RAM uitbreiding/verhoging: meeste bang voor mijn buck

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-01 15:03
Omdat ik de laatste tijd veel zit te klooien in Virtual Machines wil ik mijn PC sneller maken. Omdat RAM het makkelijkste zelf te vervangen is wil ik hier beginnen. Volgende stap zal de grafische kaart zijn denk ik, want daar doe ik ook veel zware berekeningen mee. Naast die VMs klooi ik ook veel in FL Studio, Photoshop en leen ik mijn rekenkracht wel eens uit voor het goede doel. In de nabije toekomst wil ik 4K films gaan kijken, maar dan moet mijn TV eerst overlijden.

Op de website van Corsair raden ze na een systeemscan deze aan, maar daar zal ik niet veel mee opschieten want 2x2 is nog steeds maar 4GB. :)

Ik denk dus door dit advies van Corsair dat het reepje in elk geval DDR3 moet zijn, maar als iemand dit kan dubbelchecken graag. Het gaat om een desktop dus SODIMM zal niet passen.

Nu zie ik op de pricewatch nogal wat prijsverschillen, dus daarom de volgende vragen:
- Heeft het met mijn systeem zin om 16GB erin te prikken of is het verschil met 8GB verwaarloosbaar?
- Hoeveel merk ik in de praktijk van een lage CAS latency?
- Hoeveel merk ik in de praktijk van een hogere geheugensnelheid?
- Kan ik DDR4 aan?

Gewapend met deze antwoorden kan ik op de pricewatch gaan filteren en de goedkoopste (bij een prettige winkel) kopen. :)

Alvast dank! _/-\o_

Het systeem en de omgeving
Microsoft Windows 10 Home (64 bits)
MEDION Akoya E2287 D/C009 (DESKTOP)
Intel Core i3-4170 CPU @ 3.70GHz, 3700 Mhz, 2 Core(s), 4 Logical Processor(s)
Moederbord: H81H3-EM2
RAM: 1 reep van 4 GB
NVIDIA GeForce GT 705

BIOS: American Megatrends Inc. H81EM2W0X.403, 08/07/2015

[ Voor 5% gewijzigd door HenkEisDS op 24-11-2019 22:09 ]

Beste antwoord (via HenkEisDS op 12-12-2019 08:54)

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 31-01 14:23
Ik ben toch wat minder somber. Laten we eerst even een misverstand uit de wereld halen; je mist er niets aan wanneer je geen DD4 kunt gebruiken. Sneller geheugen maakt een systeem alleen sneller wanneer de geheugensnelheid een bottleneck vormt voor de processor. De processor die jij hebt is gewoon ontwerpen voor gebruik met DDR3-1333/1600 in gedachte, zie https://ark.intel.com/con...or-3m-cache-3-70-ghz.html

Verder is DDR3 niet duur. Je kunt het op V&A vinden maar ook nieuw valt dat wel mee:
voor rond de 30 euro kun je naar de 8 GB via 2x 4: pricewatch: G.Skill F3-10600CL9D-8GBNT

Bijkomend voordeel is dat je dan twee reepjes (wel je oude reepje eruit halen) en dus via dual channel geheugen letterlijk dubbele geheugen bandbreedte krijgt. Hoeveel dat in rekenkracht scheelt is geen review van te vinden maar een educated guess is circa 10-15% meer cpu rekenkracht.

De bewering 10x sneller lijkt mij schromelijk overdreven. Als ik even naar de synthetics kijk:

Multithreaded:
Intel Core i3-4170 @ 3.70GHz 5,189
AMD Ryzen 7 2700 15,070
AMD Ryzen 5 3600 19,875

Single threaded
Intel Core i3-4170 @ 3.70GHz 2,127
AMD Ryzen 7 2700 1,986
AMD Ryzen 5 3600 2,807

Dit wordt ook bevestigd op userbenchmark.com waar te zien is dat de cpu nog 54% scoort.

Wel een probleem is de videokaart, die zit op 2%. De videokaart vervangen zal zorgen voor meer hardware decoding opties, waaronder (4K) x265 (HEVC). De keuze hiervoor hangt even af van of je aan de achterkant ruimte hebt voor een normale videokaart óf dat het een half-hoge videokaart moet zijn. Die laatste zien er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X8Z5hqLRptNKUkV1atpUK4BB4iY=/fit-in/x800/filters:strip_icc()/i/2001512837.jpeg?f=imagegallery%5D
Indien het er zo uit ziet als op het plaatje dan heb je de normale breedte. In de doos zit namelijk een smallere bracket voor smalle kasten.

Hoe dan ook is het zeker niet zo dat er niets met het systeem is te beginnen. De processor is nog best wel vlot en ik denk dat je voor crica 100 euro een eind kunt komen in de vorm van 10-15% rekenkracht, dubbele hoeveelheid ram geheugen en x264/x265 hardware decoding.

Tot slot lijkt het er op userbenchmark op dat dit systeem nog geen SSD gebruikt. Wanneer je een SSD plaatst zal je een wereld van verschil ervaren in opstarttijd, responsiviteit en laadtijden van software als photoshop. Hoeft ook niet veel te kosten: pricewatch: Sandisk SSD Plus (TLC) 240GB

[ Voor 8% gewijzigd door sdk1985 op 25-11-2019 14:03 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Alle reacties

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

gelijke module als die er nu inzit bij prikken, kom je op 2x4=8

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:47

Umbrah

The Incredible MapMan

Je kan niet naar DDR4, en hoewel een tweede reepje zeker winst zal zijn (je zal naar dual channel gaan en meer RAM), zal ik er echt geen cent meer aan uitgeven dan écht nodig.

Als je doel grafische kaarten, berekeningen, en in z'n algeheel data science achtige zaken dan is H81, Intel 4th gen (we zitten aan 10th gen en er is super scherpe concurrentie), en DDR3 in bovendien een Medion OEM-stijl behuizing/voeding config eigenlijk van de aard:

"elke cent besteed is er één te veel"

Ik kan natuurlijk niet in je portefuille kijken, misschien is het zo dat je de komende jaren écht alleen dat reepje RAM kan kopen, maar persoonlijk zou ik zeggen dat je gewoon zo veel moet upgraden (en zoals eerder vermeld: DDR3 is best oud...) dat het gewoon eigenlijk te duur is. Want nogmaals: 4 > 8GB en dual channel is wel degelijk een forse upgrade (16GB zou ik niet doen). Mocht je nog geen SSD hebben, dan zal ik voor de snelheids 'ervaring' dat ook zeker doen, dit soort ouwe bakjes komt tot leven hiermee, maar je blijft rekenkracht noemen... een dual core is niet echt veel rekenkracht.

[ Voor 16% gewijzigd door Umbrah op 24-11-2019 22:10 ]

• HenkEisDS
Ha is het echt zo erg gesteld met mijn schatje? :D

Dus wat jullie eigenlijk zeggen is dat ik beter mijn systeem kan vervangen en eventueel in de tussentijd een 4GB reepje van een tientje er naast kan hangen.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:47

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik vrees van wel. Scroll door: je exacte model staat niet in de lijst, maar die daarboven/daaronder wel:

https://www.cpu-monkey.co...inebench_r15_multi_core-8

Nou is een CPU natuurlijk niet het enige wat een factor speelt in de snelheid van een systeem, en Cinebench R15 niet het enige wat de snelheid van een systeem bepaald, en staan server CPU's ook in die lijst, maar een relatief betaalbare 2700x komt al in de buurt van "10x sneller".

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:51
Je hebt het meest profijt van meer geheugen als je naar de max van je moederbord gaat, en die is maar 16GB. Nieuw kost 2x8GB DDR3 nu ongeveer 60-70 euro, en dat is het echt niet waard, voor dat geld heb je ook 16GB DDR4.

https://eu.crucial.com/eu...r/Medion/medion-h81h3-em2

Volgens mij is het slimmer een tweedehands paar 8GB DDR3-1600 CL11 1,35V modules te zoeken voor weinig (als in, minder dan 30 euro), of het gewoon helemaal te laten zitten. (aangenomen dat het moederbord CL11 nodig heeft bij 16GB)

[ Voor 5% gewijzigd door biomass op 24-11-2019 22:53 ]

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 31-01 19:08
- Tsja, als je tot vandaag met 4 GB uit de voeten kon... dan is een upgrade naar 8GB natuurlijk al een hele verbetering ... mits je het een beetje betaalbaar tweedehands kan krijgen.

- Ga je ECHT veel met VM's werken, dan moet je minstens naar 16GB. Maar nu (het is bijna 2020) 16GB DDR3 kopen zal ik niemand aanraden.

- Anyways, vroeg of laat moet je echt naar een nieuw systeem.
Een moderne (Ryzen) processor/mobo/mem kost 250

reviews: Desktop Best Buy Guide: september 2019

• HenkEisDS
Jullie hebben gelijk, ik ben aan het dweilen met de kraan open. Ik ga de BBGs in de gaten houden en binnenkort eens een nieuw systeem voor mezelf in elkaar laten flansen. :) Heb ik meteen een leuk kerstcadeau voor mijn ouders.

Thanks voor alle input!

Acties:
  • Beste antwoord

• sdk1985
Ik ben toch wat minder somber. Laten we eerst even een misverstand uit de wereld halen; je mist er niets aan wanneer je geen DD4 kunt gebruiken. Sneller geheugen maakt een systeem alleen sneller wanneer de geheugensnelheid een bottleneck vormt voor de processor. De processor die jij hebt is gewoon ontwerpen voor gebruik met DDR3-1333/1600 in gedachte, zie https://ark.intel.com/con...or-3m-cache-3-70-ghz.html

Verder is DDR3 niet duur. Je kunt het op V&A vinden maar ook nieuw valt dat wel mee:
voor rond de 30 euro kun je naar de 8 GB via 2x 4: pricewatch: G.Skill F3-10600CL9D-8GBNT

Bijkomend voordeel is dat je dan twee reepjes (wel je oude reepje eruit halen) en dus via dual channel geheugen letterlijk dubbele geheugen bandbreedte krijgt. Hoeveel dat in rekenkracht scheelt is geen review van te vinden maar een educated guess is circa 10-15% meer cpu rekenkracht.

De bewering 10x sneller lijkt mij schromelijk overdreven. Als ik even naar de synthetics kijk:

Multithreaded:
Intel Core i3-4170 @ 3.70GHz 5,189
AMD Ryzen 7 2700 15,070
AMD Ryzen 5 3600 19,875

Single threaded
Intel Core i3-4170 @ 3.70GHz 2,127
AMD Ryzen 7 2700 1,986
AMD Ryzen 5 3600 2,807

Dit wordt ook bevestigd op userbenchmark.com waar te zien is dat de cpu nog 54% scoort.

Wel een probleem is de videokaart, die zit op 2%. De videokaart vervangen zal zorgen voor meer hardware decoding opties, waaronder (4K) x265 (HEVC). De keuze hiervoor hangt even af van of je aan de achterkant ruimte hebt voor een normale videokaart óf dat het een half-hoge videokaart moet zijn. Die laatste zien er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X8Z5hqLRptNKUkV1atpUK4BB4iY=/fit-in/x800/filters:strip_icc()/i/2001512837.jpeg?f=imagegallery%5D
Indien het er zo uit ziet als op het plaatje dan heb je de normale breedte. In de doos zit namelijk een smallere bracket voor smalle kasten.

Hoe dan ook is het zeker niet zo dat er niets met het systeem is te beginnen. De processor is nog best wel vlot en ik denk dat je voor crica 100 euro een eind kunt komen in de vorm van 10-15% rekenkracht, dubbele hoeveelheid ram geheugen en x264/x265 hardware decoding.

Tot slot lijkt het er op userbenchmark op dat dit systeem nog geen SSD gebruikt. Wanneer je een SSD plaatst zal je een wereld van verschil ervaren in opstarttijd, responsiviteit en laadtijden van software als photoshop. Hoeft ook niet veel te kosten: pricewatch: Sandisk SSD Plus (TLC) 240GB

[ Voor 8% gewijzigd door sdk1985 op 25-11-2019 14:03 ]

• HenkEisDS
Mmm... dat is food for thought. Opzich is de keuze voor een nieuw systeem een deels emotionele en als ik met 100 euro aan (tweedehands) spul weer ff verder kan dan is dat ook prima. Ik ga vanavond je comment even in wat meer detail bestuderen.

Ik heb trouwens al een SSD en volgens mij heb ik genoeg ruimte in mijn kast voor een grote grafische kaart, dat laatste check ik vanavond even.

edit: Was even vergeten dat ik mijn PC niet uit kan zetten ivm een backup restore die ik liever niet onderbreek. Nog 14 uur te gaan. :)

[ Voor 15% gewijzigd door HenkEisDS op 25-11-2019 23:36 ]

• HenkEisDS
Het heeft even op zich laten wachten, maar ik heb mijn kast open gemaakt. Kon telkens niet erbij omdat mijn vriendin TV aan het kijken was via Ziggo Go. :>

Dit is mijn huidige RAM reepje:
pricewatch: Elixir M2F4G64CB88B7N-DI
Is helaas nergens meer te krijgen, dus ik denk dat ik hem vervang door een goedkoop 8gb kaartje ipv er 1 bij te kopen van 4 met alle compatibiliteitsproblemen die daar bij kunnen komen kijken.

En volgens mij heb ik plek zat voor elke grotere grafische kaart:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XOlMrHI.jpg
Maar denk dat ik die voorlopig laat zitten. Tegen de tijd dat ik apparatuur heb waarnaar ik 4K kan sturen ga ik wel weer verder kijken. Enige wat ik wel chill zou vinden is twee digitale aansluitingen ipv 1x HDMI en 1x analoog. Het suffe is dat mijn moederbord blijkbaar wel 2x digitaal ondersteunt, maar mijn grafische kaart niet.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

kun je gelijk de binnenkant stofzuigen :P

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• sdk1985
Hackus schreef op woensdag 11 december 2019 @ 19:33:
kun je gelijk de binnenkant stofzuigen :P
Van stofzuigen kun je ESD schade krijgen. Dan ga ik er even vanuit dat de TS geen speciale esd stofzuiger heeft. Beter spuitbusje lucht gebruiken ;).

Pagina: 1