Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-07 13:51
Mijn vraag:

Ik wil graag een fotoprinter kopen.
Ik wil graag weten waar ik op moet letten. Welke eigenschappen zijn belangrijk?
Voor mij is belangrijk:
  • Kwaliteit van de afdrukken is in de categorie zoals bij de fotograaf - niet dat je denkt 'komt uit een 4-kleuren printertje'. Niet dat iemand zegt 'leuke foto, jammer van de afdruk'.
  • . Het moet goed genoeg zijn.
  • Inkt graag betaalbaar, navulbaar of in merkloze alternatieve cardridges. En graag met losse inkttanks.
  • Tussen de €100 en €300.
Ik verwacht af en toe te printen. 1 à 2 wekelijks. Ik wordt geen afdrukcentrale.

Minder belangrijk:
A3 is leuk maar ik kan ook met A4 leven.
Voorkeur voor Canon, misschien Epson.

Ik vind HP als merk geen fijn idee; met name al die rechtzaken en dat geld dat ze steken in het onmogelijk maken van bijvullen zegt mij dat ze meer bezig zijn met hun verdienmodel dan met kwaliteit. Gewoon geen HP als het even kan!

Onbelangrijk:
Afdruksnelheid. Ik heb de tijd.
Scanner, of hoe goed hij zwart-wit brieven afdrukt. Ik heb al een laserprinter + scanner. Deze nieuwe mag echt speciaal voor fotos zijn en hij hoeft verder niets te kunnen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Linux. Een driver voor linux is een pre.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ben naar de fotozaak geweest en daar heb ik geleerd dat ik moet zoeken naar een echte fotoprinter, niet naar een multifunctional-die-ook-kleur-kan.

De IP8750 zit in mijn prijsrange.
Ik heb alleen geen idee of er echt fotokwaliteit uit komt, of dat de inkt elke week leeg is, of dat de kop snel uitdroogt ...
Is hij goed?
Misschien heeft iemand deze IP8750 gehad, en heeft hem bij het grofvuil gezet. Dan hoor ik graag waarom!
Misschien dat iemand een Epson heeft, die goedkoper is, beter afdrukt en waarvan de inkttanks navulbaar zijn. Dan zou ik het graag horen!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 13-07 21:20
De IP8750 heeft inkt-cartridges. Deze is meer dan10 maal duurder dan inkt uit een flesje zoals Epson gebruikt voor de ecotank printers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
JoStad schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 19:13:
De IP8750 heeft inkt-cartridges. Deze is meer dan10 maal duurder dan inkt uit een flesje zoals Epson gebruikt voor de ecotank printers.
Klopt. Dat zou mijn voorkeur hebben. Even gechecked... de Epson ET-7700 bijvoorbeeld. Is een all-in-one, hij wordt niet speciaal in de markt gezet als fotoprinter. Ik weet niet hoe het dan met de fotokwaliteit is; is die goed?

[ Voor 23% gewijzigd door Tarquin op 23-11-2019 23:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik weet dat HP niet je voorkeur heeft, maar als je zo weinig print per maand, dan is het Instant Ink programma van HP erg interessant. Gratis 15 printjes per maand, en je krijgt automatisch nieuwe cardriges toegestuurd. Een fotoprinter is maar 100 euro.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:07

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Als je zo weinig print, wil je dan wel een printer in bezit hebben?
Zelf heb ik namelijk ook een goede printer staan, toen ik hem kocht één van de betere (oudere serie, ook Canon). Die was duur, inkt is schreeuwend duur en foto papier is ook duur. Omdat hij bij weinig gebruik eerst steeds alles gaat 'reinigen' duurt het erg lang en rochelt hij veel inkt weg zonder te printen. Voor m'n gevoel gebruikt hij meer inkt voor het 'reinigen' dan het printen zelf. Één cartridge (van de zes) bijna leeg en hij gaat dwars doen.
Uiteraard kan je ook namaak inkt halen maar dat is altijd een grotere kans op problemen of kleurverschillen.

Het eindresultaat is dat ik amper echt foto's met dat ding geprint heb en wanneer ik wat foto's afgedrukt heb ik toch gewoon een goede online drukker gebruik. Volgens mij was ik goedkoper uit geweest als ik gewoon vanaf het begin alles online had besteld en dat is waarschijnlijk nog mooier ook.
Nadeel is natuurlijk wel dat je moet wachten en het bij verzendkosten nadelig is om naar weinig per keer te doen.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
wcduck schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 23:27:
Ik weet dat HP niet je voorkeur heeft, maar als je zo weinig print per maand, dan is het Instant Ink programma van HP erg interessant. Gratis 15 printjes per maand, en je krijgt automatisch nieuwe cardriges toegestuurd. Een fotoprinter is maar 100 euro.
Thanks, ik ga toch eens kijken.
Zeker ook met die tip van hierboven, dat hij die peperdure inkt gebruikt om zijn kop te reinigen, is dat wel een goede tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 13-07 21:20
Tarquin schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 22:50:
[...]

Klopt. Dat zou mijn voorkeur hebben. Even gechecked... de Epson ET-7700 bijvoorbeeld. Is een all-in-one, hij wordt niet speciaal in de markt gezet als fotoprinter. Ik weet niet hoe het dan met de fotokwaliteit is; is die goed?
De Epson ET-7700 print zeer goede foto's. Ik heb de ET-7750, Dit is het A3 model van de ET-7700.
Zie bijvoorbeeld ook de test van de consumentenbond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-07 11:47
Wanneer fotokwaliteit echt zo van belang is en je afdrukken van een afdrukcentrale wil evenaren, moet je toch echt een 12 inkten printer met druppelgrootte max. 2 picoliter hebben.

Het voordeel van de HP printers vind ik dat wanneer de kop moeilijk doet, je dit met het wisselen van de cartridges meteen hebt verholpen.

Ik heb nu een Epson goedkoop ding en die zuipt je arm aan inkt. De ecotank is veel goedkoper, maar of er echt fotokwaliteit uit komt.... Wellicht hangt het ook af hoe kritisch je bent.
Pagina: 1