Tv gekocht puur op prijs, grote en specificaties. Het was een gok welke helaas is tegen gevallen, daarom tv ook inmiddels weer retour gebracht naar aldi winkel.
Heb momenteel een 50" Panasonic tv welke inmiddels 8 jaar oud is. Vond het daarom wel een uitdaging om voor deze prijs over te stappen van 50" naar 65" en van HD naar 4K/HDR.
Wat viel er allemaal tegen:
Al bij het uitpakken en installeren vielen een aantal zaken op. De twee "metalen" pootjes bleken maar gedeeltelijk van metaal en grotendeels zilverkleurig plastic. Het snoer van de voeding/spanning was betrekkelijk dun en zat vast aan het toestel. Wat ik persoonlijk ook redelijk apart vond was het feit dat er rechts onder aan het beeldscherm een schakelaar zit waarmee je het toestel een soort van spanningsloos schakelt en deze dus daardoor niet meer standby staat. Dit vind ik wel een voordeel omdat ik zelf echt nooit een tv standby laat staan, voor zowel verbruik als veiligheid.
Dan natuurlijk de afmetingen. Natuurlijk was dit wel een stap voorwaarts van 50 naar 65, al betwijfel ik of de volgende tv ook dit formaat gaat hebben gezien het feit dat wij maar zo'n 3 meter van het scherm afzitten. Denk eerder dat 55" of eventueel 60" meer dan voldoende is voor deze kijk afstand. Ook zou ik het doen om toch een stap voorwaarts te maken bij de aanschaf van een nieuwe tv en dus niet te blijven "hangen" op het oude formaat.
Dan de installatie. Wow! Als dan dat gigantische beeldscherm aan gaat, wat een oppervlakte.
Maar goed, het verloop van de installatie lijkt verder wel goed te gaan, ik zeg expres lijkt want na de Internet instellingen wifi of ethernet keuze komen er een aantal vage instelling vragen.
Zo had ik oa een CI+ module geplaatst waarvan de tv "zegt" dat de communicatie hiermee geslaagd was maar hij hier verder niets mee kon of deed, kon er in ieder geval niet voor kiezen om digitaal te kijken via de kaart.
Het kanaal/zender zoeken voor Ziggo was ook niet op de juiste manier in te stellen. Normaal gesproken moet je de frequentie en netwerk id in kunnen stellen maar bij de Medion moet je een start en een eind frequentie instellen.....nog nooit van gehoord. Als ik een stukje terug lees bij andere gebruikers kennen ze deze manier van instellen bij ziggo ook niet.
Maar goed, heb gewoon als start frequentie de normale waarde ingevuld, in mijn geval is dat 474.000 en toen laten zoeken en jawel hij vond de zenders, weet niet of het écht alle zenders waren die hij zou moeten vinden maar het waren er aardig wat. Meteen viel op dat de beeldkwaliteit niet mooi was, gewoon niet echt scherp, alsof je bijna naar analoog zat te kijken terwijl hij toch echt DVB-C aangaf.
Van ziggo heb ik ook de Next ontvanger waar ik ontzettend tevreden over ben. Deze op hdmi 2 met arc aangesloten en dit was een beduidend mooier beeld dan rechtstreeks DVB-C.
Moet eerlijk zeggen, bij momenten dacht ik echt: nou, best een mooi scherp beeld maar die gedachten waren dan 1 minuut later weer weg als er snelle beeldwisselingen waren en de scherpte het niet bij kon benen, zoals ook als er bewegende tekst in beeld kwam.
Heb ook nog de moeite genomen om wat 4k content te bekijken via Netflix en YouTube oa en het moet gezegd worden dat dit in eerste instantie erg indrukwekkend is. Maar als men wat langer naar dit beeldscherm gaat/moet kijken wordt dit echt een uitdaging. Kan het niet echt duiden maar je merkt dat het type backlight echt in je gezichtsveld brand, het is vermoeiend en zeer onprettig.
Al bij al heb ik persoonlijk het bijltje er bij deze tv bij neergelegd, had niet de overtuiging dat het beter zou gaan worden en dat ik er uiteindelijk meer irritatie aan over zou houden dan plezier.
Dus gauw na amper 2 dagen geprobeerd er naar te kijken de tv weer exact terug in de doos gedaan zoals hij er uit kwam, alles netjes terug in het oorspronkelijke plastic en piepschuim. Doos terug dichtgeplakt kassabon mee, doos met moeite in de auto

retour Aldi, helaas.