schakelen originele parkeercamera Kia Ceed/Venga, Android HU

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:58
Een kennis van mijn moeder had (redelijk zonder zichzelf in te lezen) Android head unit aangeschaft.
Al snel kwam hij er achter dat het niet zo plug en play was als verwacht, en heb ik een gokje gewaagd.

Na het bekijken van pinouts en connectors heb ik de stuurwielbediening/originele gps antenne en aux poort werkend. Ik kom alleen niet goed uit de schakeling van de parkeercamera.

Wat heb ik gedaan:
1.Gekeken wat er gebeurde als ik de 'Back' cable van de Android head unit doorverbind met een 12volt draad-> je ziet de head unit op het camera scherm springen. Dus van hieruit heb ik de conclusie getrokken dat een +12 volt de trigger moet zijn om de camera aan te krijgen.

2. De pinout van de originele kia camera connector opgezocht

Kia camera pins

Aan de kabels te zien lijkt dit ook zeker te kloppen, bij deze kia zijn alleen pin 13 t/m 16 verbonden. Waarbij 15/16 ook echt verder gaan naar een signaal kabel.
Pin 13: Camera +
Pin 14: Camera GND.

Ik dacht dat zodra de auto in zijn achteruit gezet werd, er dus over deze pinnen (13 en 14) 12 volt zou moeten komen te staan. Dit is niet het geval, ook niet als ik tussen een willekeurige ground meet en een van deze pinnen. Met mijn multimeter

3. Vervolgens ben ik er wel achter gekomen dat deze OEM camera's dus op 6 volt blijken te werken en er een kans bestaat dat het een NTSC camera is.

http://bluemarmot.ekibox.net/en/node/112

Maar dat verklaart nog niet waarom dat ik niets meet op een van deze pinnen zodra ik hem in zijn achteruit zet.

Mijn vraag is nu dus eigenlijk hoe de schakeling dan zou kunnen werken. De schema's met de aftermarket camera's snap ik opzich wel. Als je de auto in zijn achteruit zet komt er 12 volt op het achteruitrijlicht te staan waar de camera op aangesloten is. De camera krijgt dan 12 volt als voedingsspanning waardoor de 'trigger wire' op de head unit ook 12 volt krijgt en daardoor overschakelt naar het camera input scherm.

Maar hoe het origineel bij de kia heeft gewerkt begrijp ik dus niet. De website die ik heb geraadpleegd heeft het niet over precies dezelfde head unit overigens.

[ Voor 6% gewijzigd door Speeddragon op 23-11-2019 18:44 ]

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-07 21:33
De auto is voorzien van een CAN bus, die volgens de pinout ook (zoals gebruikelijk) naar de originele headunit loopt. Het zou mij niet verbazen als de headunit via de CAN bus hoort te ontvangen dat de auto achteruit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:58
De pinnen van de CAN bus zijn echter niet verbonden met de radio.. Alleen 13 t/m 16 zijn doorverbonden.

In de link in de TS staat iemand die het wel werkend kreeg met een 12 volt/6 volt step down converter. Dus volgens mij schakelt er wel degelijk iets.

Heel veel lurken, heel weinig posten..