WAN poort router gebruiken als Wan poort en Lan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:10
Mij huidige situatie is dat nu een modem in de meterkast zit. Deze gaat naar de WAN poort van de router. Ik wil een rasberry pi tussen de modem en de router aan sluiten.

Kan ik deze samen op de WAN poort aansluiten of is deze alleen voor internet? Met een switch er tussen.

Of is beter om een netwerk kabel extra door te trekken.

Edit: Wil een rasberry pi aansluiten om mij slimme meter uit te lezen.
Het gaat om een TP-Link Archer C1200 die verbonden is met een losse Caiway modem.

[ Voor 33% gewijzigd door Evertt op 25-11-2019 10:01 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-05 17:01

lier

MikroTik nerd

Kan je uitleggen wat je probeert te bereiken (functioneel)?

Daarnaast, wat voor modem heb je (en doet deze ook NAT)?
Welke router gebruik je?
Wat moet je Rasberry Pi (gaan) doen?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cilph
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-04 07:55
Hoewel ik denk dat er wel een enorm hacky manier te bouwen is waarop dit kan werken, het is ongelooflijk bad-form.

Zet een switch achter je router als je meer poorten nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehvc
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-04 18:59
Het is wel handig om te weten wat je er precies mee wilt zoals Lier vraagt.
Je zit met de doorvoersnelheid van je Pi. Deze krijgt dus 2 datastromen te verwerken.
Alles inbound en Alles outbound.

Ligt eraan wat je op je Pi wilt doen maar als hij dit niet allemaal in zijn memory kan zal hij ook je SD kaart enorm belasten met hele kleine lees / schrijf acties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:36
Zo te lezen moet het een firewall/router worden? Lastige is dat je dan maar 1 fysieke ethnernet poort hebt. Beter is om hem een lan ip te geven en als standaard gateway in te zetten. Ik zou daar zelf nooit een pi voor pakken, eerder een nuc of oude pc oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehvc
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-04 18:59
Wil een rasberry pi aansluiten om mij slimme meter uit te lezen.
Als je deze wilt uitlezen hoeft hij er niet tussen.
Dan kan je hem gewoon in je LAN aanlsuiten en een P1 kabel via USB naar je meter.
https://www.sossolutions....2mYgzAEAQYAiABEgIk2_D_BwE

Demoticz erop en dan heb je ook een mooi dashboard.

https://www.robbshop.nl/b...er-kabel-installeren.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:55
LIigt aan je router en of deze VLAN ondersteund zodat je het WAN verkeer (untagged tussen router en modem) kan scheiden van LAN verkeer (tussen router en tagged port op de Rbpi). Alternatief is om met een managed switches te gaan werken en de bestaande kabel op die manier als trunk in te zetten.
Tenzij je echt weet wat je doet zou ik dat niet zo snel aanraden. Een beetje "hobby bob" oplossing zou kunnen zijn om 4 aders van de kabel te gebruiken voor WAN en 4 aders voor de terug te voeren LAN verbinding (heb je 2x 100 Mbit kabels effectief).
Meest degelijke "low tech" oplossing is 2 fysieke kabels hebben zodat je duidelijk ziet wat je doet.

Je uitdaging is in alle gevallen het gescheiden houden van intern en extern verkeer vanuit de router gezien.
Pagina: 1