Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[BBG mei en september] Budgetsysteem te krachtig voor mij?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Buur75
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-04 15:21
Beste mensen,

ik moet een pc samenstellen voor mensen die 'm de hele dag aan hebben staan, maar er nooit zware taken op doen. Niet gamen, geen foto- of videobewerking, geen zware software. Alleen internetten (browsen (nieuws en sport), YouTuben en marktplaatsen), beetje scannen, beetje foto's bekijken, bankzaken, Word- en Excel-bestanden maken en heel af en toe Netflix (door een andere gebruiker). Er moet Windows 10 op.

Ze hebben nu een computer met een Celeron E3400 (2.60GHz) en 4GB intern geheugen, dus je zou zeggen, dat is toch prima als je toch niets zwaars doet, maar na update op update op update (recent Windows 10 over 7 heen gezet) vinden ze het te traag worden en moet er wat nieuws komen. Ik moet bekennen dat de computer in veel gevallen niet direct reageert. Dat moet dus anders.

Nu heb ik bij de Best Buy Guides van Tweakers gekeken, maar daar is de laatste budget-computer al uitgerust met een Ryzen 3 2200G, en hoewel het als budgetsysteem wordt gepresenteerd, staat er al gelijk dat er ook games op kunnen worden gespeeld. Dit hoeft dus niet. Geen games aub! Is die processor dan niet al veel te krachtig voor de taken die dadelijk op deze computer worden uitgevoerd?

Hoewel budget niet echt een rol speelt, lijkt het me overbodig om veel geld te gaan betalen aan een processor met een sterk GPU gedeelte, en besteed ik dat liever aan meer degelijkheid en iets wat de komende jaren weer vooruit kan. De BBG noemt heel kort voor dit soort taken een alternatief, de AMD 200GE. "een dualcoreprocessor met minder krachtige gpu."

Kortom: ik wil een toekomstbestendige windows-pc in elkaar zetten voor office taken.

Extra wensen, die beperkend optreden: er moet een dvd-brander in en een kaartlezer. Ik weet dat dit extern kan, maar ik pak liever een kast waar dit in past zodat niets om of op de grond kan vallen. Geen NUC of barebones dus.

Help ik deze mensen (flink) vooruit door het volgende in elkaar te zetten?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Athlon 200GE Boxed€ 49,01€ 49,01
1MoederbordenAsus Prime A320M-K€ 45,-€ 45,-
1BehuizingenFractal Design Focus G Mini€ 49,99€ 49,99
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 10 Home NL 64bit OEM DSP OEI€ 94,-€ 94,-
1Geheugen internG.Skill Value F4-2400C15D-8GNT€ 32,90€ 32,90
1Voedingenbe quiet! System Power 9 400W€ 42,50€ 42,50
1Solid state drivesSamsung 860 EVO 500GB€ 76,90€ 76,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 390,30

Is dit rap genoeg voor de komende jaren? Graag advies of ideeën voor deze office-pc die lang mee moet gaan.
Misschien sneller geheugen of zo...

Alle reacties

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

2200G kun je vergelijken met Intel i5-7500, maar dan betere gpu. niet raar om die nu te gaan gebruiken voor de taken die jij aangeeft. i5-7500 is vaak gebruikt door HP om dit soort pc's samen te stellen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Zit er al een SSD in de huidige PC? Probeer dat eerst zou ik zeggen. Kun je meteen een goede back-up maken, Windows 10 schoon installeren en de back-up terugzetten.

Als het dan nog niet goed werkt, kun je er extra RAM bij plaaten. Ik zou alles wel online bestellen. Dan kun je het nog terugsturen, als het niet het gewenste resultaat oplevert. De SSD is ook naar een nieuwe PC mee te nemen, het RAM niet.

Z'n celeron E3400 is geen hoogvlieger, maar een schone installatie op een SSD met wat extra RAM moet toch een hoop schelen. Anders kun je ook nog kijken of de huidige PC bijvb. een core 2 duo of core 2 quad ondersteunt. Tweedehands kosten die processors niet veel.

Als het echt een andere PC moet zijn, zou ik eens naar een refurbished PC kijken. Een i5 2xxx of i5 3xxx is prima. 8GB geheugen erbij, SSD'tje erin en je bent klaar voor <250 euro.

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 03:03
De cpu is traag en 4 GB is krap (voor Windows althans)
Met een SSD zal het wat sneller worden, maar verwacht geen wonderen.

Als het echt goedkoop en zuinig moet, zou ik voor onderstaand systeem gaan.
Als toekomstbestendigheid belangrijk is, zou ik de cpu vervangen door een Ryzen 3 3200G. Dat maakt het systeem zo'n € 45 duurder, maar dan kan het ook 2-3 jaar langer mee.

Waarom moet er per se Windows 10 op? Redenen waarom ik dit vraag vind je hieronder.
1. Windows 10 kost ruim € 100. Op een pc van nog geen € 300 vind ik dat veel geld.
2. Het updatebeleid van Windows is niet best, er wordt allerlei zooi geïnstalleerd (spelletjes en meer van die zaken die het systeem vertragen) waar je evengoed zonder kan.
3. Voor de taken die deze mensen uitvoeren, lijkt Windows 10 mij geen vereiste.
4. Als alternatief zou ik Linux aanraden, dat vergt veel minder kracht van je pc, waardoor 4 GB RAM eigenlijk meer dan genoeg is, en het kost je niets. Misschien kunnen ze zelfs hun oude pc blijven gebruiken, mits er een SSD in komt.

1ProcessorsAMD Athlon 3000G Boxed€ 51,-€ 51,-
1MoederbordenAsus Prime A320M-K€ 45,-€ 45,-
1BehuizingenFractal Design Core 1000 USB 3.0€ 34,95€ 34,95
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-8GVKB€ 41,49€ 41,49
1VoedingenCooler Master MWE 450 White 230V - V2€ 37,50€ 37,50
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 63,81€ 63,81
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 273,75

[ Voor 13% gewijzigd door LievenD op 24-11-2019 14:49 ]

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22-11 18:57

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

Ik zou voor een upgrade gaan van de cpu. Een celeron is echt traag voor moderne taken. Kies een core 2 quad of xeon met extra ram, dit is de goedkoopste upgrade voor een 775 systeem.
Maar er zijn verschillende manieren waarop je zo'n pc kan upgraden
-Linux erop aangezien deze oude systemen door windows overbelast worden
- Core 2 quad/xeon upgrade
- Veel schrijf/lees activiteiten? een HDD kan daar niet goed tegen. Deze kun je vervangen voor een ssd.
Ik zou in elk geval geen honderden euro's geven aan een dualcore systeem. Probeer eerst de levensduur van het oude systeem te verlengen.

• Bas Focal
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06-07-2022
Buur75 schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 22:12:
Beste mensen,

ik moet een pc samenstellen voor mensen die 'm de hele dag aan hebben staan, maar er nooit zware taken op doen. Niet gamen, geen foto- of videobewerking, geen zware software. Alleen internetten (browsen (nieuws en sport), YouTuben en marktplaatsen), beetje scannen, beetje foto's bekijken, bankzaken, Word- en Excel-bestanden maken en heel af en toe Netflix (door een andere gebruiker). Er moet Windows 10 op.

Is dit rap genoeg voor de komende jaren? Graag advies of ideeën voor deze office-pc die lang mee moet gaan.
Misschien sneller geheugen of zo...
Ik heb een Pentium G3220, deze is +- 2x zo snel als de genoemde Celeron.
De G3220 is al voldoende om te doen wat jij omschrijft.
Echter tzt komt er windows 11, en daarna 12.
Die zullen het systeem weer iets zwaarder belasten, de door LievenD voorgestelde Ryzen 3 3200G lijkt me een prima keuze.

Aan Ram heb ik 1 stickje van 8 GB, die zit vaak op 50%, gooi ik 40 tabbladen los + andere programma's dan loopt dit op naar max 90%.
8 GB zou ik nemen, neem je een enkel stickje dan kan je over enkele jaren mocht het nodig zijn een 8 GB stickje er bijplaatsen.

Ik heb een ''trage'' SSD, traag in vergelijking met andere SSD. Maar altijd snel genoeg om iets te openen.
Voor een budget pc zou ik geen Samsung nemen, de Kingston A2000 lijkt mij een erg goede budget keuze.

En wat zeker ook werkt om de pc eens of om het jaar geheel opnieuw te installeren.
Harde schijf helemaal leeg maken en dan alles opnieuw erop.
Zijn al die oude updates die er nog opstaan weg, ongebruikte programma's zijn dan weg, en al dat soort rommel.

• Buur75
Goede tips allemaal. Updaten met een andere processor en ssd is een goed idee. De geheugenbanken zitten helaas alle 4 vol, dus daar moet dan wat vervangen worden. Even uitzoeken welk moederbord het precies is, zodat ik kan zien welke processor ik er in kan zetten.

Ik heb inmiddels begrepen dat de pc door iemand anders gebruikt gaat worden; er moet dus echt ook een nieuwe komen.

Even voor de duidelijkheid: het HOEFT niet goedkoop. Maar ik wil gewoon niet dat er wordt betaald voor dingen die niet gebruikt gaan worden. Ik denk snel dat alles overkill is als er toch niet gegamed gaat worden. Daarom ben ik deze post begonnen.

Voor de nieuwe pc vind ik de set van LievenD prima. Ik zou 'm zo bestellen. Is dat moederbord, die ASUS Prime, een beetje ok wat betreft kwaliteit? Moet die BIOS eerst geüpgraded worden voor die Athlon 3000G?

Ik ben niet goed bekend met die M.2 SSD's. Ik kan alles Googlen, maar misschien iemand die in het kort kan vertellen waarom ik voor zo'n ding zou moeten kiezen ipv een SATA-schijf?

Dan de grote vraag: waarom Windows 10? Ja haha da's een goeie. Ik vind het verschrikkelijk, dat Windows 10, het is de hele reden dat er nu ineens een nieuwe PC moet komen, omdat Windows 7 dadelijk niet meer ondersteund wordt. Na de upgrade loopt alles in de soep, zum kotzen werkelijk. Ja een frisse her-install zou wonderen doen, dat begrijp ik, maar het is toch bizar dat zoiets moet?!? Ik zou zo de boel eraf gooien en een Mint XFCE er op zetten, maar ik vrees dat ik dat er niet door krijg. We hebben het hier over mensen die bv al niets begrijpen van een directory-structuur. Je kunt twintig keer vertellen en laten zien dat ze documenten op de tweede harde schijf (dat noem je dan de D-schijf) moeten zetten, maar als je dan twee weken later weer eens langskomt staat weer de hele desktop vol moet nieuwe docs en zooi. Kunnen zij er wat aan doen? Welnee, het is gewoon een onoverzichtelijk on-intuitief inconsequent stuk knip- en plakwerk, dat W10. Ik moet alles uitschrijven als ik iets wil uitleggen, en zodra er ook maar iets verandert zijn mijn stap voor stap notities waardeloos geworden. De overstap van de ene Windows naar de volgende was al een hel, nou moet ik natuurlijk niet met weer heel iets anders komen aanzetten. Dat geeft gewoon een hartaanval! Als ze nou in de buurt zouden wonen, ok dan, dan zou ik wellicht regelmatig langs kunnen komen om ze met Mint op weg te helpen, maar ik zoek het niet meer... Graag iets dat nog een beetje vertrouwd is. Zodoende toch maar Windows 10 dan. Dan maar met troep op de desktop, maar dat zijn ze inmiddels gewend, Sorry voor de offtopic rant maar deze computer van deze mensen begint voor mij behoorlijk frustrerend te worden.

TLDR:
Er komt een nieuwe pc. De upgrade voor die oude regel ik later wel.
Wat is het voordeel van een m.2 ssd en is het gekozen moederbord een beetje kwaliteit? Alles mag meer kosten, als het maar niet overbodig is.

• untflanked
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16-11 21:59
M2 is een aansluiting. Het gaat om de eigenschappen van de ssd, in dit geval nvme. Dit is bij grote bestanden veel sneller, maar voor deze mensen bied het het helemaal geen voordeel joh. Kies gewoon een sata van 500gb voor minder geld, maakt helemaal geen verschil.

Ryzen 7700 | RX 6800 XT | 2x16GB DDR5 | Cooler Master NR200P

• Buur75
Ja zo dacht ik er ook over, maar hee, de prijs voor een Kingston A2000 is lager dan die van een Samsung 860 EVO?

1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 63,81€ 63,81
1Solid state drivesSamsung 860 EVO 500GB€ 70,90€ 70,90

In dit geval maar voor de Kingston gaan?

• Immanent Ike
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12-10 21:09
Ze zitten inderdaad nu op hetzelfde prijspunt, maar een M.2 NVME is zuiniger en sneller dus ik zou daar altijd voor gaan als je dus keuze hebt.

De pricewatch: AMD Athlon 3000G Boxed is slechts een paar euro duurder en nieuwer. Maar ik zou die alleen kopen als je zin hebt om de chip te vervangen zodra die toekomstige codecs niet meer aan kan, want als je een CPU koopt met minimal specs dan heb je gewoon erg weinig beweegruimte voor nieuwe ontwikkelingen. Dus als deze pc voor iemand anders is, en je ergert je nu al aan problemen van de vorige PC, dan zou ik een pc nemen met iets meer speelruimte, de pricewatch: AMD Ryzen 3 2200G Boxed dus. Die blijft zeer waarschijnlijk langer vlot aanvoelen.

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-10 17:25
Buur75 schreef op zondag 24 november 2019 @ 23:54:

Dan de grote vraag: waarom Windows 10?...
Ik zat een poos geleden in dezelfde situatie, PC samengesteld voor een tante (70+) die ineens de overstap nam van Win Vista naar Win 10... Ik heb gewoon alles wat ze nodig hadden als shortcut op de desktop achtergrond gezet met een duidelijke omschrijving erbij en alles gelocked. Nog 1 keertje moeten terugkomen maar ondertussen loopt alles vlot. Dus zo'n drama is dat allemaal niet, zolang je het simpel houdt, dat kan perfect in Win 10.

Enkel de basic Mail client vind ik een drama... daar heb ik Outlook voor geinstalleerd. Voor Win 10 betaal je 10€ voor een key... nog nooit geen problemen mee gehad. Doe er mee wat je wil.

Ze wouden ook persé nog een DVD lezer/brander want de vorige PC had dat ook... die hebben ze 10 maanden later nog nooit gebruikt. Stel die vraag misschien ook eens. Zo'n NUC is nog niet zo'n slecht alternatief anders, die plak je gewoon achteraan de monitor... dan gaat die zeker ook niet vallen ofzo...
Pagina: 1