iTunes alternatieven / security risk?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadoendra
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-09 11:35
Omdat ik meer controle wil over de data van mijn iPhone en ik dat met iTunes niet kan bewerkstelligen (althans niet naar mijn zin) ben ik aan het kijken naar iTunes alternatieven.

Ik heb daarbij iMazing (zie hier hun website) op het oog en heb hun privacypolicy en security pagina aandachtig bestudeerd. Op zich heb ik daar wel vertrouwen in mede gelet op het feit dat ze "gewoon" in Zwitserland gevestigd zijn. (sorry voor vooroordeel).

Toch blijf ik een beetje huiverig voor het idee dat ik een 3rd party toegang geef tot mijn telefoon. Doe het dan niet zou je zeggen, maar ik loop echt tegen de beperkingen van iTunes aan, vandaar dat ik nu een risico-inschatting wil maken. Daarom de volgende vragen:

- ik wil de data lokaal houden. Zolang Malwarebytes en/of mijn firewall niet gaan piepen tijdens installatie en gebruik, zou dat toch op zich safe moeten zijn?

- is het technisch mogelijk dat via de USB verbinding onzichtbaar malware/spyware op de iPhone wordt geïnstalleerd door dit programma (of vergelijkbare programma's)? Of zou ik daar iets van moeten merken in de zin dat tijdens de verbinding ik ergens toestemming voor moet geven (op de iPhone). NB; ik heb (uiteraard) geen jailbreak en gebruik de originele USB-kabel).

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:36
[verwijderd]

[ Voor 91% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-10 17:02
Nou ik zou met itunes (of iig met een pc) graag mijn chats willen lezen, dat kan bijv met imazing maar ik ben er ook huiverig voor.
Ik snap zijn vraag wel, ik volg dit topic even.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

kadoendra schreef op maandag 25 november 2019 @ 12:56:
...
- is het technisch mogelijk dat via de USB verbinding onzichtbaar malware/spyware op de iPhone wordt geïnstalleerd door dit programma (of vergelijkbare programma's)? ...
Ja, dat is heel goed mogelijk en nee, daar merk je niets van

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

kadoendra schreef op maandag 25 november 2019 @ 12:56:
Omdat ik meer controle wil over de data van mijn iPhone en ik dat met iTunes niet kan bewerkstelligen (althans niet naar mijn zin) ben ik aan het kijken naar iTunes alternatieven.

Ik heb daarbij iMazing (zie hier hun website) op het oog en heb hun privacypolicy en security pagina aandachtig bestudeerd. Op zich heb ik daar wel vertrouwen in mede gelet op het feit dat ze "gewoon" in Zwitserland gevestigd zijn. (sorry voor vooroordeel).

Toch blijf ik een beetje huiverig voor het idee dat ik een 3rd party toegang geef tot mijn telefoon. Doe het dan niet zou je zeggen, maar ik loop echt tegen de beperkingen van iTunes aan, vandaar dat ik nu een risico-inschatting wil maken. Daarom de volgende vragen:

- ik wil de data lokaal houden. Zolang Malwarebytes en/of mijn firewall niet gaan piepen tijdens installatie en gebruik, zou dat toch op zich safe moeten zijn?

- is het technisch mogelijk dat via de USB verbinding onzichtbaar malware/spyware op de iPhone wordt geïnstalleerd door dit programma (of vergelijkbare programma's)? Of zou ik daar iets van moeten merken in de zin dat tijdens de verbinding ik ergens toestemming voor moet geven (op de iPhone). NB; ik heb (uiteraard) geen jailbreak en gebruik de originele USB-kabel).

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Vaak heb je sowieso iTunes ervoor nodig, zoals meer van deze 'services'

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadoendra
Brahiewahiewa schreef op maandag 25 november 2019 @ 13:04:
[...]

Ja, dat is heel goed mogelijk en nee, daar merk je niets van
Daar schrik ik wel van. Maar dan kun je dit soort programma's dus eigenlijk nooit gebruiken? Ondanks dat deze goed aangeschreven staan, goede reviews etc. Ik schrik daarvan omdat dan dus zelfs als je niet iets uit de duistere krochten van het internet haalt (het is gewoon een betaalde applicatie en wordt diverse techsites aangeprezen als goed alternatief voor iTunes) je dus eigenlijk al gevaarlijk bezig bent.
Mar.tin schreef op maandag 25 november 2019 @ 12:58:
Het enige dat ik eigenlijk mis is: tegen welke beperkingen loop je aan met iTunes? Wat wil je bereiken? :)
Tsja, ik wil bijvoorbeeld weleens snel even een voicememo op de pc zetten. Kan niet via iTunes. Ik kan hem uiteraard wel mailen, maar als ik dat veilig wil doen vereist dat ook extra stappen. En nog meer van dit soort dingetjes die iTunes niet toestaat.

[ Voor 13% gewijzigd door kadoendra op 25-11-2019 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Je vraagt of het technisch mogelijk is dat je malware of zo op je telefoon kan krijgen door het gebruik van [insert software] en een kabel. Daarop krijg je een eerlijk antwoord en daar schrik je van?
Het is voor Apple al lastig genoeg om legitieme software in de app-store schoon te houden. En dit gaat om een losse download van een third party leverancier die op je PC moet gaan draaien. Apple heeft daar niet heel veel controle, lijkt me.

Het schijnt (ik gebruik geen iPhone) dat er folders zijn waarmee er automagisch heen en weer gesynchroniseerd word tussen telefoon en pc. Tenminste... ik zie dat (bijvoorbeeld) met foto's en ook muziek geregeld gebeuren. Lijkt me een goedkopere oplossing.

De meest praktische oplossing lijkt me om je wensen te inventariseren, en te zijn wat Apple zelf aan opties biedt. Op basis van je huidige eisen (een voicememo overzetten), en je verbazing dat een extern pakket beveiligings-issues kan veroorzaken, zou ik gewoon bij iTunes blijven.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadoendra
Ok, technisch kan het. Zijn er ook voorbeelden dat dit daadwerkelijk is gebeurd? Dus echt onzichtbaar bij iPhones die niet gejailbreakt zijn?

Want dat mag ik toch wel van Apple verwachten? Dat als een (zo op het oog) legitiem software programma ook al is het niet van Apple, via de USB-kabel iets probeert te installeren dat er dan niet ergens een popup komt?

Als ik via Lightroom foto's van mijn iPhone wil halen, hang ik hem ook aan een kabel. In theorie zou Adobe dan dus ook spyware kunnen installeren zonder dat er ook maar iets gaat piepen op de iPhone? Daar mag ik best van schrikken vind ik. Lijkt me namelijk iets anders dan wanneer ik op één of andere vage Chinese site zit en alle waarschuwingen van mijn firewall heb weggeklikt om dan iets op de iPhone te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:53
Een iPhone heeft wel goede beveiliging, maar als je fysiek toegang hebt tot een iPhone die unlocked is, ja dan is er veel mogelijk natuurlijk. Dat is niet zo gek toch? Je geeft dan toestemming voor het openzetten voor je telefoon voor een third party app via de USB, dus ja dan zijn de meeste beveiligingslagen weg. Nog steeds kan dan niet alles, maar de mogelijkheden voor malware zijn er dan natuurlijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadoendra
Maar dat zou dan dus technisch gezien ook mogelijk zijn met Lightroom of eigenlijk al de verkenner van Windows (vanuit Apple bezien ook 3rd party)? Vanuit deze gedachte is ieders iPhone mogelijk geïnfecteerd met malware zonder dat iemand dat merkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:20

ShadowBumble

Professioneel Prutser

kadoendra schreef op woensdag 27 november 2019 @ 06:21:
Vanuit deze gedachte is ieders iPhone mogelijk geïnfecteerd met malware zonder dat iemand dat merkt.
Vanuit die gedachte wel, maar ja dan zou je ook kunnen stellen dat in dat scenario iedereen zijn pc ook al besmet is aangezien je daarop eerst de tool installeerde. Uiteindelijk komt het erop neer tot waar jij het zelf vertrouwen hebt. Ik zie de context uit je verhaal nog niet, zijn er 3rd party apps die dat kunnen vast wel maar waarom zou je het nodig hebben ? Waarom zou je vrijwillig dat risico nemen als je over zulke scenario's bezorgd bent.

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-10 17:02
kadoendra schreef op maandag 25 november 2019 @ 17:46:
Ok, technisch kan het. Zijn er ook voorbeelden dat dit daadwerkelijk is gebeurd? Dus echt onzichtbaar bij iPhones die niet gejailbreakt zijn?

Want dat mag ik toch wel van Apple verwachten? Dat als een (zo op het oog) legitiem software programma ook al is het niet van Apple, via de USB-kabel iets probeert te installeren dat er dan niet ergens een popup komt?

Als ik via Lightroom foto's van mijn iPhone wil halen, hang ik hem ook aan een kabel. In theorie zou Adobe dan dus ook spyware kunnen installeren zonder dat er ook maar iets gaat piepen op de iPhone? Daar mag ik best van schrikken vind ik. Lijkt me namelijk iets anders dan wanneer ik op één of andere vage Chinese site zit en alle waarschuwingen van mijn firewall heb weggeklikt om dan iets op de iPhone te installeren.
Ze kunnen het redelijk beperken door een closed (OS) circuit op te bouwen, dus je doet het met hun producten alleen, en je praat niet met andere OS'en. Dus op een macbook of mac. het was altijd al met microsoft een strijd om itunes aan het werk te krijgen, (vroeger, door certificering en geen inzicht in elkaars code,) en als je een telefoon aansluit op een pc kon daar wel wat naar binnen gaan ja.

Maar een closed OS heeft ook weer een nadeel dat jij als gebruiker weinig kan zien, en tegenstelling tot linux, open source, dat kan je zelf ontleden.
Maar als je een gewone gebruiker bent, weet je daar niets van, en hou je de boel veilig met viruscanners enz. Maar ook die kunnen worden over genomen als je niet voorzichtig bent.

Het is wel zo, dat als het vanuit het apparaat niet kan, doe het dan ook niet al je niets weet van dit soort dingen, want je pakt idd zomaar een malware mee als je gaat stoeien.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Pagina: 1