Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gostevie
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-02 07:26
Ik ben op zoek naar een nieuwe smartphone omdat m'n oude is gestolen en speel al een tijdje met de gedachte om een zo ecologisch mogelijke telefoon te kopen die nog wel enigszins snel is, en heb daarbij op de Shiftphone shift6m en de Fairphone 3 gevonden. Ik kan over de Shiftphone alleen helemaal niets vinden op Tweakers, wat me echt verbaasde! Ik wou graag weten of iemand ervaring heeft met een Shiftphone en ik ben ook heel benieuwd wat jullie van die smartphones vinden en hoe jullie ze vergelijken; welke is beter / zouden jullie aanraden voor iemand zoals ik die veel huis tuin en keuken dingen doet op zn smartphone (surfen, podcasts luisteren, whatsapp, enz. maar geen games en camera is niet uitermate belangrijk). Verder ben ik ook benieuwd wat jullie over Fairphone en Shiftphone als bedrijven vinden en of iemand me kan vertellen of deze bedrijven in het verleden hun smartphones lang hebben ondersteund en ik dus kan verwachten dat als ik een telefoon van hun haal, hij ook echt een tijdje nog wordt ondersteund?

Ik heb hieronder de specs van allebei de phones gepost;

https://shop.shiftphones.com/shift6m.html

Prozessor: MT6797X Helio X27 | 2,6 GHz | 10 Kerne
- Akku: 4242 mAh (wechselbar)
- ShiftOS (Android 8.0)
- 5,7 Zoll FullHD AMOLED Display mit Gorilla Glas
- 21 MP Rück-, 13 MP Frontkamera, Video 4K
- 64 GB int. Speicher, erweiterbar um 256 GB
- 4 GB DDR RAM

Fairphone 3:

64-bit Octa-Core processor. Processor speed up to 1.8GHz. Qualcomm Adreno 506 650MHz GPU. ...

External storage capacity: microSD up to 400GB. Battery. ...

3060 mAH typical capacity. 300 hours whilst idle. ...

LCD (IPS) touchscreen. 18:9 aspect ratio. ...

WiFi support 802.11 a/b/g/n/ac. WiFi direct support. ...

USB 2.0 support. Ambient Light

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:05

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
gostevie schreef op zondag 24 november 2019 @ 14:42:
Ik heb hieronder de specs van allebei de phones gepost;

https://shop.shiftphones.com/shift6m.html

Prozessor: MT6797X Helio X27 | 2,6 GHz | 10 Kerne
- Akku: 4242 mAh (wechselbar)
- ShiftOS (Android 8.0)
- 5,7 Zoll FullHD AMOLED Display mit Gorilla Glas
- 21 MP Rück-, 13 MP Frontkamera, Video 4K
- 64 GB int. Speicher, erweiterbar um 256 GB
- 4 GB DDR RAM
Ik ben niet bekend met het merk, maar nu nog een telefoon kopen met Android 8, terwijl Android 10 al een tijdje uit is wat mij betreft een no-go. Daarnaast geeft het ook wel iets aan over de software ondersteuning.
Fairphone 3:
Fairphone ondersteunt de toestellen behoorlijk lang, kijk maar eens naar de Fairphone 2. Echter updates komen wel pas behoorlijk laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gostevie
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-02 07:26
Bedankt voor je antwoord! Dat zijn van die aspecten waar ik niks van weet dus heel fijn om te horen. Ik heb ook gelezen dat de Fairphone 2 lang wordt/werd gesteunde nd dat lijkt me een pluspunt. Dat Shiftphone bijna 1 model per jaar lijkt uit te brengen lijkt te vermoeden dat hun ondersteuning misschien minder lang en/of ook minder intens zal zijn.
Een vriendin van me heeft de Fairphone 2 en was er eigenlijk maar matig tevreden over, hij is vooral best langzaam geworden en meerdere dingen zoals de camera en speaker werkten niet meer goed. Dat zijn van die aspecten waar ik bang voor ben bij de Fairphone 3. In de Tweaker review van de Fairphone 3 (reviews: Fairphone 3 - De meest repareerbare smartphone) staat ook dat de processor op het moment van uitkomen van de Fairphone 3 eigenlijk al verouderd is en het daarom nog maar de vraag is of de telefoon ook echt meer dan 2-3 jaar nog mee kan gaan; dat is voor mij ook iets dat tegen het aanschaffen van een Fairphone 3 spreekt, echt eco is het niet om over 2-3 jaar dan alweer een nieuwe telefoon aan te moeten schaffen... ik vind het iig allemaal een moeilijke afweging en speel ook met de gedachte om maar 'gewoon' een 2e hands iets ouder flagship model (samsung galaxy s8 bv?) te kopen.. omdat tweedehands kopen toch ook een stuk ecologischer is dan nieuw. Mits ie het dan ook nog een tijdje volhoudt.

Ben benieuwd naar verdere reacties

Rens, denk je dat jullie een review van een Shiftphone zouden kunnen maken? Dan dragen jullie ook je steentje bij aan een duurzamere smartphone wereld en kunnen we een betere afweging maken tussen bv. Shiftphone en Fairphone.

[ Voor 7% gewijzigd door gostevie op 24-11-2019 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-06 13:24
Tweedehands is inderdaad een goede keuze, maar kijk dan wel naar repareerbaarheid, een nieuwe accu is dan iets wat sneller aan bod komt als die er al een paar jaar op heeft zitten.