Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grumpje
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 04-10-2021
Beste Tweakers,

Mag ik even jullie kennis en expertise gebruiken?

Ik heb vandaag de harde schrijf van mijn Imac Vervangen met een SSD. Ik had hiervoor alle benodigde onderdelen besteld inclusief de juiste gereedschap...

Voordat ik de dubbelzijdig tape terugzetten wilde ik zeker weten dat de schrijf werkt en dat ik de OS weer geherinstalleerd kreeg.

Echter bij het opstarten zie ik een zwarte vlak aan de linker zijde van het scherm.. De andere gedeelte van het scherm werkt zonder strepen of zoiets.

Nu ben ik super voorzichtig geweest, het scherm niet geforceerd of gebogen.. en ik kan me niet voorstellen dat ik het scherm beschadigd heb..

Ook met het hd kabeltje ben ik voorzichtig geweest..

Aan het kant waar het zwart is zijn wel 2 strepen te zien, als ik mijn muis beweeg dan verdwijnt die in de zwarte strepen maar is wel zichtbaar op die witte strepen...

Heeft iemand ervaring met dit soort storing? en hoe groot is de kans dat het probleem in het scherm zit in plaats van het HD kabeltje?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/d7FQS5S/20191123-213844-1.jpg

Alvast bedankt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Dat is niet de kabel maar de panel driver en/of hotbar attachment. Is niet te repareren, wordt een compleet paneel vervangen. In heel zeldzame gevallen is het iets als de GPU of TCON. TCON kan je ook niet vervangen, die is vziw geïntegreerd in de paneel PCB driver. GPU zou je kunnen controleren met een extern scherm.

[ Voor 45% gewijzigd door johnkeates op 23-11-2019 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grumpje
Ok, niet echt wat ik als eerste wilde horen... Maar als het de Panel driver of hotbar is hoe kan ik het beschadigd hebben? Ik heb een speciale tool gebruikt die niet te ver in reikt en bij het openen en verwijderen heb ik gebruik gemaakt van 2 zuignappen. juist om de zijkanten niet te beschadigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grumpje
Ik heb de zijkanten met een vergrootglas bekeken, ik neem aan als ik iets beschadigd zou hebben dan zou dit aan de zijkanten zichtbaar moeten zijn.. Maar geen enkele beschadiging,

Is er een bedrijf in de randstad die het scherm kan controleren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Het scherm hoeft niet gecontroleerd te worden, dat is 100% zeker stuk. Zo te zien 2 kolomdrivers die er geen zin meer in hebben. De beschadiging zelf hoeft niet per se zichtbaar te zijn.
Je kan proberen of het helpt om wat druk op het paneel te zetten vanaf de achterkant, wellicht maakt hetgeen dat gebroken is dan goed genoeg contact. Let wel; dit is geen reparatie die het lang vol hoeft te houden, maar is slechts een lapmiddel totdat je een vervangend paneel hebt weten te bemachtigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grumpje
Ok, jammer... moet nu beslissen of ik het wel wil repareren.

Ik ben helemaal niet bekend met scherm technologieen en namen.. Wat zijn kolom drivers? en zijn die op de top en onder aan het scherm?

als je zegt niet lang volhouden? is dat paar minuten of paar dagen( totdat ik iets anders ontvangen heb).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grumpje
Voor het gemak een foto van de achterkant.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/fqqz1w2/20191124-003116-1.jpg

[ Voor 45% gewijzigd door Grumpje op 24-11-2019 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobby1971
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 26-09 08:40
Als je de flatcable van het scherm los hebt gehad. Zou ik die als eerste een opnieuw op zijn plaats zetten. Dat lijkt me het meest voor de hand liggend. Een scherm gaat niet zomaar kapot,. Dit heb ik ook wel eens gezien bij een beschadigde of niet goed geplaatste flatcable.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 25-09 21:31
Welk model imac is dit ? Ik heb op zolder nog 2 stuks liggen waar de videokaart van stuk is. Voor een prikkie heb je dan reserveonderdelen ?
Pagina: 1