Opstarten Internet verbinding duurt lang.

Pagina: 1
Acties:
  • 2.489 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delta21
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-06 07:34
Goedemorgen,

Ik heb al een tijdje te kampen met een probleem waarbij het enige tijd duurt voor de internet verbinding tot stand komt. Voorbeeld: Ik start de PC op (duurt c.a 20 seconden.) Vervolgens wil ik via de browser internet openen en die zegt geen internet verbinding. Na ~30 seconden komt de verbinding tot stand en is de PC verbonden met het internet. Eerst had ik hier niet echt problemen mee. Helaas begint het nu wel storend te worden dat je nog een tijdje moet wachten op verbinding en er zijn ook nu een aantal diensten die bij starten beginnen te zeuren dat er geen verbinding is.

Ik heb al een aantal fora afgespeurd maar tot nu toe zat de oplossing er niet bij. Hopelijk heeft iemand hier het antwoord.

Het gaat om een MSI Z390 mobo met ingebouwde netwerkkaart op W10. En alle drivers zijn up-to-date.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21-09 12:59
Edit:
Besloten om modden aan de mods over te laten.

[ Voor 87% gewijzigd door Kasper1985 op 25-11-2019 13:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-09 23:32

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

@Delta21 Welk type modem heb je? Zit de PC direct hierop aangesloten of zit er bijvoorbeeld nog een switch tussen? Staat je PC ingesteld op DHCP of met een static-IP?

Graag even wat meer informatie zodat we je beter kunnen helpen ;)

@Kasper1985 d:)b :)

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delta21
Hij gaat naar een Experiabox v10 van KPN. Zover ik weet zit er geen switch tussen maar ik moet vanavond voor de zekerheid dat even checken ik heb meerdere utp verbindingen door het huis met een switch er tussen. Maar die van deze PC gaat volgens mij direct naar het modem.

Hoe het IP zit durf ik zo niet te zeggen. Waar kan ik dat terug vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21-09 12:59
Is die Experiabox de DHCP server? als je PC op DHCP staat dan kan het zijn dat dat de boosdoener is. Heb je die Experiabox weleens een reset gegeven of anders even uit en aan gezet? Het zijn niet de meest stabiele dingen en kunnen na een tijdje uptime weleens kuren vertonen.

Hoe je checkt of je PC op DHCP staat hangt van het OS af. We kunnen ervanuit gaan dat dit Windows is maar het kan net zo goed Mac OS of Linux zijn :-) Daarom is handig als je de volgende template invult:

Mijn vraag
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Overigens verschijnt dit automatisch als je een vraag stelt. Vooral je netwerk topologie, de merken en types van de componenten en het OS van je PC zijn handig om te vermelden. Anders wordt het giswerk en "to assume is to make an ass out of U and Me" heb ik op school geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delta21
Oke, nou het gaat om een Windows 10 PC met een MSI Z390 moederbord + de ingebouwde netwerkkaart.
Ik heb al geprobeerd Modem opnieuw opstarten, drivers updaten. Overige netwerk settings heb ik geen verstand van dus die laat ik lekker met rust.

Zit geen switch tussen PC en Modem.

In de settings van de Experiabox staat DHCP Server: Aan
Aan de PC kant IP Toewijzing: Automatisch (DHCP)

[ Voor 6% gewijzigd door Delta21 op 26-11-2019 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-09 21:33
Delta21 schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 09:24:
Oke, nou het gaat om een Windows 10 PC met een MSI Z390 moederbord + de ingebouwde netwerkkaart.
Ik heb al geprobeerd Modem opnieuw opstarten, drivers updaten. Overige netwerk settings heb ik geen verstand van dus die laat ik lekker met rust.

Zit geen switch tussen PC en Modem.

In de settings van de Experiabox staat DHCP Server: Aan
Aan de PC kant IP Toewijzing: Automatisch (DHCP)
De pc staat goed, en dat is geen dhcp server, maar dat zegt dat hij het van een dhcp automatisch een ip gaat krijgen. of had je dat al door ;)

Je moet even in het modem van de provider kijken, en dan het netwerk(router gedeelte)
1 v/d 2 DHCP servers uitzetten zal kunnen helpen, kzou die van de experia uitzetten en de modem/router het laten doen.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Wellicht handig om eerst te kijken of het een probleem in Windows is of aan de netwerk infra thuis. Test het dus eerst eens met een Live Linux distro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delta21
Mel33 schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 10:19:
[...]

Je moet even in het modem van de provider kijken, en dan het netwerk(router gedeelte)
1 v/d 2 DHCP servers uitzetten zal kunnen helpen, kzou die van de experia uitzetten en de modem/router het laten doen.
Die experiabox is het modem :) Ik heb iets uit gezet daar wat er op lijkt, Geen verschil. Als ik in de die halve minut na opstarten naar de Netwerk instellingen ga zegt hij geen Ethernet kabel verbonden. Zou het ook gewoon kunnen dat de PC sneller opstart dan dat de netwerk kaart kan starten?
mad-dog schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 10:23:
Wellicht handig om eerst te kijken of het een probleem in Windows is of aan de netwerk infra thuis. Test het dus eerst eens met een Live Linux distro
Daar heb ik echt 0.0% verstand van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
@Delta21 Al op malware gecontroleerd? hitman pro of/en malwarebytes even draaien misschien

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delta21
@Mel33 Nope, niks aan het handje met Malware of dat soort ellende hij doet dit als sinds ik hem gebouwd heb. Maar ik ben er nu wel klaar mee aangezien bepaalde services gelijk beginnen te bliepen na start up of als ik de PC uit slaap stand haal dat er geen internet verbinding is.

Hier een screen dump van alles wat er in mijn netwerk gegeven staat. Als ultieme poging.

Naam: Ethernet
Beschrijving: Intel(R) Ethernet Connection (7) I219-V
Fysiek adres (MAC): 00:d8:61:0b:f0:c9
Status: Operationeel
Maximale verzendeenheid: 1500
Snelheid van de verbinding (ontvangen/verzenden): 100/100 (Mbps)
DHCP ingeschakeld: Ja
DHCP-servers: 192.168.2.254
DHCP-lease verkregen op: ‎dinsdag ‎26 ‎november ‎2019 11:15:04
DHCP-lease loopt af op: ‎woensdag ‎27 ‎november ‎2019 11:15:04
IPv4-adres: *
IPv6-adres: *
Standaardgateway: *
DNS-servers: *
DNS-domeinnaam: home
Achtervoegsel DNS-verbinding: home
Lijst met DNS-zoekachtervoegsels:
Netwerknaam: Netwerk 2
Netwerkcategorie: Privé
Connectiviteit (IPv4/IPv6): Verbonden met Internet

[ Voor 74% gewijzigd door Delta21 op 26-11-2019 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
@Delta21 je firewall met viruscanner eens opnieuw instellen op de pc, instellingen herstellen oid?

edit
en ik lees het niet maar in apparaatbeheer al de netwerk drivers geupdate?
oh al

[ Voor 60% gewijzigd door Mel33 op 26-11-2019 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Delta21 schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 11:19:

Daar heb ik echt 0.0% verstand van.
Daar hoef je ook geen verstand van te hebben...

https://tutorials.ubuntu....-a-usb-stick-on-windows#0

Als bovenstaand ook te moeilijk is vraag ik me af wat je op dit forum denkt te bereiken, aangezien inzet het minste is wat er gevraagd wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delta21
mad-dog schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 11:30:
[...]

Daar hoef je ook geen verstand van te hebben...

https://tutorials.ubuntu....-a-usb-stick-on-windows#0

Als bovenstaand ook te moeilijk is vraag ik me af wat je op dit forum denkt te bereiken, aangezien inzet het minste is wat er gevraagd wordt
Als ik mijn laptop via een Ethernet kabel in het netwerk prik heb ik dit probleem niet. Dus ik denk dat dit gewoon ergens in de PC zit. Daar heb ik geen Linux voor nodig.

Wat ik wil bereiken? Als iemand hier misschien iets kan benoemen wat ik over het hoofd gezien heb ben ik al geholpen. Helaas ligt het blijkbaar lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:56
Zou het ook gewoon kunnen dat de PC sneller opstart dan dat de netwerk kaart kan starten?
Wat voor meldingen staan er in de event viewer in de tijd dat er opgestart wordt?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

[...]

Als ik in de die halve minut na opstarten naar de Netwerk instellingen ga zegt hij geen Ethernet kabel verbonden...
Al eens een andere kabel geprobeerd?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delta21
~@Tens

Deze staat er tussen als waarschuwing. Zo te zien wel iets met de netwerk adapter.

SSL-certificaatinstellingen zijn gemaakt door een beheerproces voor eindpunt: 0.0.0.0:54236 .
Kan de beschrijving van gebeurtenis-id 27 van bron e1dexpress niet vinden. Het onderdeel dat de gebeurtenis heeft gestart is mogelijk niet op de lokale computer geïnstalleerd, of de installatie is beschadigd. U kunt het onderdeel op de lokale computer installeren of herstellen.

Als de gebeurtenis van een andere computer afkomstig is, moest de weergave-informatie bij de gebeurtenis zijn opgeslagen.

De volgende informatie is in de gebeurtenis opgenomen:

Intel(R) Ethernet Connection (7) I219-V

De berichtbron is aanwezig, maar het bericht is niet gevonden in de berichttabel

In de machtigingsinstellingen toepassingsspecifiek wordt de machtiging Activeren niet verleend aan Lokaal voor de COM-servertoepassing met CLSID
{2593F8B9-4EAF-457C-B68A-50F6B8EA6B54}
en APPID
{15C20B67-12E7-4BB6-92BB-7AFF07997402}
aan de gebruiker (username)SID (S-1-5-21-3834247812-2302243103-3922760948-1001) met het adres LocalHost (via LRPC) die wordt uitgevoerd in de toepassingscontainer Niet beschikbaar SID (Niet beschikbaar). Deze beveiligingsmachtiging kan worden gewijzigd met het beheerprogramma van Component Services.

[ Voor 3% gewijzigd door Delta21 op 26-11-2019 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:56
Delta21 schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 11:43:
~@Tens

Deze staat er tussen als waarschuwing. Zo te zien wel iets met de netwerk adapter.

SSL-certificaatinstellingen zijn gemaakt door een beheerproces voor eindpunt: 0.0.0.0:54236 .
Kan de beschrijving van gebeurtenis-id 27 van bron e1dexpress niet vinden. Het onderdeel dat de gebeurtenis heeft gestart is mogelijk niet op de lokale computer geïnstalleerd, of de installatie is beschadigd. U kunt het onderdeel op de lokale computer installeren of herstellen.

Als de gebeurtenis van een andere computer afkomstig is, moest de weergave-informatie bij de gebeurtenis zijn opgeslagen.

De volgende informatie is in de gebeurtenis opgenomen:

Intel(R) Ethernet Connection (7) I219-V

De berichtbron is aanwezig, maar het bericht is niet gevonden in de berichttabel

In de machtigingsinstellingen toepassingsspecifiek wordt de machtiging Activeren niet verleend aan Lokaal voor de COM-servertoepassing met CLSID
{2593F8B9-4EAF-457C-B68A-50F6B8EA6B54}
en APPID
{15C20B67-12E7-4BB6-92BB-7AFF07997402}
aan de gebruiker (username)SID (S-1-5-21-3834247812-2302243103-3922760948-1001) met het adres LocalHost (via LRPC) die wordt uitgevoerd in de toepassingscontainer Niet beschikbaar SID (Niet beschikbaar). Deze beveiligingsmachtiging kan worden gewijzigd met het beheerprogramma van Component Services.
Heeft mogelijk iets te maken met hoe Win10 wakker wordt.
fast boot/ fast startup aan? zet die eens uit. Je kunt ook andere instellingen in windows en bios die met power/slaapstand/suspend/hybernate opties te maken hebben proberen.

Andere optie:
Zoek even op de Intel site voor de netwerkdriver ipv Msi

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
@Delta21 Standaard gateway * ? daar moet wel het ip van de router staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delta21
Mel33 schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 12:13:
@Delta21 Standaard gateway * ? daar moet wel het ip van de router staan.
Ja ik heb even de IP's enzo wegehaald just in case. Maar klopt ;-)

Ik heb op een ander forum ook iets gevonden. Er zijn blijkbaar meer mensen met dit probleem. Het zou kunnen zijn dat door NVMe's sommige netwerk kaarten niet snel genoeg mee opstarten wat voor een vertraging zorgt... Ik ga morgen is proberen of de Intel drivers misschien dit kunnen verhelpen.

[ Voor 36% gewijzigd door Delta21 op 26-11-2019 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
@Delta21 hahah welke is het dan beste man
Die kan je best geven, dat is toch een 192. in huis netwerk ip,
ik neem aan dat het dan ook deze 192.168.2.254 is

en heb je echt gescand met die progs die ik zei?

edit
Heb je een Apple product in het netwerk zitten, dat is die poort 54236 vanuit je log, het zal wel niets zijn maar misschien heb je er iets aan. Je hebt je pc netwerk ook prive staan dus deel je mappen oid, is daar iets mee?.

[ Voor 35% gewijzigd door Mel33 op 26-11-2019 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:45
Ook vreemd dat je netwerkkaart op 100Mbit/s verbindt. Kabels en drivers nalopen, zou mijn gokje zijn. Een keer linux live booten kan je leren of het dan wel goed gaat. Zoja dan ligt het aan windows/drivers. Maar ja, daar wil je niet aan blijkbaar.

[ Voor 41% gewijzigd door valkenier op 26-11-2019 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delta21
valkenier schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 13:17:
Ook vreemd dat je netwerkkaart op 100Mbit/s verbindt. Kabels en drivers nalopen, zou mijn gokje zijn. Een keer linux live booten kan je leren of het dan wel goed gaat. Zoja dan ligt het aan windows/drivers. Maar ja, daar wil je niet aan blijkbaar.
Morgen zal ik er eens naar kijken met Linux hoe dat in elkaar steekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksali
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 14-07 20:31
Mijn LAN-verbinding reageert traag als ik mijn laptop ontwaak (15 sec.). Heb alles uitgeprobeerd om die snelheid te verhogen. Wi-Fi, kabel uittrekken, opnieuw opstarten. Maar heb uiteindelijk "eureka" gezegd: LAN-kabel in een ander gaatje gestoken in de router/modem. Dat was de oplossing. Binnen enkele seconden (4 sec.) maakt mijn laptop nu weer verbinding met het internet.

I. Köksal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-09 23:32

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

bedankt voor je bijdrage @koksali maar ik neem aan dat na bijna 4 jaar dit issue wel getackeld is ;)

www.google.nl

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.