Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elonawb
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
Hallo,
Ik heb onlangs de Yamaha WXA-50 aangeschaft en ik vroeg me af welke luidsprekers hier het beste zou bij passen.
Dit zijn de specs van de Yamaha WXA-50:
https://nl.yamaha.com/nl/...0/specs.html#product-tabs

Mijn voorkeur voor luidsprekers gaat tussen de Klipsch rp500m en Klipsch rp600m,
de ruimte waarin ik ze zal gebruiken is ongeveer 15m².
Welke luidspreker zouden jullie kopen voor aan te sluiten op de Yamaha WXA-50?
Ik ben ook op zoek naar enkele meters luidsprekerdraad met bananenstekkers, wat gebruiken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01:13
Ik zou de speakers kopen die ik het mooiste vind klinken. Adviseer je hetzelfde te doen.

Waarom banaanstekkers? Ben je van plan vaak de boel los te koppelen?

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Nakamichi Banaanstekkers van aliexpress, 8 stuks voor 4,33 euro incl. verzenden. Duurt wel even.
Kabel standaard 2,5mm2 koper of 4 mm2 CCA (aluminium met een koperen laagje)
gewoon uit Nederland
De RP-600M zal wat dieper laag doen is nu 519 per paar bij Amazon.de RP-500M is daar 390 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-06 16:51

Nyarlathotep

Crawling Chaos

CCA zou ik dus niet doen. Kies voor gewoon een goede koperen dropveter. Voor 3 euro de meter heb je een prima dikke kabel. Laat jezelf niet ten prooi vallen aan onnodig dure bling kabels!
Inderdaad Nakamichi stekkers, zijn eventueel ook op Amazon te krijgen. Het zijn uiteraard geen echte Nakamichis maar dat boeit niet.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elonawb
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
Cass Casey schreef op zondag 24 november 2019 @ 18:56:
Ik zou de speakers kopen die ik het mooiste vind klinken. Adviseer je hetzelfde te doen.

Waarom banaanstekkers? Ben je van plan vaak de boel los te koppelen?
Ik vind het net iets netter om een afgewerkte kabel te hebben dan een kabel met naakte uiteinden, ik vind het niet erg hier wat meer voor te betalen.
bouwfraude schreef op zondag 24 november 2019 @ 19:25:
Nakamichi Banaanstekkers van aliexpress, 8 stuks voor 4,33 euro incl. verzenden. Duurt wel even.
Kabel standaard 2,5mm2 koper of 4 mm2 CCA (aluminium met een koperen laagje)
gewoon uit Nederland
De RP-600M zal wat dieper laag doen is nu 519 per paar bij Amazon.de RP-500M is daar 390 euro.
Ja klopt ik ben van de prijs op de hoogte, ik heb gemerkt dat veel mensen voor 6"+ woofers gaan, de rp600m is ook aanzienlijk populairder. De grootte van de rp500m zou daarentegen beter in mijn interieur passen.
Moet ik me zorgen maken dat de RMS van de Yamaha wxa-50 90W is en de RMS van de rp600m 100W is?
Nyarlathotep schreef op zondag 24 november 2019 @ 20:49:
CCA zou ik dus niet doen. Kies voor gewoon een goede koperen dropveter. Voor 3 euro de meter heb je een prima dikke kabel. Laat jezelf niet ten prooi vallen aan onnodig dure bling kabels!
Inderdaad Nakamichi stekkers, zijn eventueel ook op Amazon te krijgen. Het zijn uiteraard geen echte Nakamichis maar dat boeit niet.
Ik heb deze kabels Dynavox op het oog (https://www.amazon.de/dp/...0&s=merchant-items&sr=1-2), ik weet dat ze wat duurder zijn maar ik wil geen spool kopen met 25 meter ofc luidsprekerkabel als ik maar 4 meter nodig heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:32
Aankoopadvies mag in Consumentenelektronica Aankoopadvies, ik schop het topic die kant even op: AUD > CEA.

Welke speaker het beste is zal je hier niet gaan vinden. Het enige wat wij kunnen doen is meer merken en types noemen die je dat zelf moet gaan beluisteren, het liefst in je eigen kamer zodat de akoestiek gelijk is. Als jij de Klipsch fijn vind is dat de enige juiste keuze.

Verschil tussen beide is 3 Hz op -3 dB gemeten. Dat is geen wereldschokkend verschil. Niet dat je bij de ene speaker zeker een subwoofer erbij moet hebben en de andere niet. Ik zou me niet te veel laten leiden door de grootte van de woofer in deze en als de kleinere speaker de voorkeur heeft gewoon die nemen.
elonawb schreef op zondag 24 november 2019 @ 21:09:
[...]
Ik vind het net iets netter om een afgewerkte kabel te hebben dan een kabel met naakte uiteinden, ik vind het niet erg hier wat meer voor te betalen.
Wil je eventueel de kabel zelf in elkaar zetten? Dus banaanstekkers monteren en eventueel krimpkous voor de afwerking? Kabel met reeds banaanstekkers er op gemonteerd zie je minder waardoor je minder keuze hebt. Tevens zit direct vast aan de lengtes die de leverancier biedt. Of je moet bij een verkoper alles los bestellen en vragen of de verkopende partij het in elkaar wil zetten.
Moet ik me zorgen maken dat de RMS van de Yamaha wxa-50 90W is en de RMS van de rp600m 100W is?
Nee, vermogen is helemaal niets om je zorgen over te maken. Je moet ook weten waar je naar kijkt. Zo noem je 90 Watt voor de Yamaha maar die 90 Watt is op een creatieve manier gemeten: 6 Ohms, 1 kHz, 0.9 % THD, 1-ch driven). Oftewel op één kanaal bij een pieptoon van 1000 Hz en 0,9% THD. Kijk je naar de iets eerlijkere specs (6 ohms, 20 Hz-20 kHz, 0.06 % THD, 2-ch driven) dan valt de Yamaha al terug naar 70 Watt. Niet dat die 20 Watt uitmaakt, de stap van 1 naar 2 Watt is groter dan de stap van 70 naar 90 Watt. Daarbij is het niet zo dat de speaker niets doet als je er geen 100 Watt doorheen stuurt. Dat is wat de speaker aan kan. In praktijk zal je hier heel ver vandaan zitten. De 600 van Klipsch heeft een gevoeligheid van 98 dB! Dat wil zeggen dat je 98 dB volume hebt op één meter afstand als je er 1 Watt (!) naartoe stuurt. In een ruimte van 15 m² zal je eerder aan de 0,1 Watt zitten. Wellicht nog lager want 0,1 brengt je 88 dB en dat is nog steeds aanzienlijk. Nu pak ik hem hier wel erg zwart-wit want je zal niet precies één meter van de speaker zitten dus dan gaan er wat dB's adf. Maar aan de andere kant heb je twee speakers dus dan komt er weer 3 dB bij. Tevens houd ik geen rekening met de ruimte, de akoestiek.

Edit:
De RP500m doet iets minder output ten opzichte van de RP600m, zo'n 3 dB minder. Al blijft het verhaal hierboven nog steeds gelijk: vermogen moet je niet op letten.
Ik heb deze kabels Dynavox op het oog (https://www.amazon.de/dp/...0&s=merchant-items&sr=1-2), ik weet dat ze wat duurder zijn maar ik wil geen spool kopen met 25 meter ofc luidsprekerkabel als ik maar 4 meter nodig heb.
2 x 2 meter voor net geen veertig euro is behoorlijk aan de prijs puur kijkende naar de functie en wat je kwijt hoeft te zijn. Echter als je het geld voor de afwerking over hebt en bijvoorbeeld het feit dat de kabel in een leuk doosje komt dan zal niemand je tegenhouden. Ik denk dat je voor minder geld zoiets zelf ook in elkaar kan zetten maar het wordt krap en het kost je sowieso meer tijd en moeite. Kabel ziet er wel netjes afgewerkt uit. Banaanstekkers, kabelsleeve, krimpkous (op meerdere plekken). Aan de andere kant, er zijn ook merken die een tien of honderdvoud voor dit soort kabels vragen en doen niets meer of minder, al gaan we dan wel richting De zin en onzin van Audio Tweaking / Special Products.

Je kan kabel ook gewoon per meter kopen, dat hoeft niet perse minimaal 25 meter te zijn. Procab wordt veelal genoemd als goede kabel en per strekkende meter verkrijgbaar bij webshops.

[ Voor 77% gewijzigd door FeaR op 24-11-2019 22:23 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Gevoelsmatig ik ook niet maar niet goed gekeken bij het bestellen.
De weerstand van 2 meter 2,5mm2 koper = 0,013 Ohm.
De weerstand van 2 meter 4mm2 aluminium is 0,013 Ohm (4mm2 koper is 0,008 Ohm)
Uitgaande van de soortelijke weerstand volgens wiki.
Aluminium was 1,15 euro per meter.
Pagina: 1