Delta ipTV via router ipv rechtstreeks vanaf het modem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroederM
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-04 13:58
"Glasvezelbuitenaf.nl" gaat hier samen met Delta in Janauri een glasvezelverbinding maken. (van nu max 10mbit naar max 750mbit!)

Aangezien modem niet meer dan 10cm van het glasvezelpunt af mag komen kom ik in de problemen.

Zoals het nu al preventief is aangelegd ligt er vanaf het modem een CAT7a naar de nok van het huis waar onder andere de Wifi-router staat. (NAS, Gameroom)
Vanaf deze router gaat dan weer een Cat6 naar terug naar de woonkamer waar de ipTV ontvanger komt te staan.

Volgens de dame van Delta kan dit wel, al moet Delta zelf(?) aanpassingen doen in het modem om dit te laten werken.
Echter geniet dit niet de voorkeur van Delta omdat het storingsgevoelig is?

Heeft iemand ervaring hiermee? of kan iemand inschatten wat te verwachten problemen zijn?

Extra UTP-kabels betekend voor ons plafons en plinten open trekken. Beetje jammer als je 3 jaar geleden had gedacht dit juist te voorkomen.

My life is in 2D, How about yours?

Beste antwoord (via BroederM op 04-12-2019 11:23)

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-03 12:00
@BroederM
Het kan zowieso opgelost worden zonder extra kabel te moeten trekken.

Zoals Lier al aangeeft leveren ze waarschijnlijk zelf een router bij en is het een kwestie van je eigen router instellen als accespoint (let op dat je IGMP snooping aan laat staan, anders geen WiFi meer zodra er TV signaal op staat).

Omdat een deel dan via je eigen apparatuur loopt geven ze aan dat er een risico is, maar dat loopt in de praktijk wel los.

In het aller ergste geval dat je wel een directe verbinding tussen hun modem en je TV kastje moet realiseren, dan kan je dit mbv Vlans oplossen. Dit zal dan in houden dat je 2 switches met Vlan ondersteuning moet kopen. 1 zet je bij het glasvezel aansluit punt en de 2e boven bij je huidige router.

Je kan deze dan zo instellen dat je poorten 1 op beide kastjes verbind en poorten 2 idem (maar wel via afzonderlijke netwerken), zie het maar alsof je dan van 1 netwerkkabel (de cat 7 kabel) mbv deze kastjes 2 kan maken, waar ja dan dus zowel je 'internet' lijn als je 'tv' lijn over kan laten gaan. Beneden sluit je de internet poort van je modem aan op poort 1 van je switch, en de TV poort op poort 2 van je switch. Boven sluit je dan de bestaande router weer aan op poort 1 van de switch boven, en de cat6 kabel die naar de TV beneden loopt op poort 2 (het instellen van het Vlan op de switches is iets lastiger om snel uit te leggen, en omdat dit zeeer waarschijnlijk ook niet nodig zal zijn, laat ik het even achterwege, maar weet dus dat er oplossingen zijn).

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:55

lier

MikroTik nerd

Geen probleem, vreemde uitspraak ook van Delta. Het tv platform (dat ook door Caiway gebruikt wordt) loopt inderdaad direct via je router en niet (meer) via een aparte poort op je glasmodem.

Van Delta weet ik het niet, Caiw levert alleen nog maar deze oplossing aan nieuwe klanten.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroederM
lier schreef op zondag 24 november 2019 @ 12:48:
Geen probleem, vreemde uitspraak ook van Delta. Het tv platform (dat ook door Caiway gebruikt wordt) loopt inderdaad direct via je router en niet (meer) via een aparte poort op je glasmodem.

Van Delta weet ik het niet, Caiw levert alleen nog maar deze oplossing aan nieuwe klanten.
Ik snap je reactie niet helemaal.

Volgens Delta moet het signaal het liefst dus direct vanaf de glasvezel modem naar de ipTV ontvanger lopen.
Dus wel vanaf een aparte poort van het glasvezelmodem.

Jij schrijft dat "Het t.v. platform loop inderdaad direct via je router"

Sorry voor het zout op slakken leggen, maar bedoel je dat het dus kan lopen via een router en niet direct vanaf het glasvezel modem hoeft te lopen?

Dit is wat Delta zelf ook zei, goed om te horen dat iemand bevestigd dat het kan.
Maar enig idee wat hier een nadeel van kan zijn?
Zelf kan ik alleen bedenken dat je thuisnetwerk/apparatuur langzamer is waardoor dit de vertraging kan geven.

Reden voor Delta is natuurlijk dat bij storing de oorzaak kan liggen in het thuisnetwerk waar Delta geen "controle" over heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Terechte vragen, @BroederM

Mijn reactie heb ik gedaan op basis van mijn omgeving (weliswaar zit ik bij Caiway, maar heel veel scheelt het niet). Daar wordt een glasmodem bij geleverd dat meerdere aansluitingen heeft: Internet, twee keer tv (oude situatie) en een telefoonaansluiting. In de nieuwe situatie (en deze komt overeen met de Delta configuratie) worden tv ontvangers aangesloten op de router (en volgens mij krijg jij een Genexis waarbij glasmodem en router in een zitten).

Met dat ik het aan het teruglezen ben...wat je kan doen is jouw router als accesspoint configureren. Dan werkt het zonder al te veel moeite. Eventueel kan dan de tv direct op het glasmodem aangesloten worden (als daar een kabel tussen te leggen is). Of gewoon zo laten.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• VVV-007
@BroederM
Het kan zowieso opgelost worden zonder extra kabel te moeten trekken.

Zoals Lier al aangeeft leveren ze waarschijnlijk zelf een router bij en is het een kwestie van je eigen router instellen als accespoint (let op dat je IGMP snooping aan laat staan, anders geen WiFi meer zodra er TV signaal op staat).

Omdat een deel dan via je eigen apparatuur loopt geven ze aan dat er een risico is, maar dat loopt in de praktijk wel los.

In het aller ergste geval dat je wel een directe verbinding tussen hun modem en je TV kastje moet realiseren, dan kan je dit mbv Vlans oplossen. Dit zal dan in houden dat je 2 switches met Vlan ondersteuning moet kopen. 1 zet je bij het glasvezel aansluit punt en de 2e boven bij je huidige router.

Je kan deze dan zo instellen dat je poorten 1 op beide kastjes verbind en poorten 2 idem (maar wel via afzonderlijke netwerken), zie het maar alsof je dan van 1 netwerkkabel (de cat 7 kabel) mbv deze kastjes 2 kan maken, waar ja dan dus zowel je 'internet' lijn als je 'tv' lijn over kan laten gaan. Beneden sluit je de internet poort van je modem aan op poort 1 van je switch, en de TV poort op poort 2 van je switch. Boven sluit je dan de bestaande router weer aan op poort 1 van de switch boven, en de cat6 kabel die naar de TV beneden loopt op poort 2 (het instellen van het Vlan op de switches is iets lastiger om snel uit te leggen, en omdat dit zeeer waarschijnlijk ook niet nodig zal zijn, laat ik het even achterwege, maar weet dus dat er oplossingen zijn).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 25-04 15:53
Aangezien modem niet meer dan 10cm van het glasvezelpunt af mag komen kom ik in de problemen.
De glasvezel kabel legt mogelijk honderde meters tot kilometers af ( buitengebied) en bij binnenkomst van jou woning mag het ineens maar 10cm zijn ?
Ik denk dat deze dame niet weet waar ze het over had als je het mij vraagt, aangezien glasvezel veel langere afstanden kan afleggen dan koperen netwerk.
Zoals het nu al preventief is aangelegd ligt er vanaf het modem een CAT7a naar de nok van het huis waar onder andere de Wifi-router staat. (NAS, Gameroom)
Vanaf deze router gaat dan weer een Cat6 naar terug naar de woonkamer waar de ipTV ontvanger komt te staan.

Volgens de dame van Delta kan dit wel, al moet Delta zelf(?) aanpassingen doen in het modem om dit te laten werken.
Echter geniet dit niet de voorkeur van Delta omdat het storingsgevoelig is?

Heeft iemand ervaring hiermee? of kan iemand inschatten wat te verwachten problemen zijn?

Extra UTP-kabels betekend voor ons plafons en plinten open trekken. Beetje jammer als je 3 jaar geleden had gedacht dit juist te voorkomen.
Aangezien jij dus geen nieuwe kabels wil trekken kan je 2 dingen doen:

-Kijk of je de modem/router van delta totaal weg kan laten en een mediaconverter kan plaatsen tussen de glasvezel kabel en jou cat 7 kabel .
Hiebij is het wel belangrijk dat jou eigen router met Vlans overweg kan en jij de juiste vlans nummers hebt van delta (scheiding internet/iptv).

-Een manageable switch plaatsen achter de router/modem van delta en deze zowel het internet als iptv over de cat 7 te sturen. Aan de andere kant plaats je dan ook weer een manageable switch om het internet en iptv weer te scheiden. Deze manier hoef je geen extra utp kabels te plaatsen alleen maar 2 extra switches.

Ik heb met beide setups gewerkt en het werkt prima !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroederM
@lier @VVV-007 @Arthion-nl Thanks voor de replays, maar tietjes zeg, jullie zitten wel effe op een ander niveau netwerk aan leggen dan ik.
Als jullie op de bovenste verdieping zitten, dan schuifel in door de kruipruimte van dat gebouw.

Links of rechts om, extra kabel is dus niet nodig. Duidelijk.

Bedankt voor het huiswerk m.b.t. VLAN's, Mediaconverter en manageable switch. Ik ga niet zeggen dat ik het begrijp maar ik snap het wel.

Bekabeling laat ik voorlopig liggen en ga ik niet aanvullen. Als glasvezel word opgeleverd blaas ik dit topic nieuw leven in m.b.t. aankoop van apparatuur als het met mijn huidige apparatuur niet werkt.

Voorlopig heb ik hoofduitvoerder van ESfiber (die daadwerkelijk het glasvezel gaat aanleggen) zelf gesproken. Die moest even een traantje weg pinken toen ik zei dat Glasvezelbuitenaf.nl voorspiegeld dat ze in januari gaan graven. Volgens hem gaan ze "ergens" op ons eiland Voorne-Putten in januari graven. Mits hun huidige project geen vertraging oploopt. En volgens hun huidige planning in onze woning zonder vertraging (vorst?)pas in Mei(!) aan de beurt 8)7 , hij keek nu al uit naar alle mensen die februari gaan bellen waarom ze nog geen glasvezel hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Nog even in aanvulling op wat ik eerder heb verteld: in mijn situatie (oude glasmodem) kunnen poort 2 & 3 gebruikt blijven worden voor IPTV. Voordeel is dat het tv verkeer dan niet door je router heen hoeft.

Sterkte met het wachten (dat is het wel waard uiteindelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 26-04 14:45
lier schreef op woensdag 4 december 2019 @ 11:52:
Nog even in aanvulling op wat ik eerder heb verteld: in mijn situatie (oude glasmodem) kunnen poort 2 & 3 gebruikt blijven worden voor IPTV. Voordeel is dat het tv verkeer dan niet door je router heen hoeft.
Ik zit ook bij Caiway sinds 2014 en heb een alles-in-1 glaspakket.
Ik heb tv lopen via coax.
Als ik in mijn Genexis modem een UTP kabel in poort 2 (of 3) inplug kan ik dan ook tv kijken?
Dan moet ik nog wel een decoder aanschaffen, maar als ik die bekijk dan sluit je die aan via coax.
Ik snap het niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Je kan niet een willekeurig kastje aansluiten, volgens mij moeten de kastjes geregistreerd staan bij Caiway. Welk pakket heb je precies, @EverLast2002 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 26-04 14:45
Glas-Alles-In-1, internet/tv/voip bellen. In 2014 aangesloten.
Ik heb diverse decoders gehad in het verleden, Samsung, Humax. Nu heb ik de coax (AOP) rechtstreeks in de tv zitten (DVB-C). Maar altijd tv signaal via coax kabel, niet via UTP.
Ik heb decoders gekocht via marktplaats en die werkten prima met Caiway tv.

[ Voor 13% gewijzigd door EverLast2002 op 05-12-2019 12:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VVV-007
BroederM schreef op woensdag 4 december 2019 @ 11:39:
... Als glasvezel word opgeleverd blaas ik dit topic nieuw leven in m.b.t. aankoop van apparatuur als het met mijn huidige apparatuur niet werkt.
Jammer dat het nog zolang duurt, maar goed alle goede dingen komen langzaam zeggen ze wel eens.
Indien nodig zien we je wel weer in dit topic en mocht het nodig zijn kunnen we dan ook wel zorgen voor antwoorden op aanvullende vragen en de Vlan details mochten die nodig zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

EverLast2002 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 12:35:
Ik heb decoders gekocht via marktplaats en die werkten prima met Caiway tv.
Klopt inderdaad, er zit wel een verschil tussen kabel en IPTV. Voor de laatste heb je wel geregistreerde ontvangers nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moriaty
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 07:44
VVV-007 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 12:13:
(let op dat je IGMP snooping aan laat staan, anders geen WiFi meer zodra er TV signaal op staat).
Bedankt, mijn wifi knalde er telkens uit als de Delta IP TV aan ging. Dat kwam doordat ik IGMP snooping niet had aanstaan. Daarnaast moest ik in DD-WRT voor mijn wlan poorten ook "Multicast To Unicast" op enabled zetten en nu werkt alles mooi naast elkaar! Bedankt voor de tip en het op weg helpen.

NB: voor andere mensen die met Delta icm DD-WRT issues hebben, hier de wiki die ik nav deze post vond en die voor mij goed werkte: https://wiki.dd-wrt.com/w...locking_multicast_on_WIFI

"640K ought to be enough for anybody." - Bill Gates, 1981

Pagina: 1