Ik wil mijn aandrijfassen vervangen maar loopt de bak leeg?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Ik heb een soort van steek aandrijf assen onder mijn Audi A3 uit 2003 met een multitronic automaat,
Nu is mijn vraag, loopt mijn automaat leeg als ik deze as eruit trek, ik heb verschillende filmpjes gevonden bij de ene loopt de bak niet leeg en bij de anders wel.. Is er iemand die hier ervaring mee heeft?

Beste antwoord (via Verwijderd op 25-11-2019 21:42)

Verwijderd

Die Borg ring is om de tripode op de as te houden. Niet om de bakflens aan de bak te maken
De as vanuit de wielnaaf gezien krijg eerst de hoes, dan de tripode en dat hele zooitje gaat de bakflens in., Vet bij de tripode en daarna gaat de RVS klemband om de hoes en om de rand van de bakflens.

De bakflens zit dus met een schroef vast in je diff in de bak..

Goed. Je kan dus de as uit de bakFLENS halen, zonder dat er olie uitkomt. Knip de band om de hoes om de bakflens los. En de aandrijfas komt met hoes, tripode en vet uit de bakflens. De bakflens blijft zitten waar hij zit, ALS ik je afbeeldingen kan geloven..

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2019 21:45 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

In principe loopt de bak dan leeg. Weet je zeker dat bij de filmpjes waarbij het niet gebeurde niet gewoon de olie al afgetapt was?

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vermoedelijk niet.

Maak eens een foto,

ik verwacht dat je een bakflens hebt waar de aandrijfas met een tripode en stofhoes ingestoken is.

Door de stofhoes los te maken kan de as er uit, en de bakflens blijft aan de bak zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knee-Buckler
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-05 12:46
Verwijderd schreef op maandag 25 november 2019 @ 12:39:
Vermoedelijk niet.

Maak eens een foto, ik verwacht dat je een bakflens hebt waar de aandrijfas met een tripode en stofhoes ingestoken is.

Door de stofhoes los te maken kan de as er uit, en de bakflens blijft aan de bak zitten.
Hij wil de complete as vervangen, maar volgens mij is het bij VAG toch zo, dat er aan de bak kant veelkant bouten zitten die je los draait? Dus dan loopt volgens mij de bak nooit leeg (omdat dat deel blijft zitten in de bak)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Er zal waarschijnlijk wel wat versnellingsbak olie uit komen lopen als je de steekas lostrekt, hij zal niet leeglopen maar je zult waarschijnlijk wel moeten bijvullen

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De vagjes waar ik mijn ervaring heb

Wielnaaf. Aandrijfas. Bakflens en bak.
Dus de as kan er uit zonder olie verlies. (Maar goed dat is mijn ervaring)

Maar of dit ook voor het systeem van de ts geld?
En ik hoop dat hij er een foto van post.

Bedoelt ts met steekas de aandrijfas in de bakflens of de bakflens in de bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:38
Je kan ook gemakkelijk aftappen en gelijk nieuwe olie met filter erin doen gezien de leeftijd. Automaatbak heeft meestal ook een eigen filter.

[ Voor 20% gewijzigd door pennywiser op 25-11-2019 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
pennywiser schreef op maandag 25 november 2019 @ 12:50:
Je kan ook gemakkelijk aftappen en gelijk nieuwe olie met filter erin doen gezien de leeftijd.
We hebben het niet over motorolie hè

[ Voor 8% gewijzigd door ImNotnoa op 25-11-2019 12:52 ]

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Imnoa schreef op maandag 25 november 2019 @ 12:52:
[...]

We hebben het niet over motorolie hè
Waarom neem je dat aan? Onwetendheid?

Anyway, here you go: YouTube: Multitronic Oil Change - a bit of a faff...

Triple square security bit voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
pennywiser schreef op maandag 25 november 2019 @ 12:54:
[...]

Waarom neem je dat aan? Onwetendheid?

Anyway, here you go: YouTube: Multitronic Oil Change - a bit of a faff...

Triple square security bit voor nodig.
Omdat je het over een filter had, een automaatbak heeft vaak wel een zeefbak als je zoiets bedoelt

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Imnoa schreef op maandag 25 november 2019 @ 12:57:
[...]

Omdat je het over een filter had, een automaatbak heeft vaak wel een zeefbak als je zoiets bedoelt
Ik bedoel dit onderdeel: https://www.amazon.co.uk/...nal-Gearbox/dp/B00GOXN82E

Waarschijnlijk zit er in deze A3 mt ook wel zo iets dergelijks.

Filter/zeef whats in a name

[ Voor 5% gewijzigd door pennywiser op 25-11-2019 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De automaat heeft 500km terug een spoelbeurt gehad, https://i.ebayimg.com/00/...0SQAAOSwHStbyntc/$_85.JPG het gaat om de volgende aandrijfas. De as is ruim aan de bakzeide

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En je hebt ook exact gekregen wat er op die afbeelding staat?

Dus aandrijfas en bakflens samen?

En in de bakflens, hoe monteer je die?
Zit er een gat in door de as waardoor een schroef zou moeten?

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2019 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nee er zit een soort borgringetje die je op zn plaats moet klikken en dan zit de as vast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit wordt voor mij niet duidelijker... Als die as met een borgring in de bak zit, hoe krijg je hem dan weer los? ( As in bak, geen ruimte meer?)

Is die link naar de afbeelding correct?. Is dat exact wat je binnen hebt gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jaa dat is precies wat ik binnen heb gekregen. Deze zit er gewoon echt in geschoven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 25 november 2019 @ 20:46:
. Deze zit er gewoon echt in geschoven
Wat zit waar ingeschoven?

Oke. Als je de as voor je hebt exact zoals de afbeelding.
Dan is links de wielnaaf kant, en rechts de bak kant.

Het rechter deel, de uitstekende as. Wat zit daar voor bevestiging op?
Is die as hol?

Zijn die grote RVS band klemmen om de ashoezen los? Als je hebt 2 losse dingen in een doos? En dan doel ik natuurlijk op het rechter deel van de as op de afbeelding.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2019 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nee de as is compleet gemonteerd geleverd, dus alles is dicht. https://www.winparts.nl/o...-skf/p4292896_900_900.jpg Als je op deze foto inzoemt. Zie je aan de bakflens een gleuf zitten waar een borgring aan hoort daarmee zit de as geborgt in de versnellings bak

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die Borg ring is om de tripode op de as te houden. Niet om de bakflens aan de bak te maken
De as vanuit de wielnaaf gezien krijg eerst de hoes, dan de tripode en dat hele zooitje gaat de bakflens in., Vet bij de tripode en daarna gaat de RVS klemband om de hoes en om de rand van de bakflens.

Goed. Je kan dus de as uit de bakFLENS halen, zonder dat er olie uitkomt. Knip de band om de hoes om de bakflens los. En de aandrijfas komt met hoes, tripode en vet uit de bakflens. De bakflens blijft zitten waar hij zit, ALS ik je afbeeldingen kan geloven..

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2019 21:45 ]

Verwijderd

@Verwijderd is het gelukt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-09 18:03

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Verwijderd schreef op maandag 25 november 2019 @ 21:28:

Het type waar @Verwijderd een foto van plaatst monteer je in één geheel. Ga alsjeblieft niet de koppeling van de as uit elkaar halen, risico op vervuiling in het vet is veel te groot en dan kan je binnen 100.000km nog een keer die steekas vervangen. Er is een reden dat die dingen compleet geleverd worden.

Die assen zitten met een klemring (niet een borgring!) in de bak. Een breekijzer of grote schroevendraaier tussen bak en as en hij schiet komt zo uit.
En ja, waarschijnlijk lopen daarmee de bak en diff (gedeeltelijk) leeg, dat is niet te voorkomen. Die olie kan gewoon weer aangevuld worden. Aangezien het een automaat is, wel goed opletten dat het de juiste olie is, automaten zijn nogal gevoelig voor gebruik van de verkeerde olie.

Deze video laat op zich de procedure goed zien (is voor een Honda, maar de procedure is hetzelfde):

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

Ja en en de 2de foto is het weer een los onderdeel.
Dus beide zijn nog steeds mogelijk.

Ff wachten op ts denk ik.

Na ruim 100 bak en aswissels denk ik dat ik een redelijk goed idee heb over die 2 manieren die ik bij vag ben tegen gekomen. Al moet ik zeggen dat ik niet meer sleutel, dus ook geen nieuwe auto's hoef open te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allen,

Mijn as vorige week vervangen. de kant van de as die de bak ik gaat werd in een blinde bus geschoven, hierdoor liep er helemaal geen olie uit. nu alleen een volgend probleem. nadat de as vervangen is komt er nu een hard brommend geluid bij specefieke toerentallen. Bij 1800 toeren en 3200 toeren. iemand een idee wat dit nou weer kan zijn?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alleen tijdens het rijden? Of ook in de neutraal?
Rechtuit of alleen in bochten?

Ik heb wel ooit van een kennis gehoord dat hij een resoneren aandrijfas had, die een trilling gaf bij bepaalde toeren, voelbaar door de auto.
Maar dat was binnen een xxx toeren bereik. Niet zo zeer bij 1 of 2 specifieke toeren aantallen

P.s. bedoel je met een blinde bus het 2de linkje dat je hebt gepost.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2019 19:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hij doet dit recht uit en in de bochten. Zou je je aandrijf as ook kunnen balanceren?
en doet dit niet in zn neutraal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee volgens mij niet.

Mijn aandrijfassen hadden altijd een rubberen massa om de as, EG maar een cilinder die dit zou moeten oplossen.

En een maatje heeft dat ooit met een rol ducktape gedaan,. Het werd beter maar niet helemaal zonder resonantie.

Verder is dit nog lastiger dan gokken welke as verbinding je hebt, auto op de brug? Voorwielen van de grond en kijken/luisteren of het waarneembaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
auto op de brug gehad met de wielen van de grond. dan geen resonantie hoorbaar.
Pagina: 1