Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Allround systeem voor € 800 tot € 1000

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Shakespeare2000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-11 19:36
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Wat webdevelopment (m.b.v. VM's), met (te) veel tabbladen in Firefox'en, lichte fotobewerking (Photoshop) en vind ik het wel leuk om in SketchUp wat te tekenen.

Daarnaast wil ik mijn racestuurtje weer afstoffen en in mijn (beperkte) vrije tijd af en toe wat rondrijden in een oude versie van NFS of zo (als die überhaupt nog start in Win10). Medium / high settings op 1080p 60Hz is prima.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik hoopte rond de € 800 uit te komen. De kosten van een Windows 10 licentie was ik eerlijk gezegd vergeten, dus die kwam er bij. Op mijn huidige pc draait Windows 7, maar die blijft voorlopig nog draaien.

Assemblage durf ik zelf wel aan, al is het toch al weer een paar jaar geleden dat ik mijn laatste pc in elkaar gezet heb.

Op basis van het huidige lijstje, gebaseerd op de laatste twee BBG's, zit ik dus al tegen de € 1000 aan. Dat is echt wel de max. Hopelijk brengt Black Friday nog wat verlichting voor mijn portemonnee :) .

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja, ik wil de huidige monitoren (2 x Dell U2212HM), toetsenbord, muis en Logitech 5.1 setje blijven gebruiken. Daarnaast heb ik nog een SSD (misschien twee), een HDD en een ODD die uit de huidige pc komen (3/4 x SATA).

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 191,-€ 191,-
1MoederbordenMSI B450M Mortar Max€ 97,99€ 97,99
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1660 Super Ventus XS OC€ 254,90€ 254,90
1BehuizingenCooler Master Silencio 352€ 59,90€ 59,90
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 10 Home NL 64bit OEM DSP OEI€ 94,-€ 94,-
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK€ 69,99€ 69,99
1VoedingenBitFenix Formula Gold 550W€ 67,51€ 67,51
1Solid state drivesXPG SX8200 Pro 1TB€ 124,99€ 124,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 960,28

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Eigenlijk niet, maar AMD lijkt me op dit moment de meeste bang for buck te geven.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik zou het fijn vinden als het systeem aardig stil is en niet te groot. Window in de kast hoeft niet, RGB ledjes al helemaal niet :X .

Ga je overklokken?
Nee, dat ben ik niet van plan.

Wat verwacht je van ons?[i]
Aangezien ik al wat boven budget zit, valt er nog ergens op te besparen? Op de GPU bijvoorbeeld? Of kan ik bijvoorbeeld toch beter voor de 2700(X) gaan, gezien het voorziene gebruik?
De gekozen case (Cooler Master Silencio 352) is wat duurder dan vaak geopperde Abkoncore's of Fractal (Focus / Define) Mini's. Dat is een bewuste keus, omdat de kast onder mijn bureau komt te hangen; de knoppen en USB aansluitingen aan de bovenkant van de kast zitten dan strak, maar onbruikbaar, tegen het bureaublad...

Daarnaast heb ik nog de volgende vragen:
  • Is het aan te raden om (voornamelijk vanwege het geluid) te kiezen voor een non-stock CPU koeler (bijv. de Gelid Solutions Phantom Black)?
  • Als de Ryzen 2700(X) een betere keus is, is er dan nog op het moederbord te besparen? Geen Max versie (i.v.m. upgrade BIOS) bijvoorbeeld? En is de voeding dan nog voldoende?
  • In de case zitten twee fans, met ruimte voor nog twee extra fans. Is het nodig / wenselijk om twee extra fans aan te schaffen?

The whole thing is based on respect, respect to the music, respect to the DJ's,
respect to the crowd and respect to one another!

Beste antwoord (via Shakespeare2000 op 27-11-2019 08:30)

• teun2408
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 21-11 14:45
Je zou mogelijk het geld op windows kunnen besparen door de windows 7 key die je nu gebruikt ook in te voeren in windows 10. Microsoft accepteert deze oudere keys gewoon nog omdat ze graag willen dat iedereen windows 10 gaat gebruiken (https://www.howtogeek.com...a-windows-7-8-or-8.1-key/).

Voor de gpu is er op dat performance niveau niet echt een vergelijkbare kaart van AMD, de dichts bij zijnde kaart zou de RX 590 zijn maar die toch al gouw 10% minder krachtig. Maar dat zou dus een optie kunnen zijn om op te besparen.

Voor het moederbord qua bios hoef je tegenwoordig niet echt meer te letten op de MAX varianten, de moederborden worden met de laatste bios versies uit de fabriek geleverd en nu na een aantal maanden na de release van ryzen 3000 zijn zo goed als alle normale b450 die te koop zijn gewoon geupdate met de laatste bios versie. Hierdoor zou je dus wat kunnen besparen op je moederbord door bijvoorbeeld deze te nemen: pricewatch: ASRock B450M Pro4

-Is het aan te raden om (voornamelijk vanwege het geluid) te kiezen voor een non-stock CPU koeler (bijv. de Gelid Solutions Phantom Black)?
Ik heb zelf de stock cooler na ongeveer een maand van de 3700x vervangen omdat ik hem toch te luid vond. Ik zou dan ook aanraden om hem gewoon uit te testen, en als die dan te luid blijkt kan je hem later nog vervangen.

-Als de Ryzen 2700(X) een betere keus is, is er dan nog op het moederbord te besparen? Geen Max versie (i.v.m. upgrade BIOS) bijvoorbeeld? En is de voeding dan nog voldoende?
De 2700x heeft meer cores maar zijn per stuk wel minder krachtig. Het besparen van geld op een niet MAX versie moederbord kan in ieder geval al ook al ga je met de 3600 zoals ik hierboven had aangegeven. Ik zou denk ik persoonlijk toch voor de 3600 gaan maar misschien dat andere tweakers de 2700x aanraden.

-In de case zitten twee fans, met ruimte voor nog twee extra fans. Is het nodig / wenselijk om twee extra fans aan te schaffen?
De 2 standaard fans in de case is over het algemeen gewoon voldoende, van 1 naar 2 fans maakt een flink verschil maar meer dan dat (zeker als je die cpu cooler aanschaft die je aangeeft) is niet perse nodig.

Verder gaf je aan veel met onder andere VM's te werken. Ik weet niet hoeveel je er tegelijk wilt draaien maar als dat meerdere zware VM's zijn zou ik toch voor de 2700x gaan omdat deze meer cores heeft. Daarnaast zou je misschien ook nog kunnen overwegen een upgrade naar 32gb ram te doen (Al is het later ook geen probleem om er 16 bij te prikken als dit nodig blijkt te zijn).

Daarnaast zou ik inderdaad zoals je aangeeft voordeel proberen te nemen van black friday, zet vooral prijs alerts voor alle mogelijk componenten (bijvoorbeeld ook de gpu's / ram van andere fabrikanten) om hier je voordeeltje mee te pakken.

[ Voor 4% gewijzigd door teun2408 op 24-11-2019 22:03 . Reden: toevoeging laatste alinea ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• teun2408
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 21-11 14:45
Je zou mogelijk het geld op windows kunnen besparen door de windows 7 key die je nu gebruikt ook in te voeren in windows 10. Microsoft accepteert deze oudere keys gewoon nog omdat ze graag willen dat iedereen windows 10 gaat gebruiken (https://www.howtogeek.com...a-windows-7-8-or-8.1-key/).

Voor de gpu is er op dat performance niveau niet echt een vergelijkbare kaart van AMD, de dichts bij zijnde kaart zou de RX 590 zijn maar die toch al gouw 10% minder krachtig. Maar dat zou dus een optie kunnen zijn om op te besparen.

Voor het moederbord qua bios hoef je tegenwoordig niet echt meer te letten op de MAX varianten, de moederborden worden met de laatste bios versies uit de fabriek geleverd en nu na een aantal maanden na de release van ryzen 3000 zijn zo goed als alle normale b450 die te koop zijn gewoon geupdate met de laatste bios versie. Hierdoor zou je dus wat kunnen besparen op je moederbord door bijvoorbeeld deze te nemen: pricewatch: ASRock B450M Pro4

-Is het aan te raden om (voornamelijk vanwege het geluid) te kiezen voor een non-stock CPU koeler (bijv. de Gelid Solutions Phantom Black)?
Ik heb zelf de stock cooler na ongeveer een maand van de 3700x vervangen omdat ik hem toch te luid vond. Ik zou dan ook aanraden om hem gewoon uit te testen, en als die dan te luid blijkt kan je hem later nog vervangen.

-Als de Ryzen 2700(X) een betere keus is, is er dan nog op het moederbord te besparen? Geen Max versie (i.v.m. upgrade BIOS) bijvoorbeeld? En is de voeding dan nog voldoende?
De 2700x heeft meer cores maar zijn per stuk wel minder krachtig. Het besparen van geld op een niet MAX versie moederbord kan in ieder geval al ook al ga je met de 3600 zoals ik hierboven had aangegeven. Ik zou denk ik persoonlijk toch voor de 3600 gaan maar misschien dat andere tweakers de 2700x aanraden.

-In de case zitten twee fans, met ruimte voor nog twee extra fans. Is het nodig / wenselijk om twee extra fans aan te schaffen?
De 2 standaard fans in de case is over het algemeen gewoon voldoende, van 1 naar 2 fans maakt een flink verschil maar meer dan dat (zeker als je die cpu cooler aanschaft die je aangeeft) is niet perse nodig.

Verder gaf je aan veel met onder andere VM's te werken. Ik weet niet hoeveel je er tegelijk wilt draaien maar als dat meerdere zware VM's zijn zou ik toch voor de 2700x gaan omdat deze meer cores heeft. Daarnaast zou je misschien ook nog kunnen overwegen een upgrade naar 32gb ram te doen (Al is het later ook geen probleem om er 16 bij te prikken als dit nodig blijkt te zijn).

Daarnaast zou ik inderdaad zoals je aangeeft voordeel proberen te nemen van black friday, zet vooral prijs alerts voor alle mogelijk componenten (bijvoorbeeld ook de gpu's / ram van andere fabrikanten) om hier je voordeeltje mee te pakken.

[ Voor 4% gewijzigd door teun2408 op 24-11-2019 22:03 . Reden: toevoeging laatste alinea ]

• Shakespeare2000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-11 19:36
Bedankt @teun2408!

Ik heb de Win10 licentie verwijderd, blijf bij de 1660 Super en kies de losse CPU fan.
Daarmee komt het op € 900,05 (op dit moment).

Over de keus 3600 / 2700X ga nog een nachtje (of twee) slapen, al neig ik toch meer naar de 3600 en dan toch met het MAX moederbord (niet iedere non-MAX trekt een 3600, zie Kjellergy in "Feedback gaming rig").

Zometeen even alle prijsalerts aanmaken. De mailserver van Tweakers krijgt het (hopelijk) druk komend weekend!

The whole thing is based on respect, respect to the music, respect to the DJ's,
respect to the crowd and respect to one another!