5Ghz adapter op oude laptop werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotary2
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 16-03 13:50
Hallo Tweakers,

Afgelopen weekend heb ik voor zowel mijn desktop als mijn laptop een WiFi adapter gekocht. Na installatie had ik op de desktop meteen een uitstekend WiFi signaal (420Mbps down, 40Mbps up) welke ook behoorlijk constant is.

Op de laptop krijg ik het echter niet voor elkaar. De downloadsnelheid schiet eerst omhoog naar ongeveer 200Mbps om dan vervolgens weer helemaal naar 0 te dalen. Het kan dan even duren voordat er überhaupt weer een signaal binnen komt. Dit geldt ook voor de uploadsnelheid. M.a.w: het signaal dat de laptop ontvangt is verre van stabiel. Tevens ziet de laptop het 5Ghz netwerk niet, terwijl de adapter dit wel zou moeten ondersteunen.

De adapters in kwestie zijn de Asus PCE-AC68 (desktop) en de Eminent 4536 USB3.0 (laptop)

Mijn vraag is of ik iets vergeet te wijzigen in de settings van de laptop waardoor het Wifi signaal bijzonder onstabiel is. Ik heb de bijbehorende drivers geïnstalleerd, maar kan me voorstellen dat er nog een extra handeling verricht moet worden. Of is de laptop domweg te oud? Het gaat namelijk om een:

MSI GT70
- i7 3630QM
- 8GB RAM
- Geforce GTX675M
- Killer E2200 Gigabit ethernet controller

Weten jullie een oplossing?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:45
Je zegt 5G, maar je bedoelt 5GHz, waarschijnlijk. Welke Windows versie en update draait er op je laptop?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotary2
Dat klopt, zal het meteen even wijzigen.

Windows 10 met de meest recente update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:27

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

Zeker dat je de usb adapter als wifibron gebruikt, en niet de ingebouwde wifi?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Sowieso zal een USB adapter een inferieure antenne hebben voor grotere afstanden..

beter kijk je of het mogelijk is om de WLAN adapter IN je laptop te upgraden :-)

[ Voor 33% gewijzigd door SMSfreakie op 24-11-2019 18:55 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotary2
Via het programma dat bij de adapter zit heb ik verbinding gemaakt met de Wifi. Echter ziet het programma de 5Ghz verbinding ook al niet. Hoe kan ik er verder voor zorgen dat de laptop niet de originele Wifi ontvanger selecteert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
apparaat uitschakelen bij apparaat beheer? driver verwijderen ?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotary2
Dat heb ik inderdaad gedaan, maar daardoor wordt het niet beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
maar waarom vervang je de wifi adapter in je laptop niet? daar zit denk ik een Killer 1202 (Qualcomm) adapter in.. vervang die voor een adapter die wel AC ondersteund..

betere antennes... geen uitstekende usb stick etc :-)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotary2
Dat zou kunnen inderdaad, alleen moet de bovenkant van de laptop dan losgehaald worden. Als een Asus USB-AC68 bijvoorbeeld gelijkwaardige resultaten oplevert, dan zou ik toch voor die optie gaan.

Ik ben echter eerst op zoek naar de oorzaak van het slechte signaal. Als dit echt aan de Eminent adapter ligt, dan vervang ik deze uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Welk kanaal gebruik je in de 5GHz? En welke drivers heb je voor de adapter gedownload?

De beschikbare kanalen in EU en US verschillen, waardoor het mogelijk is dat als je de verkeerde drivers gebruikt je client het netwerk niet kan detecteren.

Overigens:
alleen moet de bovenkant van de laptop dan losgehaald worden.
Ja, als je een kaart wilt plaatsen/vervangen is dat vrij normaal, ongeacht of het om een laptop of desktop gaat. Sowieso zou ik aanraden om de ingebouwde te disablen in BIOS en als dat niet kan fysiek te verwijderen om conflicten in Windows te vermijden.
Ik ben echter eerst op zoek naar de oorzaak van het slechte signaal.
Gaat het nu om wat je eerst schreef: helemaal geen 5GHz gedetecteerd? Of om wel detecteren maar slecht signaal?

Dat zijn twee totaal verschillende problemen met verschillende oplossingsrichtingen.

Indien slecht signaal: hoe bepaal je dat? Doe eens de output van netsh wlan show interface (als platte text) hier posten, dan kunnen we een oordeel vellen over het signaal en de overige settings.

Doe hetzelfde vanaf de desktop waar je geen problemen hebt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotary2
Het 2.4Ghz signaal blijft onstabiel op de MSI. Het 5Ghz signaal wordt niet herkend.
Wat opvalt is dat alle andere laptops, naast de eerder genoemde desktop, op het 2.4Ghz kanaal prima 250+ Mbps downloadsnelheid kunnen halen. Ook de pingwaarde blijft stabiel. Deze laptops zijn echter wel een stuk nieuwer.

Zonder de USB adapter, dus met de geïntegreerde adapter, halen we maximaal 60 Mbps download.
Is het domweg een kwestie van leeftijd waardoor de oude MSI laptop niet mee kan komen op 2.4Ghz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
welke interne adapter voor wifi zit er dan exact IN je laptop ? en de usb stick heeft gewoon een slechte antenne gok ik,,

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotary2
De interne adapter is een Intel Centrino Wireless-N 2230
Daarnaast zit er nog een Killer E2200 Gigabit Ethernet Controller in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik heb hierboven een flink aantal vragen gesteld om te begrijpen wat hier aan de hand is. Je bent er tot nu toe niet op in gegaan. Zou je dat misschien alsnog kunnen doen? Anders ga je geen goede antwoorden krijgen ben ik bang...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wat is de afstand tussen laptop en accesspoint en hoeveel muren zitten daar tussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJskonijn22
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 09-05 16:38
Rotary2 schreef op maandag 2 december 2019 @ 20:47:
De interne adapter is een Intel Centrino Wireless-N 2230
...
Oei, die netwerkadapter ken ik. Die zit ook in mijn Lenovo Y510P.
Een en al ellende mee gehad. Na heel veel zoeken op internet uiteindelijk de laatste drivers geinstalleerd en wat met de settings van de adapter gespeeld (via Apparaatbeheer)
Nu is het ongeveer stabiel, maar nogsteeds slechte ontvangst en sinds de koop al nooit 5Ghz kunnen gebruiken.
Pagina: 1