Aankoopadvies mag in Consumentenelektronica Aankoopadvies, ik schop het topic die kant even op: AUD > CEA.
Welke speaker het beste is zal je hier niet gaan vinden. Het enige wat wij kunnen doen is meer merken en types noemen die je dat zelf moet gaan beluisteren, het liefst in je eigen kamer zodat de akoestiek gelijk is. Als jij de Klipsch fijn vind is dat de enige juiste keuze.
Verschil tussen beide is 3 Hz op -3 dB gemeten. Dat is geen wereldschokkend verschil. Niet dat je bij de ene speaker zeker een subwoofer erbij moet hebben en de andere niet. Ik zou me niet te veel laten leiden door de grootte van de woofer in deze en als de kleinere speaker de voorkeur heeft gewoon die nemen.
Wil je eventueel de kabel zelf in elkaar zetten? Dus banaanstekkers monteren en eventueel krimpkous voor de afwerking? Kabel met reeds banaanstekkers er op gemonteerd zie je minder waardoor je minder keuze hebt. Tevens zit direct vast aan de lengtes die de leverancier biedt. Of je moet bij een verkoper alles los bestellen en vragen of de verkopende partij het in elkaar wil zetten.
Moet ik me zorgen maken dat de RMS van de Yamaha wxa-50 90W is en de RMS van de rp600m 100W is?
Nee, vermogen is helemaal niets om je zorgen over te maken. Je moet ook weten waar je naar kijkt. Zo noem je 90 Watt voor de Yamaha maar die 90 Watt is op een creatieve manier gemeten: 6 Ohms, 1 kHz, 0.9 % THD, 1-ch driven). Oftewel op één kanaal bij een pieptoon van 1000 Hz en 0,9% THD. Kijk je naar de iets eerlijkere specs (6 ohms, 20 Hz-20 kHz, 0.06 % THD, 2-ch driven) dan valt de Yamaha al terug naar 70 Watt. Niet dat die 20 Watt uitmaakt, de stap van 1 naar 2 Watt is groter dan de stap van 70 naar 90 Watt. Daarbij is het niet zo dat de speaker niets doet als je er geen 100 Watt doorheen stuurt. Dat is wat de speaker aan kan. In praktijk zal je hier heel ver vandaan zitten. De 600 van Klipsch heeft een gevoeligheid van 98 dB! Dat wil zeggen dat je 98 dB volume hebt op één meter afstand als je er 1 Watt (!) naartoe stuurt. In een ruimte van 15 m² zal je eerder aan de 0,1 Watt zitten. Wellicht nog lager want 0,1 brengt je 88 dB en dat is nog steeds aanzienlijk. Nu pak ik hem hier wel erg zwart-wit want je zal niet precies één meter van de speaker zitten dus dan gaan er wat dB's adf. Maar aan de andere kant heb je twee speakers dus dan komt er weer 3 dB bij. Tevens houd ik geen rekening met de ruimte, de akoestiek.
Edit:
De RP500m doet iets minder output ten opzichte van de RP600m, zo'n 3 dB minder. Al blijft het verhaal hierboven nog steeds gelijk: vermogen moet je niet op letten.
2 x 2 meter voor net geen veertig euro is behoorlijk aan de prijs puur kijkende naar de functie en wat je kwijt hoeft te zijn. Echter als je het geld voor de afwerking over hebt en bijvoorbeeld het feit dat de kabel in een leuk doosje komt dan zal niemand je tegenhouden. Ik denk dat je voor minder geld zoiets zelf ook in elkaar kan zetten maar het wordt krap en het kost je sowieso meer tijd en moeite. Kabel ziet er wel netjes afgewerkt uit. Banaanstekkers, kabelsleeve, krimpkous (op meerdere plekken). Aan de andere kant, er zijn ook merken die een tien of honderdvoud voor dit soort kabels vragen en doen niets meer of minder, al gaan we dan wel richting
De zin en onzin van Audio Tweaking / Special Products.
Je kan kabel ook gewoon per meter kopen, dat hoeft niet perse minimaal 25 meter te zijn. Procab wordt veelal genoemd als goede kabel en per strekkende meter verkrijgbaar bij webshops.
[
Voor 77% gewijzigd door
FeaR op 24-11-2019 22:23
]
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.