort hem niet, want de fan staat stil onder de 50 % load, dus geen gekke gedachte van TS ;)

• Jeroen30
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-01 19:30
De herrie zal voornamelijk komen van de fans van de gpu. Ik zou een andere kast kopen en mogelijk iets doen zoals in dit filmpje.
YouTube: CPU cooler on GPU - superb performance!

• URSUS
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07-02 02:29

URSUS

Onder-tiet-el HAHA

Flufsor schreef op maandag 25 november 2019 @ 14:35:
Mijn vraag
[...] maar stoot vooral ook redelijk veel warmte af.
[...]

Cooling setup is momenteel het volgende:
2 maal 120mm Intake aan de voorkant.
1 maal 120mm Outake aan de achterkant
Watercooler bovenaan met 2x 120mm fans naar boven als outtake.
Front van de case is er momenteel zelfs af voor het iets beter te maken.

Watercooler ook al aan de voorkant gezet maar geeft niet echt een verschil
Het is hier al eerder genoemd maar de P400S is en blijft hier je probleem. Hoe je het ook wend of keert, de behuizing heeft nauwelijks genoeg opening aan de voorkant om frisse lucht aan te zuigen. Ongeacht het aantal fans dat je gebruikt.
Je zal al gemerkt hebben dat wanneer je de voorkant er af haalt, de temperaturen verbeteren - maar natuurlijk hoor je de fans ook beter wanneer de voorkant er af is - ookal draaien ze misschien minder hard. Zo werkt dat nou eenmaal.

Vergeet ook niet dat dit "maar stoot vooral ook redelijk veel warmte af." al-tijd hetzelfde zal blijven - hoe koel je je componenten ook weet te krijgen - die hitte moet ergens heen, en dat is dus de hitte die jij voelt.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee