OSb platen op metal stud en OCD

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Topicstarter
Ik ga binnenkort beginnen met een grote verbouwing/revisie van het huis waar wij over paar weken de sleutel van krijgen.

ivm waterschade (vorige bewoner heeft leidingbreuk gehad tijdens zijn afwezigheid in zijn bewateringssyteem voor zijn "hobbyplantjes") heb ik besloten om alle binnenmuren eruit te slopen en C70 metal stud neer te zetten met rockwool en 18mm OSB en fermacell alle binnenmuren. dan is het lekker stevig en kan ik gewoon overal schroeven en hoef ik niet te pielen met gipspluggen.

nu is mijn OCD in volle gang want standaard volle maat OSB platen zijn 244cm en de hoogte is 259. ik kom dus 15cm te kort.

dus hoe ga ik hier een deftige constructie van maken?

metal stud stevigheid komt immers van het gegeven dat het op de plek word gehouden door de plaat die je erop schroeft. en als ik dus een 15cm smalle strook erop zet aan de onder of bovenkant is dat minder stevig dan een dikkele plaat die breder is.
zou 1 volle plaat boven en onder (dus platen horizontaal) en een smallere 15cm plaat in het midden beter zijn dan 1 strook boven of onder (platen verticaal)?
of zou ik beter halve maat platen horizontaal kunnen leggen en de tong in groef naden met houtlijm vullen om er 1 geheel van te maken?

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
De eerste plaat willekeurig doorzagen en de tong en groef in elkaar ergens in de hoogte. Dan het restant van de eerste of 2e plaat gebruiken naast je eerste.

persoonlijk denk ik dat je te moeilijk denkt. Zelfs 2 kopse kanten koud tegen elkaar geschroefd op staanders hoh 61cm met een laag gips d'r op gaat nergens heen. Eventueel schroef je wat achterhout op de naad.

Zo OCD willen doen kost je veel meer plaat dan simpelweg meters maken en er niet op letten.

[ Voor 18% gewijzigd door Kaasplank op 25-11-2019 10:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-05 13:37
Maakt niks uit. Meestal worden ze liggend verwerkt en een strook bovenin. Er komt toch nog een laag gips overheen. Door de OSB heb je geen fermacell nodig. Dat is veel duurder dan 9,5mm gips.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:03
Dan koop je toch gewoon platen van 300cm als dat zo een probleem is?
https://www.multiplaatwerkendam.nl/index.php?id=70 Daar bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

flippy schreef op maandag 25 november 2019 @ 10:28:

dus hoe ga ik hier een deftige constructie van maken?

metal stud stevigheid komt immers van het gegeven dat het op de plek word gehouden door de plaat die je erop schroeft. en als ik dus een 15cm smalle strook erop zet aan de onder of bovenkant is dat minder stevig dan een dikkele plaat die breder is.
1. zou 1 volle plaat boven en onder (dus platen horizontaal) en een smallere 15cm plaat in het midden beter zijn dan 1 strook boven of onder (platen verticaal)?
2. of zou ik beter halve maat platen horizontaal kunnen leggen en de tong in groef naden met houtlijm vullen om er 1 geheel van te maken?
1. Kan. Ik zie beide gebeuren. Gewoon horizontaal als verticaal. OSB horizontaal en gips vervolgens verticaal. Dan krijg je geen naad op naad.

2.Simpelweg nee. Heel bouwend Nederland is niet bezig met houtlijm achter zijn gipswandje. Het draagt o,niks bij aan de stevigheid van de constructie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
Señor Sjon schreef op maandag 25 november 2019 @ 10:38:Maakt niks uit. Meestal worden ze liggend verwerkt en een strook bovenin. Er komt toch nog een laag gips overheen. Door de OSB heb je geen fermacell nodig. Dat is veel duurder dan 9,5mm gips.
fermacell is hoofdzakelijk voor de begane grond en plaatsen waar de muur makkelijk beschadigd word. het is stukken steviger dan reguliere gipsplaatjes waar je zonder enig probleem een buts in slaat.
cryptapix schreef op maandag 25 november 2019 @ 10:42:
Dan koop je toch gewoon platen van 300cm als dat zo een probleem is?
https://www.multiplaatwerkendam.nl/index.php?id=70 Daar bijvoorbeeld.
dank je, ik kon nergens langere vinden dus heb die weg opgegeven.

ik ga eens een mailtje eraan wagen.
Anoniem: 93986 schreef op maandag 25 november 2019 @ 10:52:
[...]

1. Kan. Ik zie beide gebeuren. Gewoon horizontaal als verticaal. OSB horizontaal en gips vervolgens verticaal. Dan krijg je geen naad op naad.

2.Simpelweg nee. Heel bouwend Nederland is niet bezig met houtlijm achter zijn gipswandje. Het draagt o,niks bij aan de stevigheid van de constructie.
probleem is gedeeltelijk dat 3m lange platen niet te beuren zijn in mijn eentje, immers kan je 3m platen alleen in 120 breed kan krijgen. zelfs als ik hem op de pallet afzaag tot de juiste lengte is het alleen niet te doen om zulke grote platen te verwerken zonder dat ze in 2e breken als ik ze door het huis moet.

ik probeer dus een oplossing te vinden waarbij ik zonder in een rolstoel te eindigen door het tillen van 40kg platen de muren erin kan krijgen.

[ Voor 33% gewijzigd door flippy op 25-11-2019 11:04 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

flippy schreef op maandag 25 november 2019 @ 10:54:
[...]

probleem is gedeeltelijk dat 3m lange platen niet te beuren zijn in mijn eentje, immers kan je 3m platen alleen in 120 breed kan krijgen. zelfs als ik hem op de pallet afzaag tot de juiste lengte is het alleen niet te doen om zulke grote platen te verwerken zonder dat ze in 2e breken als ik ze door het huis moet.

ik probeer dus een oplossing te vinden waarbij ik zonder in een rolstoel te eindigen door het tillen van 40kg platen de muren erin kan krijgen.
Je hebt geen 3mtr osb nodig. Dat zitten we je net allemaal te vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
Anoniem: 93986 schreef op maandag 25 november 2019 @ 11:09:
[...]Je hebt geen 3mtr osb nodig. Dat zitten we je net allemaal te vertellen.
het maakt de constructie wel een heel stuk makkelijker voor mij, en een paar platen 300x122 osb is makkelijker door een huis te krijgen dan gips van 300x120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gips doe je normaal gesproken 60 breed.

Maar goed, succes ermee. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
verkeerde topic. O-)

[ Voor 105% gewijzigd door flippy op 25-11-2019 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranzity
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
.

[ Voor 96% gewijzigd door Tranzity op 25-11-2019 11:22 . Reden: niet meer relevant ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-05 18:23
Ik zou Spano (groene spaanplaat) pakken, ipv OSB. En inderdaad de platen horizontaal en het gips verticaal. Fermacell is dus niet per se noodzakelijk, omdat je er al een spaanplaat achter zet.

Door de houten platen horizontaal te doen, heb je minder snijverlies. Met OSB van 300cm gooi je van elke plaat 40cm weg. Als je ze horizontaal doet, leg je ze in een verband: het stuk dat je aan de ene kant eraf zaagt, daar begin je dan ook weer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:53
Waarom zo moeilijk doen?
Je pakt geen 2-zijdig maar 4-zijdig gegroefd osb, het stuk dat je overhoudt daar begin je de volgende rij weer mee net zoals bv laminaat leggen, zaagverlies vrijwel nul.

https://www.hornbach.nl/s...8-mm/6800344/artikel.html

[ Voor 23% gewijzigd door ASW1 op 25-11-2019 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamcj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09-2024
Als je je OCD wil bevredigen dan schroef je wat extra schroeven onder en boven de naad door de fermacell heen. Dan is de OSB plaat "verbonden" en stijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:53
Fermacell op OSB lijkt me overigens overkill, gewoon 18mm OSB met gipsplaat daar valt prima in te schroeven en te bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-05 16:15
12 mm osb en een laag van 12.5 diamondboard is meer dan voldoende voor een hufterproofwand.
In de gezondheidszorg (Verzorgingstehuis) doen wij altijd dubbelgips ( 1 laag normaal, 1 laag diamondboard) en dat is stevig zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
D.deJong schreef op maandag 25 november 2019 @ 16:45:
12 mm osb en een laag van 12.5 diamondboard is meer dan voldoende voor een hufterproofwand.
In de gezondheidszorg (Verzorgingstehuis) doen wij altijd dubbelgips ( 1 laag normaal, 1 laag diamondboard) en dat is stevig zat.
dat spul ga ik even opzoeken, dank je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Diamondboard is toch gewoon de Knauf tegenhanger van Fermacell, beide gipsvezel...

[ Voor 3% gewijzigd door bbbrumbrum op 29-11-2019 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Raling schreef op maandag 25 november 2019 @ 12:47:
Ik zou Spano (groene spaanplaat) pakken, ipv OSB. En inderdaad de platen horizontaal en het gips verticaal. Fermacell is dus niet per se noodzakelijk, omdat je er al een spaanplaat achter zet.

Door de houten platen horizontaal te doen, heb je minder snijverlies. Met OSB van 300cm gooi je van elke plaat 40cm weg. Als je ze horizontaal doet, leg je ze in een verband: het stuk dat je aan de ene kant eraf zaagt, daar begin je dan ook weer mee.
Verticaal heb je ook geen snijverlies. Je begint gewoon met die 40cm. Dat is niet anders als bij horizontaal.
Pagina: 1