Nieuwe 5.1 set + Receiver - ~2800 euro budget

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finalmen
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-10 14:13
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Ik ben opzoek naar een 5.1 set voor in onze woonkamer, op termijn uit te breiden naar 7.1 of 7.1.2

Wat is je budget?
Circa 2800 euro om mee te beginnen.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
50% Films, 25% games, 25% muziek

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik ben zelf wezen luisteren naar verschillende merken en KEF spreekt me qua klank en visuele invulling erg aan. ( Afstand TV - bank ~ 5 meter, afstand links / rechts ~ 5 meter )

Daarnaast de Denon versterker op basis van mijn verdere behoefte uitgezocht

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Versterkers en receiversDenon AVR-X2600H€ 489,-€ 489,-
1SpeakersKef Kube10b (Zwart)€ 649,-€ 649,-
2SpeakersKef Q550 (Zwart)€ 409,-€ 818,-
2SpeakersKef T301 (Zwart)€ 279,-€ 558,-
1SpeakersKef T301c (Zwart)€ 279,-€ 279,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.793,-

Welke vragen heb je hier nog over?
Wat denken jullie van deze KEF combinatie? Volledig op de Q serie lukt qua budget niet, en heb ik de ruimte niet voor. Is dit zo te combineren?

Ik vond KEF mooi klinken en het design is netjes, als jullie denken dat ik zeker een ander bepaald merk zou moeten beluisteren hoor ik het graag!

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:29

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Wat je hebt gedaan is prima. Het allerbelangrijkste bij speakers is luisteren en degene kiezen die je zelf het mooist vindt klinken. Als je nog naar een merk met een compleet ander soort geluid wilt luisteren, kan je bijv. Focal proberen.

V.w.b. de combinatie van de speakers, is het alleen maar belangrijk dat de voorste 3 speakers (front links, front rechts en center) van hetzelfde merk zijn en liefst ook van dezelfde serie. Dit vanwege de klankkleur en een harmonieus geluidsbeeld. Simpel gezegd: de stemmen passen dan beter bij de andere dingen die van voren komen en als er iets van links naar rechts (en vice versa) door je beeld beweegt, dat het geluid dan van alle drie de speakers ook zoveel mogelijk overeenkomt.

De andere speakers zijn allemaal specifiek bedoeld voor effecten en daarbij maakt het veel minder uit of ze van andere merken en/of series zijn dan de voorste 3. Natuurlijk koop je op een positie de linker en rechter variant van hetzelfde merk ;) maar dat hoeft dus echt niet hetzelfde te zijn als de voorste 3. Met effectspeakers bedoel ik alles dat niet front of center is, dan zij, achter, boven (Atmos) etc. De subwoofer valt hier ook onder. Als je bereid bent om zoveel geld uit te geven voor een sub, dan zou ik ook eens kijken bij een merk als SVS. Die maken heel goede.

Op basis van welke wensen heb je voor de Denon gekozen? (Prima merk en apparaat overigens.)

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
De subwoofer kan je eventueel vervangen voor een SVS sb1000 die is goedkoper maar zal beter presteren bij films door de 12 inch driver.
Sub mag gerust van ander merk zijn sublaag heeft geen klankkleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finalmen
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-10 14:13
Jorgen schreef op zondag 24 november 2019 @ 17:25:
Wat je hebt gedaan is prima. Het allerbelangrijkste bij speakers is luisteren en degene kiezen die je zelf het mooist vindt klinken. Als je nog naar een merk met een compleet ander soort geluid wilt luisteren, kan je bijv. Focal proberen.

V.w.b. de combinatie van de speakers, is het alleen maar belangrijk dat de voorste 3 speakers (front links, front rechts en center) van hetzelfde merk zijn en liefst ook van dezelfde serie. Dit vanwege de klankkleur en een harmonieus geluidsbeeld. Simpel gezegd: de stemmen passen dan beter bij de andere dingen die van voren komen en als er iets van links naar rechts (en vice versa) door je beeld beweegt, dat het geluid dan van alle drie de speakers ook zoveel mogelijk overeenkomt.

De andere speakers zijn allemaal specifiek bedoeld voor effecten en daarbij maakt het veel minder uit of ze van andere merken en/of series zijn dan de voorste 3. Natuurlijk koop je op een positie de linker en rechter variant van hetzelfde merk ;) maar dat hoeft dus echt niet hetzelfde te zijn als de voorste 3. Met effectspeakers bedoel ik alles dat niet front of center is, dan zij, achter, boven (Atmos) etc. De subwoofer valt hier ook onder. Als je bereid bent om zoveel geld uit te geven voor een sub, dan zou ik ook eens kijken bij een merk als SVS. Die maken heel goede.

Op basis van welke wensen heb je voor de Denon gekozen? (Prima merk en apparaat overigens.)
Thanks voor je uitgebreide antwoord! Ik ben wellicht wat bezorgd of de center niet compleet gaat wegvallen t.o.v. de left /right. Voor center, left, right sta ik eventueel ook open voor een alternatief mijn eisen zijn vooral dat ik achter/naast mijn bank weinig ruimte heb en daardoor geen volwaardige boekenplank speaker kwijt kan. Is de positie overigens bij voorkeur NAAST of ACHTER de bank bij een 5.1 setup?

De Denon gekozen op basis van de volgende zaken:
- Ondersteuning moderne streaming media ( Spotify )
- Ondersteuning Airplay 2
- Ten minste 6 HDMI porten
- Ondersteuning extended ARC
- Ondersteuning 7.2
- Release dit jaar ivm ondersteuning / updates
- Voorkeur voor het merk Denon ( Denon Audyssey )

2e vraag is: de KEF Q550 geven aan ''130W RMS'' , de Denon gaat tot max 95W. Nu weet ik dat minder op je versterker eigenlijk nooit een issue is, maar in hoeverre verwachten jullie dat deze versterker genoeg saus gaat leveren voor de Q550's? Ik heb eerder gehoord KEF wel wat vermogen lust..
Goofy1978 schreef op zondag 24 november 2019 @ 17:26:
De subwoofer kan je eventueel vervangen voor een SVS sb1000 die is goedkoper maar zal beter presteren bij films door de 12 inch driver.
Sub mag gerust van ander merk zijn sublaag heeft geen klankkleur.
Bedankt voor je inbreng! Is deze sub ergens nog een beetje te krijgen? In de PW is er maar 1 shop en die weet niet wat de levertijd zou gaan zijn.

Ik ben van plan om tijdens black friday mijn slag te slaan dus kan komende week nog wat schuiven ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:33
finalmen schreef op zondag 24 november 2019 @ 17:45:
[...]

2e vraag is: de KEF Q550 geven aan ''130W RMS'' , de Denon gaat tot max 95W. Nu weet ik dat minder op je versterker eigenlijk nooit een issue is, maar in hoeverre verwachten jullie dat deze versterker genoeg saus gaat leveren voor de Q550's?
130W is wat ze maximaal kunnen hebben. Heeft helemaal niets met het vermogen van je reciever te maken :?

Met een gevoeligheid van 87dB verwacht ik niet dat je meer dan 2 tot 4 Watt nodig gaat hebben. Of je moet een hekel aan de buren hebben😉

95W is dus meer dan genoeg...

[ Voor 7% gewijzigd door Blommie01 op 24-11-2019 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blommie01
Dubbel.

[ Voor 97% gewijzigd door Blommie01 op 24-11-2019 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
@finalmen

https://www.oppostore.nl/svs-sound-r-evolution/

https://hchifi.nl/

Astu dat zijn de einge verkopers die ik weet.
Ik heb mn Svs sb2000 bij hificorner gekocht maar die winkel is aan het reorganiseren ofzo.
Hoeveel vermogen de receiver heeft hoef je idd niet op te letten, bij subwoofers is dat veel belangrijker lage tonen kost veel vermogen.

Ik las dat je weinig ruimte hebt achter de bank dan kun je ook eens naar bipool surround speakers kijken en op 1.4 meter hoog aan de muur achter de bank te hangen in lijn met je fronts
Kef SVS en Focal hebben die ook.

[ Voor 46% gewijzigd door Goofy1978 op 24-11-2019 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blommie01
Goofy1978 schreef op zondag 24 november 2019 @ 18:03:

Astu dat zijn de einge verkopers die ik weet.
Ik heb mn Svs sb2000 bij hificorner gekocht maar die winkel is aan het reorganiseren ofzo.
Hoeveel vermogen de receiver heeft hoef je idd niet op te letten, bij subwoofers is dat veel belangrijker lage tonen kost veel vermogen.
HiFicorner is gestopt. Ze hebben nu een forum waar ze alleen nog advies geven....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:58

JvS

Ik heb hem zelf ook

[...]

Thanks voor je uitgebreide antwoord! Ik ben wellicht wat bezorgd of de center niet compleet gaat wegvallen t.o.v. de left /right
De center krijgt bij films ongeveer 75% van al het geluid door zijn eigen kanaal. Die is bij films met afstand de belangrijkste speaker. Ook al leg je daar de kleinste speaker neer, die gaat gewoon het geluid tijdens films grotendeels bepalen.

Mijn tactiek zou zijn:
- Kies door te luisteren je front speakers
- Koop de bijhorende center daarbij (die kef Q center is overigens echt goed qua design voor een center)
- Koop een goeie subwoofer (mag elke sub zijn. De genoemde SVS is uitstekend)
- Koop surroundspeakers die je goed kan plaatsen en die voldoen aan je smaak

Die laatste mogen ook prima een ander merk zijn met zeer goede resultaten. Een juiste plaatsing (zodat er niet 1 in je oor tettert en je de andere amper hoort) is veel belangrijker voor een goede immersie dan exact dezelfde (soort) speakers. Kleine simpele speakers werken ook erg goed.

(voor film zou je zelfs met een hele goeie center en 4 goed opgestelde mini speakertjes en een hele lekkere sub beter wegkomen dan met 2 hele goede frontspeakers en een minder goede center).
2e vraag is: de KEF Q550 geven aan ''130W RMS'' , de Denon gaat tot max 95W. Nu weet ik dat minder op je versterker eigenlijk nooit een issue is, maar in hoeverre verwachten jullie dat deze versterker genoeg saus gaat leveren voor de Q550's? Ik heb eerder gehoord KEF wel wat vermogen lust..
Ja dat laatste is onzin. Dat roept iedereen maar wat na. In de praktijg speel je in zeer extreme gevallen op 85db met uitschieters naar 100db en dan gebruik je 0,1 - 10 watt en dan staan de buren op zich wel te klagen / de politie te bellen (85db is al hard, 100db is EXTREEM hard en elke 10db erbij heb je 10 KEER zoveel vermogen nodig, 90 of 130 is een beetje lood om uit ijzer)

Dit zou bijvoorbeeld mijn keus zijn:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Versterkers en receiversDenon AVR-X2600H€ 499,-€ 499,-
1SpeakersJamo S 801 Boekenplank Speakers (per paar) (Wit)€ 144,40€ 144,40
1SpeakersKef Kube10b (Zwart)€ 649,-€ 649,-
2SpeakersKef Q550 (Zwart)€ 409,-€ 818,-
1SpeakersKef Q650c (Zwart)€ 479,-€ 479,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.589,40

Ik vind kleine speakers die je goed en wat hoger aan de muur kunt hangen belangrijk omdat je op die manier het afstandsverschil tussen links en rechts wat kleiner kunt maken, dan wanneer ze op oorhoogte hangen. Klein omdat ik ze gewoon niet wil zien :P.

En in plaats van die kef sub, zou ik idd voor een SVS gaan, zoals deze:
https://www.apollo.nl/nl/...-zwart-black-ash/?pos=287

Evenduur, maar ik denk een betere keus.

[ Voor 47% gewijzigd door JvS op 24-11-2019 18:33 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
pricewatch: Kef Q150 (Zwart)

Dan kun je even goed deze kefs kopen is dezelfde serie, bipool kan ik zo snel niet vinden van kef vroeger waren ze er wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:29

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

[...]

Thanks voor je uitgebreide antwoord!
Graag gedaan natuurlijk :) (y)
Ik ben wellicht wat bezorgd of de center niet compleet gaat wegvallen t.o.v. de left /right.
Als je ze uit dezelfde serie koopt, zul je dat probleem niet hebben
Voor center, left, right sta ik eventueel ook open voor een alternatief mijn eisen zijn vooral dat ik achter/naast mijn bank weinig ruimte heb en daardoor geen volwaardige boekenplank speaker kwijt kan. Is de positie overigens bij voorkeur NAAST of ACHTER de bank bij een 5.1 setup?
Er zal vast een ideale situatie zijn, maar volgens mij zijn hier de meningen een beetje over verdeeld. Ik gebruik op mijn receiver de surround-L en -R (en niet de surround back-L en -R), maar heb de speakers direct op de muur achter de bank zitten en de bank tegen diezelfde muur. Volgens mij kan je gewoon de surroundkanalen van achteren laten komen en niet perse van naast je. Volgens mij wordt naast pas een issue in een 7.x.x opstelling.
De Denon gekozen op basis van de volgende zaken:
- Ondersteuning moderne streaming media ( Spotify )
- Ondersteuning Airplay 2
- Ten minste 6 HDMI porten
- Ondersteuning extended ARC
- Ondersteuning 7.2
- Release dit jaar ivm ondersteuning / updates
- Voorkeur voor het merk Denon ( Denon Audyssey )
Prima toch. Voor de zekerheid kan je nog even deze stappen doornemen, om te checken of je niks vergeten bent: Jorgen in "Keuze tussen receivers"
Zoals @JvS al opmerkt: totaal niet naar kijken. Watt en Ohm zijn laboratoriumwaarden die ook nog eens door niet elke fabrikant op dezelfde manier worden gemeten. Zegt dus niks en in je huiskamersituatie heb je aan een paar Watt al meer dan genoeg. Elke versterker past op elke receiver, zolang je geen heel exotische apparaten gaat gebruiken of houtje-touwtje-Frankstein-verbindingen gaat maken (bijv. autoradio met platenspeler en PA-boxen).
[...]

Bedankt voor je inbreng! Is deze sub ergens nog een beetje te krijgen? In de PW is er maar 1 shop en die weet niet wat de levertijd zou gaan zijn.

Ik ben van plan om tijdens black friday mijn slag te slaan dus kan komende week nog wat schuiven ;-)
Volgens mij heb ik ze destijds bij hificorner besteld.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Pagina: 1