Hackers voeren ict-aanval uit?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:50

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Topicstarter
Betreft: nieuws: 'Chinezen voerden ict-aanval uit op Belgische handelsdelegatie'

Een "ICT-aanval" lijkt mij nogal slecht vernederlandst. Doorgaans wordt dit een cyber attack of cyberaanval genoemd.

@RoD

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Redneckerz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06-08 23:46

Redneckerz

A place to be.

In Oud-Hollandsch noemen we dit een Illegale niet-analoge gegevens uitwisseling :+

Editor @ DoomWiki - Voor al je weetjes over Doom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ik heb hiervoor gekeken hoe we dit normaal gesproken schrijven. Dat is ict-aanval. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
RoD schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 18:59:
Ik heb hiervoor gekeken hoe we dit normaal gesproken schrijven. Dat is ict-aanval. :)
Helemaal top, want 'cyberaanval' klinkt als hijgerige mainstreammedia die niet weet waar het over gaat.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StephanVierkant
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 16:22
Ik zie veel reacties op dit artikel die ingaan op het gebrek aan technische details voor een Tweakers-publiek. Daar ben ik het eigenlijk wel mee eens. Het aantal 'aanvallen' is bijv. volstrekt irrelevant zonder de context: is virtueel deurtje bellen (portscan) al een aantal, of waren het zeer gerichte aanvallen?

Hoe kijken jullie hier zelf tegenaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bor

Bor

Topicstarter
RoD schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 18:59:
Tweakers wellicht maar dit is geen veel gebruikte benaming, zeker niet in de branche. Tweakers komt inderdaad naar boven via Google maar waarom niet een meer geaccepteerde en meer zeggende benaming gebruiken? Ict-aanval komt op mij nogal kneuterig over to be honest.

[ Voor 25% gewijzigd door Bor op 24-11-2019 09:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zodra iets ook maar raakvlak heeft met computers wordt er ICT groepen. Deze "illegale niet-analoge gegevensuitwisseling" of cyberaanval heeft met computers te maken, vast en zeker.

En ict-aanval klinkt meer alsof in de kelder van een bedrijf "The IT-crowd" wordt aangevallen door mensen die werkende computers eisen.

Veel Nederlandstalige journalistiek spreekt in dit geval over cyberaanvallen, het gaat immers via cyberspace, wat dat ook mag zijn. Het zijn simpelweg aanvallen waarbij het internet gebruikt wordt om bij het doel binnen te dringen op het netwerk of op systemen.

Hoe je het ook wilt noemen, ict-aanvallen zijn het in ieder geval niet.

[ Voor 0% gewijzigd door sypie op 24-11-2019 09:23 . Reden: Op de iPad tikken geeft stomme correcties. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
sypie schreef op zondag 24 november 2019 @ 09:16:

Hoe je het ook wilt noemen, ict-aanvallen zijn geen in ieder geval niet.
Wat?

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Bor schreef op zondag 24 november 2019 @ 08:56:
[...]

Tweakers wellicht maar dit is geen veel gebruikte benaming, zeker niet in de branche. Tweakers komt inderdaad naar boven via Google maar waarom niet een meer geaccepteerde en meer zeggende benaming gebruiken? Ict-aanval komt op mij nogal kneuterig over to be honest.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik het ook geen geweldig woord vind, maar ik wist geen betere. Zoals gezegd aan cyberaanval beginnen we dus niet :)

Misschien dat iemand van de redactie er nog iets over wil zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Digitale aanval? Hackpogingen? Computeraanvallen? Hackaanval(len)?
Er zijn er zoveel die best vaker gebruikt worden naast cyberaanval. :P Maar ict-aanval hoor ook ik maar zeer zelden.

[ Voor 14% gewijzigd door WhatsappHack op 24-11-2019 14:05 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

Ik vind hackpoging wel een goede eigenlijk, want dit is precies wat er gaande was en verduidelijkt een hoop.

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

StephanVierkant schreef op zondag 24 november 2019 @ 05:52:
Ik zie veel reacties op dit artikel die ingaan op het gebrek aan technische details voor een Tweakers-publiek.
Dat komt eerder doordat de redactie (naar mijn idee) vooral focussed op kwantiteit danwel snelheid en de massa niet op zoek is naar kwaliteit danwel diepgang.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

RoD schreef op zondag 24 november 2019 @ 10:41:
[...]

Ik moet eerlijk bekennen dat ik het ook geen geweldig woord vind, maar ik wist geen betere. Zoals gezegd aan cyberaanval beginnen we dus niet :)

Misschien dat iemand van de redactie er nog iets over wil zeggen.
Cyberaanval is de term die door het Nationaal Cyber Security Centrum en de Nationaal Coordinator Terrorismebestrijding en Veiligheid wordt gebruikt. In geval van een landelijke calamiteit zal de overheid deze term ook hanteren. Waarom wordt deze term dan niet gehanteerd op Tweakers?

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-10 18:32
RoD schreef op zondag 24 november 2019 @ 10:41:
[...]

Waarom beginnen jullie niet aan het woord 'cyberaanval'? Ik vind ict-aanval nog nikszeggender dan cyberaanval. Bij cyberaanval, ook al vind ik het een drol van een term, denk ik tenminste aan een digitale aanval. Bij 'ict-aanval' hoeft het voor mij niet eens digitaal te zijn, want misschien is er wel een ICT-afdeling fysiek aangevallen :?

In het nieuwsbericht heb je het zelf over hackers, dus dan lijkt mij 'hackaanval', 'hackpoging' of iets in die trant een betere term.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Hahn schreef op zondag 24 november 2019 @ 16:30:
[...]

Waarom beginnen jullie niet aan het woord 'cyberaanval'? Ik vind ict-aanval nog nikszeggender dan cyberaanval. Bij cyberaanval, ook al vind ik het een drol van een term, denk ik tenminste aan een digitale aanval. Bij 'ict-aanval' hoeft het voor mij niet eens digitaal te zijn, want misschien is er wel een ICT-afdeling fysiek aangevallen :?

In het nieuwsbericht heb je het zelf over hackers, dus dan lijkt mij 'hackaanval', 'hackpoging' of iets in die trant een betere term.
Ze zijn aangevallen mét ICT. Printers, netwerkapparatuur en monitoren vlogen ze om de oren.

What about: Chinese hackers voerden aanval uit op ...

[ Voor 3% gewijzigd door Radiant op 24-11-2019 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanVierkant
Hahn schreef op zondag 24 november 2019 @ 16:30:
[...]

Een ddos-aanval is geen hack en ook het in kaart brengen van de digitale handel en wandel van een delegatie is ook niet echt een aanval, maar het is wel iets waar je je in zekere mate tegen wil beschermen.

Dit artikel laat wel erg veel vragen open en daarom ben ik wel benieuwd hoe de redactie staat tegenover alle reacties hierover. @RoD ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor

Bor

Topicstarter
FirePuma142 schreef op zondag 24 november 2019 @ 16:19:
[...]

Cyberaanval is de term die door het Nationaal Cyber Security Centrum en de Nationaal Coordinator Terrorismebestrijding en Veiligheid wordt gebruikt.
Cyberaanval is ook het gewone woord in de branche en media.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-10 21:43
Redneckerz schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 18:50:
In Oud-Hollandsch noemen we dit een Illegale niet-analoge gegevens uitwisseling :+
nee, een hoogst onwenselijke uitwisseling van rekenaar naar rekenaar, betreffende gegevens van verraders Belgische handelsdelegatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

StephanVierkant schreef op zondag 24 november 2019 @ 17:10:
[...]

Een ddos-aanval is geen hack en ook het in kaart brengen van de digitale handel en wandel van een delegatie is ook niet echt een aanval, maar het is wel iets waar je je in zekere mate tegen wil beschermen.

Dit artikel laat wel erg veel vragen open en daarom ben ik wel benieuwd hoe de redactie staat tegenover alle reacties hierover. @RoD ?
Zoals ik hierboven al zei, ik laat het even aan iemand van de redactie. Ik heb in deze gewoon gevolgd wat in enkele vorige artikelen is gehanteerd. Cyberaanval zie ik alleen terugkomen in artikelen die ~5 jaar oud zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door RoD op 24-11-2019 19:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StephanVierkant
RoD schreef op zondag 24 november 2019 @ 19:24:
[...]

Zoals ik hierboven al zei, ik laat het even aan iemand van de redactie. Ik heb in deze gewoon gevolgd wat in enkele vorige artikelen is gehanteerd. Cyberaanval zie ik alleen terugkomen in artikelen die ~5 jaar oud zijn.
Het gaat me niet om de gebruikte terminologie, maar het feit dat het nieuws niet zo heel concreet is. Of er vanuit de overheid massale, gerichte, geslaagde aanvallen waren of een scriptiekiddie in de kelder zat te portscannen, wordt niet echt duidelijk. Ik vind 'stresstest' (uit het artikel) meer lijken op ddos dan een hack.

Daarmee vraag ik me af wat nou echt de nieuwswaarde (vooral voor Tweakers) is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redneckerz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06-08 23:46

Redneckerz

A place to be.

dakka schreef op zondag 24 november 2019 @ 18:51:
[...]

nee, een hoogst onwenselijke uitwisseling van rekenaar naar rekenaar, betreffende gegevens van verraders Belgische handelsdelegatie
Er moet altijd iemand zijn die een variant erop bedenkt en dat graag wilt vertellen. Vandaag ben jij dat. *O*

Editor @ DoomWiki - Voor al je weetjes over Doom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
We streven ernaar om zo specifiek mogelijk aan te geven om wat voor aanval het gaat maar als we niet zo veel over bekend is ontkom je niet aan een overkoepelende term. De redactie heeft tot nu toe zoveel mogelijk het gebruik van 'cyber' vermeden maar zoals @Bor en op de redactie @TijsZonderH aangeven is 'cyber' in de context van aanval inmiddels zo ingeburgerd in het securitywereldje dat wij er ook maar eens aan moeten gaan geloven. Overigens zijn we in het verleden vaak op de vingers getikt vanwege 'hack' icm dit soort aanvallen, omdat het lang niet altijd als hacking te beschouwen is en ook nog eens de 'echte' goedwillende hackers in een kwaad daglicht stelt.

Wat betreft de nieuwswaarde, dat is altijd een lastige discussie. Ik vind het zeer interessant om een inkijkje te krijgen bij de reden waarom er cyberbeveiliging :P nodig is bij dit soort delegaties, hoe klein dat inkijkje ook is. Als redacteuren moeten we het helaas doen met de spaarzame informatie die het bedrijf dan wil (logischerwijze) wil delen. Het proberen te installeren van malware en het opzetten van mobiele zendmasten zijn toch nieuwswaardige details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-10 18:32
Ik ga m'n vraag herhalen: waarom willen jullie het woord 'cyber' niet gebruiken? Omdat het te breed is? 'ICT' is toch net zo breed, zo niet breder?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
We wilden het niet gebruiken omdat het lang een marketingterm was die te pas en te onpas nietszeggend gebruikt werd. En nog steeds eigenlijk, maar zoals gezegd is het in het kader van cybersecurity, cybercrime, enz. inmiddels zo sterk ingeburgerd dat we het vaak geforceerd moeten gaan vermijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-10 20:23

bonzz.netninja

Niente baffi

Olaf schreef op woensdag 27 november 2019 @ 14:58:
We wilden het niet gebruiken omdat het lang een marketingterm was die te pas en te onpas nietszeggend gebruikt werd. En nog steeds eigenlijk, maar zoals gezegd is het in het kader van cybersecurity, cybercrime, enz. inmiddels zo sterk ingeburgerd dat we het vaak geforceerd moeten gaan vermijden.
Ik zou ook best willen twisten dat het een marketingterm is trouwens. Back in the days, toen ik nog op de UNI zat en nieuwe media studeerde was dit ook al een volkomen gebruikelijke wetenschappelijk gebruikte term.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Topicstarter
Olaf schreef op woensdag 27 november 2019 @ 13:49:
We streven ernaar om zo specifiek mogelijk aan te geven om wat voor aanval het gaat maar als we niet zo veel over bekend is ontkom je niet aan een overkoepelende term. De redactie heeft tot nu toe zoveel mogelijk het gebruik van 'cyber' vermeden maar zoals @Bor en op de redactie @TijsZonderH aangeven is 'cyber' in de context van aanval inmiddels zo ingeburgerd in het securitywereldje dat wij er ook maar eens aan moeten gaan geloven.
Top, goed dat dit intern ook besproken is. Dank voor de terugkoppeling :)

Pagina: 1