Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hulp voor een hopeloze gamer die een goede PC wil hebben

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tjuz
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12-12-2024
Hallo! Ik ben van plan mogelijk mijn eerste echte PC aan te schaffen, en aangezien ik de PC vooral wil gebruiken voor gaming is het belangrijk dat ik het natuurlijk meteen goed doe. Ik heb helemaal geen verstand van al deze namen en cijfers, dus het is nogal overweldigend. Ik heb gekeken bij computer-bestel.nl, omdat ik zag dat zij een Black Friday actie gaan houden. Ik zit er ook niet echt op te wachten om alle stukken apart te kopen en het zelf in elkaar te zetten, want ik weet nu al dat dat veel te veel stress voor mij gaat opleveren. Een service die het dus voor mij in elkaar kan zetten is ideaal.

Ik heb een budget van rond de €750, en hoop daarmee iets moois te kunnen maken. Ik ben niet van plan om iets te gaan overklokken, of de PC te gebruiken voor 4K of VR. Ik wil het liefst de nieuwste spellen met gemak kunnen spelen op medium settings op z'n minst met 30 FPS of meer. Momenteel heb ik dit samengesteld op hun website:

Case: Sharkoon VG5-W Red
Motherboard: ASUS PRIME B450M-A
CPU: AMD RYZEN 5 2600X - 3,6GHz
Memory: Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz
Storage: 1 TB HDD
GPU: NVIDIA GTX 1660 SUPER 6GB
CPU Cooler: Cooler Master MasterAir MA410P
Cooling Paste: Cooler Master MasterGel maker
Case Fans: Corsair AF120 2.0
Power Supply: Corsair VS450 450 Watt

Ik heb een aantal vragen waarop ik graag antwoord zou willen hebben. Andere opmerkingen zijn ook zeer welkom.

1) Is €750 een goede prijs voor een PC van deze kwaliteit? Zou het mogelijk nog goedkoper kunnen voor dezelfde kwaliteit, en betaal ik hier dus eigenlijk veel te veel?

2) Hoe is de kwaliteit van de componenten die ik hier heb gekozen? Zit er niks bij wat ik absoluut niet zou moeten gebruiken?

3) Zal alles goed samen werken? Zijn bepaalde dingen misschien overkill en zou ik daarop kunnen bezuinigen? Zijn er mogelijke betere alternatieven?

4) Ik heb veel online builds gelezen waarvan niet gebruik wordt gemaakt van speciale case fans, CPU cooling en cooling paste. Is dit eigenlijk onnodig? Kan ik in principe gewoon voor het goedkoopste/meegeleverde gaan met weinig verschil? Het gaat mij erom dat de PC niet klinkt als een vliegtuig die wil opstijgen, en natuurlijk niet oververhit raakt.

5) Deze PC zou worden geleverd met een Windows 10 Demo. Kan ik deze blijven gebruiken na de 30 dagen voorbij zijn? Moet ik echt een licentie kopen?

6) Is computer-bestel.nl een betrouwbare website? Ik zie in principe grotendeels positieve recensies, maar je weet maar nooit. Zou het misschien op een andere soortgelijke website juist nog goedkoper zijn?

7) Zoals ik boven al zei, kan ik hiermee de nieuwste spellen spelen op minimaal medium settings met 30 FPS of meer? Hoe lang zou dit ongeveer meegaan tot ik echt weer een upgrade zal moeten? Welk onderdeel zou dan de upgrade nodig hebben?

8 ) Is de PSU voor deze build goed genoeg? Computer-bestel.nl geeft aan dat deze build 320W nodig heeft, dus zou 450 naar mijn idee meer dan genoeg zijn. Ik heb hier toch wat andere meningen over gehoord.

9) Moet ik voor een HDD of een SSD gaan? Ik denk niet dat een gigantische SSD in mijn budget zou passen, maar ik kan hier misschien fout in zijn. Ik heb ook gelezen dat het handiger is om te gamen op een HDD, aangezien SSD's sneller achteruit zullen gaan bij veel intensief gebruik. Klopt dit? Zou ik eigenlijk een combinatie van beiden moeten gebruiken voor optimale performance?

Ik weet dat het aardig veel vragen zijn, maar hopelijk kan iemand mij hierin helpen. Alvast bedankt!! :)

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:25
Kan je je onderdelen in het standaard lijstje zetten? Dan zie je meteen prijs can onderdelen en totale kosten van pc. Ook handig voor jou.
Er is een template Nieuw: topic templates
met vragen die je kan invullen zodat we goed antwoord kunnen vinden.

Vraag 5
Ja die moet je kopen kost 100 euro ongeveer

Sowieso voor SSD gaan, Pak een Kingston 1 TB.

Kijk ook eens naar de best buy Guide.
Daar staat gewoon een perfecte kant en klare pc voor je klaar. Hoef je niet meer zelf samen te stellen.

Rest van je vragen worden beantwoord Door lijstje te maken / zelf even te zoeken op Internet. We hebben hier geen glazen bol, maar de 3600 is meer toekomst bestendig .

[ Voor 3% gewijzigd door 99ruud99 op 25-11-2019 00:39 ]

• DanDGT
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 13-11 17:35
1. €750,- is een prima prijs voor een geassembleerde Full-HD game-pc.
2. De VS450. Een goede voeding hoeft niet duur te zijn, maar de vs450 zou ik niet nemen. pricewatch: be quiet! Pure Power 11 400W is een stuk beter.
3.
- De MasterAir MA410P is echt vooral voor de looks met zijn 2 rgb-ventilatoren. Op dit budget zou ik gewoon de standaard koeler die met de 2600(x) komt nemen.
- Sharkoon heeft prima budget-behuizingen. Zelf weinig ervaring met de VG5-W, maar ben zelf erg gecharmeerd van de pricewatch: Sharkoon S1000 (cheap maar zeer degelijk voor de prijs).
4. Op dit budget niet nodig, ik zou gewoon standaard koelpasta / ventilatoren gebruiken.
5. Win 10 Demo is volledig functioneel. Je kunt alleen geen persoonlijke instellingen wijzigen (bv. bureaubladachtergrond) en je hebt een watermerk rechtsonder.
6. Geen idee, zelf even uitzoeken qua recensies ed.
7. Hiermee kun je vrijwel iedere game op Full HD max / ultra 60 fps mee spelen.
8. Zie punt 2.
9. Zonder twijfel SSD. Eventueel een extra HDD voor cold storage (backups, films etc.) SSD 's hebben een beperkte schrijfcapaciteit, maar als gewone consument / gamer ga je daar niets van merken.

Succes!!

Verwijderd

2) De fabrikanten van de onderdelen die je hebt opgegeven hebben allemaal een uitstekende reputatie, het kan altijd goedkoper maar voor die paar euro verschil zou ik niet verder zoeken.

3) Check de QVL (gecertificeerde compatabiliteitslijst) van het moederbord, dat is het enige waar je je over druk hoeft te maken qua CPU en geheugen. https://www.asus.com/us/M...IME-B450M-A/HelpDesk_QVL/

5) Ja, licentie kopen. je wilt niet klooien met illegale cracks voor je windows installatie, dat zijn de licentiekosten niet waard.

6) Of het ergens goedkoper kan zou je zelf uit moeten zoeken, maar 100% zekerheid bestaat natuurlijk nooit. Je kan het evt. risico wat je voelt verkleinen door te bestellen op leveranciers die al meer dan een decennia bestaan. ik ga geen reclame maken dus die moet je wederom zelf uitzoeken :)

7) Dat weet niemand zeker, er zijn nu zoveel spellen en de toekomst hangt compleet af van de eisen van spellen die nog moeten uitkomen. koffiedik kijken dus. het wel belangrijkste onderdeel is de videokaart.

8.) Genoeg, welke andere meningen heb je gehoord? als die vertellen dat je een zwaardere voeding nodig hebt, dan hebben ze zelf baggerkwaliteit voedingen gebruikt die bij de piekbelasting wel *poef* zeggen, dat zie ik bij een corsair niet zo snel gebeuren.

9) SSD, je hoeft niet gelijk een 1/2 TB SSD aan te schaffen maar b.v. een 512GB SSD + een HDD er naast voor spullen die niet snel geladen hoeven te worden (foto's, films etc), moet niet zo veel schelen op je budget.
SSD's zijn stukken betrouwbaarder geworden. met "intensief gebruik" wordt bedoeld een SSD in b.v. een datacenter waar 24/7 naar geschreven wordt, voor de gewone consument gaat een SSD tegenwoordig even lang mee als een HDD.

• Tjuz
Bedankt voor her advies allemaal! Het lijkt mij na jullie advies beter om met de standaard koeling van de CPU/case te gaan en met dit geld up te graden naar eeen 1TB SSD. Ik heb hiernaast dan nog een aantal vraagjes naar aanleiding van jullie advies.

1) Heeft de Sharkoon VG5-W goede case fans naar jullie ervaring? Ik zie bij de reviews nogal controversiele meningen hierover. Zou een Sharkoon SGC1 een betere keuze zijn qua fans? Ik weet het niet zeker aangezien deze 1 fan minder lijkt te hebben. Maakt dit veel uit?

2) Vooral een vraag richting @DanDGT, waarom zou jij de Corsair VS450 afraden? Ik heb juist veel goede recensies gezien. En ja @Verwijderd, het ging erom dat ik volgens anderen meer watt nodig zou hebben. Gelukkig is dit niet zo dan!

• DanDGT
@Tjuz De VS450 is van lagere kwaliteit, en voor een vrij kleine meerprijs heb je een stillere, efficiëntere voeding met een langere garantietermijn.

De pricewatch: Corsair CX450 is al een stuk beter.

Als je behuizing met 1 fan komt zou ik er nog één bij halen. 2 fans (1 intake, 1 outtake) wordt doorgaans wel aangeraden om wat airflow te creëren. Dat kan prima iets simpels zijn zoals een pricewatch: Gelid Solutions Silent 12, 120mm

• FlowChef
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-11 21:01
99ruud99 schreef op maandag 25 november 2019 @ 00:38:
Kan je je onderdelen in het standaard lijstje zetten? Dan zie je meteen prijs can onderdelen en totale kosten van pc. Ook handig voor jou.
Er is een template Nieuw: topic templates
met vragen die je kan invullen zodat we goed antwoord kunnen vinden.

Vraag 5
Ja die moet je kopen kost 100 euro ongeveer

Sowieso voor SSD gaan, Pak een Kingston 1 TB.

Kijk ook eens naar de best buy Guide.
Daar staat gewoon een perfecte kant en klare pc voor je klaar. Hoef je niet meer zelf samen te stellen.

Rest van je vragen worden beantwoord Door lijstje te maken / zelf even te zoeken op Internet. We hebben hier geen glazen bol, maar de 3600 is meer toekomst bestendig .
Die kingston 1TB is niet leverbaar, wacht al 2 weken. Afgelopen weekend maar de samsung versie gehaald... duurder maar direct leverbaar. Maar misschien heeft TS geluk.

• Tjuz
@DanDGT Sorry, ik heb het niet goed verwoord. De VGW-5 komt met 3 fans en de SGC1 met 2. Twee is dus in principe genoeg? Zijn 3 veel beter of maakt het weinig uit?

De voeding die jij aanraad is helaas niet te kiezen op deze site. Zou de Corsair VS550 of de Seasonic Focus Gold 450 ook een betere keuze zijn?

• DanDGT
@Tjuz 2 fans is prima. Als dat de opties zijn zou ik de Focus Gold 450 pakken.

• Tjuz
Dankjewel allemaal voor de hulp! Het enige waar ik nog niet echt uit in ben is de case.

Ik heb er eigenlijk drie om tussen te kiezen. De Sharkoon VG5-W, de Cooler Master MasterBox MB520 RGB of de Corsair Carbide 275R. Welke zou de beste keuze zijn qua airflow en de kwaliteit van de standaard fans?

Alvast bedankt! Ik beloof dat dit mijn laatste vraag is, haha. :)

• Tjuz
Hallo!

Toch nog één vraag over een monitor. Ik heb zelf al zitten zoeken en vraag me af of de ASUS VS228NE een goede budget monitor zou zijn voor gaming. Ik zoek iets van rond de €80,- en dit leek me een aardig goede mogelijkheid. Het is me alleen nu niet zo duidelijk of het nou een 60Hz monitor is of een 75Hz, aangezien elke website iets anders zegt. Als dit geen goede optie is, wat zou een betere keuze zijn voor hetzelfde budget?

Zouden de Iiyama ProLite E2282HS-B1 of de AOC E2270SWHN anders nog een betere keuze zijn?

Alvast bedankt!! :)
Pagina: 1