Derde slaapkamer tot badkamer verbouwen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1282864

Topicstarter
Beste iedereen,

Ik heb momenteel een huis op het oog met een héél kleine badkamer (ongeveer 1x1, dus meer een douchehok). De benedenverdieping is uitgebouwd en lekker ruim, maar zo'n badkamer waar niet eens een wastafel in past is natuurlijk wel een ding. Nu leek het mij de beste optie om de de kleinste slaapkamer (2x 2.20) om te bouwen tot badkamer, en van de huidige 'badkamer' een apart toilet te maken. Echter houd je dan maar twee slaapkamers over. Ik ben wezen bezichtigen en in de toekomst de zolder als slaapkamer gebruiken is geen optie, de nok van het dok was ongeveer 1.60. Fijn als berging, maar niet als slaapkamer.
Lijkt jullie deze keuze verstandig of zal het huis in de toekomst verminderen in waarde/ zeer moeilijk te verkopen zijn?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Met eigenlijk geen badkamer is het huis in de toekomst ook weinig waard, niemand gaat waarde zien in het hebben van 3 slaapkamers maar geen badkamer.

Hier hetzelfde gedaan als wat jij beschrijft en geen spijt van.

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:41
Een kleine badkamer is niet echt bruikbaar. Al helemaal niet met 3 slaapkamers. Dan heb je meer aan 2 slaapkamers en een grotere badkamer. Het klinkt als een starterswoning. Is dat zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Heb je überhaupt geen wastafel dan of hoe doe je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:36
GoldenSample schreef op zondag 24 november 2019 @ 22:20:
Het is een huis dat TS wellicht wil kopen, niet zijn huidige huis.

@Anoniem: 1282864 Ik sluit me aan bij @coyote1980 en @.Maarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
.Maarten schreef op zondag 24 november 2019 @ 22:20:
Een kleine badkamer is niet echt bruikbaar. Al helemaal niet met 3 slaapkamers. Dan heb je meer aan 2 slaapkamers en een grotere badkamer. Het klinkt als een starterswoning. Is dat zo?
Ja het is starterswoning, en zo had ik dat ook al bedacht, maar vindt het toch fijn even wat ervaringen te horen, thanks ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Zonder plattegrond is er niet echt iets over te zeggen (hoe worden de looproutes en heb je ruimte voor je grijswater) maar op zich is het offeren van een kleine ruimte voor het maken van een fatsoenlijk badkamertje een prima waardetoevoegend idee.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:28
Ik zou verder kijken. Een badkamer verbouwen is al best een gedoe als alle aansluitingen al +/- op hun plek zitten. Een toiletafvoer aanleggen (brede buis) is geen klein detail. Alles kan, maar tegen welke prijs en met welke andere nadelen is vraag twee. Dus op zijn minst even checken of het realistisch is.

Met het idee op zichzelf is niks mis inderdaad, best zou zijn als die kleine kamer naast het huidige douchehok zit, dan kun je er een geheel van maken. Maar je post klinkt alsof dat niet zo is.

[ Voor 24% gewijzigd door Wilke op 24-11-2019 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
GoldenSample schreef op zondag 24 november 2019 @ 22:20:
Het is inderdaad (nog) niet mijn huis, de huidige bewoners hebben beneden in de bijkeuken een wastafel waar ze tanden poetsen en zo... lijkt me ERG omslachtig....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het hangt echt van de woning af, bij een typische starterswoning kan het prima aangezien die vaak zonder kinderen beginnen en zeker niet al op twee stuks voorbereiden qua slaapkamers.

Maar dan moet het wel in die prijsklasse zitten en in de juiste regio.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:48
Suc6 met je starters woning en alvast veel woon geluk.

Ik heb 8 jaar in mijn eerste huis gewoond. Dat was een 3 kmr woning met in het midden van het huis ( ja goed bedacht ivm vocht). Dus 2 slaapkamers.

Ik heb de huiskamer uitgebreid met de 2e kamer, zodat de leef ruimte lekker ruim was. Ik had zo nu en dan een vriendinnetje en met ze 2tjes een perfecte woning geworden zo.

Een slaapkamer minder, maar wel iets belangrijks, zoals een badkamer, waar jij je ook een wastafel kwijt kan en verwarming douche etc is wel een must. En een aparte toilet is meteen al een meer waarde voro het huis.

Suc6 met de keuze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wilke schreef op zondag 24 november 2019 @ 22:26:
Ik zou verder kijken. Een badkamer verbouwen is al best een gedoe als alle aansluitingen al +/- op hun plek zitten. Een toiletafvoer aanleggen (brede buis) is geen klein detail. Alles kan, maar tegen welke prijs en met welke andere nadelen is vraag twee. Dus op zijn minst even checken of het realistisch is.

Met het idee op zichzelf is niks mis inderdaad, best zou zijn als die kleine kamer naast het huidige douchehok zit, dan kun je er een geheel van maken. Maar je post klinkt alsof dat niet zo is.
De badkamer zou inderdaad naast het douchehok zitten, en er zit al een wateraansluiting in die slaapkamer, volgens mij heeft daar eerst een wasmachine gestaan voordat aanbouw met bijkeuken beneden werd gemaakt.. dus er zit iets van wateraansluiting in die kamer, dat leek me al positief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11:13
Slaapkamer opofferen doet pijn, maar zonder badkamer heb je niks aan het huis. J ekijkt dus nu naar een husi met 2 slaapkamers en een "badkamer" die geheel nieuw moet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:06
Een kamer van 2 bij 2,2m is amper een slaapkamer te noemen. Het voldoet zelfs niet aan de minimale oppervlakte van 5m2 die een slaapkamer (verblijfsruimte) volgens het bouwbesluit moet hebben. Mijn kleinste kamer is 2,6 bij 2,6 meter. En dat is echt al klein om als slaapkamer te gebruiken.

Ik denk dan ook niet dat toekomstige kopers het hokje van 4,4m2 zullen missen als slaapkamer, wanneer het omgetoverd is tot badkamer.

Een badkamer van 4,4m2 is voor een klein huisje weer wat aan de ruime kant wanneer er een apart toilet is. Geen idee wat bouwkundig mogelijk is en in hoeverre er verder nog verbouwd zal worden, maar als er aangrenzend nog een kleine slaapkamer is, is het misschien een idee om een deel van het op te offeren kamertje bij de naastgelegen kamer te trekken. Of om een deel als vaste kast voor de betreffende slaapkamer te gebruiken. Binnenmuren zijn meestal niet dragend.

Gaat toch alles verbouwd worden, denk dan eens out of the box vanaf een lege verduepingsplattegrond. En kijk wat er binnen de bestaande buitenmuren mogelijk is om de verdieping in te richten naar de wensen van 2020.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-06 19:54
Anoniem: 1282864 schreef op zondag 24 november 2019 @ 22:17:
Beste iedereen,

Ik heb momenteel een huis op het oog met een héél kleine badkamer (ongeveer 1x1, dus meer een douchehok). De benedenverdieping is uitgebouwd en lekker ruim, maar zo'n badkamer waar niet eens een wastafel in past is natuurlijk wel een ding. Nu leek het mij de beste optie om de de kleinste slaapkamer (2x 2.20) om te bouwen tot badkamer, en van de huidige 'badkamer' een apart toilet te maken. Echter houd je dan maar twee slaapkamers over. Ik ben wezen bezichtigen en in de toekomst de zolder als slaapkamer gebruiken is geen optie, de nok van het dok was ongeveer 1.60. Fijn als berging, maar niet als slaapkamer.
Lijkt jullie deze keuze verstandig of zal het huis in de toekomst verminderen in waarde/ zeer moeilijk te verkopen zijn?
Ik denk dat een functioneel huis met 2 slaapkamers meer waarde heeft dan een disfunctioneel huis met 3 slaapkamers. Een huis zonder fatsoenlijke badkamer is niks, en nog minder als je er met ≥3 personen gebruik van moet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:43
Wij hebben dit met onze vorige woning gedaan. Kleinste slaapkamer hebben wij badkamer van gemaakt, en van de oude badkamer een dedicated washok. Daarin hadden wij de wasmachine en droger geplaatst.

Liever 2 goed bruikbare slaapkamers met een juweeltje van een badkamer dan 3 slaapkamers en een campingdouche.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Mijn badkamer was ooit slaapkamer.
Nu is de oude badkamer (1x2) een toilet.

Maar er is wel een dakopbouw, dus nog 3 (of 4 met extra binnenwandje) slaapkamers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-06 14:11
Ik heb dezelfde plannen, maar wel een slaapkamer extra t.o.v. jou en een zolder met nokhoogte 2 meter. Huis heb ik nog niet, maar ik zie niet in waarom je dit niet zou doen. Met een beetje mazzel zit je boven de keuken of meterkast en kom je met je leidingwerk vrij makkelijk weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpingCycle
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:11
15 jaar geleden zat ik in dezelfde situatie. Ook een hele kleine badkamer van 1x2 op de begane grond. Boven 3 slaapkamers. Een van de kamers destijds verbouwd tot een badkamer. Geen problemen gehad met de verkoop, zelfs niet in de crisis tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny the dog
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 04-06 22:21
Je geeft aan dat de benedenverdieping al uitgebouwd is en dat er een bijkeuken is.
Is het geen optie de badkamer op de benedenverdieping te realiseren, bijvoorbeeld op de plek van de bijkeuken? Of wellicht het wandje daarvan iets verplaatsen als dat kan? In een uitbouw zal een tussenmuur in de meeste gevallen niet dragend zijn.

Je zou dan op de 1e verdieping alsnog het losse toilet kunnen realiseren op de huidige badkamer óf je vergroot de kleinste slaapkamer wat.

Zoals ook meer gezegd hier, met een plattegrondje praat het net wat makkelijker :-)

Dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-06 09:29
Anoniem: 1282864 schreef op zondag 24 november 2019 @ 22:17:
Beste iedereen,

Nu leek het mij de beste optie om de de kleinste slaapkamer (2x 2.20) om te bouwen tot badkamer, en van de huidige 'badkamer' een apart toilet te maken.
Zou het mogelijk zijn dat deze kleine slaapkamer ooit al eens de badkamer was, en het 1m2 douchehok de WC? Dan liggen de leidingen er mogelijk nog en wordt de verbouwing een stuk makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:45
Vergeet niet te kijken of rondom de ruimte al water/riool voorzieningen liggen of relatief eenvoudig gecrieerd kan worden.

Dat kan een enorme flop op budget en tijd zijn als dit niet goed wordt meegenomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:31
euchromatic schreef op maandag 25 november 2019 @ 09:49:
[...]

Zou het mogelijk zijn dat deze kleine slaapkamer ooit al eens de badkamer was, en het 1m2 douchehok de WC? Dan liggen de leidingen er mogelijk nog en wordt de verbouwing een stuk makkelijker.
Het lijkt mij een wat oudere woning te zijn. Deze hadden vaak alleen een toilet op de begane grond en een badkamer op de etage die zeer klein was. Hier paste een kleine douche en een losse wastafel in. Zeer beperkt dus allemaal. Een grote badkamer was in die tijd ook niet echt een grote wens van veel mensen.

Ik heb in mijn eigen woning hetzelfde gedaan (mijn oude badkamer was ongeveer 2x1.20m²). Mijn badkamer is nu +/- 10 m². En we hebben dus ook maar twee slaapkamers op de etage. Het voordeel bij ons is inderdaad dat de zolder omgebouwd kan worden.

Verder.. kijk eens rond in de omgeving. Is dit echt wat je voor jouw geld kunt krijgen, of ga je nu een kat in de zak kopen. Kun je met dat geld geen 3-slpk woning kopen met een grotere badkamer? Als dit echt de max is zou ik liever voor 2 slpk en grotere badkamer gaan! Bij 3-slpk wonen er snel 4 mensen. De kans dat meerdere mensen tegelijk op de badkamer moeten zijn wordt dan groter. Wanneer het zo'n klein hokje is gaat dit snel irriteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:42
Kun je de huidige badkamer met niet al teveel werk wat groter maken?
Maar als je jezelf daar al een aantal jaren ziet wonen en momenteel geen gezinsuitbreiding verwacht, waarom zou je het dan niet doen. Als je ooit weer verkoopt, dan is het aan de toekomstige kopers om deze badkamer weer terug te verbouwen naar slaapkamer.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
barry86 schreef op maandag 25 november 2019 @ 09:53:
Vergeet niet te kijken of rondom de ruimte al water/riool voorzieningen liggen of relatief eenvoudig gecrieerd kan worden.

Dat kan een enorme flop op budget en tijd zijn als dit niet goed wordt meegenomen
In mijn geval hebben de vorige bewoners dit tegelijk gedaan met een nieuwe keuken. Die zit namelijk direct onder de nieuwe badkamer. Het plafond was al reeds verlaagd door een uitbouw lang geleden, dus er was plek voor afvoer en dergelijke.
De oude badkamer is toilet geworden, en deze zit al direct boven het toilet beneden. Daar was alleen een grotere nis nodig op het toilet beneden.
Dit is een typische tussenwoning uit 1963, dus dat zal voor veel van nederland hetzelfde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:50
De afwezigheid van een badkamer is altijd een dikke afknapper bij de verkoop van een huis.
Ik zou het zeker doen, en 4m2 blijft een kleine badkamer, maar er kan wel een goede (inloop)douche in als je met de afvoer goed weg kunt.

Als je van je huidige douche(kot) een toilet wil maken, moet je misschien eens kijken naar een toilet waar een pomp op staat die de resten vermaalt. Dan kan de afvoer door een buis van 40mm.
Als dat een hoop breekwerk bespaart is dat misschien wel de moeite.

Een huis met 2 slaapkamers is natuurlijk niet ruim, maar beter een huis wat kleiner is en in orde dan een bouwval waar je je tanden in de keuken moet gaan poetsen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 03-06 10:44
Ik zou verder kijken... er zal heus nog wel aanbod zijn met een normale indeling en normaal formaat ruimtes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-05 09:26

EMP

Krulloos!

Ik heb iets vergelijkbaars gedaan toen ik mijn huis kocht (ook eerst alleen een 'douchekast', badkamer in kleinste slaapkamer geplaatst en daarna de douchekast bij de andere slaapkamers getrokken zodat die wat ruimer worden). Eindresultaat staat hier onder O-)

Post een plattegrondje (van bagane en eerste), dan kunnen we praktisch meedenken. In mijn geval zit de nieuwe badkamer boven de WC van de begane waardoor ik qua waterleiding en afvoer goed uitkwam.

[ Voor 4% gewijzigd door EMP op 25-11-2019 11:26 ]

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Publiek wat hier reageert verdient dan ook ver boven gemiddeld en heeft waarschijnlijk minder kinderen dan gemiddeld. Dus tja, dan zijn de antwoorden wel logisch ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudyy
  • Laatst online: 10:46
Misschien jezelf toch nog eens afvragen of dit wel echt hét huis is waar je voor wil gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Rudyy schreef op maandag 25 november 2019 @ 14:49:
Misschien jezelf toch nog eens afvragen of dit wel echt hét huis is waar je voor wil gaan.
Het zal gezien de huidige huizenprijzen eerder het kiezen van de minst slechte optie zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudyy
  • Laatst online: 10:46
kabeltjekabel schreef op maandag 25 november 2019 @ 14:51:
[...]

Het zal gezien de huidige huizenprijzen eerder het kiezen van de minst slechte optie zijn...
Ja maar deze verbouwplannen gaan ook nog eens gigantisch veel kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Rudyy schreef op maandag 25 november 2019 @ 14:51:
[...]

Klopt. Maar als je vast zit met een maximum hypotheek bedrag....

Extra betalingen voor vervangen van versleten dak, of aan de Essent omdat het krot geen spouwmuren heeft... geen invloed op maximale hypotheek. 15.000 studieschuld (€83 p.m.) ? > 34K minder hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Rudyy schreef op maandag 25 november 2019 @ 14:51:
[...]

Je kan verbouwen in fases doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad Hox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:44

Ad Hox

N/A

Interessant topic. Ik heb een huis uit de jaren '50 met eenzelfde soort indeling. Zolder/vliering met lage nokhoogte (opbouw is wel mogelijk maar niet aanwezig) en drie slaapkamers, waarvan twee grote en een kleinere. De badkamer is 1×2 en na veel puzzelen zie ik hier geen mogelijkheid om een 2e toilet te realiseren.

Dus kom ik ook uit op het verbouwen van de 3e kleine slaapkamer tot een fatsoenlijke badkamer (gelegen boven de keuken en toilet, dus qua leidingwerk doable). Net zoals diverse buren. Van de huidige badkamer kan ik dan een (grote) wasruimte maken en/of een 2e toilet.

In de nieuwe badkamer zou ik dan graag een bad willen, en een aparte inloopdouche. Daar is wel ruimte voor. Geen idee nog van de verbouwkosten.

Wat het doet bij verkoop weet ik niet. Voor een stel + 1 kind (dat ook wat ouder kan zijn), zou dit een prima huis zijn. Maar niet voor grotere gezinnen, daar is dit huis niet geschikt voor. Trouwens, ook niet vóór een eventuele verbouwing. Dus ik zou het daar niet van laten afhangen. En comfort is ook wat "waard".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:17
Wij hebben ook maar twee slaapkamers maar wel een badkamer die ruim genoeg is. Niks mis mee als je geen of wellicht één kind hebt.

Er werd hier de suggestie gedaan om een badkamer beneden te realiseren en op zich is dat geen gekke gedachte. Maar toen wij op huizenjacht waren vonden wij (geen kinderen) enkel een badkamer beneden een grotere min dan 'maar' twee slaapkamers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:22

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

Ik zeg doen, mits je het een leuk huis vind waar je jezelf in ziet wonen.
Die grotere badkamer gaat je veel meer woongenot geven dan een 3e kamer waar je denk ik veel minder gebruik van maakt dan een badkamer waar je iedere dag gebruik van maakt.

Wat je je ook moet afvragen of je perse een aparte wc boven wilt hebben. Ikzelf zat in de situatie 4 slaapkamers + badkamer van 1,80x1,20 en twijfelde ook of ik een apart toilet ervan zou maken of niet.
Uiteindelijk besloten om de geen aparte wc te maken maar deze op de nieuwe badkamer te plaatsen en de muur tussen huidige badkamer en slaapkamer eruit te halen, resultaat nu een badkamer van 1,80x4,30

[specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16:37
Je kan natuurlijk ook de badkamer incl WC creëren in het 3e kamertje. En de ruimte waarvan je in het originele plan een aparte wc wou maken een kast maken. Bijvoorbeeld voor opslag van beddengoed, handdoeken en voorraadje verzorgingsmiddelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad Hox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:44

Ad Hox

N/A

Milo85 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 15:15:
Je kan natuurlijk ook de badkamer incl WC creëren in het 3e kamertje. En de ruimte waarvan je in het originele plan een aparte wc wou maken een kast maken. Bijvoorbeeld voor opslag van beddengoed, handdoeken en voorraadje verzorgingsmiddelen.
Goeie tip! Of een 'inloopkast' ervan maken. Daar wordt de 3e slaapkamer nu ook voor gebruikt, en als dat de badkamer wordt, past er ook nog wel het toilet bij inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:17
Een apart toilet boven vinden wij toch wel een zegen hoor. Gewoon lekker een nummer twee kunnen doen als iemand staat te douchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1363744

Leuk voor je, wat schuift dat spammen op sites nou? :N

[ Voor 92% gewijzigd door Señor Sjon op 01-04-2020 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwartjo
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 27-05-2021
Hoi,

Even een UP.
Wij zitten in precies dezelfde situatie alleen is het huis al van ons.
We twijfelen of we ons douchehok van 1,8-1,08m gaan opknappen of de kleine slaapkamer (5m2) op gaan offeren.
We hebben in principe ook nog een zolder waar we kunnen staan die we ooit kunnen opknappen.

Heeft TS het uiteindelijk wel/niet gedaan? Heeft iemand een kosten schatting van een nieuwe badkamer in een kamer waar die nooit zat ? (Wij hebben al wel een wasmachine daar staan dus er is water en een kleine afvoer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:06
Kosten zijn moeilijk in te schatten zonder gegevens en plattegronden van de woning. En zonder te weten wat er naast, boven en onder de beoogde badkamer nog verbouwd gaat worden.

Afvoer uithakken in een betonvloer, een verhoogde vloer maken of op de ondergelegen verdieping een verlaagd plafond moeten maken, is namelijk nogal wat kostbaarder dan wanneer het huis een houten verdiepingsvloer heeft met tussen vloer en plafond genoeg plaats voor de afvoerleidingen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Hier ook gedaan. Van een douche van 2x1 meter naar een badkamer van wat is het, 3x4 met douche, bad, dubbele wastafel, design radiator, toilet, etc.

Weet niet meer wat het gekost heeft, we hebben rond de 45K, 50K uitgegeven maar dat was voor de keuken, woonkamer, badkamer, toilet, verbouwing van de oude badkamer tot washok, etc, samen.

Wel hebben we een huis met toen 5 slaapkamers, nu 4.

De oude badkamer hebben we verbouwd tot washok, daar staat nu een wasmachine en een droger.

Is het het waard? Financieel mogelijk. Qua comfort: Hell f*cking yeah!

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwartjo
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 27-05-2021
We hebben de rest Vh huis al gedaan dus het is sowieso eerst sparen nu. Ik vermoed dat we (zoals onze buren) een verhoogde vloer zouden krijgen Vd afvoer en leidingen.
Gaat om kamer van 2x2,5 ongeveer. Waar we een douche en wastafel willen. Tegels. Radiator. Mechanische ventilatie naast het raam.
Ik zoek naar wat anderen ongeveer hebben uitgegeven. Tegelen kunnen we zelf, maar het begin gaan we hulp bij nodig hebben.
Denk ik aan: 5k? 8k? 10/15/20k?
We zijn geen merk-luxe types godzijdank ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:28
Nou, het voordeel is dat je er niet eerst een oude badkamer uit hoeft te slopen. En dat de muren waarschijnlijk al vlak zijn, dus makkelijk tegelbaar.

Probleem is de afvoer voor het toilet. Hoe kom je daar mee uit? De rest is wel te doen, tenminste aangenomen dat de kamers naast elkaar zitten. Frezen is dan het voornaamste werk, de leidingen zijn tegenwoordig allemaal flex/kunststof met perskoppelingen. Vooral in beton is dat serieus werk.

De prijzen voor arbeid zijn momenteel extreem hoog. Qua spullen kun je voor 5k een heel eind zijn als je geen dure smaak hebt. Voor het werk moet ik het je onder de 8-10k zien doen, aangenomen alles wit.

Dus 15k zou ik zeker wel op rekenen als je niks zelf doet.

[ Voor 15% gewijzigd door Wilke op 04-07-2020 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Wilke schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 22:55:
Dus 15k zou ik zeker wel op rekenen als je niks zelf doet.
Als ik even goed prijzen doe afleiden dan ben ik, exclusief tegels, nu zo'n 11k kwijt. Tegelwerk komt nog. Dan heb ik houten vloeren en laat ik het complete natte circuit in mijn huis opnieuw aanleggen. Nouja, opnieuw... CV zit er nog niet in en de twee 12mm leidingen naar de voormalige douche heb ik al weggesloopt. Dat CV e.d. aanleggen vertroebelt dus iets, omdat dat door elkaar heen loopt.

Mijn badkamer laat ik plaatsen boven de hal, toilet en meterkast, mijn meterkast is ongeveer net zo diep als mijn toilet en heeft een dubbele wand. Dat is makkelijk, want de standleidingen kunnen dus mooi achter de meter langs getrokken worden (net als alle elektra, die ik daar ook achterlangs trek. Dat laatste heeft wel effect voor de badkamer, want het toilet komt dus boven de meterkast, inbouwreservoir komt op de muur, maar daar achterlangs komen dus ook de elektraleidingen, riolering, gasleiding (beide t.b.v. CV), CV leidingen en waterleidingen, alsmede de afzuiging van het toilet beneden. Dat dwingt mij min of meer tot een koof die geheel naar voren staat. Mooie ruimte voor een verdiept plankje dus.

[ Voor 6% gewijzigd door Pizza_Boom op 05-07-2020 00:09 ]

Pagina: 1