Railverlichting met Philips Hue lampen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mysci85
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 22-07-2024
Hoi,

Voor ons nieuwbouwhuis hebben wij gekozen om te gaan werken met railverlichting, dit past mooi bij de industriële uitstraling die we willen.

Echter hebben we het perfecte railsysteem nog niet gevonden, we zijn dan ook op zoek naar goeie tips! Wat we in ieder geval willen:

- Zwarte rails
- Spots waar Philips Hue in past
- Lampadapter/connector voor het gebruik van eigen hanglampen

Vooral het vinden van mooie spots waar Philips Hue in past lijkt lastig!

Dan nog de vraag of we beter voor 1 of 3-fase kunnen kiezen? Is 3-fase bijvoorbeeld nog wel nodig met Philips Hue?

Alvast veel dank voor de reacties!

Groet Mysci

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Wat heb je zelf al gevonden?

1- of 3- fase??

De MR16 spot is de (éen van de) meest gangbare formfactor, met GU10 als meest gangbare fitting. Heb de Hue ook in deze config gehad, maar nooit verschil in afmetingen gemerkt tussen een normale GU10 MR16 spot en een Hue. Volgens jou is dat verschil er wel?

Deze; pricewatch: Philips Hue White and Ambiance GU10 Single

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 04-07 21:56
Een 3-fase rail is niks meer dan 3x een fase aansluiting op de rail. Dit staat dus los van een 3 fase aansluiting zoals in je meterkast. De lampen die hier dan op kunnen stel je in op 1 van de fasen. Je kunt dan bijvoorbeeld 3 schakelaars maken die elk een fase in/uit schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:30
S-te-fan schreef op zondag 24 november 2019 @ 22:47:
Een 3-fase rail is niks meer dan 3x een fase aansluiting op de rail. Dit staat dus los van een 3 fase aansluiting zoals in je meterkast. De lampen die hier dan op kunnen stel je in op 1 van de fasen. Je kunt dan bijvoorbeeld 3 schakelaars maken die elk een fase in/uit schakelen.
Overbodig dus als je met Hue gaat werken, je kunt dan iedere individuele spot al apart schakelen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mysci85
Xander schreef op zondag 24 november 2019 @ 22:49:
[...]

Overbodig dus als je met Hue gaat werken, je kunt dan iedere individuele spot al apart schakelen.
Ja precies dat idee had ik dus ook al! Moet de rail dan wel op continue stroom gezet worden?

Voor 3-fase is verder natuurlijk wel een extra schakeldraad nodig in het lichtpunt, maar die kan wel aangelegd worden indien nodig. Onze hanglampen krijgen waarschijnlijk geen Philips Hue omdat de lichtbron daar in het zicht zit en dat meestal niet zo mooi is, dan zouden we 3-fase alsnog kunnen overwegen lijkt me?

@bbbrumbrum Wat ik zelf heb begrepen zou een Philips Hue GU10 spot langer zijn dan een normale GU10 door de elektronica die in het "fitting" deel aanwezig is. Daarom was ik benieuwd of iemand die ervaring deelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:10

DataGhost

iPL dev

Mysci85 schreef op maandag 25 november 2019 @ 09:28:
[...]

Ja precies dat idee had ik dus ook al! Moet de rail dan wel op continue stroom gezet worden?
Dat hangt ervan af hoe je je lampen wilt bedienen. Als er geen spanning op staat kunnen de lampen ook niet aan (via de app, volgens een schema of dmv andere oplossingen) totdat je er wel spanning op zet. Als de lampen uit staan verbruiken ze minimaal tot verwaarloosbaar weinig voor zover ik heb kunnen meten, er zullen vast betere onderzoeken naar het uit-verbruik van Hue-lampen zijn. Ik zou persoonlijk de lichtknop er helemaal tussenuit slopen (en evt vervangen door Hue-lichtknoppen) zodat je geen gedoe hebt dat je lampen niet werken als iemand de spanning eraf gehaald heeft. Maar, als je wel ouderwetse lichtknoppen wilt gebruiken kan dat, de lampen zullen dan gewoon aangaan, en volgens mij kan je tegenwoordig instellen op welke kleur en intensiteit ze dan aan moeten gaan, of gaan ze aan op hun laatste instelling.
Voor 3-fase is verder natuurlijk wel een extra schakeldraad nodig in het lichtpunt, maar die kan wel aangelegd worden indien nodig. Onze hanglampen krijgen waarschijnlijk geen Philips Hue omdat de lichtbron daar in het zicht zit en dat meestal niet zo mooi is, dan zouden we 3-fase alsnog kunnen overwegen lijkt me?
Je moet natuurlijk helemaal zelf weten hoe je alles wilt schakelen en bedienen. Zoals @Xander al zei is X-fase overbodig voor Hue, omdat je alle lampen apart, in groepen of tegelijk kunt schakelen via bijv. de app, en daar nog veel slimmere dingen mee kan doen ook. Ik had bijvoorbeeld een fysieke knop waarmee het licht in de woonkamer uitging en tegelijkertijd in de slaapkamer aan.
@bbbrumbrum Wat ik zelf heb begrepen zou een Philips Hue GU10 spot langer zijn dan een normale GU10 door de elektronica die in het "fitting" deel aanwezig is. Daarom was ik benieuwd of iemand die ervaring deelt.
Ik heb zelf geen GU10, maar ik kan er wel op googlen, zowel voor normale als voor Hue-spots. Dan kan je adhv de plaatjes vergelijken hoe en wat, en er zullen zeker sites zijn waar de afmetingen in mm gewoon te lezen zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door DataGhost op 25-11-2019 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Mysci85 schreef op maandag 25 november 2019 @ 09:28:
[...]

[...]

Onze hanglampen krijgen waarschijnlijk geen Philips Hue omdat de lichtbron daar in het zicht zit en dat meestal niet zo mooi is, dan zouden we 3-fase alsnog kunnen overwegen lijkt me?
De Hue spots wil je inderdaad altijd onder spanning hebben staan. Als je daarnaast ook een schakeldraad wilt hebben voor de hanglampen dan moet je inderdaad toch voor de 3 fasen rail gaan. Daar kun je natuurlijk ook maar 2 fasen van aansluiten... (vast en geschakeld).
Dat was vroeger, de laatste Hue lampen zijn net zo groot als reguliere GU10 spots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mysci85
Thnx voor de reacties!

Nog iemand een goede tip voor een mooi en redelijk betaalbaar merk rails?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:30

Piper

No guts, no glory

Railspot.nl

Je verwacht het niet ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10:24
SLV heeft keuze genoeg. Ook in zwart. Veel spots met GU10 aansluiting dus geschikt voor HUE WA, in elk geval één model is ook geschikt voor HUE color.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Xander
Ivow85 schreef op donderdag 28 november 2019 @ 17:22:
SLV heeft keuze genoeg. Ook in zwart. Veel spots met GU10 aansluiting dus geschikt voor HUE WA, in elk geval één model is ook geschikt voor HUE color.
Alle modellen zijn dus geschikt voor Hue Color. De laatste generatie daarvan is niets groter dan de witte spots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonyPartyPlace
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-12-2022
De goedkoopste van lampenlicht.nl (1 fase) passen prima Hue White in (soms wat lastig als de fitting niet helemaal recht zit, maar dat gebeurde bij 5% en lost lampenlicht.nl altijd op).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-07 13:22
SLV heeft inderdaad volop keus qua verschillende rails en railspots waar GU10 spotjes in passen.
Hier passen zondermeer ook HUE GU10 spotjes in, zelfde maten zoals reeds geschreven.

Je zou ook een 3 fase rail kunnen overwegen en dan zonder HUE spots maar met losse HUE compatible dimactoren.
Waar je normaal de 1-3 schakelaars/dimmers voor zo'n 1-3 fase rail zou plaatsen in een inbouwdoos in de muur, daar plaats je nu de dimactoren. Hierop kun je desgewenst een pulsdrukker schakelaar (terugverend maakcontact) op aansluiten in het merk en type schakelmateriaal wat je mooi vind. Kort indrukken is aan/uit en lang indrukken is dimmen 0-100% en visa versa. De dimactoren werken met alle dimbare lichtbronnen, zijn tot 400W te belasten en worden in de HUE app als een dimbare lamp gevonden die je kunt hernoemen.
Voordeel:
- Je kunt elk type armatuur met gewenste dimbare lichtbron kopen en hiermee simpel HUE geschikt maken.
- Zonder telefoon c.q. app ook het licht met een gewone schakelaar bedienen: hoge WAF.
- Op te nemen in HUE scene's/schakelingen en extra te bedienen met losse HUE dimmers, of Smart Knob.
- Nadeel: alleen aan/uit/dimmen en geen kleur veranderen.
- Dimactoren aansluiten in een inbouwdoos met schakelaar vereist enig geduld en wat eletrische expertige.

(En nee, ik ben geen dealer, ik heb deze actoren thuis in gebruik en ben erg tevreden, met name omdat je hierdoor niet vast zit aan wat HUE je eigenlijk verplicht aan armaturen en lichtbronnen te kopen. Elke dimbare lamp wordt een HUE lamp.)

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Pagina: 1