Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:31
Mijn vrouw heeft op het adres van haar ouders op haar meisjesnaam een factuur van het Meander ziekenhuis ontvangen. Geboortedatum klopt totaal niet. Gaat over een röntgenfoto van haar pols/hand. Toevallig is ze afgelopen week wel bij de huisarts geweest voor haar pols. De datum van de röntgenfoto was echter 1/11.
Lijkt dus om een spookfactuur te gaan.

Maar het vreemde is dat het rekeningnummer dat op de factuur staat wél van Meander MC is. Wat is de bedoeling van deze (spook)factuur?

Beste antwoord (via barrymossel op 24-11-2019 13:50)

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:54
Zelfs als het rekeningnummer klopt, hoeft het niet afkomstig te zijn van Meander. Ik heb ook wel eens spam langs zien komen waarbij het rekeningnr. etc correct was, maar er malware in de bijlage verwerkt was. Dan was het doel niet om de gebruiker tot betaling te laten overgaan, maar was enkel het openen van die bijlage (en installatie van die malware) het doel.

Zeker bij oudere (adres)gegevens is het niet ondenkbaar dat er een oud gelekt adressenbestand gebruikt wordt.

Dat je vrouw net bij de huisarts is geweest voor d'r pols, en er nu een rekening voor een pols komt is wel toevallig. Maar het kan natuurlijk zijn dat het dat is: toeval.

Edit: Nog een stukje speculatie; zou het kunnen dat je vrouw ergens online gepost heeft dat ze bij de dokter was, en dat er specifiek naar dit soort dingen gecrawled wordt? Vervolgens in oude gelekte bestanden een naam etc bij dat social mediaprofiel zoeken, en de factuur kan verstuurd worden. Klinkt complex, maar spammers blijken vaak veel te veel tijd te hebben, en hun technieken worden ook steeds geavanceerder...

[ Voor 24% gewijzigd door Freeaqingme op 24-11-2019 14:09 ]

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Wat zegt het ziekenhuis erover? Als het hun rekeningnummer is lijkt het me raar als het phishing is... wellicht iets vreemds tussen verzekeraar en ziekenhuis?

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-07 10:58
Die 1-11, kan dat de startdatum van de DBC zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Het meest voor de hand liggende antwoord:

heb je al nagevraagd bij de afzender van de factuur?

Over het algemeen komen facturen van medische instellingen pas maanden later, dan de daadwerkelijke behandeldatum...

Andere mogelijkheden:
Naamsverwisseling?
Geboortedatum, patiëntnummer, polisnummer, e.d. moeten natuurlijk wel overeenkomen met die van de juiste patiënt...

[ Voor 27% gewijzigd door ehtweak op 24-11-2019 13:23 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Heeft de huisarts jouw vrouw wel doorverwezen naar Meander om de röntgenfoto te laten maken? Zo ja, dan zou ik verwachten dat je de factuur krijgt wanneer er restant over is dat je betalen moet nadat de verzekering de rekening gehad heeft. Of heeft Meander geen contract met jouw zorgverzekeraar en dien je voor te schieten en daarna zelf te claimen bij de verzekering?

Wat de bedoeling is van de factuur, lijkt mij op zich wel duidelijk. ;) Voor meer duidelijkheid kun je het beste met Meander zelf contact opnemen, zij zijn immers ook de enige partij die het voor jullie kunnen oplossen. Morgen even bellen met ze en je weet het.
Wij kunnen dergelijke dingen niet invullen. En al zou dat wel, dan zou ik dat eigenlijk niet willen, Meander kan dat prima zelf.

[ Voor 95% gewijzigd door CH4OS op 24-11-2019 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Ze heeft net de brief pas gekregen. Beetje lastig om de financiële afdeling van het ziekenhuis te bellen nu hè?
Maar nogmaals: de behandeling zou zijn van voor het bezoek aan de huisarts. De gegevens zijn totaal verouderd (ze woont al een jaar of tien daar niet en we zijn ruim vijf jaar getrouwd). Andere communicatie van het ziekenhuis komt gewoon op ons eigen adres. En ze is 14 jaar jonger (I wish). Sowieso ook een heel andere datum.

Kortom, de factuur slaat nergens op. Dit kan niet eens een foutje zijn.

Ik vraag me dus alleen af wat het nut is van deze nepfactuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

barrymossel schreef op zondag 24 november 2019 @ 13:32:
Ze heeft net de brief pas gekregen. Beetje lastig om de financiële afdeling van het ziekenhuis te bellen nu hè?
Ik zeg toch ook nergens om vandaag te bellen? Dus een normalere toon wordt wel gewaardeerd.
Maar nogmaals: de behandeling zou zijn van voor het bezoek aan de huisarts.
Dan is de factuur nooit vanuit Meander, maar van de huisarts, die negen van de tien keer via de zorgverzekeraar gaat.
De gegevens zijn totaal verouderd (ze woont al een jaar of tien daar niet en we zijn ruim vijf jaar getrouwd). Andere communicatie van het ziekenhuis komt gewoon op ons eigen adres. En ze is 14 jaar jonger (I wish). Sowieso ook een heel andere datum.

De enige die daar wat over kan roepen is Meander, contacteer ze wanneer dat kan. :)
Als je Meander contacteert, kun je dat gelijk vragen, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerharrie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-05 15:39
De ICT van veel ziekenhuizen is niet heel goed. Het lijkt me een fout van het ziekenhuis. Bij spookfacturen staat er natuurlijk een rekening nummer van de oplichter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

tweakerharrie schreef op zondag 24 november 2019 @ 13:38:
De ICT van veel ziekenhuizen is niet heel goed.
Is ook wel heel kort door de bocht. Maar dat is nu de discussie niet. Het hoeft daarbij ook niet aan de ICT te liggen, kan maar zo een fout tussen het toetsenbord en de stoel zijn (en dat lijkt mij ook veel waarschijnlijker).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Oh we gaan morgen ook gewoon bellen.

Maar het gaat hier niet om of de factuur door Meander is gestuurd. Het staat voor mij buiten kijf dat de factuur nep is. Ik vraag me dus alleen af wie een dergelijke nepfactuur stuurt. En met welke reden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-06 13:51

NMe

Quia Ego Sic Dico.

barrymossel schreef op zondag 24 november 2019 @ 13:32:
Maar je vindt het wel logisch om mensen die letterlijk niks met die factuur te maken hebben online te vragen wat de bedoeling van die factuur is. Je had natuurlijk ook even tot morgenochtend kunnen wachten en dan bellen met de vragen die je hebt. Er is geen reden om nu meteen antwoord te moeten hebben en zelfs als die reden er wel was is de kans nogal klein dat je het antwoord zo online op een forum met een focus op IT gaat vinden...

Waarom zou het geen foutje kunnen zijn? Zeker als het gewoon het rekeningnummer is van de instantie waarvan die brief af komt? Bel ze morgen gewoon even en dan ben je er zo uit.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Wie dat doet en als het nep is, controleer dan het IBAN nummer waar het naartoe gaat. Als dat een andere is dan van Meander, weet je genoeg toch?

Kijk ook even op de website van Meancer, wellicht verduidelijkt het een en ander en tevens vind je er ook de contactgegevens. :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:54
Zelfs als het rekeningnummer klopt, hoeft het niet afkomstig te zijn van Meander. Ik heb ook wel eens spam langs zien komen waarbij het rekeningnr. etc correct was, maar er malware in de bijlage verwerkt was. Dan was het doel niet om de gebruiker tot betaling te laten overgaan, maar was enkel het openen van die bijlage (en installatie van die malware) het doel.

Zeker bij oudere (adres)gegevens is het niet ondenkbaar dat er een oud gelekt adressenbestand gebruikt wordt.

Dat je vrouw net bij de huisarts is geweest voor d'r pols, en er nu een rekening voor een pols komt is wel toevallig. Maar het kan natuurlijk zijn dat het dat is: toeval.

Edit: Nog een stukje speculatie; zou het kunnen dat je vrouw ergens online gepost heeft dat ze bij de dokter was, en dat er specifiek naar dit soort dingen gecrawled wordt? Vervolgens in oude gelekte bestanden een naam etc bij dat social mediaprofiel zoeken, en de factuur kan verstuurd worden. Klinkt complex, maar spammers blijken vaak veel te veel tijd te hebben, en hun technieken worden ook steeds geavanceerder...

[ Voor 24% gewijzigd door Freeaqingme op 24-11-2019 14:09 ]

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
NMe schreef op zondag 24 november 2019 @ 13:40:
[...]

Maar je vindt het wel logisch om mensen die letterlijk niks met die factuur te maken hebben online te vragen wat de bedoeling van die factuur is. Je had natuurlijk ook even tot morgenochtend kunnen wachten en dan bellen met de vragen die je hebt. Er is geen reden om nu meteen antwoord te moeten hebben en zelfs als die reden er wel was is de kans nogal klein dat je het antwoord zo online op een forum met een focus op IT gaat vinden...

[...]

Waarom zou het geen foutje kunnen zijn? Zeker als het gewoon het rekeningnummer is van de instantie waarvan die brief af komt? Bel ze morgen gewoon even en dan ben je er zo uit.
Ik vraag niet of er wat fout is gegaan. Ik vraag wat eventuele oplichting achter een dergelijke factuur kan zijn.

Als dit een foutje is bij Meander, dan gaat daar iets heel goed mis. Dat oude adres zou nergens meer in hun systeem moeten staan. De behandeling is nooit gebeurd. En de geboortedatum is totaal anders. Als het een naamsverwisseling zou zijn, zou het adres of anders moeten zijn, of het juiste. Niet toevallig dat van de ouders.
Daarnaast stuurt Meander voor dit soort behandelingen geen factuur (want basispakket). Ook lijkt de brief zelf verkeerd geprint/gedrukt (kadering van de factuur loopt door het logo van Meander heen bijvoorbeeld).

Ik zou dus alleen graag willen weten of er een reden kan zijn (buiten een hele vreemde fout bij het ziekenhuis - wat we echt wel gaan uitzoeken) waarom dit door wie dan ook verstuurd kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

barrymossel schreef op zondag 24 november 2019 @ 13:50:
Als dit een foutje is bij Meander, dan gaat daar iets heel goed mis.
Want een fout kan niet daadwerkelijk tussen het toetsenbord en de stoel in zitten? :? Mensen werken als robots en maken helemaal nooit fouten? :? Kom op zeg.
Ik zou dus alleen graag willen weten of er een reden kan zijn (buiten een hele vreemde fout bij het ziekenhuis - wat we echt wel gaan uitzoeken) waarom dit door wie dan ook verstuurd kan zijn.
Geen idee en daar is maar 1 manier voor om achter te komen. De informatie opzoeken, wij weten dat ook niet en kunnen niet in onze glazen bollen zien wat er zoal in die factuur staat, je vraagt ons nu om antwoorden, maar laat teveel open / onduidelijk, dat er totaal niets zinnigs te zeggen is en wij alleen maar aannames kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
CH4OS schreef op zondag 24 november 2019 @ 14:11:
[...]
Want een fout kan niet daadwerkelijk tussen het toetsenbord en de stoel in zitten? :? Mensen werken als robots en maken helemaal nooit fouten? :? Kom op zeg.
Kom op zeg? Nou nou...

Als je dit voor elkaar krijgt als persoon, dan de k ik toch dat je beter een andere baan moet zoeken. Dit zou echt fout op fout zijn.
[...]
Geen idee en daar is maar 1 manier voor om achter te komen. De informatie opzoeken, wij weten dat ook niet en kunnen niet in onze glazen bollen zien wat er zoal in die factuur staat, je vraagt ons nu om antwoorden, maar laat teveel open / onduidelijk, dat er totaal niets zinnigs te zeggen is en wij alleen maar aannames kunnen doen.
Ik vraag alleen of er een soort oplichting is waar ik niet van weet. Net zoals dat mensen (ook op Tweakers) vragen waarom je soms op Marktplaats gevraagd wordt om een tikkie van 1 cent te betalen.
Maar als jij dat (ook) niet weet, dan zou het fijn zijn als je gewoon niet reageert. Zou ik oprecht op prijs stellen. Want aan je bijdehante opmerkingen heeft niemand iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-06 13:51

NMe

Quia Ego Sic Dico.

barrymossel schreef op zondag 24 november 2019 @ 14:20:
[...]

Kom op zeg? Nou nou...

Als je dit voor elkaar krijgt als persoon, dan de k ik toch dat je beter een andere baan moet zoeken. Dit zou echt fout op fout zijn.

[...]

Ik vraag alleen of er een soort oplichting is waar ik niet van weet. Net zoals dat mensen (ook op Tweakers) vragen waarom je soms op Marktplaats gevraagd wordt om een tikkie van 1 cent te betalen.
Maar als jij dat (ook) niet weet, dan zou het fijn zijn als je gewoon niet reageert. Zou ik oprecht op prijs stellen. Want aan je bijdehante opmerkingen heeft niemand iets.
Weet je, met de manier waarop je hier zelf je eigen topic om zeep helpt zou ik het op prijs stellen als jij niet meer reageert. En weet je wat? Daar heb ik ook de knopjes voor. d:)b

Je bent hier echt belachelijk aan het doen. Je krijgt een factuur van een instantie en nog voordat je die instantie gebeld hebt ben je hier op hoge poten aan het uitzoeken op welke manier je opgelicht wordt terwijl het enorm veel waarschijnlijker is dat iemand een foutje heeft gemaakt. Even adem halen, morgen bellen en pas als zij zeggen dat ze die factuur niet kennen eens gaan nadenken over hoe dit nou al dan niet oplichting zou kunnen zijn. En dan normaal reageren op mensen die je te vraag proberen te beantwoorden, dat zou ook helpen.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.