Hete ssd normaal?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1217850

Topicstarter
Ik heb mijn bestands server overgezet naar een andere case omdat ik deze case wel mooi vond. Het gaat om deze case:

pricewatch: Apevia X-QPACK Aluminum Case w/ 3 Window Zilver

Tevens heb ik ook, omdat deze file server al heel lang een relatief oude Kingston SSDNow 40GB ssd bevat, een andere ssd gekocht, namelijk een Adata SU650, die kwam goed uit de bocht en diezelfde ssd heb ik ook al meer dan een jaar 'draaien' in mijn Synology NAS en in mijn hoofdpc zit er ook eentje voor 'diversen'.

Na het overzetten van het systeem en installeren van Windows 10 schrok ik wel even van de Speccy gegevens. De ssd was maar liefst 56 graden, en ook de CPU stond lekker te bakken. De twee HDD's daarentegen hebben normale temperaturen.

Crystaldiskmark geeft geen negatieve uitslagen van de ssd. Zie de print screen hieronder, met een RDC naar die pc, en met de Speccy specificaties van mijn hoofd pc. Met oa dezelfde type ssd.

Afbeeldingslocatie: http://www.everythingtech.nl/online/adata.jpg

Het verschil is wel dat op de 1e hete ssd gewoon Windows 10 draait, maar ik heb een hoop troep uit Windows 10 al gevist en/of uitgeschakeld.

Maar toch, 55 graden voor een ssd heb ik nog niet eerder gezien. Ook Speedfan geeft aan bij 'hdd' 55 graden. Echter, als ik met mijn hand de ssd voel, voel ik totaal geen warmte. Dat doet toch vermoeden dat er een sensor niet goed werkt. Echter, waar zit die sensor dan?

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 1217850 op 25-11-2019 07:02 ]

Beste antwoord (via Anoniem: 1217850 op 27-11-2019 14:29)

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
Is moeilijk te zeggen zonder systeemkennis (binnen de ssd).

Kan een losse sensor op het bord zijn, maar grote kans dat er een sensor in de controller of het flash zit (controller lijkt me waarschijnlijker).

Echter gebeurt het wel vaker dat dit soort meetwaardes afwijken.
Het wil nog wel eens dat de meetwaarde in de hardware een ander "bereik" heeft dan de computer mee rekent. De computer denkt dat die registerwaarde 55 graden betekent terwijl het misschien de helft is.
Of de temperatuursensor doet het gewoon niet (gebeurt ook wel eens)
Of er zit geen sensor in, en de pc denkt dat deze registerwaarde voor temperatuur bedoelt is.

Als hij fysiek niet echt warm aanvoelt is er sowieso niks aan de hand. En anders is 55 graden niks bijzonders, daar kan hij oud mee worden

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 06:58
Is die 52 graden van de cpu idle of load? Als dat idle is dan is dat te hoog en moet er iets aan de koeling/airflow van de behuizing gebeuren. Kan zijn dat de temperatuur in de behuizing hoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Beetje van beide, omdat Windows 10 nog wel aan het updaten is, maar de temperatuur van de CPU blijft ook aan de hoge kant. Maar dan zouden die hdd's, die dicht tegen elkaar aan zitten toch ook net zo heet moeten zijn? Die kast is voornamelijk doorzichtig plastic en ik voel nauwelijks hitte en zoals gezegd van de ssd voel ik helemaal geen warmte. De hdd's zijn wel een beetje warm, maar ook niet bijster veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01-05 10:16

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

Nu zal windows wel klaar zijn met updaten, wat zijn de temps nu?

test ook eens met hwinfo

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
Kan me voorstellen dat na installeren/kopieren van een installatie en waarschijnlijk een bult updates en andere acties doen, dat de ssd wel wat warmer wordt.

Vind 56 graden niet heel schokkend op zo'n moment. Zo goed zijn ze meestal niet gekoeld (dat is ook niet echt nodig) dus het kan even duren voor de warmte er weer uit is.

Zou even kijken wat hij gaat doen in rust.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

56 graden is peanuts onder load.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zekere weten? Ik weet dat m.2. ssd's wel warm kunnen worden omdat ze heel erg snel zijn, maar dit is de 1e keer dat ik dit zie bij een sata ssd. Ook in mijn hoofd pc heb ik enkel ssd's. 4 stuks in totaal, zoals te zien in de Speccy screen (rechterkant). Een Samsung EVO, nog een Adata SU650 en 2 stuks Crucial MX500 in raid 0, maar geen van die ssd's heb ik ooit warm zien worden.
Tens schreef op maandag 25 november 2019 @ 08:46:
Nu zal windows wel klaar zijn met updaten, wat zijn de temps nu?

test ook eens met hwinfo
Alle Windows updates zijn binnen, de ssd blijft 55 graden, de processor is inmiddels wel gezakt naar net beneden de 50 graden. Maar, ik heb in de bios de processor ook maar even geunderclocked. Deze processor is een dual core op 3,5Ghz. Voor een file server heb ik toch niet zo veel processor kracht nodig dus de multiplier aangepast en nu draait deze op maximaal 2,5 Ghz. De voltage kon ik helaas niet aanpassen naar beneden, enkel naar boven (vreemd). Aldus de informatie komend uit de bios draait deze stock op bijna 1.5v. En dat vind ik best veel, gezien mijn hoofd pc een overclockte i7-5820k is van 3,3Ghz naar 4Ghz en die draait lekker stabiel op 1.2v.

Maar het moet wel een sensor fout zijn, want de ssd voelt totaal niet warm aan. Als die echt 55 graden was, een gemiddelde 'hete' douche is 38 tot 40 graden, dan had ik dat moeten voelen. En het feit dat meerdere programma's aangeven dat de ssd die temperatuur heeft wijst naar een defecte sensor. Maar ik vraag me af, WAAR zit een temperatuur sensor van een sata ssd? Kan me de tijd ook nog wel heugen dat Speccy bv helemaal geen temperatuur aangaf en er bij noteerde 'ssd'. (Dus, temperatuur niet van belang of niet meetbaar).

In de nieuwste versies van Windows 10 zie ik de Superfetch service ook niet meer. Die schakel ik normaal gesproken altijd uit, inclusief hiberfil.sys, system protection EN een ramdisk om de ssd te ontzien van al het troep dat Windows constant genereert en weer verwijderd. Het wisselbestand heb ik gelaten voor wat het is, omdat het systeem maar 4GB ram bevat.

HMInfo: (handige tool, nog nooit van gehoord), maar dit komt er uit:
Sorry voor de kleine tekst, scaling van RDC werkt niet zo lekker, maar het is leesbaar. Volgens HMInfo is de ssd hier ook 49 graden, maar nog opvallender is het feit dat hij nu al zegt 99% 'remaining life', terwijl de Samsung EVO 860 in mijn hoofdpc, die ik al veel langer in gebruik heb nog steeds op 100% staat, in dit zelfde programma.
Afbeeldingslocatie: http://www.everythingtech.nl/online/hminfo.png

[ Voor 87% gewijzigd door Anoniem: 1217850 op 25-11-2019 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-05 10:28
Is dit niet gewoon een hint dat je de airflow in je kast eens moet bekijken/optimaliseren?
Het zijn momenteel niet bepaald tropische temperaturen en opslagmedia kan je het best met wat tussenafstand gebruiken zodat de airflow er ongehinderd tussendoor kan.

Ik ben trouwens al vele computer cases tegengekomen met volop ventilatoren, waar enkele elkaar stonden tegen te werken ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Er zit maar 1 fan in deze kast, aan de achterkant, die zuigt de lucht uit de kast en aan de zijkanten zitten openingen waardoor koele lucht naar binnen kan komen. De bovenkant bevat nauwelijks kabels die in de weg zitten. In andere pc's heb ik ook ssd's die geen fan voor zich hebben en die worden ook niet warm. Normale sata ssd's zouden ook niet echt warm moeten worden. M.2. ssd's is een ander verhaal. Zoals ik al zei, ik vermoed dat de sensor niet goed werkt, omdat alle programma's dezelfde temperatuur weergeven, terwijl de temperatuur van de hdd's, die note bene erg dicht op elkaar zitten gewoon normaal is, rond de 32/33 graden. En fysiek voelt de ssd ook niet warm aan, zelfs nog niet eens lauw. Ach, en weet je, als deze ssd om wat voor reden de geest geeft dan koop ik wel een iets beter merk, want dit type was heel erg goedkoop, nog geen twee tientjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:05
Anoniem: 1217850 schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 00:10:
Er zit maar 1 fan in deze kast, aan de achterkant, die zuigt de lucht uit de kast en aan de zijkanten zitten openingen waardoor koele lucht naar binnen kan komen. De bovenkant bevat nauwelijks kabels die in de weg zitten. In andere pc's heb ik ook ssd's die geen fan voor zich hebben en die worden ook niet warm. Normale sata ssd's zouden ook niet echt warm moeten worden. M.2. ssd's is een ander verhaal. Zoals ik al zei, ik vermoed dat de sensor niet goed werkt, omdat alle programma's dezelfde temperatuur weergeven, terwijl de temperatuur van de hdd's, die note bene erg dicht op elkaar zitten gewoon normaal is, rond de 32/33 graden. En fysiek voelt de ssd ook niet warm aan, zelfs nog niet eens lauw. Ach, en weet je, als deze ssd om wat voor reden de geest geeft dan koop ik wel een iets beter merk, want dit type was heel erg goedkoop, nog geen twee tientjes.
Dus eigenlijk boeit het je niet echt en had dit topic dus niet heel veel zin? :P

[ Voor 4% gewijzigd door Hahn op 26-11-2019 00:20 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Klopt, daarom denk ik ook dat er verder niets aan de hand is en zijn we hier wat dat betreft klaar.

Alleen zou ik nog wel willen weten waar bij een sata ssd de temperatuur sensor zit. Iemand?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Is moeilijk te zeggen zonder systeemkennis (binnen de ssd).

Kan een losse sensor op het bord zijn, maar grote kans dat er een sensor in de controller of het flash zit (controller lijkt me waarschijnlijker).

Echter gebeurt het wel vaker dat dit soort meetwaardes afwijken.
Het wil nog wel eens dat de meetwaarde in de hardware een ander "bereik" heeft dan de computer mee rekent. De computer denkt dat die registerwaarde 55 graden betekent terwijl het misschien de helft is.
Of de temperatuursensor doet het gewoon niet (gebeurt ook wel eens)
Of er zit geen sensor in, en de pc denkt dat deze registerwaarde voor temperatuur bedoelt is.

Als hij fysiek niet echt warm aanvoelt is er sowieso niks aan de hand. En anders is 55 graden niks bijzonders, daar kan hij oud mee worden
Pagina: 1