Oude HDD klonen naar kleinere SSD

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:12
Ik wil een oudere HP laptop upgraden met een SSD. In deze HP laptop zat een oud HDD'tje van HITACHI met een capaciteit van ~500GB. Van de 500GB op de HITACHI HDD was ~100GB gebruikt. Ik heb nu een Kingston 256GB SSD aangeschaft om die HITACHI te vervangen.

Ik ben nu dus op zoek naar een betrouwbare tool op Windows, waarmee ik die ~100GB die op de HDD gebruikt is kan klonen naar de 256GB SSD van Kingston. Ik wil hiervoor een andere laptop met Windows 7 gebruiken. In deze laptop zit een Samsung SSD waarop Windows 7 draait(deze moet niet gecloned worden!!) en de HITACHI HDD uit de HP laptop in een tweede bay(deze moet wel gecloned worden!!). De Kingston SSD hangt aan dezelfde laptop door middel van een USB SATA adapter.

Ik heb zelf Norton Ghost gevonden, maar deze is helaas EOL en werkt ook nogal brak. Tevens heb ik Macrium Reflect geinstalleerd, maar deze geeft aan niet te kunnen klonen naar drives met minder opslagcapaciteit. Ook heb ik Acronis True Image gevonden, maar deze neemt standaard de SSD met het eigen Windows 7 OS om te klonen, en niet de HITACHI HDD.

Mijn vraag aan jullie: Welke tools zouden volgens jullie kunnen werken in deze situatie?

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:00
2 partities maken op de hdd. De partitie met data kloon je dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:45
Is het per se nodig om te clonen, als de schijf met Windows niet gecloned hoeft te worden? Zou het niet al afdoende zijn om de data van de Hitachi-schijf enkel te kopiëren?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:12
Hahn schreef op zondag 24 november 2019 @ 22:38:
Is het per se nodig om te clonen, als de schijf met Windows niet gecloned hoeft te worden? Zou het niet al afdoende zijn om de data van de Hitachi-schijf enkel te kopiëren?
Clonen is perse nodig. Op de Hitachi staat een Windows OS met allerlei geinstalleerde programma's en data.
Ik heb al een poging gedaan om een schone installatie te doen op de Kingston SSD en dan alle programma's handmatig te installeren en (programma)data handmatig terug te zetten. Echter, de programmadata wordt om de een of andere manier dan niet opgepikt terwijl het wel allemaal juist erin gekopieerd is in AppData

De schijf met Windows die niet gecloned hoeft te worden(Samsung SSD) is de schijf met OS van de Gastlaptop die wordt gebruikt om te clonen. De Hitachi HDD komt uit de HP laptop.
Uszka schreef op zondag 24 november 2019 @ 22:36:
2 partities maken op de hdd. De partitie met data kloon je dan.
Er staan nu 4 partities op de Hitachi schijf, waarvan 1 met het OS en Data. Bedoel je dat ik dan via Computerbeheer -> Opslag de volumegrootte moet verkleinen naar een waarde die kleiner is dan de opslagcapaciteit van de SSD?

[ Voor 18% gewijzigd door timmie1 op 24-11-2019 22:46 ]

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kh65
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06-05 23:04
Ik moest dit een week of twee geleden ook weer een keer doen. Er zijn zat tools voor te vinden.
Voor een overzicht (waar er ook meerdere van zijn, en deze is vast niet echt objectief)
zie bijv.: Top 10 Best Data Migration Software
Ik heb de laatste keer Macrium Reflect gebruikt. Werkte best vlekkeloos.
De EasUS tools zijn ook bruikbaar vind ik: Free Disk Clone Wizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:45
timmie1 schreef op zondag 24 november 2019 @ 22:44:
[...]

Clonen is perse nodig. Op de Hitachi staat een Windows OS met allerlei geinstalleerde programma's en data.
Ik heb al een poging gedaan om een schone installatie te doen op de Kingston SSD en dan alle programma's handmatig te installeren en (programma)data handmatig terug te zetten. Echter, de programmadata wordt om de een of andere manier dan niet opgepikt terwijl het wel allemaal juist erin gekopieerd is in AppData

De schijf met Windows die niet gecloned hoeft te worden(Samsung SSD) is de schijf met OS van de Gastlaptop die wordt gebruikt om te clonen. De Hitachi HDD komt uit de HP laptop.
Aah, dat er ook Windows op de Hitachi-schijf stond was me niet helemaal duidelijk geworden ;)

Ik heb meerdere keren SSD's in laptops geïnstalleerd, en toen ook meerdere clonetools geprobeerd. En de enige clonetool waarmee ik goede ervaringen heb gehad is de Samsung clonetool. Volgens mij kan die ook clonen van een grotere schijf naar een kleinere, omdat 'ie alleen de benodigde data pakt (die dan natuurlijk wel moet passen op de nieuwe schijf). Maar helemaal 100% zeker weten doe ik dat niet, dus check het vooral zelf :)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:28

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

Werkt idd vlekkeloos.

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Een andere optie is een live Linux cd met Gparted nemen. De partitie eerst verkleinen en dan een van de andere clonetools gebruiken om de schijf te kopiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:00
timmie1 schreef op zondag 24 november 2019 @ 22:44:

Er staan nu 4 partities op de Hitachi schijf, waarvan 1 met het OS en Data. Bedoel je dat ik dan via Computerbeheer -> Opslag de volumegrootte moet verkleinen naar een waarde die kleiner is dan de opslagcapaciteit van de SSD?
Klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:54
Macrium Reflect heeft een "Smart Clone" functie, waarmee je een grotere HD kunt clonen naar kleinere SSD. Voorwaarde is dan wel dat de grootte van de hoeveelheid bestanden op de HD kleiner is ddan de opslagruimte op de SSD.
Macrium Reflect staat in de regel gratis bruikbaar op de website van de SSD-fabrikant (even zoeken op trefwoord "clone").

Ik heb dat zelf eerder ook een keer gedaan en ik deed dat als volgt:
1. haal bestanden van de harddisk af totdat de overblijvende bestanden passen op de SSD
2. voer met Macrium Reflect een Smart Clone uit.
LET OP: controleer precies en goed wat waar naartoe wort gecloned, voordat je fouten maakt. Kijk daarvoor vooraf goed naar de totale grootte en partietiegrootten van alle aangesloten media (HD's en SSD's).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:54
Een kanttekening bij clonen, op basis van ervaringen ermee:

1. een geclonede disk start niet altijd meteen vlekkeloos op.
Ik heb dat de laatste keren altijd kunnen herstellen door het laatste Windows installatiemedium op te starten en dan te kiezen voor "een eerdere Windows installatie herstellen", gevolgd door "Opstartherstel".
Dat moet (als het niet lijkt te werken) wel worden opgevolgd door een cold boot.

2. legale Windows 10 installaties clonen heeft bij mij herhaald opgeleverd dat updates gewoon werken, TOTDAT er een nieuwe Windows versie komt.
Voorbeeld: een clone van de Windows 10 1803 versie update gewoon, totdat 1903 uitkwam: ik kreeg allerlei technische foutmeldingen waarom de 1903 update niet lukte (een rechten probleem), maar ik kreeg het niet aan de praat. Uiteindelijk heb ik de Windows 10 190x opnieuw geïnstalleerd om weer updates te kunnen krijgen.

Maar dit zijn mijn persoonlijke ervaringen / kanttekeningen bij het clonen van legale Windows 10 omgevingen.
Pagina: 1