Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:13
Ook hier weer iemand die graag een kijk van anderen wil op wat offertes.

Situatie is als volg: zuid-zuid/west orienteering huis. Plan voor de panelen is aan de westzijde. De oostzijde heeft dakramen en de beperktere ruimte wil ik overhouden om in de toekomst een zonneboiler te plaatsen.
Ik wil ze laten plaatsen, zelf doen vind ik geen optie, daar vertrouw ik me zelf niet in.

Ik heb heel wat offertes opgevraagd maar ben nog steeds niet zeker wat nu het beste is. SolarEdge, Enphase of toch gewoon string. Het merendeel komt met SE, wat volgens mij toch heel wat marketing is. natuurlijk heeft het ook voordelen, maar zeker ook een meerprijs.

Enphase vind ik dan gezien de betere garantievoorwaarden interessanter, nog steeds per paneel uit te lezen.

String heeft dan weer als voordeel de eenvoud en is qua kosten interessanter.

Vanwaar de Enphase/SE? Ik heb een schoorsteen en een klein afvoerpijpje van de badkamer.

Die schoorsteen kan ik niets aan doen, maar nog geen enkele aanbieder heeft aangeboden om het pijpje weg te werken met een ventielatiepan. Er van uitgaande dat deze blijft staan kan ik daar dus last van hebben. Het merendeel van de aanbieders komt dus met een SE/Enphase oplossing. een enkele zegt dat de meerprijs niet opweegt tegen het geringe verlies door schaduw.

Wat is nu wijsheid?
Per paneel uitlezen is natuurlijk leuk, van de andere kant vind ik robuustheid en totaal opgewekt vermogen belangrijker.

Ter illustratie het dak met panelen ingetekend. de pijlen wijzen op het pijpje en de schoorsteen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/89nyYdo9N2cANoTwTpWHgs1L/full.jpg

Van de berg offertes heb ik er een drietal die exact dezelfde panelen hebben, maar dan met elk van de 3 omvormeropties:

12* Peimar 310WP
12* Enphase IQ 7 Plus
€ 5866

12* Peimar 310WP
12* SolarEdge SE3500H
€5893

12* Peimar 310WP
Growatt 3600-MTL-S
€4916

Het scheelt dus een 900 euro tussen string en de rest. Kan iemand beargumenteren of het de meerpijs waard is? de prijs an sich is geen dealbreaker, maar ik vraag me af of het het waard is.

Ter vergelijking heb ik ook nog een offerte met 10* 390WP Sunpowers liggen met een SMA sunnyboy. Die offerte zit op €8288..Dat is me toch wel een beetje te.

Dit zijn Peimar panelen, ik heb ook nog offertes met JA Solar, Trinasolar, Phono Solar en Loni Solar liggen. Valt daar nog wat op te zeggen? Is er ergens een goede vergelijkingssite?

Hi Ha Hopjesvla

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Welke panelen je kiest zal niet heel veel uit maken. Persoonlijk zie ik de meerwaarde van optimizers en omvormers niet aangezien die bomen ver genoeg weg staan om nagenoeg geen last van schaduw te hebben, hooguit in de avonduren maar dan valt hij al snel genoeg over je gehele dak, de periode van gedeeltelijke schaduw is minimaal.

Ook de schoorsteen heeft weinig impact, hij veroorzaakt enkel schaduw op de momenten dat de zon naar het zuiden aan het opklimmen is, zodra de zon het zuiden voorbij is heeft die schoorsteen dus geen enkele impact. Schuif de panelen zoveel mogelijk op richting de noordkant van het dak om de impact verder te minimaliseren.
Kan het pijpje niet vervangen worden door een dakpan met een minipijpje?

Wel zou ik adviseren direct beide kanten vol te leggen, dat levert een flink schaalvoordeel op aangezien de vaste kosten nagenoeg gelijk blijven (omvormer, voorrijkosten, aansluiting,...) en je enkel extra betaald voor de panelen. Een zonneboilers is toch een stuk minder efficient dan zonnepanelen icm een warmtepompboiler, daar zou ik niet op wachten.
Door beide kanten vol te leggen optimaliseer je maximaal voor eigen gebruik en zal het afbouwen van salderen dus ook veel minder impact hebben.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Hopjesvla79
Tsurany schreef op maandag 25 november 2019 @ 11:52:
Welke panelen je kiest zal niet heel veel uit maken. Persoonlijk zie ik de meerwaarde van optimizers en omvormers niet aangezien die bomen ver genoeg weg staan om nagenoeg geen last van schaduw te hebben, hooguit in de avonduren maar dan valt hij al snel genoeg over je gehele dak, de periode van gedeeltelijke schaduw is minimaal.

Ook de schoorsteen heeft weinig impact, hij veroorzaakt enkel schaduw op de momenten dat de zon naar het zuiden aan het opklimmen is, zodra de zon het zuiden voorbij is heeft die schoorsteen dus geen enkele impact. Schuif de panelen zoveel mogelijk op richting de noordkant van het dak om de impact verder te minimaliseren.
Kan het pijpje niet vervangen worden door een dakpan met een minipijpje?

Wel zou ik adviseren direct beide kanten vol te leggen, dat levert een flink schaalvoordeel op aangezien de vaste kosten nagenoeg gelijk blijven (omvormer, voorrijkosten, aansluiting,...) en je enkel extra betaald voor de panelen. Een zonneboilers is toch een stuk minder efficient dan zonnepanelen icm een warmtepompboiler, daar zou ik niet op wachten.
Door beide kanten vol te leggen optimaliseer je maximaal voor eigen gebruik en zal het afbouwen van salderen dus ook veel minder impact hebben.
wegwerken van het pijpje lijkt me inderdaad een goed plan. Ik zal nog eens aan de installateur vragen of die dat kan doen tijdens plaatsen. Andere kant vol leggen kan inderdaad nu ook, maar dit is al een zeer ruime overshoot in opbrengst. Ik gok erop dat tegen de tijd dat ik de andere kant nodig heb (als dat al gebeurt) de kosten wat gedaald zijn qua installeren. Voor nu is dat dus even geen prioriteit.

Hi Ha Hopjesvla

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik verwacht niet dat de kosten zo snel gaan dalen dat de meerprijs voor het nogmaals adviseren en installeren daarmee goedgemaakt wordt. Dan liever nu die 6? extra panelen laten plaatsen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Hopjesvla79
Daar heb je gelijk in. ik zal het in overweging nemen. Voor nu gaat het me meer om of de noodzaak van SE/Enphase er echt is of dat ik dus in dit geval ook voor string kan gaan (en dan bv 2*6 strings) . Stel dat ik dan toch graag wil uitlezen, ik geef toe dat is zeker leuk) dan neig ik nu meer richting Enphase dan SE. Valt daar nog wat over te zeggen?

Hi Ha Hopjesvla

• traders
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-11 12:11
Ja jullie kunnen de WPB nu wel weg wuiven, maar dit is natuurlijk wel een probleem (voor veel mensen trouwens). Deze WPB heeft tegenwoordig zeker 2 meter nodig, en daar heb je dus een dakkapel voor nodig. Hij kan nu wel volgooien met zonnepanelen, maar dat heeft geen nut als hier volgens jaar een dakkapel op moet voor WPB.

• Hopjesvla79
traders schreef op maandag 25 november 2019 @ 12:36:
Ja jullie kunnen de WPB nu wel weg wuiven, maar dit is natuurlijk wel een probleem (voor veel mensen trouwens). Deze WPB heeft tegenwoordig zeker 2 meter nodig, en daar heb je dus een dakkapel voor nodig. Hij kan nu wel volgooien met zonnepanelen, maar dat heeft geen nut als hier volgens jaar een dakkapel op moet voor WPB.
help me even, WPB?

Hi Ha Hopjesvla

• traders
Warmtepomp boiler. Het alternatief voor warm tapwater na het gas tijdperk, als we pure electrische boilers/geisers (doorstromers) even niet meerekenen.

• Hopjesvla79
traders schreef op maandag 25 november 2019 @ 13:33:
[...]

Warmtepomp boiler. Het alternatief voor warm tapwater na het gas tijdperk, als we pure electrische boilers/geisers (doorstromers) even niet meerekenen.
right,

OT
zat hier aan te denken, volgens mij heb ik daar geen dakkapel voor nodig lijkt me

https://res.cloudinary.co...en/zonneboiler_banner.jpg

Volledig gasloos zie ik nog niet gebeuren in dit huis, maar dat is een ander verhaal.

Hi Ha Hopjesvla

• traders
Hopjesvla79 schreef op maandag 25 november 2019 @ 13:37:
[...]
zat hier aan te denken, volgens mij heb ik daar geen dakkapel voor nodig lijkt me

Dit is de een collector van een zonneboiler. Als je daar tapwater uit wilt halen heb je een boiler nodig. Die krijg jij onder je schuine dak niet kwijt achter het knieschot.

• Hopjesvla79
traders schreef op maandag 25 november 2019 @ 14:12:
[...]

Dit is de een collector van een zonneboiler. Als je daar tapwater uit wilt halen heb je een boiler nodig. Die krijg jij onder je schuine dak niet kwijt achter het knieschot.
We gaan OT, maar dat is ook helemaal geen issue, er is plek zat op zolder voor de boiler.

Nu weer OT? 😉

Hi Ha Hopjesvla

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Hopjesvla79 schreef op maandag 25 november 2019 @ 13:37:
[...]

right,

OT

Volledig gasloos zie ik nog niet gebeuren in dit huis, maar dat is een ander verhaal.
Dit is alleen zonde van je geld. Veel minder efficient dan extra zonnepanelen en een WPB gebruiken. Als je toch niet gasloos wilt (wat in elk huis prima mogelijk is) zou ik ook geen WPB gebruiken.
Hopjesvla79 schreef op maandag 25 november 2019 @ 12:16:
Daar heb je gelijk in. ik zal het in overweging nemen. Voor nu gaat het me meer om of de noodzaak van SE/Enphase er echt is of dat ik dus in dit geval ook voor string kan gaan (en dan bv 2*6 strings) . Stel dat ik dan toch graag wil uitlezen, ik geef toe dat is zeker leuk) dan neig ik nu meer richting Enphase dan SE. Valt daar nog wat over te zeggen?
Waarom wil je per paneel uitlezen? Dat doe je hooguit een paar dagen en daarna ben je het zat. Je gaat veel geld uitgeven aan een oplossing die financieel geen rendement levert waardoor je terugverdientijd enkel langer wordt.

Of de noodzaak er is hangt echt af van de hoeveelheid schaduw, als die niet van de bomen komt dan zou ik me er niet echt druk om maken. De meerprijs voor optimizers is vaak veel te hoog, extra panelen aanschaffen is dan vaak goedkoper.

• Hopjesvla79
Tsurany schreef op maandag 25 november 2019 @ 15:06:
[...]

Waarom wil je per paneel uitlezen? Dat doe je hooguit een paar dagen en daarna ben je het zat. Je gaat veel geld uitgeven aan een oplossing die financieel geen rendement levert waardoor je terugverdientijd enkel langer wordt.

Of de noodzaak er is hangt echt af van de hoeveelheid schaduw, als die niet van de bomen komt dan zou ik me er niet echt druk om maken. De meerprijs voor optimizers is vaak veel te hoog, extra panelen aanschaffen is dan vaak goedkoper.
Het zal de Tweaker in me wel zijn dat ik het leuk vind om die data uit te lezen ;) Maar het klopt wel wat je zegt, waarschijnlijk kijk je er na een paar dagen niet meer naar.

ik begin dan ook steeds meer naar de Growatt opstelling te neigen. Zit er nog een flink kwaliteitsverschil met SMA?

Hi Ha Hopjesvla

• traders
Hopjesvla79 schreef op maandag 25 november 2019 @ 15:28:
[...]

ik begin dan ook steeds meer naar de Growatt opstelling te neigen. Zit er nog een flink kwaliteitsverschil met SMA?
Voor tweakers vind ik Fronius wel aantrekkelijk in combinatie met hun bi directionele modbus meter (Fronius smartmeter). Misschien dat @AUijtdehaag of @Rol-Co wat vinden van Growatt

• traders
..

[ Voor 98% gewijzigd door traders op 25-11-2019 15:37 ]

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

traders schreef op maandag 25 november 2019 @ 15:36:
[...]

Voor tweakers vind ik Fronius wel aantrekkelijk in combinatie met hun bi directionele modbus meter (Fronius smartmeter). Misschien dat @AUijtdehaag of @Rol-Co wat vinden van Growatt
Ik vraag me af in hoeverre dat echt meer data levert dan een SMA uitlezen via Modbus/TCP icm het uitlezen van je slimme meter.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
[...]

Gewoon een SMA nemen.
Een pi of odroid, SBFspot V3.6.0 erop en je hebt pvoutput en mqtt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KTrKkuMLVIYPAZ2eXbWcPfnM/thumb.jpg

SMA heeft ook een smartmeter.
https://www.mg-solar-shop...anager-2-0-SMA-HM-20.html
Maar een p1 slimme meter kabeltje is goedkoper.

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-11-2019 17:27 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

[...]

Fronius is alleen makkelijk omdat hij naar pvoutput pusht, maar growatt is ook prima met een kWh meter en een youless, dat kan ook makkelijk uit.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Rol-Co schreef op maandag 25 november 2019 @ 18:37:
[...]

Fronius is alleen makkelijk omdat hij naar pvoutput pusht, maar growatt is ook prima met een kWh meter en een youless, dat kan ook makkelijk uit.
Ik mis eigenlijk niets op mijn growatt via de app.
Ik zou niet weten wat ik meer zou willen zien of weten.
Gewoon een prima ding.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

• Hopjesvla79
Duidelijk. Inmiddels ook een 10*360 wp sunpower offerte liggen. Qua prijs tussen de Peimar en de 390 Sunpower.
Aftersale garanties van Sunpower zien er wel erg goed uit. Of het de hogere prijs ook rechtvaardigd moet ik me nog even bedenken.

Hi Ha Hopjesvla

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Supertip schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 18:40:
[...]

Gewoon een prima ding.
Ik vind het zelf erg fijn om de data tezamen met de slimme meter uit te kunnen lezen zodat ik een actueel beeld heb van mijn eigen energiegebruik. Zo kan ik ook berekenen hoeveel van mijn opbrengst ik zelf gebruik en hoeveel ik teruglever.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Supertip schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 18:40:
[...]

Gewoon een prima ding.
Pvoutput

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 25-11 18:57
Hopjesvla79 schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 20:04:
Duidelijk. Inmiddels ook een 10*360 wp sunpower offerte liggen. Qua prijs tussen de Peimar en de 390 Sunpower.
Aftersale garanties van Sunpower zien er wel erg goed uit. Of het de hogere prijs ook rechtvaardigd moet ik me nog even bedenken.
Ik heb ook sunpower overwogen, ook extreem veel duurder als de rest.
Ik heb gekozen voor standaard garantie (10 jaar), want is die leverancier / fabrikant er over 25 jaar nog steeds?
Nu heb ik meer panelen voor de helft van het geld.

Ik heb ook een growatt omvormer, geen klachten en je kunt via de app zien wat er gebeurt. Weliswaar niet per paneel, maar dat vind ik ook niet interessant. Ik heb 2 gelijke strings op aparte MPPT zitten, die kan ik met elkaar vergelijken om mogelijke problemen te detecteren.
Gelegd in Juni en druk bezig om mijn overschot op te krijgen voor de eindafrekening in Januari. De airco / LL warmtepomp maakt wat uurtjes de laatste weken...

• Hopjesvla79
Klopt, het is idd de vraag wat zo'n bedrijf doet na zo veel jaar. Maar ze komen wel kosteloos de panelen vervangen op het dak wanneer er wat is. Dat heb ik nog bij geen andere fabrikant gezien. Zag dat ze ook de goedkopere niet Maxeon panelen aanbieden met dezelfde garanties, die schelen flink in prijs.

Hi Ha Hopjesvla

Pagina: 1