Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

"Channel B" geheugenfout na installeren nieuwe CPU

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tmommers
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 29-05-2022
Beste medetweakers,

Sinds een aantal dagen heb ik een nieuwe CPU geïnstalleerd. Ik ben van een intel core-i5-4590 naar een intel core i7-4790K gegaan.
Ik heb alleen een probleem en zou jullie willen vragen mee te denken. Bij opstart geeft hij een memory error aan op “channel B”.

Hierdoor kan ik geen gebruik maken van de zogenaamde dual channel functie voor mijn geheugenkaarten. Ik kan nog wel A1+A2 gebruiken - dan start mijn pc gewoon op en doet alles het naar behoren - maar niet A1+B1... wat je wilt voor dual channel... ik kan nu dus twee kanalen (channel B1 en B2) voor RAM geheugen niet gebruiken.

Iemand enig idee wat hier aan de hand is en hoe dit op te lossen?
...

Relevante software en hardware die ik gebruik:
CPU: intel core i7-4790K
ik had 3 geheugenkaarten van 4GB waarvan ik er nu dus nog maar 2 kan gebruiken
videokaart: Radeon RX 480
BIOS-versie/datum American Megatrends Inc. P2.40, 27-7-2015

...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Op internet lees ik eea over dit probleem maar het lijkt niet vaak voor te komen. Kan met cpu te maken hebben wordt er gezegd, maar ook een evt bios update zou kunnen helpen.. Ik wordt echter niet echt overtuigd. Wat denken jullie?
...

Beste antwoord (via Tmommers op 27-11-2019 11:57)

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-10 10:32

garriej

Ik las ondertieten.

Tmommers schreef op maandag 25 november 2019 @ 15:11:
[...]

Dag allemaal,

Als ik de geheugenkaarten in A2+B2 doe dan krijg ik nog steeds de "channel B" error.

Ik heb op advies van E65 en Nielson mijn CPU socket zorgvuldig nagelopen. Ik heb geen verbuigingen aan de pinnetjes kunnen ontdekken. [ ik heb er foto's van gemaakt en had deze graag toegevoegd maar heb daar onvoldoende karma voor 8)7 ]

Ik overweeg nu een CMOS reset te doen met de cmos jumper... Wat vinden jullie van dit idee?

Of zijn er nog andere suggesties?

Bij voorbaat dank!
dit wilde ik eigenlijk gaan voorstellen. Reset je bios is. Er zit natuurlijk nieuwe hardware in, dus hij kan in de war zijn.

Als dat niet werkt, werkt het systeem nog wel met je oude CPU?(heb je die nog)

Alle reacties

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:09
De kans bestaat dat je bij het plaatsen van de nieuwe cpu enkele pinnetjes van je socket beschadigd hebt. Aangezien de geheugencontroller in de cpu zit kan zich dat uiten in bijvoorbeeld dit soort problemen.

• Tmommers
Nielson schreef op maandag 25 november 2019 @ 11:46:
De kans bestaat dat je bij het plaatsen van de nieuwe cpu enkele pinnetjes van je socket beschadigd hebt. Aangezien de geheugencontroller in de cpu zit kan zich dat uiten in bijvoorbeeld dit soort problemen.
Bedankt voor je snelle reactie Nielson! Oei, dat zou wel zuur zijn als dat het is. Wel bizar want heb alles voor mijn gevoel echt zeer voorzichtig gedaan. Als het is wat jij zegt, valt er wat aan te doen? bv terugbuigen van pinnetjes?

• MisterJD
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:24

MisterJD

PC - Gamertag MisterJD NL

Normaal is het toch A2 - B2 voor dual channel.

[ Voor 21% gewijzigd door MisterJD op 25-11-2019 12:09 ]

AMD 9800X3D | Noctua NH-D15S chromax | Asus B650m + wifi | Gigabyte RX6800 Gaming OC | G.Skill Flare X 6000 - 32GB | Samsung 990 pro 2TB | Samsung 960 500GB | Samsung G7 27 | MSI MPG A850G | Be quiet pure base 501 LX

Verwijderd

MisterJD schreef op maandag 25 november 2019 @ 12:07:
Normaal is het toch A2 - B2 voor dual channel.
Ligt aan het moederbord.
Ik zou inderdaad de socket even gaan bestuderen met een vergrootglas.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Tmommers schreef op maandag 25 november 2019 @ 11:44:
Beste medetweakers,

Sinds een aantal dagen heb ik een nieuwe CPU geïnstalleerd. Ik ben van een intel core-i5-4590 naar een intel core i7-4790K gegaan.
Ik heb alleen een probleem en zou jullie willen vragen mee te denken. Bij opstart geeft hij een memory error aan op “channel B”.

Hierdoor kan ik geen gebruik maken van de zogenaamde dual channel functie voor mijn geheugenkaarten. Ik kan nog wel A1+A2 gebruiken - dan start mijn pc gewoon op en doet alles het naar behoren - maar niet A1+B1... wat je wilt voor dual channel... ik kan nu dus twee kanalen (channel B1 en B2) voor RAM geheugen niet gebruiken.

Iemand enig idee wat hier aan de hand is en hoe dit op te lossen?
...

Relevante software en hardware die ik gebruik:
CPU: intel core i7-4790K
ik had 3 geheugenkaarten van 4GB waarvan ik er nu dus nog maar 2 kan gebruiken
videokaart: Radeon RX 480
BIOS-versie/datum American Megatrends Inc. P2.40, 27-7-2015

...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Op internet lees ik eea over dit probleem maar het lijkt niet vaak voor te komen. Kan met cpu te maken hebben wordt er gezegd, maar ook een evt bios update zou kunnen helpen.. Ik wordt echter niet echt overtuigd. Wat denken jullie?
...
A1-B1
A1-A2
B1-B2
zijn nagenoeg nooit DC bij 4 dimm slots. kijk in de handleiding van je moederbordje. die kun je ook online vinden bij de fabrikant

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Tmommers
Verwijderd schreef op maandag 25 november 2019 @ 12:32:
[...]

Ligt aan het moederbord.
Ik zou inderdaad de socket even gaan bestuderen met een vergrootglas.
Dag allemaal,

Als ik de geheugenkaarten in A2+B2 doe dan krijg ik nog steeds de "channel B" error.

Ik heb op advies van E65 en Nielson mijn CPU socket zorgvuldig nagelopen. Ik heb geen verbuigingen aan de pinnetjes kunnen ontdekken. [ ik heb er foto's van gemaakt en had deze graag toegevoegd maar heb daar onvoldoende karma voor 8)7 ]

Ik overweeg nu een CMOS reset te doen met de cmos jumper... Wat vinden jullie van dit idee?

Bij voorbaat dank!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Maak de dimm bankjes/slots eens goed schoon, en druk de modules stevig aan.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Verwijderd

Heb je de oude processor nog? Werkt het daarmee wel weer?
Mogelijk is er iets mis met de memory controller op de 'nieuwe' cpu?

Acties:
  • Beste antwoord

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-10 10:32

garriej

Ik las ondertieten.

Tmommers schreef op maandag 25 november 2019 @ 15:11:
[...]

Dag allemaal,

Bij voorbaat dank!
dit wilde ik eigenlijk gaan voorstellen. Reset je bios is. Er zit natuurlijk nieuwe hardware in, dus hij kan in de war zijn.

Als dat niet werkt, werkt het systeem nog wel met je oude CPU?(heb je die nog)

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 27-11 16:19
Oude cpu terug zetten, kijken of het werkt. als het werk nieuwe terug, bios update, bios reset en alle apparatuur er uit halen en schoon maken kan ook geen kwaad.

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

• evilweed
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 26-11 22:49

evilweed

Gaatjes vullen geen praatjes.

Even tussen neus en lippen...
Wat voor cooler gebruik je?

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

• Tmommers
Dag allemaal,

Volgende heb ik gedaan:

Oude CPU erin; dual channel werkte hier wel gewoon bij. Daarna nieuwe CPU er weer in gedaan en CMOS reset gedaan en nu doet ie het!

Hartelijk dank allemaal voor het meedenken!!
Pagina: 1