Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotYetBritish
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 29-04 22:34
Hoi Tweakers!

Ik studeer op het op moment Aviation aan de HVA, en wil graag naar de UK verhuizen, zelfs als de brexit zich door zet.

Nu is het feit dat ik een relatief zware studie doe, en het voor mij moelijk is om voldoende te werken om een salaris bij elkaar te werken waar ik mee verder kan.
Ik heb nu de stap genomen om een paar maanden flink te lenen bij de DUO, en dit alles opzij te zetten voor kosten die deze move met zich mee gaat brengen zonder me zorgen te moeten maken over hoe dat het geld er uberhaupt moet komen.

De voor en tegens heb ik tegen elkaar afgewogen, maar zolang ik een huis huur, niet veel aan de hand, en makkelijk af te lossen in een paar jaar.

Mijn daadwerkelijke vraag is dan ook; waar moet ik allemaal rekenin mee houden qua financiën als ik de move naar de UK maak, er van uitgaande dat ik huur (750 euro per maand max.) , en verder niets hoef mee te nemen uit Nederland.

Groet,

Matthijs :)

[ Voor 5% gewijzigd door NotYetBritish op 25-11-2019 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kezzza
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-05 00:14
Waar in de UK wil je gaan settlen? Ik denk dat de locatie nogal wat gaat uitmaken of je het voor 750 euro per maand gaat redden qua huur. Ook andere zaken als transport (wel/geen auto nodig om van/naar werk te komen) gaan zwaar meewegen in de hoeveelheid geld welke je apart moet hebben.

En ga je pas verhuizen als je daadwerkelijk een baan hebt? Of ga je er op de bonnefooi heen en dan een baan zoeken?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
Ik heb de afgelopen tijd ook in het VK doorgebracht met de intentie om er te gaan wonen. Een paar dingen die opvielen:

- verhuurders vragen allemaal om (Engelse) rental history en je national insurance number(wat niet mag, net zoals een Nederlandse particuliere verhuurder niet naar je BSN mag vragen). Als buitenlander heb je dat nummer niet, het duurt een tijdje voordat je het krijgt wat betekent dat je in het begin niet kan huren of via een inofficiële manier aan een huis moet zien te komen.
- iets redelijks begint bij rond de 600 GBP in 'goedkope' gebieden, in Londen, Cambridge, etc dat bedrag x 2-3.
- woonvoorraad is niet altijd de beste kwaliteit, nieuwbouw, wat beter van kwaliteit lijkt, is duur en schaars.
- In principe is er een woningtekort, ook in de minder populaire gebieden. Hoewel niet zo groot als in Nederland, voor jou 10 anderen.
- Consumenten prijzen in GBP zijn ongeveer hetzelfde als in West Europa in euro, 1.16 x duurder dus. Levensmiddelen (Sainsbury, ASDA, Lidl, etc) zijn veel goedkoper dan Nederland.
- De pond is nu laag, als die weer stijgt wordt het duurder als je spaargeld in Euro is.
- Er is behoorlijk veel 'anti-social behaviour' en het is oppassen dat je niet in een slechte wijk terecht komt. Het lijkt Nederland wel ... Over het algemeen zijn de Britten wel vriendelijker en beleefder maar bepaalde groepen ...
- Het weer is ook net zo slecht als in Nederland.
- Het verkeer is bizar druk.

De beste kans is te beginnen met een shared accomodation(kamer), rightmove staat er vol mee, dan alle gegevens aanvragen die ze willen en dan iets voor jezelf zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotYetBritish
kezzza schreef op maandag 25 november 2019 @ 12:46:
Waar in de UK wil je gaan settlen? Ik denk dat de locatie nogal wat gaat uitmaken of je het voor 750 euro per maand gaat redden qua huur. Ook andere zaken als transport (wel/geen auto nodig om van/naar werk te komen) gaan zwaar meewegen in de hoeveelheid geld welke je apart moet hebben.

En ga je pas verhuizen als je daadwerkelijk een baan hebt? Of ga je er op de bonnefooi heen en dan een baan zoeken?
Ik wil mijn educatie graag toespitsen op mijn move, dus deze stages etc zouden mij moeten meehelpen om in de UK een baan te vinden. Wat betreft bonnefooi... liever niet, zeker niet met de brexit die aan de deur staat nu! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotYetBritish
gold_dust schreef op maandag 25 november 2019 @ 13:16:
Ik heb de afgelopen tijd ook in het VK doorgebracht met de intentie om er te gaan wonen. Een paar dingen die opvielen:

- verhuurders vragen allemaal om (Engelse) rental history en je national insurance number(wat niet mag, net zoals een Nederlandse particuliere verhuurder niet naar je BSN mag vragen). Als buitenlander heb je dat nummer niet, het duurt een tijdje voordat je het krijgt wat betekent dat je in het begin niet kan huren of via een inofficiële manier aan een huis moet zien te komen.
- iets redelijks begint bij rond de 600 GBP in 'goedkope' gebieden, in Londen, Cambridge, etc dat bedrag x 2-3.
- woonvoorraad is niet altijd de beste kwaliteit, nieuwbouw, wat beter van kwaliteit lijkt, is duur en schaars.
- In principe is er een woningtekort, ook in de minder populaire gebieden. Hoewel niet zo groot als in Nederland, voor jou 10 anderen.
- Consumenten prijzen in GBP zijn ongeveer hetzelfde als in West Europa in euro, 1.16 x duurder dus. Levensmiddelen (Sainsbury, ASDA, Lidl, etc) zijn veel goedkoper dan Nederland.
- De pond is nu laag, als die weer stijgt wordt het duurder als je spaargeld in Euro is.
- Er is behoorlijk veel 'anti-social behaviour' en het is oppassen dat je niet in een slechte wijk terecht komt. Het lijkt Nederland wel ... Over het algemeen zijn de Britten wel vriendelijker en beleefder maar bepaalde groepen ...

De beste kans is te beginnen met een shared accomodation(kamer), rightmove staat er vol mee, dan alle gegevens aanvragen die ze willen en dan iets voor jezelf zoeken.
toon volledige bericht
Super bedankt voor deze uitgebreide reactie! hier kan ik wat mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:32
van een vriendin weet ik dat zij minimaal 2k per maand kwijt is, om in een dorpje buiten londen te wonen in een klein 2 kamer appartementje (20 m2). Het is dus de vraag hoe luxe je wilt wonen :)
Dit is wel incl eten/drinken/ gwl / etc.

[ Voor 9% gewijzigd door 99ruud99 op 25-11-2019 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotYetBritish
99ruud99 schreef op maandag 25 november 2019 @ 15:29:
van een vriendin weet ik dat zij minimaal 2k per maand kwijt is, om in een dorpje buiten londen te wonen in een klein 2 kamer appartementje (20 m2). Het is dus de vraag hoe luxe je wilt wonen :)
Dit is wel incl eten/drinken/ gwl / etc.
Ja, mijn ex vriendin woont een uur buiten London. 750 gpb per maand. Qua luxe... niet echt, en ja... het is duur... maarja. Dromen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:58

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

NotYetBritish schreef op maandag 25 november 2019 @ 12:32:

... en het voor mij moelijk is om voldoende te werken om een een salaris biedt waar ik mee verder kan.
Wat bedoel je daarmee? je verwacht geen salaris te kunnen verdienen waar je van kunt leven tegen die tijd? waarom?

IIg zou ik vanuit je studie juist op zoek gaan naar bv een stage-plek in engeland, evt ook een inernationale uitwisseling, dat kan een goede manier zijn om iig tijdelijk in engeland te kunnen verblijven

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotYetBritish
RM-rf schreef op maandag 25 november 2019 @ 15:38:
[...]

Wat bedoel je daarmee? je verwacht geen salaris te kunnen verdienen waar je van kunt leven tegen die tijd? waarom?

IIg zou ik vanuit je studie juist op zoek gaan naar bv een stage-plek in engeland, evt ook een inernationale uitwisseling, dat kan een goede manier zijn om iig tijdelijk in engeland te kunnen verblijven
Wat ik daarme bedoel, is dat ik zo hard aan mijn studie moet "trekken" dat er virtueel geen tijd meer over blijft om te werken (eigen bedrijf sinds 2014, want licht gehandicapt, ik ben 22 nu en komt dus niet zomaar meer aan de bak. En in de sector waar ik in zit (web design) kost client inquiry heul erg veel tijd) Dus hier komen niet genoeg financiele middelen uit om een stabiele spaarpot op te bouwen om mijn eerste kosten te kunnen dekken. hier denk ik 5k voor nodig te hebben.

Tegen de huidige leningsvoorwaarden mag dit geen probleem zijn om te lenen, en na twee jaar (of eerder) makkelijk aflossen. Omdat ik tegen die tijd, waar dan ook, hopelijk 2,5-3k of meer naar binnen trek.
Het gaat er om dat het geld er komt, zonder dat het veel stress kost; die stress kan ik beter in mijn studie stoppen ;)

Die stage plek ga ik hard mee bezig! ;) thanks!

[ Voor 8% gewijzigd door NotYetBritish op 25-11-2019 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:58

Standeman

Prutser 1e klasse

Wat je ook nog moet overwegen is dat in het geval van een harde brexit je als ongewenste vreemdeling aangemerkt kan worden. Misschien is die kans niet zo heel groot, maar er zit wel een risico in.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotYetBritish
Standeman schreef op maandag 25 november 2019 @ 15:49:
Wat je ook nog moet overwegen is dat in het geval van een harde brexit je als ongewenste vreemdeling aangemerkt kan worden. Misschien is die kans niet zo heel groot, maar er zit wel een risico in.
Natuurlijk heb ik hier rekening mee gehouden, het is ook niet zo dat ik NU ga, het zal op z'n minst nog vier jaar duren. Genoeg tijd om me voor te bereiden en alles goed te regelen. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
NotYetBritish schreef op maandag 25 november 2019 @ 15:45:
[...]

Wat ik daarme bedoel, is dat ik zo hard aan mijn studie moet "trekken" dat er virtueel geen tijd meer over blijft om te werken (eigen bedrijf sinds 2014, want licht gehandicapt, ik ben 22 nu en komt dus niet zomaar meer aan de bak. En in de sector waar ik in zit (web design) kost client inquiry heul erg veel tijd) Dus hier komen niet genoeg financiele middelen uit om een stabiele spaarpot op te bouwen om mijn eerste kosten te kunnen dekken. hier denk ik 5k voor nodig te hebben.

Tegen de huidige leningsvoorwaarden mag dit geen probleem zijn om te lenen, en na twee jaar (of eerder) makkelijk aflossen. Omdat ik tegen die tijd, waar dan ook, hopelijk 2,5-3k of meer naar binnen trek.
Het gaat er om dat het geld er komt, zonder dat het veel stress kost; die stress kan ik beter in mijn studie stoppen ;)

Die stage plek ga ik hard mee bezig! ;) thanks!
Heb je een (realistisch) plan om over 2 jaar (of eerder) een salaris van > 2,5K te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotYetBritish
migchiell schreef op maandag 25 november 2019 @ 15:52:
[...]

Heb je een (realistisch) plan om over 2 jaar (of eerder) een salaris van > 2,5K te hebben?
Nee, wat ik met die twee jaar aanhaal is de regel dat je pas na twee jaar na het einde van je studie gaat aflossen bij de duo :*) En ook pas waneer je het kan "dragen", en dus een baan heb waarin ik inderdaad kan gaan aflossen.

Het is wel even belangrijk om ook even te vermelden dat ik eigenlijk geen maandelijkse kosten heb op het moment. Ik woon bij mijn ouders, en het enige wat ik betaal is mijn mobiel telefoon abbo van ±41 euro per maand. Dus daar voorzie geen problemen. Ik ben ook niet van plan om structureel te gaan lenen. Ik heb het over een paar maanden, totdat een threshold behaald is, en dan stopzetten. Ik hoef en zal niet in complete luxe leven van die lening. Dat is niet de bedoeling. Het gaat om "the piece of mind" dat het bedrag er gewoon staat voor als ik het nodig heb.

[ Voor 49% gewijzigd door NotYetBritish op 25-11-2019 15:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

gold_dust schreef op maandag 25 november 2019 @ 13:16:

toon volledige bericht
Goed verhaal, klopt allemaal. Ik woon alweer sinds 2007 in het VK, en huren hier is echt anders dan in NL. Huurdersbescherming kun je vergeten, jaarcontracten en ook veel slechte kwaliteit appartementen en huisbazen.

De TS zal moeten aangeven waar hij denkt terecht te kunnen, maar als ik het zo lees komt het allemaal heel optimistisch/naief over.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-04 23:02
In de titel heb je het ook over Ierland, maar daar heb je het verder in je verhaal nergens meer over.
Zelf woon ik in Dublin dus als je vragen hebt specifiek voor de roi (republic of ireland), shoot.

Veel dingen zijn hier wel hetzelfde als in de UK, huurbescherming is zo goed als niet bestaand, huurprijzen liggen in dublin rond de 1500/2000 per maand als je zelfstandig wilt wonen of beginnen bij de 800 euro als je een appartement deelt (wat hier de normaalste zaak van de wereld is). De kwaliteit van de woningen is vaak ook veel slechter dan in NL of je betaalt grof. Als er iets stuk gaat, vergeet het maar bij de meeste verhuurders. Ik heb genoeg collega's die al maanden zonder werkend warm water zitten bijvoorbeeld (en dat zijn echt geen uitzonderingen)

[ Voor 58% gewijzigd door Wannial op 25-11-2019 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotYetBritish
@gambieter, ik kom misschien optimistisch en wat naief over. Maar dat is precies waarom ik de vraag stel! ;) Ik heb nog geen idee waar ik denk terecht te komen. Het liefst rond een (klein(er)schalig) vliegveld.
Juist al deze dingen hoop ik op een rij te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

NotYetBritish schreef op maandag 25 november 2019 @ 16:02:
@gambieter, ik kom misschien optimistisch en wat naief over. Maar dat is precies waarom ik de vraag stel! ;) Ik heb nog geen idee waar ik denk terecht te komen. Het liefst rond een (klein(er)schalig) vliegveld.
Juist al deze dingen hoop ik op een rij te krijgen.
Het is een groot land met heel erg grote regionale verschillen, zowel qua levenstandaard, dialect en mogelijkheden. Werkgevers zijn momenteel heel voorzichtig met de Brexit-onzekerheid, wat heb jij voor speciaals te bieden?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotYetBritish
@Wannial Ierland zou zeker ook kunnen, zeker voor werk gunstig. Wat vliegkundigen zijn daar schaars. Maar, eerlijkheid gebiedt te zeggen dat mijn voorkeur uitgaat naar Engeland. Natuurlijk heeft ierland de brexit problematiek helemaal niet, dus het zou een prima tweede zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotYetBritish
gambieter schreef op maandag 25 november 2019 @ 16:04:
[...]

Het is een groot land met heel erg grote regionale verschillen, zowel qua levenstandaard, dialect en mogelijkheden. Werkgevers zijn momenteel heel voorzichtig met de Brexit-onzekerheid, wat heb jij voor speciaals te bieden?
Dat is zeker iets om overna te denken. Hoop ik ook door de mijn studie uit te vinden!

Die droom om in de UK te leven is voortgekomen uit redelijk wat reisjes naar een van de slechtere voorbeelden van dorpen in engeland. namelijk Braintree, Essex. Dus wat dat betreft heb ik zeker ervaring met hoe de verschillen zijn. Ik vond het eerlijk gezegd niet écht slecht. Ik vraag ook niets super gaafs. Daar gaat het echt niet om. Natuurlijk moet er een "okay" levenstandaard zijn, maar zelfs in de dorpen waar ik geweest ben, waar de levenstandaard eigenlijk ver onder minimum lag vond ik het nog zeker te doen!

Svp berichten samenvoegen voordat je ze verstuurd: dubbel-posten is niet de bedoeling :)

[ Voor 4% gewijzigd door Ardana op 25-11-2019 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08:59
Dat je een oversteek wil wagen waarom niet.
Ik vrees alleen dat je de kosten van levensonderhoud ietwat onderschat.
Voor nu lijkt het een groot bedrag. Alleen vraagt men om een week vooruit te betalen etc etc dan verdwijnt het als sneeuw voor de zon. Als je vanuit de studie ergens stage kan lopen in Engeland dan valt er vaak vanuit een bedrijf wel iets te regelen en heb je bij goed resultaat in ieder geval een ingang.

Voor nu ben ik bang dat je straks een paar maanden verder bent zonder baan en geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotYetBritish
@D-dark Ik heb nog zo'n 3,5 jaar tot ik mijn BSc in ontvangst mag nemen (hopelijk). Genoeg tijd om mij voor te bereiden op eventuele kosten en contacten op te doen/werk te vinden. Daarom ook NU de vraag! ;)

Het is op dit moment zo dat even niet kan werken, maar ik weet niet hoe dit in de toekomst in mijn studie gaat nadat ik het eerste jaar door ben, en eindelijk ga doen waar ik goed in ben.
Hopelijk hou ik hier dan meer tijd aan over om die 5k aan te vullen door werk.

Ik heb eerder 5k genoemd, maar ik hoop het dubbele of het driedubbele mee te nemen, door bijna alles te sparen wat binnenkomt.

Ik zit in een goede financiele situatie omdat ik eigenlijk geen maandelijkse kosten heb op het moment, ideaal om als een gek te sparen natuurlijk!

[ Voor 8% gewijzigd door NotYetBritish op 25-11-2019 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
met 5k of het dubbele kom je helemaal nergens als je niet vanaf de start een baan hebt, daar houd je het misschien een paar maanden mee vol maar dat is echt zo op als je kijkt naar huur en kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotYetBritish
Wannial schreef op maandag 25 november 2019 @ 16:21:
met 5k of het dubbele kom je helemaal nergens als je niet vanaf de start een baan hebt, daar houd je het misschien een paar maanden mee vol maar dat is echt zo op als je kijkt naar huur en kosten.
Dan lijkt het me handig om pas te gaan als ik een baan heb. Daar heb ik nooit over gepiekerd, zeker met Brexit voor de deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Wannial schreef op maandag 25 november 2019 @ 16:21:
Sterker nog: omdat je geen krediethistorie hebt, zul je niet snel geaccepteerd worden als huurder. Het is een vicieuze cirkel.

Men zal referenties willen, dwz vorige huisbazen en werkgevers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotYetBritish
gambieter schreef op maandag 25 november 2019 @ 17:12:
[...]

Sterker nog: omdat je geen krediethistorie hebt, zul je niet snel geaccepteerd worden als huurder. Het is een vicieuze cirkel.

Men zal referenties willen, dwz vorige huisbazen en werkgevers.
Dank! Iets om voor uit te kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Het ironische is dat je soms juist geld moet spenderen om een krediethistorie te krijgen. Ik nam 25 jaar terug in het VK een creditcard, en ik kreeg pas een bruikbare kredietlimiet toen ik een tijdje dingen ermee gekocht had en gelijk elke maand netjes het volle bedrag terugbetaalde.

Hou er verder rekening mee dat je gas/licht/gemeentebelasting en zo zult moeten betalen, verzekering ook, en dat het dan heel hard gaat met het geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotYetBritish
gambieter schreef op maandag 25 november 2019 @ 17:24:
[...]

Het ironische is dat je soms juist geld moet spenderen om een krediethistorie te krijgen. Ik nam 25 jaar terug in het VK een creditcard, en ik kreeg pas een bruikbare kredietlimiet toen ik een tijdje dingen ermee gekocht had en gelijk elke maand netjes het volle bedrag terugbetaalde.

Hou er verder rekening mee dat je gas/licht/gemeentebelasting en zo zult moeten betalen, verzekering ook, en dat het dan heel hard gaat met het geld.
Dat het hard zal gaan heb ik geen twijfels over. Preparation is key! ;)
Ik heb al heel wat uitgezocht, dus dat meeste dat hier besproken wordt, wist ik al wel.
Verder is het écht gewoon zaak om je spullen op orde te hebben.

Iedere verzekering in de UK is gewoon knetter duur, dat is een feit. (Laten we de leukste nemen; autoverzekering 😜)...

Nee maar zonder dollen, ik zoek liever de rustige plekken op. Ik ga hopelijk voor een vliegveld werken. En dan liever een kleine dan een grote... dat zal helpen in de kosten, hopelijk.
Mocht de UK echt een moeilijk verhaal worden, zou Ierland in principe ook een goede keus zijn (al dan niet beter... want euro, Europa. En veel werk in mijn specialisatie (AirPort security)). In beide gevallen is er maar één ding echt belangrijk. Weten waar je aan toe bent, en waar je staat.

We gaan het allemaal zien. :)

[ Voor 4% gewijzigd door NotYetBritish op 25-11-2019 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:35
Wannial schreef op maandag 25 november 2019 @ 16:02:

Veel dingen zijn hier wel hetzelfde als in de UK, huurbescherming is zo goed als niet bestaand
Ik heb een tijd in Dublin gewoond en er is wel degelijk een goed huurbescherming systeem (ik heb ze zelfs nodig gehad voor het terug krijgen van borg): https://www.citizensinfor...tial_tenancies_board.html en https://www.rtb.ie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
Goed is vrij relatief, onlangs een paar keer met ze temaken gehad en tot advokatuur aan toe sta je gewoon machteloos als een huurbaas besluit om je er bijvoorbeeld uit te zetten of in geval van mijn collega, de huur van een andere huurder op de huisgenoot verhalen ondanks dat ze aparte contracten hebben.

In verhouding met Nederland sta je dus vrij macheloos als huurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 310408

NotYetBritish schreef op maandag 25 november 2019 @ 16:05:
@Wannial Ierland zou zeker ook kunnen, zeker voor werk gunstig. Wat vliegkundigen zijn daar schaars.
Op alle Britse eilanden is er een geweldig tekort aan mensen voor zowat elke baan in de luchtvaart, salarissen zijn goed en veel werkgevers zijn bereid te helpen met woonruimte als ze denken dat je blijft. Ik zou me door de brexit niet laten afschrikken, dit soort veranderingen maken vaak kansen voor mensen die bereid zijn wat risico's te nemen.

Je bent jong, hebt blijkbaar niet al te veel bindingen, als je ooit dit soort dingen wil doen is dit het moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotYetBritish
Anoniem: 310408 schreef op maandag 25 november 2019 @ 19:09:
[...]

Op alle Britse eilanden is er een geweldig tekort aan mensen voor zowat elke baan in de luchtvaart, salarissen zijn goed en veel werkgevers zijn bereid te helpen met woonruimte als ze denken dat je blijft. Ik zou me door de brexit niet laten afschrikken, dit soort veranderingen maken vaak kansen voor mensen die bereid zijn wat risico's te nemen.

Je bent jong, hebt blijkbaar niet al te veel bindingen, als je ooit dit soort dingen wil doen is dit het moment.
Dankjewel. Ik ga die droom volgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 02-05 13:38
Ik heb een jaar in Londen gewoond en soortgelijke dingen meegemaakt als hierboven beschreven qua huren. Enige manier voor mij om aan een woning te komen was met een getekend contract van de werkgever, zonder kan je het vergeten.
Denk er ook aan dat je een bankrekening nodig hebt in de UK, betalen vanaf buitenlandse rekeningen word niet gewaardeerd.
En om een bankrekening te openen heb je dan weer een adres in de UK nodig, en bewijs dat je daar woont. Dat is best een uitdaging aangezien er geen GBA is, en je dus afhankelijk ben van een inschrijving bij de NHS, of energierekeningen etc.
Er zijn wel banken die hier makkelijker in zijn dan anderen: Loyds en HSBC hebben allebei expat rekeningen die je met wat moeite zelfs van te voren kan openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
Wannial schreef op maandag 25 november 2019 @ 19:04:
Goed is vrij relatief, onlangs een paar keer met ze temaken gehad en tot advokatuur aan toe sta je gewoon machteloos als een huurbaas besluit om je er bijvoorbeeld uit te zetten of in geval van mijn collega, de huur van een andere huurder op de huisgenoot verhalen ondanks dat ze aparte contracten hebben.

In verhouding met Nederland sta je dus vrij macheloos als huurder.
Interessant, matched totaal niet mijn ervaring uit 2017, waarin mijn huurbaas probeerde 50% van de borg in te houden en ik na een aantal weken netjes het geld terug kreeg na een case te openen via RTB.

Je hebt inderdaad genoeg mensen die 'zwart' huren (en daar dus niet staan ingeschreven) maar goed, dat is wel je eigen verantwoordelijkheid om even uit te zoeken voordat je ergens gaat wonen. Het is niet allemaal handje vasthouden net als in NL :+ hier in Californië is het ook weer allemaal anders geregeld en ben ik ook wat weken kwijt geweest voordat ik de lokale regels begreep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
ex87 schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 20:18:
[...]

Interessant, matched totaal niet mijn ervaring uit 2017, waarin mijn huurbaas probeerde 50% van de borg in te houden en ik na een aantal weken netjes het geld terug kreeg na een case te openen via RTB.

Je hebt inderdaad genoeg mensen die 'zwart' huren (en daar dus niet staan ingeschreven) maar goed, dat is wel je eigen verantwoordelijkheid om even uit te zoeken voordat je ergens gaat wonen. Het is niet allemaal handje vasthouden net als in NL :+ hier in Californië is het ook weer allemaal anders geregeld en ben ik ook wat weken kwijt geweest voordat ik de lokale regels begreep.
Het zal er dan aan liggen welk soort geschil je opent, in de gevallen van mijn collega's (die geen van allen zwart huurden ;) ) heeft niemand er hulp van ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
Wannial schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 23:26:
[...]

Het zal er dan aan liggen welk soort geschil je opent, in de gevallen van mijn collega's (die geen van allen zwart huurden ;) ) heeft niemand er hulp van ontvangen.
Dus ze stonden volledig geregistreerd bij RTB? Want zo niet huur je volgens de Ierse wet gewoon zwart. En als je bij het RTB ingeschreven staat zal er altijd een case geopend worden en naar gekeken worden.

Ik ben nog een aantal keer per jaar in Dublin en de huurmarkt is helemaal kapot.. Ik geloof best dat het RTB 'over het hoofd word gezien' door de meeste verhuurders maar goed, blijft wel tegen de wet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberFly
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 06-05 02:23
Heb je al ervaring met op jezelf wonen? Daar komt namelijk ook een hoop bij kijken. Rekeningen betalen, huishouden, boodschappen doen, koken.

Rekeningen op tijd betalen, huishouden, en boodschappen doen komen neer op discipline. Maar koken moet je leren. Anders gooi je straks elke avond een pizza in de oven of haal je af (en dat is duur!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gervinho
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18-02 17:54
@NotYetBritish
Republiek Ierland is wel wat anders dan Noord-Ierland qua regelgeving. In het algemeen betaal je voor een kamer met 5 anderen in Dublin iets van 500-600. Levensstandaarden zijn wel anders maar zoals ex87 aangeeft; redelijk kapot (meer intens dan Amsterdam, minder rechten en voorzieningen behoorlijk sub-standaard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

NotYetBritish schreef op maandag 25 november 2019 @ 16:05:
@Wannial Ierland zou zeker ook kunnen, zeker voor werk gunstig. Wat vliegkundigen zijn daar schaars. Maar, eerlijkheid gebiedt te zeggen dat mijn voorkeur uitgaat naar Engeland. Natuurlijk heeft ierland de brexit problematiek helemaal niet, dus het zou een prima tweede zijn ;)
Ik heb zelf 2 jaar in Dublin gewoond, huurprijzen reizen daar de pan uit, voor een appartementje in de stad betaal je al min 2k per maand. Ik had een kamertje buiten de stad voor 500 euro per maand.
Werkvergunning kan je daar zo krijgen, werkgever helpt daar gewoon bij. Geen verdere kosten aan verbonden. Let er wel op je dat ook een bankrekening moet aanvragen en dat zo snel mogelijk naar de belastingdienst moet doorgeven. (Anders wordt er iedere maand iedere keer belasting ingehouden dat kan oplopen tot 70% van je salaris). Als je nog meer wilt weten over Dublin/ierland, let me know. :)
Wannial schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 23:26:
[...]

Toen ik weg ging moest mijn huurbaas nog 500 euro van mij borg terugbetalen, ging hij doen. Maar uiteindelijk nooit gedaan. Ook een geschil geopend, maar konden mij niet helpen. Uiteindelijk na veel appen en zeuren van mij kant heeft oude huurbaas 300 euro terugbetaalt. Die 200 zou later komen, 2 jaar verder niks ontvangen. Dusja ze komen er gewoon mee weg daar..

[ Voor 24% gewijzigd door Bensimpel op 27-11-2019 10:25 ]

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1240358

Mijn twee centen:
1) denk niet te makkelijk over die studieschuld, 1000 euro leen je makkelijker bij dan dat je het terugbetaalt. Ook als je later een goedbetaalde baan hebt.
2) Op jezelf wonen is al een stap, al helemaal in het buitenland.
Als je de kans hebt op jezelf te gaan wonen, met huisgenoten, dan is dat een enorme pre. Zorgen dat je tijdens je studie al een tijdje in UK kan wonen is een enorme aanrader.
Ik zat ook een tijdje te overwegen naar het buitenland te gaan (Noorwegen) en heb daar ook een half jaar gestudeerd en gewoond. Dat geef je al een hele goede inkijk hoe het is om in het buitenland te wonen, hoe je integreert maar ook is het zoveel makkelijker een baan te vinden als je al in het land woont.
Uiteindelijk heb ik de conclusie getrokken dat in het buitenland wonen niets voor mij is overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotYetBritish
Anoniem: 1240358 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 13:30:
Mijn twee centen:
1) denk niet te makkelijk over die studieschuld, 1000 euro leen je makkelijker bij dan dat je het terugbetaalt. Ook als je later een goedbetaalde baan hebt.
2) Op jezelf wonen is al een stap, al helemaal in het buitenland.
Als je de kans hebt op jezelf te gaan wonen, met huisgenoten, dan is dat een enorme pre. Zorgen dat je tijdens je studie al een tijdje in UK kan wonen is een enorme aanrader.
Ik zat ook een tijdje te overwegen naar het buitenland te gaan (Noorwegen) en heb daar ook een half jaar gestudeerd en gewoond. Dat geef je al een hele goede inkijk hoe het is om in het buitenland te wonen, hoe je integreert maar ook is het zoveel makkelijker een baan te vinden als je al in het land woont.
Uiteindelijk heb ik de conclusie getrokken dat in het buitenland wonen niets voor mij is overigens.
Dankjewel! Ik wil mijn stage aanpakken om de keuze om te gaan eens nader te bekijken... en die studieschuld denk ik zeker niet licht over, ik hoop ook eerder af te lossen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamcj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09-2024
Waarom niet eerst twee jaar in Nederland werken, waarvan een tijdje op je zelf wonen.

Voordelen:
Je kunt een jaar schuld aflossen en flink sparen
Je kunt solliciteren met werkervaring - > hoger salaris, meer kans -> betere woning.
Je kunt even oefenen met voor jezelf zorgen

Als je een bedrijf in Nederland vindt met een kantoor in het VK, kun je misschien eenvoudig overstappen.

[ Voor 3% gewijzigd door iamcj op 27-11-2019 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasonbnk
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 07-10-2020
Hey !

Kwam dit toevallig tegen toen ik zocht op emigreren naar Ierland. Interressant wat ze hier allemaal zeggen en helpt ook echt. Ik wil zelf naar Ierland binnen nu en 2 jaar namelijk, hoe sta jij er nu in?
Hoe gaat het met sparen , voorbereidingen enz ?

Groetjes, Jason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MZwier
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 04:08
Wellicht van toepassing, wellicht ook geheel niet, maar zoek eens op individuele studietoeslag. Dat is een toeslag (ca. 300 per maand) voor studenten die naast hun studie niet (voldoende) kunnen werken door een beperking. Wellicht zou hiermee je spaarpot kunnen opvullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gervinho
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18-02 17:54
Jasonbnk schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 02:14:
Hey !

Kwam dit toevallig tegen toen ik zocht op emigreren naar Ierland. Interressant wat ze hier allemaal zeggen en helpt ook echt. Ik wil zelf naar Ierland binnen nu en 2 jaar namelijk, hoe sta jij er nu in?
Hoe gaat het met sparen , voorbereidingen enz ?

Groetjes, Jason
Als je als afgestudeerde naar Ierland komt, komt een Nederlander wel heel snel aan een entry-level baan voor Nederlands Support. Na een jaar bij een outsourcer kan je dan door solliciteren naar een interne role binnen tech en zo hogerop raken.

Qua stappenplan naar Ierland; bureaucratie is veel minder dan in NL dus je hebt enkel de PPSN nummertje nodig van de overheid en dan ben je good to go.
Pagina: 1