(BBG september 2019) budgetsysteem instabiel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chainfighter
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 28-09-2022
Mijn vraag
Goedenavond, op basis van het budgetsysteem van de BBG september 2019 heb ik onderstaand systeem gebouwd. Helaas heeft het last van random uitvallen.
Scherm gaat op zwart en reageert nergens meer op, ook geen ctrl-alt-del. Enige wat helpt is een harde reset door de powerknop ingedrukt te houden.
Volgens het logboek gaat het om een kernel power error 41-63, verder wordt geen nadere informatie gegeven. Het is wisselend hoe vaak de uitvallen voorkomen, soms gaat het een uur goed, soms 5 keer in 5 minuten.

Relevante software en hardware die ik gebruik

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed
MOBO: ASRock B450M-HDV R4.0
GPU: MSI Radeon RX 570 ARMOR 8G OC
RAM: 2x Crucial Ballistix Sport LT Ballistix BLS2K8G4D
PSU: Cooler Master MWE 450 White 230V - V2
SSD:Kingston A400 2,5" 480GB

Verdere componenten in mijn wensenlijst, maar lijkt me minder relevant.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb gegoogled op de kernel power error en op basis van het advies wat ik gevonden heb, heb ik toen al mijn drivers geupdate.
Ik heb de harde schijf standby tijd op 0 gezet zodat deze altijd aan is.
Ik heb een cpu en een gpu stress test gedaan beide voor langere tijd, opvallend genoeg viel hierbij de computer niet uit.
Om andere problemen uit te sluiten heb ik de PSU al uitgewisseld met een andere 450W voeding die ik heb liggen voor mijn andere pc. De problemen bleven bestaan.
Zojuist heb ik ook de RAM reepjes beide omgewisseld voor een andere set (ook DDR4 wel lagere snelheid). Ook dit mocht niet baten.
Ben eigenlijk een beetje ten einde raad. Wat ik zelf nog kan bedenken is dat er een connectie in het moederbord niet lekker zit. Hoe zou ik dit uit kunnen sluiten?
Of heeft iemand misschien een andere gouden tip.
Alle onderdelen hebben nog garantie maar zolang ik niet zeker weet welk onderdeel het probleem veroorzaakt durf ik ook niks terug te sturen.

Heel erg bedankt voor het meedenken!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Die Kernel Power 41 komt doordat jij de stroom verbreekt door de power-button ingedrukt te houden. Ook dat Ctrl+Alt+Del niks doet is niet meer bijzonder. De meest betrouwbare indicatie dat je OS niks meer doet, is dat bijvoorbeeld Num lock of Caps lock niet meer wilt schakelen.

Wat je moet weten is wat er daarvoor gebeurt. Waarom freezed het systeem (als dat al zo is) of waarom gaat het scherm op zwart. De event-logs zijn daarvoor overigens een prima plek om te beginnen. Maar heb je de temperaturen al eens in de gaten gehouden? En heb je al eens met minder onderdelen getest? Dus met 1 bankje RAM en misschien een on-board videokaart (indien van toepassing)?
Heb je ook al een memtest gedraaid om die stabiliteit te controleren?

[ Voor 5% gewijzigd door Room42 op 24-11-2019 03:07 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Wat @Room42 zegt.

Maak ook eens wat scherpe hoge resolutie foto's van de grafische kaart, rondom de processor en als het kan een zijaanzicht van de processor en de koeler. Met name de stekkers. En de aansluitingen van de ventilatoren.

Als het scherm op zwart gaat, hoor je dan iets? Bijvoorbeeld piepjes, draaien de ventilatoren nog, gaan ze zachter/harder draaien?

Zijn de BIOS instellingen standaard? Als dat nog niet zo is, zou ik dat ook proberen. Onlogische instellingen kunnen voor vreemde problemen zorgen.

Welke drivers heb je geinstalleerd?

Heb je nog AMD software geinstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chainfighter
Bedankt voor de reacties. Heb alle vragen zo goed mogelijk proberen te beantwoorden.

Over het probleem zelf:
Scherm gaat niet altijd gelijk zwart, soms springt het ook naar één kleur bijvoorbeeld roze of groen waarbij dan een continue pieptoon te horen is uit kast. Dit duurt dan max een paar seconden waarna het scherm wel op zwart gaat en het geluid stopt. Vervolgens gaat het scherm dan ook uit omdat het geen input meer detecteert. Overigens blijven alle fans wel op dezelfde snelheid draaien bij het op zwart gaan.

Ik heb een toetsenbord met capslock lampje, zal bij volgende uitval hiernaar kijken.

Temperaturen blijven goed. Systeem draait normaal gesproken niet heel warm (40 graden) met furmark gaan de temps wel richting de 80 na een minuut of 5 maar hoor dan ook alle case en systeemfans naar volle snelheid opspinnen. Tijdens starten met de case open gaan alle fans ook daadwerkelijk draaien.

Geen integrated graphics dus dat kan ik helaas niet proberen. Zou ik mijn 1060 gtx kunnen uitwisselen voor de kaart in dit systeem om nog zaken uit te sluiten?

Vandaag wel memtest gedraaid. Eerst met 1 ramreepje, toen met andere ramreepje en vervolgens ook nog met beide. Na 3 volledige passes op iedere configuratie 0 errors of slechte sectoren gevonden.

Bios instellingen allemaal nog standaard.

Heb AMD ryzen master geinstalleerd maar dit pas nadat de problemen begonnen om te kijken of ik wat uit de CPU kon uitlezen.

Ik weet niet goed hoe ik het beste een lijst van driver hier kan posten. Is de uitkomst van commandprompt driverquery duidelijk genoeg of kan ik beter op een andere manier een lijst hiervan maken?

Verder nog wat foto's, mochten er nog foto's van andere zaken nodig zijn, of ergens op ingezoomd kan ik daarvoor zorgen.
https://www.imgur.com/a/Gk4skMx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Op de foto van de grafische kaart zie ik de poweraansluiting niet goed. De voeding heeft er verschillende stekkers voor PCIe kaarten. Soms is er een extra voedingsstekker nodig om een grafische kaart te laten werken (zie voedingstopic zoek naar Seasonic).

Vreemde beelden of kleuren kunnen wijzen op een probleem met de (drivers van de of voeding van de) grafische kaart. Daarvoor kan deze methode een mogelijke oplossing zijn.

Als het geluid uit de voeding komt (zoals een hoge piep, coil whine), dan kan de voeding een oorzaak zijn. Maar dat hoeft niet, het kan ook gebeuren bij een verandering van de belasting. Of een bepaalde hoogte van belasting.

Als het geluid uit een interne speaker komt dan is het mogelijk het geluid van een herstart of BIOS foutcode. Piepjes na elkaar zijn soms een BIOS code. De betekenis hangt af van het merk/type BIOS.

driverquery /v kan inderdaad bruikbare informatie geven.

Zie je nog iets in de logs op het moment van het probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chainfighter
Grafische kaart heeft één 8-pins voedings aansluiting. Mijn voeding heeft 2 maal een 6+2 pins aansluiting PCIe aansluiting. Grafische kaart is met één zo'n combinatie aangesloten.

Gisteren en vandaag weer een uitval gehad, hierbij een screenshot van het logboek. Kan zelf helaas niks nuttigs erin ontdekken.
https://imgur.com/a/GvrThGI

Capslock reageert in zo'n geval niet dus het hele systeem lijkt inderdaad vast te lopen.

Heb de gelinkte methode gebruikt, dus een hele schone driver installatie met internet uit na het verwijderen van de oude driver. Dit mocht helaas niet baten want heb vrij snel daarna alweer een uitval gehad.

Geluid komt uit de interne speaker, maar bij de laatste paar uitvallen ook geen piep gehoord en in ieder geval geen piepcode.

Hieronder nog de textdump van driverquery, vanwege de karakterlimiet gelinkt:
https://docs.google.com/d...p_77rfmBX4in6Bmu0Ax1t/pub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
chainfighter schreef op maandag 25 november 2019 @ 16:32:
Grafische kaart heeft één 8-pins voedings aansluiting. Mijn voeding heeft 2 maal een 6+2 pins aansluiting PCIe aansluiting. Grafische kaart is met één zo'n combinatie aangesloten.
Ok, dan is het niet mogelijk twee kabels aan te sluiten. Dat kan soms de stabiliteit verbeteren.
Gisteren en vandaag weer een uitval gehad, hierbij een screenshot van het logboek. Kan zelf helaas niks nuttigs erin ontdekken.
https://imgur.com/a/GvrThGI
Worden er crash dumps weggeschreven?
Heb de gelinkte methode gebruikt, dus een hele schone driver installatie met internet uit na het verwijderen van de oude driver. Dit mocht helaas niet baten want heb vrij snel daarna alweer een uitval gehad.
Dat is jammer, maar er zijn bij dit soort problemen veel mogelijke oorzaken. Het is een kwestie van wegstrepen.
Geluid komt uit de interne speaker, maar bij de laatste paar uitvallen ook geen piep gehoord en in ieder geval geen piepcode.
Het gebeurt ook wel eens dat als er geluid wordt afgespeeld op het moment van een crash, een bepaalde toon blijft doorgaan. Dat klinkt dan meestal niet als een piep.
Hieronder nog de textdump van driverquery, vanwege de karakterlimiet gelinkt:
https://docs.google.com/d...p_77rfmBX4in6Bmu0Ax1t/pub
Heb je Windows 10 of een andere versie? Ik zie hier een aantal oudere drivers tussen staan. Onder andere van storage controllers.

Nog een aantal probleemoplossers die je kunt proberen:

Vanaf de opdrachtregel, als beheerder: sfc /scannow
Dit loopt Windows bestanden na. Het zoekt inconsistenties en vervangt bestanden die corrupt zijn.

Power management controle: powercfg –energy
Dit kan soms fouten ontdekken met drivers. Het maakt een HTML bestand aan met gevonden problemen.

Als je van iemand een andere voeding mag lenen zou ik dat eens doen. Je hebt wel een andere voeding getest, maar dat is misschien dezelfde (of even groot), die kan dezelfde problemen hebben.

De beste testmethode is zo kaal mogelijk testen. Dus met 1 DIMM, allerlei stekkers van onderdelen die je niet nodig hebt loshalen of vervangen door andere onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chainfighter
Heel erg bedankt voor je uitgebreide reacties en het meedenken. Heb weinig tijd gehad voor verder testen dus er waren ook geen updates in de tussentijd.

Vandaag de videokaart uitgewisseld naar een andere computer en de problemen zijn mee verplaatst naar die pc. De pc uit dit topic heeft een aantal uur probleemloos gedraaid met een donor videokaart dus ik denk de boosdoener gevonden te hebben.

De kaart gaat binnenkort terug voor garantie en dan is het daarna hopelijk opgelost.
Pagina: 1