Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimshatt
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 00:55
Ik zoek een?
VR Heaset. Voornamelijk om zelf mee te gamen in mijn eigen kantoorruimte, maar soms ook in de huiskamer met mijn gezin (als ik ze zover krijg).

Wat is je budget?
Vanwege een financiële meevaller is op dit moment het budget geen issue. Dat maakt aan de ene kant de keuze moeilijker omdat er meer keuzes zijn, maar aan de andere kant zou ik met een beperkt budget überhaupt niet naar VR-headsets op zoek zijn.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Oculus heeft me in het verleden tegengestaan vanwege de connectie met Facebook en het walled-garden ecosysteem. Aan de andere kant kan ik daarmee leven zolang ik ook maar SteamVR kan gebruiken. Minder bekende merken vind ik eng omdat ik bang voor slechte ondersteuning ben. Ik neig naar de Valve Index omdat me dit kwalitatief op dit moment de beste headset lijkt, en dan voornamelijk qua controllers.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
AMD Ryzen 5 1600, GTX 1070 8GB, 16 GB RAM

Ik vind (veel) geld uitgeven aan goede hardware geen probleem, maar ik koop games vrijwel altijd op budget. Dat is een van de redenen dat ik liever niet een nieuw platform / nieuwe store wil. Ik heb een aantal games met VR ondersteuning in m'n Steam library en daar blijft het waarschijnlijk bij totdat er een sale of bundle voorbij komt die mij interessant lijkt.

Vragen:
  1. De Valve Index is een stuk duurder dan de Oculus Rift S, is dat prijsverschil het waard?
  2. Kun je makkelijk van ruimte wisselen, studeerkamer / huiskamer, of moet je dan de base stations verplaatsen en opnieuw kalibreren etc.? Hoe zit dat met de inside out tracking van de Rift?
  3. Bij het spelen in de huiskamer zal de headset waarschijnlijk op een laptop aangesloten worden (deze moet ook aangeschaft worden). Nog specifieke eisen aan de laptop? Maakt de keuze van headset hierbij nog uit?
Alvast super bedankt! _/-\o_

Beste antwoord (via jimshatt op 27-11-2019 02:10)

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Primaire voordeel van een Index is de 120Hz modus. Bij de meeste spellen gaat jouw systeem (en een laptop al helemaal) geen 120Hz trekken. Dus dan ben je net zo goed af met de Rift S. Valve controllers schijnen wel goed te zijn, maar tegelijk ook problemen ermee. Daarnaast worden ze nog echt weinig ondersteund. Dat zal natuurlijk meer worden in de toekomst, maar vraag blijft hoeveel.

Enig puntje nog wel is dat de Rift S geen fysieke IPD aanpassing heeft (voor afstand tussen je ogen). Een Quest is dan nog een optie, die heeft dit wel, en kan vanaf ongeveer nu ook aan een PC worden gekoppeld. Schijnt het overall niet te halen bij de Rift S als je puur via PC wil spelen, maar als je hem ook draadloos wil gebruiken is het een optie.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thetatten
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 03-09 16:34
Ik heb geen ervaring met beide van deze headsets, maar heb wel een opmerking over vraag 3. De Rift S heeft een displayport kabel i.p.v. hdmi wat de meeste vr headsets gebruiken. De meeste laptops hebben geen displayport, dus zal je deze niet kunnen gebruiken met je laptop waarschijnlijk. Verder weet ik dat het met de Rift is zeer makkelijk is om van ruimte te wisselen, en volgensmij kan die meerdere speelruimtes opslaan om zo snel te kunnen switchen.

[ Voor 22% gewijzigd door thetatten op 26-11-2019 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimshatt
Hoi @thetatten, bedankt voor de tip!

Aangezien ik ook op zoek ben naar een nieuwe laptop is dat iets waar ik rekening mee kan houden. Door makkelijk wisselen van ruimtes en het toch wel aanzienlijke prijsverschil neig ik op dit moment naar de Rift S.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Primaire voordeel van een Index is de 120Hz modus. Bij de meeste spellen gaat jouw systeem (en een laptop al helemaal) geen 120Hz trekken. Dus dan ben je net zo goed af met de Rift S. Valve controllers schijnen wel goed te zijn, maar tegelijk ook problemen ermee. Daarnaast worden ze nog echt weinig ondersteund. Dat zal natuurlijk meer worden in de toekomst, maar vraag blijft hoeveel.

Enig puntje nog wel is dat de Rift S geen fysieke IPD aanpassing heeft (voor afstand tussen je ogen). Een Quest is dan nog een optie, die heeft dit wel, en kan vanaf ongeveer nu ook aan een PC worden gekoppeld. Schijnt het overall niet te halen bij de Rift S als je puur via PC wil spelen, maar als je hem ook draadloos wil gebruiken is het een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimshatt
Hmm, dus dan zou ik het eigenlijk even uit moeten proberen om te kijken of het gebrek aan instelbare IPD een probleem is. Dank voor je antwoord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Als je een bril op sterkte hebt kan je het ook wel op de beschrijving daarvan terugvinden. Anders kan je het zelf nameten. Zit je toch aan de rand van zijn bereik, dan zou ik zeker ergens kopen waar hij weer terug kan.

Verwijderd

jimshatt schreef op maandag 25 november 2019 @ 02:19:

Vragen:
  1. De Valve Index is een stuk duurder dan de Oculus Rift S, is dat prijsverschil het waard?
  2. Kun je makkelijk van ruimte wisselen, studeerkamer / huiskamer, of moet je dan de base stations verplaatsen en opnieuw kalibreren etc.? Hoe zit dat met de inside out tracking van de Rift?
  3. Bij het spelen in de huiskamer zal de headset waarschijnlijk op een laptop aangesloten worden (deze moet ook aangeschaft worden). Nog specifieke eisen aan de laptop? Maakt de keuze van headset hierbij nog uit?
Alvast super bedankt! _/-\o_
Als ik kijk naar je wensen zou ik voor de Rift S gaan. Die is veel mobieler en makkelijker in opzet. Door de inside out tracking heb je geen externe sensors waardoor je hem dus makkelijk kan meenemen naar een andere kamer. Ik heb zelf ook deze headset en inside out tracking werkt erg goed, nooit problemen mee gehad. De Rift S hoef je alleen in te pluggen, grootte van de kamer aangeven en gaan. Bij de Index moet je ook steeds externe sensors opstellen, dus die zal je in de praktijk niet veel verplaatsen.

Zoals eerder vermeld werkt de Rift S met een displayport, hier moet je dus wel rekening mee houden bij aanschaf van een laptop, want volgens reviews werkt de Rift S niet erg lekker met adapters die HDMI naar displayport omzetten oid.

Wat betreft IPD, je schijnt veilig te zitten als je IPD tussen de 56 en 70 zit. Maar geen slecht idee om het in de winkel uit te proberen voor de zekerheid.

Edit: Of de Index de grote meerprijs waard is hangt vooral af hoeveel waarde je hecht aan de 120Hz. Als ik de reviews mag geloven merk je alleen verschil bij de echt snelle, competitieve games. Daarnaast heb je wel een aardige monster pc nodig om dat te kunnen draaien. Een ander voordeel van de Index is dat de audio kwaliteit veel beter is dan de Rift S. Maar je kan ook een koptelefoon in de Rift S pluggen dus ik zie dit niet echt als een issue. Een ander voordeel zijn de controllers van de Index, die hebben finger tracking, want denk ik wel gaaf is. Maar bij Oculus zijn hier ook ontwikkeling voor aan de gang (ik heb iets gelezen over handschoenen bijvoorbeeld).

Een groot nadeel van de Index is dan weer dat je geen toegang hebt tot de Oculus store. En een aantal hele goede VR games zijn Oculus exclusive (Robo Recall, Lone Echo, de nieuwe Respawn VR game: Medal of Honor etc). Aan de andere kant heeft de Rift S wel gewoon toegang tot Steam VR (en dus Half Life Alyx).

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2019 16:16 ]

Pagina: 1