Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Mainstream pc build - 1000 tot1200 euro - advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JeyJey
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22-11 09:42
Na lange tijd volstaan te hebben met een laptop is het tijd voor een nieuwe pc. Ik grijp graag ook de kans aan om zelf een build in elkaar te zetten :)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen, fotobewerking (met name Lightroom) en verder huis tuin en keuken dingen – browsen, office gebruik e.d. Het wordt een mainstream pc.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Budget is 1000 tot 1200 euro. Dit is zonder randapparatuur.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- Een 27 inch 1440p 144hz scherm, de Asus mg279q (via V&A onlangs overgenomen).
- AMD Prism cpu koeler (lijkt me voldoende voor onderstaande cpu. RGB is een +-punt.
- 2x8gb RAM (de Crucial Ballistic die hieronder staat)
- Verder wat basic ouwe meuk zoals muis en toetsenbord. Deze wil ik echter ook gaan vervangen maar dit kan ook op een later moment. Al houd ik black Friday aanbiedingen wel in de gaten.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Onderstaande lijst heb ik afgelopen weken samengesteld, na een hoop topics en reviews gelezen te hebben. De gpu keuze vormt nog het grootste struikelblok.. De gpu, 2070 super, is inmiddels gekozen en in huis.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 191,-€ 191,-
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 109,-€ 109,-
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 2070 Super Gaming OC 8G€ 519,-€ 519,-
1Interne harde schijvenWD Blue 3,5" (64MB cache, 5400rpm), 3TB€ 77,90€ 77,90
1BehuizingenFractal Design Define C TG€ 90,99€ 90,99
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT Ballistix BLS2K8G4D30AESBK€ 67,00€ 67,00
1VoedingenBitFenix Formula Gold 450W€ 65,95€ 65,95
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 129,95€ 129,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.250

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Case: Fractal Design (Meshify of Define C) of NZXT (H400, H500/510)
GPU: lichte voorkeur voor een Nvidea kaart, maar misschien kunnen jullie me hierin verder helpen. Zie hieronder.
voeding: Bitfenix formula gold / Whisper, BeQuiet Pure power of een Corsair .rm550x / TX550m

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Omdat mijn monitor een 1440p 144hz doet, is het uitgangspunt logischerwijs gamen op 1440p. Qua fps hoef ik zeker niet richting de 144 te gaan in games, 60-100 fps gemiddeld lijkt me al zat. Ik hoef niet alles uit de monitor te halen, anders moet mijn budget ook nog flink omhoog. Daarnaast heeft de monitor freesync (zou bij deze monitor moeten werken met G-sync videokaarten).
Wel houd ik de optie open om over 3/4 jaar de gpu te upgraden. Dit is ook de reden dat ik hier nu voor een 550 watt voeding heb gekozen. Wat meer futureproof dus.
Games wil ik voorlopig graag op high, en waar het kan ultra instellingen spelen, maar is geen harde eis. Ik speel graag shooters zoals battlefield 1, V, Call of duty, Far Cry 5 e.d., Red dead redemption 2, en ook RTS games.

Verder heb ik graag een beetje stille pc kast, dus liever geen blower style gpu’s en liever wel goed gekoelde kaarten.

Ga je overklokken?
De CPU voorlopig niet, volgens mij zit er al weinig rek in een Ryzen 3600. DRAM wil ik wel proberen wat hoger te clocken. De reeds aangeschafte reepjes zouden hiervoor geschikt zijn (met wat geluk).

Wat verwacht je van ons?
Graag hoor ik wat jullie wellicht anders zouden doen. En ik zie vast nog wel wat over het hoofd met de huidige setup.

Waar ik nog over dub is dus de videokaart. In bovenstaande lijst heb ik gekozen voor de 1660 super. Echter weet ik dat dit aan de krappe kant is. Er zijn nog een aantal andere opties die ik nog overweeg: 2060 super, 1080 ti (gebruikt),2070 super en een radeon 5700 (XT). De laatste heb ik wat meer twijfel bij vanwege instabiele drivers. Maar dit is wellicht meer gevoel dan verstand. Verder betekent een van deze kaarten een aardige extra investering bovenop de bovenstaande ca 1000 euro.\

EDIT: ik heb inmiddels de bovenstaande Gigabyte 2070 super aangeschaft voor 519 euro (coolblue actie). Daarmee hoop ik het wel de komende 4-6 jaar uit te houden. Verder heb ik nu gekozen voor een 450 watt voeding.

[ Voor 3% gewijzigd door JeyJey op 28-11-2019 11:55 ]

Alle reacties

• --MP--
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 05-12-2024
De instabiele drivers van de Radeaon 5700 (XT) is volgens mij inmiddels behoorlijk verbeterd. Dit was meer iets van de eerste paar maanden.

De voeding kan iets goedkoper, aangezien je toch geen heel stille PC gaat krijgen met de Prism koeler zou je ook een iets minder stille voeding kunnen nemen. Bijvoorbeeld pricewatch: Corsair TX550M V2

Daarnaast is de gekozen SSD vrijwel overal slecht verkrijgbaar op dit moment:
Alternatieven zijn:
pricewatch: XPG SX8200 Pro 1TB
pricewatch: PNY XLR8 CS3030 1TB

• Immanent Ike
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12-10 21:09
De 1660 S is inderdaad wat beperkt voor 1440p gaming. Je zal onder de 60fps zitten en zal de textures vaak wat naar beneden moeten schroeven vanwege je beperkte vRAM. De Radeon 5700 doet het dan een stuk beter en kan de meeste games op 60 fps renderen.

Wil je meer uit je scherm halen dan zou ik voor de 5700 xt gaan. Dat moet te doen zijn binnen jouw budget. De 2060 S zal ik laten liggen aangezien je daar vooral voor de RT cores betaald en de 5700 xt beter presteert.

• JeyJey
Ik heb deze week de knoop doorgehakt over de gpu: een 2070 super is het geworden. Deze is inmiddels in huis, na een leuke actie te zijn tegengekomen (519 euro).

Op dit moment ga ik uit van een 450 watt voeding, daar het piekverbruik ongeveer 350 watt zal zijn. Met de gpu wil ik wel langere tijd gaan doen. Een gpu upgrade over bijvoorbeeld 6 jaar zal naar verwachting niet veel meer vermogen vragen van de voeding. Of raden jullie me toch een 500/550 watt voeding aan?

@--MP-- Dank voor je suggestie. Ik houd komend weekend verschillende reepjes 1tb m2 geheugen in de gaten, waaronder de XPG en verder de Kingston a2000 (nu 136 euro bij Megekko) en Samsung Evo 970.

• agittunc
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21-11 13:13
Ik zou geen amd stock koeler met nzxt h500 combineren. ik heb het ook maar het maakt nogal wat lawaai in die case. weinig airflow maakt amd koelers nogal luidruchtig.

• JeyJey
@agittunc dank voor de tip. Ik neig ook nog steeds naar de define C (evt mini, maar dan met een MSI Mortar bordje).

Overigens is de Wraith Prism al wel iets overgedimensioneerd voor een ryzen 3600, daar enkel de ryzen 7 en 9 series deze koeler erbij krijgen.

• agittunc
@JeyJey H500 is een kast die beter werkt met negative airflow. en dat is gewoon wat luider dan normal airflow cases.

is phanteks 400a niks voor je?

• JeyJey
@agittunc dank voor de tip. Echter ben ik wel fan van(deze) Fractal design cases.

Black Friday helpt toch mee om de kosten wat lager te houden. Zowel een voeding (rm550x) voor 71 euro en een ryzen 3600 voor 169 euro besteld!

Ik twijfel stiekem over het formaat behuizing en mobo. Zijn er nog haken en ogen aan de keuze voor een mATX MOB (mortar Max) met kleinere kast, t.o.v. een tomahawk?

• agittunc
@JeyJey hoe kleiner hoe minder airflow. dus wat wil je :P?

ik heb ook een ryzen 3600 besteld. 170 euro is een DEAL. (verslaat 1st/2nd gen in games met beste verschillen. kom van een ryzen 1700 af)

x570 gaming x is nu 150 euro. heb ik ook gehaald. misschien wat voor jou?
Pagina: 1